2023-12-19, 13:08
  #554641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boll321
Statsepidemiologen säger att vaccinet inte skyddar tillräckligt.

Njae, han säger gång på gång att man kan bli smittad trots vaccinet, vilket ju varit känt i åratal nu, men påtalar att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Exempel:

"Jörgen - Läsarkommentar
I dag 12:36
Hej Magnus. Skyddar vaccinet mot att bli smittad och mot att föra smittan vidare?

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:36
Hej, vaccinet skyddar tyvärr dåligt mot att bli smittad och påverkar därför smittspridningen i väldigt låg grad.

Detta gäller sedan omikron kom vid årsskiftet 2021-2022. Innan dess hade vaccinet en bättre effekt på smitta, även om den inte på något sätt var fullständig."



"Amanda - Läsarkommentar
I dag 12:34
Finns det nån mening med att vaccinera sig mot covid? man smittas och blir sjuk ändå och kollar man socialstyrelsens statistik är majoriteten som vårdas på sjukhus med vaccinerade. Känns svårt att motivera sig till att fortsätta ta vaccinet, sen får man höra sånt som att man får cancer och hjärtfel av vaccinet osv.

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:34
Vi rekommenderar vaccin endast till riskgrupper där vi vet har tydliga data på att vi minskar risken för att bli så sjuk att man behöver sjukhusvård eller i värsta fall dö av infektionen. Gääer personer >65 år oavsett riskfaktorer och personer <65 år med riskfaktorer, gäller även gravida, se folkhälsomyndighetens hemsida för mer information.

I dessa grupper är det viktigt att fylla på med vaccination (mot både covid och influensa) nu om man inte redan gjort det."



Kate - Läsarkommentar
I dag 12:21
Jag fick vänta tre veckor på vaccinet o fyra dagar efter insjuknade jag i covid. Har inte haft sjukdomen tidigare eftersom jag alltid är försiktig o använder munskydd. Personalen på Vc som gav sprutorna hade inte munskydd, varför? Eller var det vaccinet i sig som utlöste sjukdomen?

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:21
Nej, vaccinet kan inte ge covid. Vaccinet skyddar bra efter ca 7 dagar, dock inte helt mot infektion.



"Lisa - Läsarkommentar
I dag 12:15
Vilket ungefärligt procentuellt skydd ger nya Covid 19 vaccinet (XBB 1.5)

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:15
Mkt svårt att svara på. Skyddet mot att bli infekterad är dåligt, visst skydd sannolikt ngr veckor men den nya undervariant av omikron som nu ökar (JN.1) har förmåga att ge genombrottsinfektioner trots vaccination. Däremot är skyddet mot allvarlig sjukdom (sjukhusvård) och död högt, >80%."



Han tar också upp den felaktiga info som sprids:

"Teddy - Läsarkommentar
I dag 12:30
Uselt att ni pratar om konspirationsteorier när både Pfizer och Moderna bevisningen hemlighållit data om hur många som dött av vaccinet och hur mycket biverkningar som förekommit. Historien kommer inte vara nådig mot er ansvariga. Att ni kan se er själva i spegeln är ofattbart.

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:30
Felaktig information som du och andra tyvärr sprider. Det är extremt ovanligt med dödsfall orsakade av mRNA-vacciner, data finns från miljarder givna vaccindoser.

Det som är fakta är att vaccinerna räddat miljontals liv"
Citera
2023-12-19, 14:10
  #554642
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, här är en till artikel om detta i BBC i förrgår. Tanken är att världen vaccinerade mycket tidigare och därmed klarade covid bättre, men att det immunförsvar vi hade nu har gått ner, samt att viruset har muterat.

"This year even fewer people are being offered the vaccine. Last winter, all over-50s could have one. Now it is only the over-65s, unless you are in an at-risk group.

Prof Openshaw says he is not a 'doomster', but thinks the result will be 'a lot of people having a pretty nasty illness that is going to knock them out for several days or weeks'.

'I'm also hearing of people having nasty bouts of Covid, who are otherwise young and fit. It's a surprisingly devious virus, sometimes making people quite ill and occasionally leading to having 'long Covid',' he says." https://www.bbc.com/news/health-67726685

Ja, det känns som att många underskattar riskerna med covid. Det är antagligen bekvämast så. Sen är det väl pengar också. Ska man vaccinera 20 åldersgrupper mer kostar det pengar. Det är väl den krassa sanningen.
Citera
2023-12-19, 14:35
  #554643
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tack för info men vår närmaste släkting är schimpanser, som är allätare, se t ex Wikipedia:

"De äter mest vegetarisk föda, men kan även äta animalisk föda och kan då samarbeta för att jaga och döda bytesdjur som mindre apor, fåglar och antiloper." https://sv.wikipedia.org/wiki/Schimpans#Schimpansen_och_m%C3%A4nniskan

Lejon äter växter också osv. så de här uppdelningarna verkar förenklade.

En schimpans har inga klor, men de kan vara väldigt farliga. Inget av de här djuren du talar om har människans hjärna, det är den som är skillnaden.

