Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Samma med läkemedelsindustrin.. att dom blev värdelösa för hundratals år sen när folk åt enbart råkost och blev aldrig sjuka. (...) Ät grönsakerna säger jag medans folk injicerar nano i armen pga ett löjligt virus som aldrig var ett hot mot nån som är frisk.
Vi kan i alla fall enas om att folk äter för lite grönsaker och för mycket processad mat. När det gäller det du skriver om läkemedelsindustrin så har vi ju sett hajper på olika sätt. I den här tråden finns de som är emot vaccinen och de som varnar för Covid, men går man ut på stan så inser man kanske att vi alla som skriver här nu är de aparta. Människorna på stan struntar kanske i både Covid och vaccin.
Jag tror det handlar om mer än företag. Ett helt annat exempel som slog mig är att mobiltelefoners strålning ibland har diskuterats men aldrig riktigt blivit en fråga. 2023 kom plötsligt en studie som visar att män faktiskt får mindre antal spermier av mobilstrålning: "Antalet spermier har blivit allt färre under de senaste åren, och enligt forskare kan det hos unga män mellan 18 och 22 år bero på användningen av mobiltelefoner."
https://www.dagensps.se/weekend/halsa/ny-studie-mobilanvandning-ger-farre-spermier/
När jag nu googlade upptäckte jag att det varnades för detta kring 2008 (till exempel:
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/digitalisering/mobilen-paverkade-spermier/) men jag misstänker att detta aldrig blev någon fråga som folk var intresserade av pga att det då och minst 10 år framåt rådde en mobilhajp... Så folk styrs nog av alla möjliga trender tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Visst! Om en STATSEPIDEMIOLOG säger det, så är det garanterat guds sanning!
Nu snackar vi inte nån vanlig maläten dussin-epidemiolog här, utan en livs levande STATSEPIDEMIOLOG!
Dra mig baklänges och kalla mig Staffan, jag är frälst!!!
Nä men ärligt, jag ger inte ett ruttet lingon för vad den fjanten säger. Men om nån råkar veta vilken artikel han syftar på så vore det intressant att få en länk i tråden. Tror nog den behöver synas lite i sömmarna, med avseende på resultat och metodologi.
Ja, du fetade det Gisslén sa om att "De studier som finns, det kom bl.a. en artikel nyligen som jämförde konsekvenserna av covid och influensa, visar att risken för sjukhusvårdade att dö var klart högre efter covid jämfört med influensa, detta gällde även under senare tid när det är omikron som sprids." Det är nog artikeln av Al-Aly m fl i en artikel i
The Lancet som jag länkade till här för några dagar sedan. Covid är farlig för långt långt fler organ än vad influensa är. Flera har skrivit om den, jag tror jag länkade till TIME, som också har en länk till studien:
https://time.com/6454669/what-is-long-flu/
Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Han(statsepidemiologen) vet ingenting av det han hävdar här. Allt bygger på spekulation.
Och nu är tiden verkligen inne.. för dessa människor att bli synade för detta. Att de hela tiden uttalar sig tvärsäkert om saker som i själva verket är väldigt osäkra eller t om totalt ogrundade.
Ge mig en person som har doktorerat i medicin som säger att virus inte finns .... :-)
Citat:
Ursprungligen postat av
Joe88
Tvivlar på att det är särskilt många som är villiga att betala för att läsa att man även denna vinter precis som alla andra vintrar i världshistorien kan åka på förkylningar och influensor.
Men det finns väl fortfarande en liten hypnotiserad grupp kvar vars amygdala aktiveras så fort de hör ordet "covid". Dessa går det alltid att mjölka lite extra pengar ur. Särskilt med tanke på att inga andra medier nämnt "covid" på evigheter.
Ja, absolut, jag är en sån, och du är också en sån som hänger i den här tråden som förhäxad. Vi tillhör båda de Covid-förhäxade, medan resten av samhället numera struntar i Covid, kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Vården räcker tyvärr inte till när många insjuknar samtidigt. Det känns som situationen fullständigt gått över styr. Vaccinationerna mot såväl covid som influensa kom igång för sent och fick på tok för dålig täckning.
https://sverigesradio.se/artikel/fhm-kan-ha-vantat-for-lange-med-hostens-vaccination--2
Vi får se. Blir intressant att se torsdagens siffror från FHM. Jag tror folk i hög grad är beredda att sätta sig över Covid eftersom önskan att ha en normal jul är så stark. Men vi får se vad som kommer att hända. Jag kollade efter fler artiklar om Kina och lunginflammation och hittade då en artikel där en forskare varnar för fågelinfluensan, som tydligen också kommer från Kina och nu sprider sig:
"The virus with pandemic potential that worries many is avian influenza (i.e. bird flu), which can mutate to become easily transmissible to humans.
China has been the epicentre of avian influenza, which has also spread to Europe, the Americas and Africa.
Multiple human cases of avian influenza were reported in China this year (2023), involving the H5N1, H5N6, H3N8 and H9N2 viral strains."
https://www.thestar.com.my/lifestyle/health/the-doctor-says/2023/12/19/should-we-be-worried-about-the-pneumonia-outbreak-in-china
Människor har nu även fått den i bland annat Kambodja. Mycket som händer. Lite konstigt kanske att när det gäller klimatpåverkan så diskuteras det ständigt hur vi ska lägga om livsstil, men inte när det gäller virus och andra sjukdomar. Konstigt med tanke på människors globala resande i dag, men också frakt av mat, och till exempel svinpesten som spreds nyss på grund av dålig sophantering. Jag kan undra varför inte virus och bakterier är med i miljö- och klimatdiskussionen... Kanske just för att vi inte vill det, folk vill kunna resa, som med mobiltelefonerna och spermierna jag nämnde ovan.