Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag använder kollektivtrafiken i Gbg dagligen.
Minst 2 ggr/månaden blir jag kontrollerad..

tycker det är fett obehagligt när kontrollanterna är på, därför att jag är alltid rädd att nån galning inte betalat och börjar slåss/skjuta med pistol eller vem fan vet.

Kan önska att man la kollektivtrafiken på skatten, faktiskt. Lite som med SVT... använd eller använd ej, men betala.

Äckliga åsikter du har.
Du är rädd för att arbetslösa blattar ska våldsföra sig på personalen och din lösning är att svenska folket gemensamt ska betala för deras resor.
”Använd/använd inte, men betala”
Swishar du mig en femhundring nu när jag ska ut och äta då? Om du äter på resturangen eller inte spelar ju ingen roll, du borde ändå betala för mina vanor.

Kommunismen är banne mig en cancer
Citera
2023-12-20, 19:03
Medlem
Jag åker ofta med västtrafik och är noga med att alltid ha biljett.

Tycker fler kontroller är helt okej, varför skulle det på något sätt vara ett problem?
Citera
2023-12-20, 19:04
Medlem
spx700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Jag åker ofta med västtrafik och är noga med att alltid ha biljett.

Tycker fler kontroller är helt okej, varför skulle det på något sätt vara ett problem?

Instämmer, men det blir intressant och se när första misshandeln av kontrollant dyker upp
Citera
2023-12-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spx700
Instämmer, men det blir intressant och se när första misshandeln av kontrollant dyker upp

Nej? Varför skulle det ens ske en sån? Lever du i nån slags våldsbubbla där du tror folk ska börja slåss för vad som helst? Ren mental misär.

Men skulle det hända så är det bara att gå ännu hårdare fram med fler kontroller, om folk tror de kan åka gratis för de är "farliga" så får de väl lära sig att verkligheten är något annat.
Citera
2023-12-20, 19:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
"Våld mot tjänsteman" borde ju inte kunna åberopas heller om nån plankare ger sig på dem. Det krävs väl att de har någon form av uniform på sig för det.
Helt fel

Det ska på något sätt framgå att de är tjänstemän. Uniform är ett sådant sätt. Att börja kontrollera biljetter är ett annat.

Visst kan du teoretiskt komman undan med bara misshandel istället för våld mot tjänsteman om du påbörjar våldet innan biljettkontrollen, men varför någon skulle göra det är svårt att hitta någon anledning till, och som jag sa blir det fortfarande misshandel.
Citera
2023-12-20, 19:22
Medlem
Det är tydligen viktigt att göra fel för sig. Så var det inte förr.
Citera
2023-12-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spx700

Det händer redan ibland.

Citat:
Misshandeln skedde vid halv niotiden på onsdagsmorgonen. En ung man kunde inte visa giltig biljett för kontrollanterna på spårvagnen. Mannen togs därför av spårvagnen vid Drottningtorget i centrala Göteborg för identitetskontroll.

– 08.34 fick vi larm från Securitas om att en manlig biljettkontrollant blivit misshandlad och nedsparkad till marken vid Drottningtorget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biljettkontrollant-sparkad-medvetslos-pa-drottningstorget

Men det är säkert så att det kommer bli vanligare nu.
Citera
2023-12-20, 19:55
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten

Nästa gång ni kommer till Frankrike (utom Paris) ta er en funderare på varför bussar och spårvagnar etc inte är nerkladdade och tidtabeller går att läsa.
Är det uppfostran och auktoriteter som gör skillnad?
Jag bor i nordvästra Skåne och det är likadant här. Vad tänker du att det beror på?

Här finns heller inga stora problem med plankningar, på bussen kliver man på där fram och blippar sin telefon eller resekort. På tågen finns det uniformerade kontrollanter.
Varför väljer Västtrafik att göra det så svårt för sig?
Citera
2023-12-20, 20:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det händer redan ibland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biljettkontrollant-sparkad-medvetslos-pa-drottningstorget

Men det är säkert så att det kommer bli vanligare nu.
Problemet är inte biljettkontrollerna, problemet är konsekvenserna för kaosproducerande resenärer. Hade kaosande individer omgående låsts in i väntan på rättegång (som resulterar i fortsatt inlåsning) så hade intresset för att bedriva kaos antagligen minskat.
Citera
2023-12-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Nu håller du på med logik och rättvisa, det här kommer kommunisten inte begripa sig på. Sån sjuk jävla inställning med använd/använd inte men betala.

Tvivlar på det haha. Ja det är sjukt, resonemanget brukar ju vara att allt är så mkt bättre när någon annan kan betala
Citera
2023-12-20, 22:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du ska "förete giltig biljett". Det betyder att du ska visa upp den (biljetten alltså).
Har man inte biljett så kan det misstänkas ringa bedrägeri, vilket man kan få fängelse för och därför kan gripas av envar. Jag har däremot hört att envarsgripande inte anses OK i sådana fall då ingen döms till fängelse. Själv vet jag inte hur det ligger till.

Det räcker med att säga att man har betalt. De enda som kontrollanterna egentligen får göra är att avvisa fuskåkaren från fordonet, de saknar rätt att hålla kvar personen på plats och för att få göra envarsgripande så måste de se ett begånget brott. Att fråga om någon har färdbevis räcker inte i det fallet rent rättsligt.
Citera
2023-12-20, 23:31
Medlem
Priset spelar egentligen ingen roll, i mitten och slutet på 1970-talet och även på 1980-talet, så var det relativt billigt om man jämför med dagens priser. Der fanns även då folk som inte betalde.
Ett tag var det avgift för barnen när de fyllt 4 år.
Även hundar kostade det att ta med, samma pris som för barn.

Förr var det alltid civila biljettkontrollanter, ingen blev någonsin våldsam mot dem.

Ett tag försökte Göteborgs spårvägar införa att man skulle gå på framdörrarna även på spårvagnarna och personal anställdes som kontrollerade att folk hade biljett. Det varade inte så länge.

De civila kontrollanterna som var för snart 10 år sedan var unga människor och hade ofta rötter från andra länder.
De var lika hårda mot alla, inget extra pjoskande med andra invandrare.

Jag har som sagt periordkort, jag har sett att kontrollanterna oftast är schyssta mot unga människor och låter dem gå av vid nästkommande hållplats.

Jag skulle tycka det skulle vara skamligt att åka dit utan biljett.
Fördelen med att ha biljetten på mobilen är att man kan ta med sig upp till 3 ungdomar.

Jag skulle självklart låtit några ungdomar åka som medresenärer om någon frågat mig och faktiskt erbjudit om jag fattat att de inte haft biljett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in