2023-12-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där har inte framkommit så väl, så därför jag inte visste....

Hur har det sett ut i denna frågan? Har Z ändrat sig eller sagt andra saker i andra förhör? För annars känns det ju som att detta hade varit någonting man kunnat snickra vidare på...

Jag har inte hört eller läst något annat i alla fall. En obegripligt bisarr historia.
Citera
2023-12-20, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Blir liksom inte bra att argumentera utan att ha läst hela. Du är inte ensam om att ”sitta med sånt här i knät” även om jag hittills aldrig varit med om nåt så grovt.

Jag är tråkig nog att bara hålla med... Läser åtskilliga trådar på Flashback men deltager bara i ett fåtal. Det är frapperande hurusom vilda fantasier bubblar i huvudet på vissa flashbackare, trots – eller kanske pga – att de inte har tillägnat sig tillgängliga fakta.

"Z" håller uppenbarligen inne med vissa upplevelser – om man grundar det i fakta som t.ex att hon bevisligen har varit undernärd och utsatt för våld som har givit avtryck i hennes skelett. Skador på könsorgan och anus likaså. Det skall nog till varsam, professionell barnpsykologi för att lirka ur henne de snaskigaste detaljerna, och sådant kan ta avsevärd tid.
Citera
2023-12-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om Z varit inlåst på rummet och svultit (gammal mat en gång om dagen) så är det väl inte konstigt att hon söker mat på nätterna och stoppar i sig vad helst hon hittar. Kroppen måste ju skrika av svält o näringsbrist. Ett exempel på konstig mat som Z ätit som alla familjemedlemmar åberopar är när Z sträckte fram handen o smakade en droppe diskmedel. Tycker inte jag är konstigt alls. Yes diskmedel ser och luktar aptitligt. Det är nog många barn som försökt smaka på sånt. Sen kommer de inte på så mycket mer. Än att hon ätit bajs en gång. Ja är man riktigt hungrig så smakar man kanske på det till slut för att se om det går att äta. Betänk att Z fått blaskig vattenvälling i en nappflaska till kvällsmat. Bekvämt o billigt för föräldrarna men ingen näring för det växande barnet. Hos mormor o morfar fick hon riktig gröt. Och åt bra.

Ja men såklart. Du läste mitt inlägg fel. Menade ju att J motsäger sig själv när hon endera säger att Z åt för mycket och hela tiden och endera att hon hade svårt att få i sig något (när hon förklarar/ljuger om undervikten).
Citera
2023-12-20, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Var har du läst det om att D begått övergrepp på henne (på hennes privata delar)? Det jag läst är att mamma och pappa tog "hårt mellan benen när de duschade henne". Det har jag trott (och gör fortfarande) att det är en del av den ovarsamhet de visat.

Det fetade tror jag är en feltolkning av oss FUP-läsare att S skulle veta ngt om våld som förekommit. Jag tror istället att hon menar att hon har hela bilden (hon trodde det) av hur det varit hemma. Sett ur hennes ögon har hon sett en sjuk mamma och en överarbetad pappa. Massor av berättelser om hur jobbig Z varit... Detta är hennes verklighet och det har hon växt upp med.

Vid sista syskonträffen var det några av syskonen som inte var lika kärleksfulla mot Z. Det nämndes inga namn, tror dock absolut inte det var S för hon hade ett foto med sig av sig själv. På fotot stod det att hon älskade Z och det gjorde mamma och pappa också.

Däremot så tror jag att de syskonen som inte visar samma kärlek mot Z som de andra syskonen är de som saknar mamma och pappa och varandra med. De anser i deras barnögon att det är Z fel att det har blivit så att J och D sitter "i fängelse" och det är för att hon var dum nog att dricka ättika.

Hur i helvete förklarar du isf den kvinnliga polisens (som också är utbildad sköterska) vittnesmål, som undersökte Z och menade att hennes underliv var helt förstört och såg ut som att hon fött barn? Föräldrarna har våldtagit henne, de har brutit hennes armar, det finns blod på väggarna från Z och man vet även att J hällt stearin på Z's underliv.

Detta är sådan som vi känner till, hur mycket känner vi inte till? Lägg av med att försöka spela ned vad som hänt.

Naturligtvis är det föräldrarna som är ytterst ansvariga, det är väl ingen som hävdat något annat?
Citera
2023-12-20, 17:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där har inte framkommit så väl, så därför jag inte visste....

