Citat:
Ursprungligen postat av
Equinox800
Ja, själv har jag alltid varit skeptisk till dem som tror på Ukrainsk "vinst" i bemärkelsen att de kastar ut alla ryssar och sedan får krigskadestånd. Det är ju förutsatt att man definerar "vinna" som fullkomlig vinst, medan jag är mer inne på att det blir en "vinst" mer liknande Finska vinterkriget, där Finland ju fick ge upp vissa territorier men övrigt trots ursprungliga dåliga odds ändå överlevde bra och florerade som nation utan sovjetisk stövel. Till skillnad från Sovjet har Ryssland också blivit rejält tilltufsad, och den bästa seger som Ryssland kan hoppas på är och förblir pyrrhus-seger.
För övrigt är de väl bra om personer kan ändra åsikt när verkligheten pekar åt ett annat håll, bäst hade förstås varit att göra det ännu tidigare men bättre sent än aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnClark
Äntligen ett sansat inlägg i ett annars mer och mer sanslöst forum.
När det gäller förintelsen så fanns ju ett väldigt starkt incitament för Hitler till att utplåna judar. Han brann ju för den slutliga lösningen. Så att den hänt är ju inte ologiskt. Här däremot så kan man ju konstatera att Ryssland förlorar så extremt mycket goodwill i både väst och övriga världen att det är svårt att begripa logiken.
Jag tror ärligt talat att Ryssland är i väldigt starkt behov av PR-konsult, för det är så väldigt mycket de hade behövt göra och inte göra ifall de sett värdet i att ha omvärldens anseende.
I Vietnamkriget hade iaf USA en ambition med "winning hearts and minds" hos lokalbefolkningen, vilket ballade ur ju mer tiden gick och tom resulterade i massakers av civilia som förmodades vara Viet Cong-sympatisörer. Men det fanns åtminstone en ambition i början, medan Ryssland saknat sådan överhuvudtaget och väldigt tidigt svinat runt.
Det hade väl varit logiskt för Ryssland att åtminstone försöka ha något form av PR-tänk i sina operationer, men det verkar som denna PR nästan uteslutande inriktat sig mot den inhemska befolkningen och inte omvärlden.
Citat:
Märkväl, jag har aldrig påstått att Ryssarna inte utfört Bucha. Det är dem som du skriver säkerligen fullt kapabla till. Dock som i en mordrättegångsprocess så saknas motiv här medan det bara är att konstatera att andra sidan har hur mycket motiv som helst. Säger inte heller att SBU haft ihjäl sina egna och placerat dem där utan det kan ju lika gärna vara civila som dött tidigare. Oberoende tekniker från länder som ställer sig utanför konflikten borde fått undersökt liken. Grejen är den också att hade jag varit SBU chef så hade jag säkert gjort något sådant själv. Om uppgiften var att skapa ett enorm stöd i världen för Ukraina och få alla att obegränsat öppna plånboken så var det ju i så fall en väldigt lyckad operation. Tror dessvärre vi får vänta till det är fred och det finns ett riktigt incitament till att få fram vad som hände. Detta får vi nog tyvärr vänta på.
Det saknas knappast motiv bara för man säger så, att Ryssland har en förkärlek för övergrepp mot civilia är väl belagda fakta och det är knappast ont om exempel i historien där civila råkat riktigt illa ut trots att det inte funnits militärt värde alls i att skada dem.
Varför ryska soldater gör detta i betydligt större grad än andra kan man spekulera i, personligen tror jag att det extrema pennalismen dedovsjtjina spelar in, där nya rekryter behandlas som absolut lägsta skit så till den grad att vissa dör, och när de avancerat blir det i sin tur förväntat att behandla dem under sig som skit. Redan innan man kommit in på slagfältet har man då soldater med stark vana att undertrycka och plåga andra bara att man kan, som förlorat moral då de blivit så psykiskt skadade av dålig behandling. Detta tankesätt sträcker sig långt tillbaka i tiden, och grundar sig på att detta skapar hårdare och bättre soldater, men tyvärr har Ryssland inte anmärkt sig med bättre soldater utan bara "bättre" sadister.
Tror jag att dessa massakers har beodrats av Putin eller folk högre upp? Nej, beordrandet tror jag kom från lägre nivå medan högre nivå fullkomligt struntar i att sådant händer, och för att visa det tror jag tom Bucha-slaktarna fick någon fin utmärkelse av Ryssland innan de senare utplånades i kriget.
Citat:
Stör mig att om man påstår att man filmat så mycket ryssar som begår dessa brott, varför finns det då inte en enda film som faktisk visar hur en rysk soldat avrättar en ukrainsk civil? Det borde finnas om det skett i den omfattning som SBU gjorde gällande.
Det finns det, men däremot kanske inte oerhörd stor mängd för det inte direkt finns incitament att dokumentera detta till offentligheten. Tyskarna var ju väldigt noga med att dokumentera saker, men finns ju ändå inte många filmer eller bilder där personer leddes in i gaskammare och gasades till döds, trots att så ändå skett i stor skala. (Vilket för övrigt många revionister rider enormt på för att visa på att Zyklon-B inte alls användes för att gasa människor).
Det har ju genom historien funnits incitament att dokumentera övergrepp där bl.a. Genghis Khan byggde pyramider av dödskallar, och andra visade upp det på många olika sätt, just för att skrämma folk att underkasta sig då alternativet annars blir så illa.
Jag kan tänka mig att sådant också sker i random inbördeskrig i Afrika just nu, men för ett krig med såpass stor bevakning vinner man inte så många poäng på sådant, utan snarare tvärtom, inte bara för omvärlden utan också att kunna lura sin egen befolkning att de har rättfärdigt krig där "de andra" plågar oskyldiga. Med det sagt kan jag tänka mig att random soldat dokumenterar sådant privat för att skryta med, men inget de vågar sätta på Titok eller Instagram då han skulle få skit för det.
Avslutningsvis tror jag också att det finns bilder från Bucha där ryska solder tvingade bakbundna civila att marschera med ögonbindel som senare mycket riktigt visade sig blivit avrättade trots att själva avrättningsögonblicket inte fångades på film.
Men om man är tillräckligt mycket pro-ryss kan man naturligtvis spinna på att lägga in tvivel i varje minsta möjlighet, och jag tror tom att någon exceptionell stolle på detta forum sade att de civila inte alls fördes till avrättning utan till säkerhet i ett skyddsrum.
De kan man ju naturligtvis tro om man vill, men i min bok hamnar man då i samma liga som de förintelserevionister som inte bara hävdar att de tyska koncentrationslägren var motsvarande interneringslägren för Japaner av USA, utan tom mycket bättre då fångarna hade tillgång till fin vattenpool och en massa andra trevliga faciliteter.
Dvs absolut tokstolle som det absolut inte finns minsta lilla hopp för.