2023-12-20, 16:49
  #400945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Just den videon dyker upp med en annan beskrivning här.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1737461368381448691


Ontopic igen, apropå ägg.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1736742423173247102

Putin pratade om äggen i sitt senaste tal, han sa att tillverkarna höjde priset pga av högre efterfrågan och att det skulle regleras genom import.
Citera
2023-12-20, 16:52
  #400946
Medlem
Africagonzos avatar
Rysslands inkomster från olja högre nu än innan kriget.

https://www.bloomberg.com/news/features/2023-12-06/oil-prices-how-russia-punched-an-11-billion-hole-in-west-s-sanctions-regime?embedded-checkout=true

Moscow’s monthly income from oil exports is greater now than before the invasion of Ukraine

https://www.kyivpost.com/post/24586

The price cap would only allow Western firms to ship and insure Russian crude oil sold at or below $60 per barrel. However, until recently it has not been explicitly enforced.


https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/12/20/7433843/

Gasen genom Ukraina flödar vidare till slutet av 2024 tills kontraktet med Ryssland om gasleveranser löper ut.

Ukraine’s Minister of Energy Herman Halushchenko stated that after the expiry of the gas transit contract with Russia, Ukraine would not negotiate its extension.
Citera
2023-12-20, 17:04
  #400947
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Tänk på att andelen av dessa som är stridande bara är ca 15%.

Vad det gäller de som rekryteras till stridande roller i ryska armén, så är det i de flesta fall de med lägst IQ i den ryska befolkningen, som inte klarar att få andra jobb.

Och därför finns det också positiva effekter för hela den ryska befolkningen, att de med lägst IQ elimineras ur befolkningen.

Kriget är helt enkelt ett sätt att höja kvaliteten på den ryska befolkningen. Och detta är troligen Putlers främsta anledning för att inleda kriget.

Det är också därför som man sett till att rekrytera dömda brottslingar till ryska armén, vilka också är befolkningselement som man vill eliminera.

Vad tror du om detta?
Det vore själva kärnan av nazism i så fall.
Citera
2023-12-20, 17:21
  #400948
Medlem
Here we go again!


Rysk bas utslagen efter ukrainskt spaningsuppdrag
Ett ryskt ammunitionslager och ett raketartillerisystem uppges ha förstörts i en attack med ukrainska Himars-raketer. Det skriver de ukrainska specialstyrkorna på Telegram.

"Ammunitionslagret ska ha upptäckts av ett ukrainskt specialförband under ett spaningsuppdrag i södra Ukraina. Operatörerna ska därefter ha kommunicerat positionen till ett ukrainskt artilleriförband som kunde slå ut den ryska basen.

Det uppger de ukrainska specialstyrkorna som även publicerat en drönarvideo på händelsen. Uppgifterna har inte verifierats av oberoende källor."

SVT-avatar
Manne Berggren WiklundSVTReporter

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=8af78b17b3d238d54fd2d630a9124 5d0

Ukrainarna jobbar skickligt vidare.
Med specialdesignade vapen från väst.
Här Himars.
Citera
2023-12-20, 17:41
  #400949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
1. Huvudanledningen till att USA kommer upphöra med att lägga sig i Ukraina handlar om, att en klar majoritet bland amerikanare anser Kina vara det största hotet.
2. Även om Scholz deklarerat hängivet stöd till Ukraina, kan man inte i ett demokratiskt land som Tyskland bortse från den stora tveksamheten i den tyska opinionen.
Som exempel ville Tyskland i början av kriget endast skicka militär-hjälmar till Ukraina, och inga vapen.
Anledningen till tyskars komplicerade förhållande och osäkerhet eller motstånd lägga sig i Ukraina, handlar om många faktorer.
Som gammal historia med de tyska staterna (Tyskland och Österrike-Ungern) som stormakter, Hitlers misslyckade bravader, men även nyare nära relationer till USA, Sovjet, Ryssland med bl.a. mycket stor handel.

Nu känns det som att du hittar på igen? Rätt vanligt bland rysstroll har jag märkt.

Enligt en undersökning som Fox gjort så ökar stödet bland amerikaner för att ge mer i stöd till Ukraina.
Fox är ju även välkänt för att ha sin lutning åt den republikanska sidan?

Det är ju enligt dig och några till just republikaner som inte vill stödja Ukraina men dessa siffror och presentationen av dom säger ju något helt annat.
Hur kommer det sig att du så ofta landar helt fel i dina försök till påverkan och opinionsbildning?

Låt mig gissa, du likt dina svagsinta psykosseglande vänner tror inte att ryssland begått några folkrättsbrott i Butcha heller?

Citat:
Fox News, December 10-13. +10% for "more help to Ukraine" compared to November in the US

https://nitter.net/UkrReview/status/1737065618463969540#m
Citera
2023-12-20, 17:42
  #400950
Medlem
Youtubern Denis Davydov kommer med optimistiska rapporter idag. De ryska styrkorna i Krynky har krossats.
Även de (bög)ryska styrkorna vid Kupiansk har blivit nedgjorda, enligt Davydov.

Vad sysslar Ryssland med, hur kunde man sända in en sådan svag armé?
Citera
2023-12-20, 17:42
  #400951
Medlem
Det är dystra miner och domedagsprat nu i tråden men om 1 månad kommer troligen EU beslutat om 50 miljarder euro och usa beslutat om 60 miljarder dollar i stöd till ukraina, flertalet stora leveranser med bla flera patriot system och ammo kommer i januari, vapentillverkning i EU är rejält ökad och man skickar varje vecka leveranser, just nu är det största problemet att leveranser blockeras vid polska gränsen.

