Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-19, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Hur ser det juridiska ut nu med civilklädda?

Vad händer om man säger "Jag har biljett men vill inte visa den för dig"
Vad kan hända förutom att man får stiga av?

Kontrollanterna lär väl visa upp tjänstelegitimation?
Citera
2023-12-19, 07:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Bara när det gäller de 2 gamla generationerna spårvagnar, inte bussar eller nya. Så det så sa Bill.

De nya maskinerna ska alla ta Visa och Mastercard vad jag vet, men det fungerade inte när jag testade med mitt SEB-kort med Visa.

Men, enligt vad de säger behöver man bara blippa nu, istället för att mata in kort och skriva kod.
Citera
2023-12-19, 09:03
Medlem
Raytheons avatar
Var en ensam liten babbetjej som ville kontrollera mig i Stockholm. Någon som vet om det förekommer ensamma civilklädda kontrollanter där? Trodde det var en bedragare och struntade i henne.
Citera
2023-12-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De nya maskinerna ska alla ta Visa och Mastercard vad jag vet, men det fungerade inte när jag testade med mitt SEB-kort med Visa.

Men, enligt vad de säger behöver man bara blippa nu, istället för att mata in kort och skriva kod.

Så fungerar det i Linköping. Bara blippa om man har betalkort. Är några kronor dyrare än om man köper via appen. Och man kan inte få student eller pensionär rabatt.
Citera
2023-12-19, 10:00
Medlem
Varför komplicera allt ?
Här kontrolleras alla som stiger av, sedan går kontrollanterna ombord och kontollerar resten. Dvs minst en kontrollant vid varje dörr och sedan är övriga instängda till nästa hållplats.
Ca 1000 kr i avgift vid fusk.
Kan säga att det är mycket effektivt, men detta är i Frankrike där auktoritet fortfarande existerar.

Auktoritet krävs för att ett land ska kunna upprätthålla lagefterlevnad.

Lite OT men allt har ett samband;

Tyvärr har Frankrike drabbats av probleminvandring pga tidigare kolonier men de som funderar på terrordåd vet att fransk polis kommer inte tveka när det gäller att för alltid stoppa deras framfart och polisledningen kommer alltid försvara sina poliser på gatorna.

Nästa gång ni kommer till Frankrike (utom Paris) ta er en funderare på varför bussar och spårvagnar etc inte är nerkladdade och tidtabeller går att läsa.
Är det uppfostran och auktoriteter som gör skillnad?
Citera
2023-12-19, 10:14
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Om alla betalade skulle biljettpriserna kunna sänkas med en tredjedel.
Det är främst folk från orten som fuskåker. I Angered ligger fuskåkandet runt 85 procent.
Om det är så så är det med kommunens gillande. För de hade ju kunnat ha kontroller på enbart den linjen. Typiskt Vänster-Göteborg, finns många trådar om deras Vänster-politik som drabbar vanliga människor, senast de stackars boende i Billdal där ett dagisbarn förstör för alla och tillåts göra det eftersom rektorn är Vänster-tolerant mot brottslingar och inte bryr sig om de som drabbas. Göteborg är en riktigt skämmig stad.
Citera
2023-12-19, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Hur ser det juridiska ut nu med civilklädda?

Vad händer om man säger "Jag har biljett men vill inte visa den för dig"
Vad kan hända förutom att man får stiga av?

Intressant fråga vilken torde även vara lika här i Stockholm hos SL.
Vad har dessa (ofta misslyckade människor) för befogenheter om jag vägrar visa min biljett?
Nu vill jag inte ha ett antal "jag tror" till svar utan vad gäller enligt lag, måste jag visa min biljett eller kan man bara gå av vid nästa hållplats?
Citera
2023-12-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Smitarna står ofta nära biljettautomaten. Ser de en kontrollant stiga på så är det bara att vifta med kontokortet framför automaten så får man en biljett blixtsnabbt. De köper alltså biljetten redan när de ser kontollanter på hållplatsen, även om de inte stiger på just den vagnen/bussen.

Ja och på biljetten kan de ju se klockslaget som den köpts så de kommer ändå se att denna person fuskar om de inte såg personen kliva på vid samma hållplats som de själva.
Citera
2023-12-19, 12:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Ja och på biljetten kan de ju se klockslaget som den köpts så de kommer ändå se att denna person fuskar om de inte såg personen kliva på vid samma hållplats som de själva.

Det räcker med att biljetten är köpt innan de kliver på. De får inte gå för långt bak i tiden på biljettköpen dvs mellan köp och kontroll. Det har ingen betydelse om de sett en gå på eller ej.
Citera
2023-12-19, 12:26
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Intressant fråga vilken torde även vara lika här i Stockholm hos SL.
Vad har dessa (ofta misslyckade människor) för befogenheter om jag vägrar visa min biljett?
Nu vill jag inte ha ett antal "jag tror" till svar utan vad gäller enligt lag, måste jag visa min biljett eller kan man bara gå av vid nästa hållplats?

Ja. Jag vill inte visa upp min mobil för en civilklädd främling.
Citera
2023-12-19, 14:30
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Smitarna står ofta nära biljettautomaten. Ser de en kontrollant stiga på så är det bara att vifta med kontokortet framför automaten så får man en biljett blixtsnabbt. De köper alltså biljetten redan när de ser kontollanter på hållplatsen, även om de inte stiger på just den vagnen/bussen.

Det borde gå att lösa genom att inte tillåta köp på fordon som är i rörelse. Det kanske inte löser problemet men skulle försvåra fuskandet.
Citera
2023-12-19, 15:06
Medlem
Är ju kanon! Kanske alla jävla sossar och bidragsfall börjar betala eller använda fötterna framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in