2023-12-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Inom din familj?

Autism har ju inte varit jättekänt särskild länge så det kan ju knappast varit i många led som det dolts..

Men ärligt talat. Få familjer är perfekta..

Inte många led iom sen kunskaps i Sverige om det, men dessa led som blivit är otroligt synd och onödiga, med kunskap om detta tidigare så kunde mycket gjorts på annat sätt.

Nej, de flesta har skav någon stans inom familjer, men med autism så blir det stora konsekvenser för nästan alla familjer och därför är det viktigt att veta.
Citera
2023-12-20, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Jag håller med dig i allt. TS borde låta sig bli undersökt (mentalt), och sedan våga inse sanningen.

Det är uppenbarligen en psykiskt sjuk människa. Hen skriver natt och dag här. Och verkar helt besatt. Ironiskt nog är autister oftast insnöade på ett ämne. Och det tar upp mycket tid. Mycket möjligt att hen själv är autistisk. Då det ofta kan vara ärftligt. Jag hoppas hen får den hjälpen hen behöver.

Lite foliehatt varning på folk som säger att psykologer inte vet vad de pratar om. Ungefär som säga att kirurger inte kan operera. Sen finns det möjligt dåliga. Men det finns ju inom alla yrken. Och är inte unikt för just den yrkesgruppen.
Citera
2023-12-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myran914M
Helt korrekt.

Jag tror att det finns en viss underdiagnosticering vad gäller flickor/kvinnor med ADHD och autism och liknande MEN jag precis som andra här undrar om den inte är överdriven.. Att det skulle gå runt en armé utav unga autistiska flickor där ute har jag svårt att tro..

Underdiagnosticering? Ja absolut! Men så gigantiskt stort problem är jag skeptisk till att vi pratar om.

Ett litet bekymmer dock är väl kanske att tjejer i större utsträckning får fel diagnos? Att de blir placerade i borderlinefacket eller ADHD eller nåt liknande i stället, när det kanske egentligen rör sig om ”dold” autism. Antagligen är det som de flesta verkar överens om att autism yttrar sig lite olika hos män och kvinnor.

Vad gäller vuxna över en viss ålder så ja där är det många där ute med autism som aldrig blivit utredda, och många fall där varken de själva eller omgivningen anar vad det handlar om men det gäller ju både män och kvinnor.
Senast redigerad av Macke85 2023-12-20 kl. 09:00.
Citera
2023-12-20, 09:17
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
När jag läst igenom tråden så uppstår ju frågeställningen att är det möjligen TS som lider av autism
Citera
2023-12-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag tror att det finns en viss underdiagnosticering vad gäller flickor/kvinnor med ADHD och autism och liknande MEN jag precis som andra här undrar om den inte är överdriven.. Att det skulle gå runt en armé utav unga autistiska flickor där ute har jag svårt att tro..

Underdiagnosticering? Ja absolut! Men så gigantiskt stort problem är jag skeptisk till att vi pratar om.

Ett litet bekymmer dock är väl kanske att tjejer i större utsträckning får fel diagnos? Att de blir placerade i borderlinefacket eller ADHD eller nåt liknande i stället, när det kanske egentligen rör sig om ”dold” autism. Antagligen är det som de flesta verkar överens om att autism yttrar sig lite olika hos män och kvinnor.

Vad gäller vuxna över en viss ålder så ja där är det många där ute med autism som aldrig blivit utredda, och många fall där varken de själva eller omgivningen anar vad det handlar om men det gäller ju både män och kvinnor.

Nej, ingen vet hur det egentligen ser ut med underdiagnostiseringen av flickor och ja, det är ofta olika yttringar ofta mellan tjejer och killar.

Det är många som inte blivit utredda som är i medelåldern och äldre, många idag som blir utredda väldigt sent och det är olyckligt för samtliga.
Citera
2023-12-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
När jag läst igenom tråden så uppstår ju frågeställningen att är det möjligen TS som lider av autism

Ja, då har vi ett svar igen från en autist som blir stött av hur fel det kan bli med just autism, måste vara tufft att folk börjar bli trötta på autister som inte ser sitt eget problem.

//

Ditt eget svar i en annan tråd:

Jag har dessutom uppepå min autism och selektiva ätstörning och ocd även tourettes

/
Citera
2023-12-20, 11:11
Medlem
Citat:
Det du skriver har blivit en myt som du och ganska många har köpt. Det finns inga säkra bevis på det alls, utan det är några tomtar som spekulerar i det.

Du tror mycket på vad du läser ser jag. Man måste kritiskt granska det man läser också?

Edit: Autism är vanligare bland pojkar/män, med en kvot på ungefär 3-4:1, precis som vissa andra diagnoser och sjukdomar är vanligare bland kvinnor. Inget konstigt med det, det bara är så. Men i det här fjantiga jämställdhets-hetsande landet försöker vissa släta ut statistiken till nackdel för män, och endast män, alltså är det frågan om diskriminering mot pojkar/män.

ps. Akta dig för ts, det är en autisthatande argbigga.

Nej, diagnosticeringen av autistiska pojkar är högre. Läs på. Du har ju ingen koll.
Citera
2023-12-20, 12:18
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myran914M
Ja, då har vi ett svar igen från en autist som blir stött av hur fel det kan bli med just autism, måste vara tufft att folk börjar bli trötta på autister som inte ser sitt eget problem.

//

Ditt eget svar i en annan tråd:

Jag har dessutom uppepå min autism och selektiva ätstörning och ocd även tourettes

/

Inte bara autist utan en lögnare också ser jag
Citera
2023-12-20, 14:03
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacebubble
Nej, diagnosticeringen av autistiska pojkar är högre. Läs på. Du har ju ingen koll.

Vadå "läs på"? Det är väl inget bevis, det är bara vad du påstår för att du läst vad några andra påstår och deras budskap förts fram som någon sensation i några tidningar. Vet du ens vad vetenskapliga bevis är för något? Det är inte samma sak som ett påstående följt av "läs på". Har du ingen koll?

Nej det finnas inget vetenskapligt stöd för dina påståenden att tjejer är underdiagnosticerade och det omvända för pojkar/ män.

Fakta är att autism är mycket mera förekommande för pojkar/män.
Citera
2023-12-20, 14:23
Medlem
zombie-nations avatar
Jag skulle nog kunna skriva 5 a4-sidor om vad autistiska saker min släkt gjort. Men TS kan inte bjuda på en enda sak. Hon verkar inte heller ha funnit sin själsfrände i att alla andra är autister och hon är normal.
Citera
2023-12-20, 14:55
Medlem
Citat:
Vadå "läs på"? Det är väl inget bevis, det är bara vad du påstår för att du läst vad några andra påstår och deras budskap förts fram som någon sensation i några tidningar. Vet du ens vad vetenskapliga bevis är för något? Det är inte samma sak som ett påstående följt av "läs på". Har du ingen koll?

Nej det finnas inget vetenskapligt stöd för dina påståenden att tjejer är underdiagnosticerade och det omvända för pojkar/ män.

Fakta är att autism är mycket mera förekommande för pojkar/män.

Hahaha. Tror inte du har så många universitetspoäng.
Citera
2023-12-20, 16:43
Medlem
E-Mac.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacebubble
Hahaha. Tror inte du har så många universitetspoäng.

Då tror du fel igen. Du tror inte så bra och vet inte så mycket. Kanske bäst du ger mig bevis på dina självsäkra påståenden om autism innan du fortsätter att sprida vidare myter.

Ditt inlägg ovan övertygar då mig ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in