Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Det är klart jag både har lyssnat och läst transkription av det. Det är
övertydligt att han uppmanar sina anhängare att göra just detta.
1. Han förnekar och vägrar erkänna valresultatet eller dess validitet. Han påstår att det är en bluff, "a steal".
2. Han riktar sig till statens olika maktorgan som Secret Service, militären och polisen, och antyder att han vill ha deras lojalitet för att "försvara konstitutionen".
3. Han gör direkta uppmaningar till åhörarna att gå till Kapitolium och skrida till handling för att stoppa "the steal"
https://www.npr.org/2021/02/10/966396848/read-trumps-jan-6-speech-a-key-part-of-impeachment-trial
Det enda försvaret jag kan tänka mig mot att han avsiktligen ska ha uppviglat till statskupp är att mena att Trump vid tillfället redan var så dement att han inte förstod vad han sade. Men det är ett väldigt svagt försvar som jag inte tror att någon, varken hans motståndare eller anhängare köper. Det är möjligen bara hans advokater i kommande rättegången som kan tänkas tillgripa det.
Du klipper och klistrar så fint, men du missade detta
"
Anyone you want, but I think right here, we're going to walk down to the Capitol, and we're going to cheer on our brave senators and congressmen and women, and we're probably not going to be cheering so much for some of them.
Because you'll never take back our country with weakness. You have to show strength and you have to be strong. We have come to demand that Congress do the right thing and only count the electors who have been lawfully slated, lawfully slated.
I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard."
Han uppmanar dem att gå ner till den demonstration de hade tillstånd för. Fight betyder inte bara" slåss" det betyder även "kämpa för".