Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-20, 03:35
Medlem
Durochmolls avatar
Finns Facebook-gruppen ”Vart är kontrollanterna Gbg?”-kvar? Minns det var förbjudet att lägga upp bilder på kontrollanterna, gissar att det blir skillnad på det.

Jag minns när det var civila kontrollanter för 15 år sedan (?), och att det var superobehagligt, även om man hade biljett. Minns framför allt en man som dök upp bakifrån, otroligt nära och väste fram att han var kontrollant, trodde först jag var påväg att bli rånad innan jag insåg vad han sa (jag hade tack och lov biljett, han såg ut som en gymkille, med få hjärnceller som lätt skulle kunna använda knytnävarna).
Citera
2023-12-20, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det räcker med att biljetten är köpt innan de kliver på. De får inte gå för långt bak i tiden på biljettköpen dvs mellan köp och kontroll. Det har ingen betydelse om de sett en gå på eller ej.

Det finns dock kameror ombord så inte direkt något svårt bevisläge för västttafik
Citera
2023-12-20, 06:01
Medlem
Onanikrems avatar
Kollektivtrafiken är redan hårt subventionerad av oss som betalar/betalade skatt. Jag åker i princip aldrig kollektivt men betalar ändå för skiten. Kläm åt gratisåkarna ordentligt, eller varför inte införa som det var förut att man scannar biljett när man kliver på, skit samma om det tar tid, det kapar ju gratisåkandet med 100%

Ids folk inte betala för kollektivtrafiken kan vi lägga ner den och de får gå!
Citera
2023-12-20, 06:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Risken finns ju att det kommer falska civila biljettkontrollanter och sen är det betydligt farligare idag att jobba som civil kontrollant. Enda sättet att få fler att betala är att sänka de hutlösa priserna på biljetter.
Skulle knappast hjälpa, babbarna och negrerna skulle inte betala ens om det kostade 5 kronor. Inför biljettscanning och två väktare vid scanningen, slut på tjuvåkande då.
Citera
2023-12-20, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ja, och anledningen är uppenbar. Våld mot tjänsteman kan utövas mot valfri socialtant eller kronofogde och de uppträder inte uniformerade. Polis mm kan uppträda uniformerade.
Kärnan i den relevanta lagtexten är "förgriper sig på en tjänsteman i hans eller hennes myndighetsutövning". Ur brottsbalken 17 kapitel, 1 paragrafen. Ordet "uniform" förekommer endast en gång i brottsbalken, och det är i ett annat sammanhang.
Nej, det har du rätt i att socialkärringar inte är uniformerade, i Storbritannien verkar dock kronofogden vara både uniformerad och bära skottsäkra västar, iaf om tv-programmet "Kronofogden knackar på" stämmer.
Citera
2023-12-20, 07:46
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Tror du att Västtrafik sänkt priset om alla betalade? Är du så blåst?
Västrafik är ett gemensamt ägt företag genom regionen och syftet är inte att tjäna pengar.
Citera
2023-12-20, 08:00
Medlem
Inte fan kommer detta leda till lägre biljettpriser, som Västtrafik vill få oss att tro.

Inte fan hade Västtrafik större intäkter de åren de hade civila bilettkontrollanter.

Detta kommer bara leda till; mer våldsamheter, sämre PR för Västtrafik, obehaglig stämning bland alla resenärer.
Citera
2023-12-20, 08:39
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Civila kontrollanter är ju bara djupt obehagligt, speciellt om man betalar sin biljett.
Då skulle ju vem fasen som helst kunna låtsas vara kontrollant och härja runt.
Inte okej. Vita kepsarna var däremot rätt okej, och rolig bieffekt med den nervösa stämningen som blev när man själv och nån till med vit keps klev ombord på vagnen! :-D

De som fuskåker är givetvis med i planka.nu, då betalar man en månadsavgift till planka, och så betalar de ens böter om man åker fast. Så ingen skillnad där.

Eller också krävs det att kontrollanterna visar någon form av ID när de frågar om din biljett..
För om de inte kan identifiera sig som kontrollanter tror jag det blir svårt att kräva att du skall visa din biljett.
Likadant om du blir stoppade av en civilpolis, nog kräver du att han/hon skall legitimera sig för dig (vilket de också gör).
Citera
2023-12-20, 09:29
Medlem
volvo 240s avatar
Jag trodde de hade sådant här jär ag var 6-7 år gammal.... Morsan sa alltid det

Iaf...... någon som ser framför sig hur dessa komtrollanter åker på rejält med stryk o annat från babbegäng?
Citera
2023-12-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det är bra att de som inte betalar för sig får stryk. Förhoppningsvis gör de inte om det igen.

Det är faktiskt ett lagbrott att resa utan en giltig biljett.

Själv slutade jag betala när kontrollanterna inte ens bötfäller folk som inge betalat och blir påkomna.
Minst 15 tillfällen har jag sett kontrollanter komma på folk utan biljett och låtit dom betala.
Slutade betala efter det.
Citera
2023-12-20, 10:15
Medlem
-Hengpung-s avatar
Hur man kringgår detta är bara att vägra visa legitimation. Folk tror att man måste visa sin legitimation när kontrollanten ber om den när de ertappat en med att ha plankat, men det behöver man inte alls. Vad kontrollanten då gör är att hota med att ringa polisen, vilket man villigt kan acceptera, så får polisen komma och avkräva ev legitimation. Detta är struntärenden som polisen helst inte vill åka på. Då kan man hoppas på att polisen inte har tid eller att de tar en jävla tid på sig så att kontrollanten slutligen får släppa en för de orkar själva inte vänta.

Detta hände mig för cirka 10 år sedan. Kontrollanterna envarsgrep mig på bussen, de ringde polisen eftersom jag vägrade att legitimera mig, och efter 30 minuter utan att polisen dykt upp så slängde de av mig och bad mig gå min väg.
Citera
2023-12-20, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tidigare så överskred de sina befogenheter eftersom de försökte kvarhålla fuskåkare vilket de saknade behörighet till då de inte får använda envarsgripande då fuskåkare egentligen inte behöver visa färdbevis till civilklädda personer utan har full rätt att gå iväg från platsen.
Åh tusan, där kan jag spara mycket. Det är alltså bara att vägra visa legitimation samt avlägsna sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in