Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vården har i det här fallet chansat med att barnet ska tillfriskna utan antibiotika, som de numera hela tiden gör, på akuten
(Det antar jag, eftersom de Lex Maria-anmält sig.)
och eftersom akuten har minimalt rörelseutrymme att skriva ut antibiotika.
De tar inte i det.
De skickar hem folk med uppmaning om att ta alvedon.
De är extremt bakbundna av restiktioner kring antibiotikaförskrivning.
Som det ser ut idag på akuten, så leker de med folks liv.

Ja - kanske är det så utifrån förutsättningarna som finns, men de var isåfall felaktig chansning och inget som följer riktlinjerna.

För följer man riktlinjer så är:

"
Citat:
Syftet med detta kloka råd är inte att undvika antibiotika vid en streptokockorsakad halsinfektion, utan att undvika behandling hos patienter där antibiotika inte gör klinisk nytta. Vid korrekt diagnosticerad streptokocktonsillit kan penicillin förkorta smärta och andra symptom med mellan 1–2,5 dagar."

Så har man verkligen följt riktlinjerna? Ens vid infektion och sepsis? Fanns resurserna?

Sen är frågan egentligen.. hur mycket som påverkas av våra mer restriktiva riktlinjer.

Citat:
Data från Primärvårdskvalitet
Data från Primärvårdskvalitet 2022 visar att av cirka 18 000 patienter över 6 år som fick diagnosen faryngotonsillit vid länets husläkarmottagningar så fick cirka 8 800, motsvarande 49 procent, antibiotika. Det är anmärkningsvärt att 14 procent av patienterna fick antibiotika trots ett negativt Strep A-test. Vid korrekt provtagning har Strep A-test hög sensitivitet och specificitet. Det finns fortfarande förbättringspotential gällande handläggning av faryngotonsillit"

Riktlinjer eller ej, så går allt ut på att du har förutsättningar att kunna göra ett korrekt jobb.

https://janusinfo.se/behandling/expe...e94b649de.html
Citera
2023-12-19, 20:08
Medlem
Rebiselles avatar
Blir inte ens förvånad längre. Lär väl inte vara någon som behöver ta ansvar heller.

Stackars barn och efterlevande.
R.I.P
Citera
2023-12-19, 20:56
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Inte så mycket känt om exakt vad som hänt utifrån vad som framkommit från lokalradion i Skåne.

https://sverigesradio.se/artikel/poj...x-maria-anmald

Händelserna på sjukhuset Kristianstad är lex Maria anmält.
Barnakuten tolkade infektionen som virusorsakad men det var streptokocker.

Föräldrarna förstod tydligen att deras son var allvarligt t sjuk eftersom de kom två gånger.
Men tas det inga blodprov får man heller inga svar

Och resultatet av detta blev mycket sorgligt
Citera
2023-12-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nej men det är sjukt att säga att man inte ska kolla crp hur sjuka små barn än är enbart för att dom är små barn. Jag snackar om situationer från verkligheten nu, inte vad du hittar när du googlar.

Vilken attityd du har! Jag är utbildad vårdpersonal och arbetar i sjukvården. Vårdutbildning verkar du knappast ha! Jag vet vilka prover man behöver ta. Men refererar och hänvisar till en säker källa.

btw så är internmedicin skriven av läkare för läkare...

CRP eftersläpar alltid. Finns ett prov som heter SR med. Som också är sänkan...

Vet emellertid inte om SR har tagits på dina barn, när de har struntat i CRP.
Senast redigerad av rocknrullstol 2023-12-19 kl. 21:52.
Citera
2023-12-19, 22:01
Medlem
Citat:
NEJNEJNEJ, kom inte med det där dravlet igen. Det är inte där problemet ligger. Gör ett jävla halsprov, gör en jävla odling, skriv ut penicillin till små barn med svår halsfluss. Det tar inte mer tid än käftandet i 8 timmar en dag och sen 8 timmar nästa dag igen innan barnet dör. Jag vet själv att felet ligger direkt hos läkare och chefsläkare som uttryckligen säger att dom tycker att man ska skita i att ta crp på små barn och skita i att ta odlingar från halsen på små barn. På riktigt. Jag har sett det själv, barn som varit uppenbart jättesjuka. Problemet ligger i KULTUREN på akutsjukhusen i Sverige.
Nu är jag bara en bystander vad gäller vård men jag tycker det är bra att man är restriktiv med antibiotika. Är man inte det kommer hundratals barn att dö i framtiden varje år eftersom vi då inte har effektiv antibiotika eftersom bakterierna ar blivit resistenta.

Med det sagt var det kanske ändå fel av läkaren att inte ta en blododling på det här, nu avlidna, barnet.
Citera
2023-12-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Alla borde ha en större mängd antibiotika hemma. Det går inte att lita på att man kommer få det när man behöver det.
Nej, det vore inte bra.
Citera
2023-12-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMao
Det är inte som plasten i haven. Antibiotikaresistens är relativt lokal. Det ser bra ut i sverige och även om man varit i Indien och är bärare så kommer den resistenta bakteriefloran att normaliseras om man är i Sverige i några år.
Ja men anledningen till att det ser bra ut i Sverige beror ju på att vi just är restriktiva med antibiotika.
Citera
2023-12-19, 22:32
Medlem
Fan vad sorgligt. Kan inte tänka mig riktigt hur bedrövade föräldrarna måste vara. Har ändå haft barn i den åldern. Ett litet liv släckt.

Vila i frid lilla vän!
Citera
2023-12-19, 22:36
Medlem
Threedots-deads avatar
En familj som går igenom sitt livs värsta stund just nu. De kommer för alltid vara bittra på sjukvården och fråga sig själva om de kunnat göra mer. Fy satan.
Citera
2023-12-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Absolut är det så. Sen är frågan vad som händer när vi inte har antibiotika att använda. Har vi drös med 2 åringar som dör istället?

Men här ställer jag mig mer frågan vad hände i handläggningen av patienten som man skickade hem med detta. Omständigheterna vet vi inte runt om (kommunikationen /belastning) men jag är inte förvånad med dagens resurser/kompetens att det händer fel och som får avgörande konsekvenser. Vi kommer se mer av detta pga hur man styrt vården. Läkare och sjuksköterskor m.m. har väldigt lite att säga till om. Det är fit in or fuck off attityder.
Det är ju inte bara dödsfall till följd av infektioner som kommer att öka; alla transplantationer blir omöjliga att utföra utan verksamma antibiotika. Allt enligt en kompis som är läkare.
Citera
2023-12-19, 22:50
Medlem
Citat:
Nej men det är sjukt att säga att man inte ska kolla crp hur sjuka små barn än är enbart för att dom är små barn. Jag snackar om situationer från verkligheten nu, inte vad du hittar när du googlar.
Jag tycker vi lägger ner all vård. Den kostar bara pengar men ingen är nöjd med den.

Scouterna kan ta över det mest akuta och spjäla benbrott med grangrenar fastbundna med vidjor, på nästa hajk.

Resten skiter vi i. Alla blir nöjda och glada eftersom skatterna sänks men gladast blir scouterna som får nya meningsfulla aktiviteter på sina hajker.
Citera
2023-12-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Alla borde ha en större mängd antibiotika hemma. Det går inte att lita på att man kommer få det när man behöver det.
Kanske enda sättet åka utomlands och besöka närmaste apotek..om man behöver antibiotika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in