Snart dyker F16 upp med. Just nu är det problem men om en månad kommer det låta helt olika när material väller in. Ukraina uppgav att den största leveransen av vapen sen kriget börja är på väg.
Ukraina är starkare militärt nu än någonsin tidigare. Ukraina producerar även rejält med vapen själva så att försvara är nog lugnt även om det kan börja fram och tillbaka
Ska bli kul att se hur det ser ut i slutet av februari.
Citera
2023-12-20, 17:42
  #400952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
1. USA kommer upphöra med betydande stöd till Ukraina.
2. Vad politiker säger är en sak, men Tyskland kommer inte vilja, våga, eller klara av, att överta USAs fallna mantel som ledande "skyddsmakt" för Ukraina!


Källa på första punkten tack!
Citera
2023-12-20, 17:58
  #400953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Om tio år är dagens tioåringar 20 år. Baltikum är en bråkdel av Ukraina och kräver inga större styrkor, bara snabbhet.


Däremot skulle kriget mot Baltikum bli betydligt värre för alla inblandade
Ett helt annat krig. Med mycket större allvar och brutalitet.
Eftersom det handlar om NATOs trovärdighet

Jag tror att man har mycket mer att förlora än att vinna på ett sånt krig
Därför behöver vi inte oroa oss
Citera
2023-12-20, 17:59
  #400954
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Ursäkta en sen kommentar.

Det Selmer gör är att på ett ärligt sätt åskådliggöradet brutala, bizzara och vedervärdiga ryska sättet att ge sin syn på att förklara griserierna som ryssarna ägnar sig åt. Omaskerat .Vi som inte gillar krig och i synnerhet rysslands krig mot Ukraina tar oss för pannan när vi läser sådana texter. Jag menar att du är likadan eller värre men lindar en det i fina oärliga ord.

Det du gör i sällskap av john clark, edgerton och ett par andra proryssar är att ni intellektualisera, rationaliserar och förminskar ryssarnas övervåld och svinerier mot de ukrainska folket. Selmer är åtminståne ärlig i sin vedervärdighet medans ni "intellektuella akademiker wanna bee's" inte står för eran mörka sida.

Vem är mest att förakta, den som är öppet brutal eller ni lögnernas furstar som är lika brutala i era fina oärliga ord men döljer era verkliga avsikter bakom den ryska propagandamasken?

Du bygger bara halmgubbar. Du får väl citera oss när du tycker att vi gör det. Du får gärna utveckla vad du menar med intellektualiserande och rationaliserande också. Jag är f ö inte en wannabe akademiker, jag är en akademiker helt enkelt. Om än jag inte tjänar mitt levebröd så längre.
Citera
2023-12-20, 18:03
  #400955
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Det är dystra miner och domedagsprat nu i tråden men om 1 månad kommer troligen EU beslutat om 50 miljarder euro och usa beslutat om 60 miljarder dollar i stöd till ukraina, flertalet stora leveranser med bla flera patriot system och ammo kommer i januari, vapentillverkning i EU är rejält ökad och man skickar varje vecka leveranser, just nu är det största problemet att leveranser blockeras vid polska gränsen.

Snart dyker F16 upp med. Just nu är det problem men om en månad kommer det låta helt olika när material väller in. Ukraina uppgav att den största leveransen av vapen sen kriget börja är på väg.
Ukraina är starkare militärt nu än någonsin tidigare. Ukraina producerar även rejält med vapen själva så att försvara är nog lugnt även om det kan börja fram och tillbaka
Ska bli kul att se hur det ser ut i slutet av februari.

Ja, men vi får väl se då. Sådana här inlägg brukar inte åldras särskilt väl. Vi återupptar diskussionen i slutet på februari.
Citera
2023-12-20, 18:07
  #400956
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Det är dystra miner och domedagsprat nu i tråden men om 1 månad kommer troligen EU beslutat om 50 miljarder euro och usa beslutat om 60 miljarder dollar i stöd till ukraina, flertalet stora leveranser med bla flera patriot system och ammo kommer i januari, vapentillverkning i EU är rejält ökad och man skickar varje vecka leveranser, just nu är det största problemet att leveranser blockeras vid polska gränsen.

Snart dyker F16 upp med. Just nu är det problem men om en månad kommer det låta helt olika när material väller in. Ukraina uppgav att den största leveransen av vapen sen kriget börja är på väg.
Ukraina är starkare militärt nu än någonsin tidigare. Ukraina producerar även rejält med vapen själva så att försvara är nog lugnt även om det kan börja fram och tillbaka
Ska bli kul att se hur det ser ut i slutet av februari.

Där är en laggande effekt. Jag tror att det tar en del tid från beslutet tills att det faktiskt landar vapen. På samma sätt har vi inte sett effekten än av att där är en "lucka" i finansieringen, det toppar nog i februari, cirka. Jag tror som du att där kommer mer pengar i Q1 till Ukraina. Men däremot att detta "strul" har visat Ukraina att tålamodet från väst är inte oändligt, efter att ha sett denna shitshow i snart två år. Så förhoppningsvis planerar de sitt end game därefter - eller så kör Zelensky raukt in i väggen.

Jag ger outlier-scenariet att finansieringen sjunker med 80-90% låg sannolikhet, kanske 5-10%? Där sitter fortfarande för många politiker som är allt för investerade i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in