Resultat: Kommer civila biljettkontrollanter återigen att misshandla resenärer?
Ja
75,41%
46 röster
Nej
24,59%
15 röster
2023-12-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De nya maskinerna ska alla ta Visa och Mastercard vad jag vet, men det fungerade inte när jag testade med mitt SEB-kort med Visa.

Men, enligt vad de säger behöver man bara blippa nu, istället för att mata in kort och skriva kod.
Yes, det funkar fint att bara blippa sitt kort.
Citera
2023-12-19, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Nej, det krävs inte uniform. Däremot finns det formuleringar om att det ska framgå att man är tjänsteman.

.
är du säker på det? jag har för mig att det funnits såna diskussioner i andra fall tidigare att man måste va uniformerad. Inte poliser kanske, som har sina civilare, men vanliga yrkesgrupper.
Citera
2023-12-19, 15:59
Medlem
Skulle plankare rullas I tjära och fjädrar, skulle många plankare sluta vara sossar! Just sayin!
Citera
2023-12-19, 18:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
är du säker på det? jag har för mig att det funnits såna diskussioner i andra fall tidigare att man måste va uniformerad. Inte poliser kanske, som har sina civilare, men vanliga yrkesgrupper.
Ja, och anledningen är uppenbar. Våld mot tjänsteman kan utövas mot valfri socialtant eller kronofogde och de uppträder inte uniformerade. Polis mm kan uppträda uniformerade.
Kärnan i den relevanta lagtexten är "förgriper sig på en tjänsteman i hans eller hennes myndighetsutövning". Ur brottsbalken 17 kapitel, 1 paragrafen. Ordet "uniform" förekommer endast en gång i brottsbalken, och det är i ett annat sammanhang.
Citera
2023-12-19, 18:43
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Wacks
Bara när det gäller de 2 gamla generationerna spårvagnar, inte bussar eller nya. Så det så sa Bill.
Under året har jag genom att "blippa" kort (i telefonen) mot västtrafiks biljettmaskiner köpt biljetter för resa i zon A på spårvagnar av modeller M29, M31, M32 och M33 samt bussar.
Citera
2023-12-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
"Våld mot tjänsteman" borde ju inte kunna åberopas heller om nån plankare ger sig på dem. Det krävs väl att de har någon form av uniform på sig för det.

Misshandel och ofredande är dock olagligt oavsett.
Citera
2023-12-19, 18:56
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det borde gå att lösa genom att inte tillåta köp på fordon som är i rörelse. Det kanske inte löser problemet men skulle försvåra fuskandet.

Dummaste jag hört, om ett par vänner stiger på och köper varsin biljett tar det sin lilla tid. Då har bussen eller vagnen börjat åka.
Senast redigerad av Leif.Jennekvist 2023-12-19 kl. 18:59.
Citera
2023-12-19, 20:01
Medlem
Hoppas kontrollanterna får skyddsvästar och skjutvapen, eller kommer de att göra som övriga lagens väktare och låta kaosblattarna tjuvåka i fred och enbart ta Svensson som inte skriker jog sko gnolla din mama.
Citera
2023-12-19, 20:03
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
- Är civila biljettkontrollanter rätt väg att gå?
- Hur kommer fuskåkarna göra framöver?

Civila kontrollanter är ju bara djupt obehagligt, speciellt om man betalar sin biljett.
Då skulle ju vem fasen som helst kunna låtsas vara kontrollant och härja runt.
Inte okej. Vita kepsarna var däremot rätt okej, och rolig bieffekt med den nervösa stämningen som blev när man själv och nån till med vit keps klev ombord på vagnen! :-D

De som fuskåker är givetvis med i planka.nu, då betalar man en månadsavgift till planka, och så betalar de ens böter om man åker fast. Så ingen skillnad där.
Citera
2023-12-19, 20:13
Medlem
betalar man inte kan man gott få sig en omgång
Citera
2023-12-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Ja, och de är väl inte bara osolidariska och ohederliga? De begår väl ett brott? Eller?

Tragisk att så många människor inte betalar, och sen t.o.m. har mage att klaga. Några skryter om att de inte betalar när de tvärtom borde skämmas. Det är som att stjäla/snatta, dvs ett vedervärdigt ryggradslöst beteende. Om alla betalade för sin resa så borde chanserna rimligtvis öka för att kvalitet och restid kunde förbättras, och kanske t.o.m. ge billigare pris för resorna.

Du tror på fullaste allvar att biljetterna skulle bli billigare om folk inte fuskåkte? Det skulle bli marginaler till organisationen. Alla reklam intäkter har inte lett till billigare biljetter iallafall.
Citera
2023-12-19, 21:19
Medlem
Tänk va mycket billigare biljetterna varit om alla gjorde rätt för sig och köpte biljetter. Nu är det istället i mitt tycke jävligt dyrt att åka kollektivt.
Hade denna diskussionen med en vänster lagd kollega som såklart var en av dessa personer som ansåg att de va rätt att planka på vagnen. Vänster folken brukar ju tänka såhär. Nån annan kan betala kollektivtrafiken. Nån annan kan betala skatt osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in