Citat:
Om man tror att man får ett badhus med 14 bassänger, varav två är 25-meters, 11 bastu, utvändiga vattenrutschbanor, höj- och sänkbara bassänggolv för 300 miljoner i en ort som dels ligger i ödemarken och dels har en överhettad byggmarknad så skall man söka hjälp.
Att bygga ett badhus för en så pass liten kommun som Kiruna är ett stort projekt och man borde förvänta sig att politikerna satte sig in i vad motsvarande byggen har kostat i övriga Sverige. Om man hade gjort detta och hade haft normalbegåvade politiker så hade de stoppat idiotin och rättat mun efter matsäck.
Istället så har man i princip skrivit en check in blanco till byggbolaget. Man har alltså inte köpt något badhus för 300 miljoner utan man skall vara glad att notan "bara" slutade på 1200 miljoner, den kunde ha blivit högre än så, mycket högre.
Att politikerna försöker att smita ifrån sitt ansvar genom att skylla på en konsult som de själva har anlitat är bara naivt. Om det är konsulter som styr besluten i Kiruna så kan vi göra oss av med politikerna.
Att det har blivit mögel i någon skolbyggnad beskyller jag inte politikerna för då de inte kan förväntas att ha byggteknisk spetskompetens, däremot så skall de ha ett hum om vad saker och ting kostar, vilket de bevisligen inte har haft vad gäller badhuset.
Att bygga ett badhus för en så pass liten kommun som Kiruna är ett stort projekt och man borde förvänta sig att politikerna satte sig in i vad motsvarande byggen har kostat i övriga Sverige. Om man hade gjort detta och hade haft normalbegåvade politiker så hade de stoppat idiotin och rättat mun efter matsäck.
Istället så har man i princip skrivit en check in blanco till byggbolaget. Man har alltså inte köpt något badhus för 300 miljoner utan man skall vara glad att notan "bara" slutade på 1200 miljoner, den kunde ha blivit högre än så, mycket högre.
Att politikerna försöker att smita ifrån sitt ansvar genom att skylla på en konsult som de själva har anlitat är bara naivt. Om det är konsulter som styr besluten i Kiruna så kan vi göra oss av med politikerna.
Att det har blivit mögel i någon skolbyggnad beskyller jag inte politikerna för då de inte kan förväntas att ha byggteknisk spetskompetens, däremot så skall de ha ett hum om vad saker och ting kostar, vilket de bevisligen inte har haft vad gäller badhuset.
Det är det jag försöker förklara till okunniga som drar att Kiruna har beställt ett badhus för 1200miljoner men förstår inte vad löpande räkning menas. Men nu blir Kiruna det nya praktexempel vad som händer när man försöker med löpande räkning i tron att det ska bli billigare men som ballar ur istället.
jag kan förstå till en viss gräns varför de satsar på ett storslaget badhus eftersom det inte finns något likande i norra Sverige. Finns ett ganska så maffigt spahotell i Finska Lappland så vet inte om Kiruna kommun har någon likande tanke om sitt nya badhus att få upp turismen samtidigt försöka göra *stan* modern när man håller på att flyttar och bygger nytt.
Med skolan som inte står i artikeln som jag har lite bakgrund om är att Kiruna beställde en skola men tiden mellan byggstart och slut va alldeles för kort, betongen hann aldrig härda/torka klart och nu sitter de med en ny skola med fuktskador som man inte vet hur dyrt det blir att fixa.