Hur har det sett ut i denna frågan? Har Z ändrat sig eller sagt andra saker i andra förhör? För annars känns det ju som att detta hade varit någonting man kunnat snickra vidare på...

Som jag tolkar stämningsansökan har man man kunnat styrka skadorna som orsakats av övergreppen och att föräldrarna orsakat dem eller underlåtit att söka vård för dem, men man lyckas inte styrka det specifika uppsåtet.
Därför blir rubriceringen ”endast” misshandel.
Många här tycker att åklagaren borde gjort en annan bedömning.

Jag skulle tro att det pågår en annan förundersökning som skulle kunna leda till ett ytterligare åtal längre fram. Att mammans konto på Darkside-sajten är spärrat för utredning kan ju ha skett på polisens begäran. Jag förmodar att det inte finns något enkelt sätt att få reda på om så är fallet.
Hur är det med den beslagtagna mobilen - kan man få någon indikation av om det beslaget kvarstår efter att dom fallit i det aktuella målet?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-12-20 kl. 17:38.
Citera
2023-12-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Som jag tolkar stämningsansökan har man man kunnat styrka skadorna som orsakats av övergreppen och att föräldrarna orsakat dem eller underlåtit att söka vård för dem, men man lyckas inte styrka det specifika uppsåtet.
Därför blir rubriceringen ”endast” misshandel.
Många här tycker att åklagaren borde gjort en annan bedömning.

Jag skulle tro att det pågår en annan förundersökning som skulle kunna leda till ett ytterligare åtal längre fram. Att mammans konto på Darkside-sajten är spärrat för utredning kan ju ha skett på polisens begäran. Jag förmodar att det inte finns något enkelt sätt att få reda på om så är fallet.
Hur är det med den beslagtagna mobilen - kan man få någon indikation av om det beslaget kvarstår efter att dom fallit i det aktuella målet?

Uppsåtet är ointressant. Angående kontot på Darkside som är under granskning så tänkte jag också så, tills jag läste en Darksidetråd här på FB och insåg att Darkside stänger konton och granskar till höger och vänster.
Dock intressant det faktum att hon ens HAR ett konto där.
Citera
2023-12-20, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KennyKlave
Jag har läst igenom de olika förhören med Z i detalj. Under flertalet förhör vill hon inte säga något negativt om sina föräldrar. Och flickan har skinn på näsan för hon säger flertalet gånger till förhörsledaren, och dessutom under flera olika förhör, att hon inte vill svara på fler frågor och att dom ska avsluta "frågestunden". När förhörsledaren pushar ytterligare om att frågestunden inte är slut än så säger Z vid ett tillfälle att förhörsledaren måste acceptera att hon inte vill mer och att hon är ett barn. Så Z är både smart, vältalig och har skinn på näsan. Allt eftersom förhören med Z fortlöper, då under olika dagar, så kommer tillslut ord från Z om att mamman ska ha hällt stearin på flickans underliv vid ett tillfälle och att mamman även ska ha kört upp ett finger vid ett tillfälle. Om dessa ord är sanna så är det ju såklart fruktansvärt. Men det går inte att vara säker på att dessa ord stämmer då förhörsledaren försökt lirka fram negativa uttalanden om föräldrarna från Z under flertalet tidigare förhör. Alltså det här med barnförhör är jättesvårt, en ständig balansgång mellan att lirka, men samtidigt inte mana fram osann information. Det som Z säger om stearin och finger kan vara sant. Men det kan också hända att det inte är sant. Åter igen, flickan är föremål för grav omsorgssvikt. Det råder det i alla fall inga tvivel om.

Du har bara ett syfte och det är att spela ned föräldrarnas långvariga tortyr och våldtäkt av Z, oklart varför?

Du nämner inte Z grava undervikt.
Alla skador på Z kropp.
Z skadade underliv som ser ut som att hon fött barn.
Z brutna ben.
Blodet på väggarna som kommer från Z.
Brännskador på Z.

Spelar man ned detta så är man själv skyldig till övergrepp så som jag ser det.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-20 kl. 18:01.
Citera
2023-12-20, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Uppsåtet är ointressant. Angående kontot på Darkside som är under granskning så tänkte jag också så, tills jag läste en Darksidetråd här på FB och insåg att Darkside stänger konton och granskar till höger och vänster.
Dock intressant det faktum att hon ens HAR ett konto där.

