Citat:
Ursprungligen postat av
forsamlingsmedlem
De flesta historiker, ja en klar majoritet ända från troende historiker till ateistiska historiker vet att Jesus existerade. Även historiker som är rent fientliga till kristendomen måste erkänna att han visst existerade. Påstår du att han inte gjorde det så har du placerat dig långt ute i periferin och är inte värd att diskutera med.
Så liknelser med Spindelmannen eller flygande Spaghettimonstret är otroligt barnsliga.
Sedan vet jag inte vad för fraser du syftar på.
Grundlös tro? Om du bemödat dig med att lösa Bibeln så hade du hittat grunden.
Men du väljer aktivt att förbli ovetande.
Absolut inte. Att en "Peter Parker" existerar i New York, bevisar inte att historien om Spindelmannen är sann.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis
Om jag säger att jag har en huskatt, är det ett helt rimligt påstående. Huskatter är vanliga och många människor har dem som husdjur. Det finns ingenting i detta påstående som strider mot vad vi vet om världen.
Om jag sedan utvecklar påståendet och säger att min katt är en stor gul katt som väger 200 kilo och jagar zebror, har vi flyttat in i en mindre trovärdig zon. Även om det finns stora kattdjur som lejon, som lever i symbios med människor i vissa fall, är det här påståendet mycket mer ifrågasättande. Det är fortfarande inom ramen för vad som är biologiskt möjligt, men extremt osannolikt. Hur som helt så lär du i alla fall garanterat ha lite mer svar eller belägg av mig innan du tror att det jag påstår är sant i alla fall. Eller hur?
Men om jag fortsätter en bit till och påstår att min stora gula katt katt kan flyga, talar människospråk, och sover bakom månen på nätterna, så har vi klivit in i en helt annan värld eftersom detta påstående bryter helt med vår uppfattning om verkligheten och det finns inga bevis eller erfarenheter som kan stödja en sådan idé.
Denna progression från trovärdigt till fullständigt otroligt kan tillämpas på diskussionen om Jesus.
Att en man vid namn Jesus existerade är som att säga att man har en huskatt – ett rimligt, om än inte fullständigt bekräftat, påstående.
Att Jesus var en framstående person, kanske med ett ovanligt inflytande eller karisma, är mer som påståendet om den stora gula katten. Det är ovanligt och mer ifrågasättande, men inte omöjligt.
Men när det gäller de mirakulösa påståendena om Jesus – att han gick på vatten, uppstod från de döda, eller var gudomlig – är det som att påstå att katten kan flyga och sover bakom månen.
Dessa påståenden är så långt ifrån vår normala förståelse av verkligheten att de kräver en exceptionell nivå av bevis. Och några sådana finns ju inte!
Att försöka bevisa att Jesus existerade (som en vanlig man) är inte samma sak som att bevisa de extraordinära och övernaturliga påståendena om honom. Precis som att bevisa att huskatter existerar inte på något sätt bevisar existensen av en flygande, talande katt som bor bakom månen.
Klarar man inte av att skilja mellan dessa nivåer av påståenden och att kritiskt granska var och en baserat på deras sannolikhet och överensstämmelse med vår förståelse av verkligheten så kan man inte heller gärna påstå att man heller förhåller sig till verkligheten.