Existensen av ett Ds-konto styrker att J var inne på BDSM. Det indikerar också annat som man kan spekulera om men tyvärr inte juridiskt bevisa, såsom filmade övergrepp som sålts på Darknet.

Den senare meningen är alltså spekulation men jag anser dessvärre att alla indikatorer pekar i den riktningen.
Citera
2023-12-20, 18:38
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyKlave
Jag har läst igenom de olika förhören med Z i detalj. Under flertalet förhör vill hon inte säga något negativt om sina föräldrar. Och flickan har skinn på näsan för hon säger flertalet gånger till förhörsledaren, och dessutom under flera olika förhör, att hon inte vill svara på fler frågor och att dom ska avsluta "frågestunden". När förhörsledaren pushar ytterligare om att frågestunden inte är slut än så säger Z vid ett tillfälle att förhörsledaren måste acceptera att hon inte vill mer och att hon är ett barn. Så Z är både smart, vältalig och har skinn på näsan. Allt eftersom förhören med Z fortlöper, då under olika dagar, så kommer tillslut ord från Z om att mamman ska ha hällt stearin på flickans underliv vid ett tillfälle och att mamman även ska ha kört upp ett finger vid ett tillfälle. Om dessa ord är sanna så är det ju såklart fruktansvärt. Men det går inte att vara säker på att dessa ord stämmer då förhörsledaren försökt lirka fram negativa uttalanden om föräldrarna från Z under flertalet tidigare förhör. Alltså det här med barnförhör är jättesvårt, en ständig balansgång mellan att lirka, men samtidigt inte mana fram osann information. Det som Z säger om stearin och finger kan vara sant. Men det kan också hända att det inte är sant. Åter igen, flickan är föremål för grav omsorgssvikt. Det råder det i alla fall inga tvivel om.

Det här med att du försöker få det till att förhörsledaren ”lirkar” fram information ur Z handlar ju bara om att flickan är rädd. Se stycket där Petra är tvungen att förklara för Z att polisen inte ”tar” barn och hur förvånad hon blir.

Hon släpper ju självmant ur sig viss information om vad som hänt till utvald sjukvårdspersonal och jourhemsfamilj och det är ändå förmodligen bara toppen av isberget. Just att hälla stearin på snippan är så specifikt så jag förstår inte hur du kan tro att hon bara hittar på det.

Jag tror du skriver här med en agenda. ”Om dessa ord är sanna”, bara USCH alltså!
Citera
2023-12-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inverno
Ja men såklart. Du läste mitt inlägg fel. Menade ju att J motsäger sig själv när hon endera säger att Z åt för mycket och hela tiden och endera att hon hade svårt att få i sig något (när hon förklarar/ljuger om undervikten).
Jag trodde att jag höll med dig och utvecklade ämnet lite.
Jag var otydlig ser jag nu. Glömde feta citat av dig. Förlåt.
Allt föräldrarna säger är helt ologiskt och går inte ihop.
Det spelar ingen roll vad alla vittnen vittnar om. Det rinner av föräldrarna som vatten på en gås
och så vidhåller de bara sin story typ " Jag tyckte inte hon var så smutsig." osv
Citera
2023-12-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stellastassar
I dagens liverapportering svarar familjehemsmamman såhär på om hon är orolig för Z på något vis:

"Har du någon oro för henne i något avseende?
- Ingenting.

Varför passar man inte på att svara mer än detta kortfattade svar i en skarp rättegång? Varför inte svara: "Inte nu, men jag är orolig för det lidande och trauma hon med all säkerhet har vart med om och vilka spår det kan sätta sig i henne som inte vi vuxna ser. Jag är orolig för hur hon mår på insidan" osv osv osv. Varför ska det låta så duktigt hela tiden? Likaså i starten att hon anser att hon är en "tjeck liten tjej", varför all denna positiva knarkande eller vad är det jag inte förstår?

Håller med ! Bättre att berätta utan filter. För finns där ingen oro, ja då…(förstår man kanske inte sitt uppdrag som familjehem) Där finns en akut fas i en placering, och där finns en fas när allt börjar ”landa” , och där finns en ”efter” fas och därmed en bearbetning av traumat.
Citera
2023-12-20, 19:03
Medlem
spx700s avatar
Hörde om detta mål via P3 Krim. Mår illa av tanken hur någon överhuvudtaget kan utföra något sådant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in