Du kan ju berätta för mig varifrån du tänker dig att människor förr fick vitaminet B12, alltså det som man idag processar fram till veganer på konstgjord väg för att veganerna inte ska behöva äta kött. Veganer skulle förmodligen inte klara sig i en naturlig miljö...? Lite komiskt egentligen att veganer behöver konstgjorda kosttillskott för att överleva... https://www.bristguiden.se/sv-se/b-vitaminbrist/riskgrupper/b-vitaminbrist-hos-veganer

Vitaminer är inget som jag som äter råkost behöver bry mig om eftersom kroppen skapar själv alla vitaminer den behöver.. så länge råkosten äts och ph värdet inte måste upp till neutral nivå igen.

Kött och mejeri industrierna har länge vetat att deras produkter gör folk sjuka.
Därför har dom spridit falsk info om att deras produkter innehåller viktiga vitaminen b12 vilket gör att just DU inte kan sluta med kött och mejeri för då dör du av vitamin b12 brist.

Veganer är samma sak som köttätare om vi bara kollar på hur mycket liv det finns i födan dvs 0% levande och 0% nyttigt för kroppen.

Samma med läkemedelsindustrin.. att dom blev värdelösa för hundratals år sen när folk åt enbart råkost och blev aldrig sjuka. Men sen om det råkar dyka upp cancer och ett muterande virus , ja då kanske läkemedelsindustrin "behövs" igen för att det är så okänt varför en växtätare får cancer när den lever på en asätares livlösa föda.

Läkemedel behövdes inte innan folk blev kära i tillagning med hetta.
Då började folk att dra ut syret ur sitt blod, genom att äta enbart livlösa grödor.

Cancer och covid "botades" aldrig men läkemedelsindustrin har cellgifter och nanopartiklar i vacciner.. som enligt den offentliga "sanningen" hjälper folk mot covid under en kort tid på några dagar eller veckor, sen måste mer nano injiceras för att hålla skyddet uppe hos dom som äter livlöst skräp och som kan dö av virus.

Ät grönsakerna säger jag medans folk injicerar nano i armen pga ett löjligt virus som aldrig var ett hot mot nån som är frisk.
Citera
2023-12-19, 18:43
  #554644
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns som det är rekordsmitta just nu. I vart fall i Stockholmsområdet.
Skulle tro att det lugnar ned sig under jullovet då de sociala kontakterna i skolan och på arbetsplatserna, samt i kollektivtrafiken minskar. Visserligen lockar väl mellandagsreorna i vanlig ordning en massa kärringar, men det blir nog inga restriktioner detta år.

Sedan får vi antagligen se det vanliga mönstret att smittan peakar igen framåt april.
Citera
2023-12-19, 18:49
  #554645
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tack för tipset, mycket intressant. Många i den här tråden får nu svar, till exempel:

Håkan: "Är covid inte bara ett annat ord för influensa? Influensan har alltid funnits. Tyvärr dör många. Är verkligen dödligheten högre för covid än influensan?"

Magnus Gisslén (statsepidemiolog) I dag 12:45: "Covid-19 och influensa är två helt olika virus men du har helt rätt att båda ökar risken för sårbara personer att bli svårt sjuka och dö. De studier som finns, det kom bl.a. en artikel nyligen som jämförde konsekvenserna av covid och influensa, visar att risken för sjukhusvårdade att dö var klart högre efter covid jämfört med influensa, detta gällde även under senare tid när det är omikron som sprids.

Covid-19 är en ny sjukdom och så småningom kommer vi säkert få bättre immunitet och risken för allvarlig sjukdom minska.

Men, det viktiga är att personer som löper ökad risk för allvarlig sjukdom och död verkligen ser till att vara skyddade med vaccination mot både covid och influensa."

Så Covid går inte att jämföra med influensa, risken för sjukvårdare att dö var "klart högre efter covid jämfört med influensa".

Skönt, då kan vi lämna den diskussionen.

Visst! Om en STATSEPIDEMIOLOG säger det, så är det garanterat guds sanning!
Nu snackar vi inte nån vanlig maläten dussin-epidemiolog här, utan en livs levande STATSEPIDEMIOLOG!
Dra mig baklänges och kalla mig Staffan, jag är frälst!!!

Nä men ärligt, jag ger inte ett ruttet lingon för vad den fjanten säger. Men om nån råkar veta vilken artikel han syftar på så vore det intressant att få en länk i tråden. Tror nog den behöver synas lite i sömmarna, med avseende på resultat och metodologi.
Citera
2023-12-19, 19:00
  #554646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Njae, han säger gång på gång att man kan bli smittad trots vaccinet, vilket ju varit känt i åratal nu, men påtalar att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Exempel:

"Jörgen - Läsarkommentar
I dag 12:36
Hej Magnus. Skyddar vaccinet mot att bli smittad och mot att föra smittan vidare?

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:36
Hej, vaccinet skyddar tyvärr dåligt mot att bli smittad och påverkar därför smittspridningen i väldigt låg grad.

Detta gäller sedan omikron kom vid årsskiftet 2021-2022. Innan dess hade vaccinet en bättre effekt på smitta, även om den inte på något sätt var fullständig."



"Amanda - Läsarkommentar
I dag 12:34
Finns det nån mening med att vaccinera sig mot covid? man smittas och blir sjuk ändå och kollar man socialstyrelsens statistik är majoriteten som vårdas på sjukhus med vaccinerade. Känns svårt att motivera sig till att fortsätta ta vaccinet, sen får man höra sånt som att man får cancer och hjärtfel av vaccinet osv.

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:34
Vi rekommenderar vaccin endast till riskgrupper där vi vet har tydliga data på att vi minskar risken för att bli så sjuk att man behöver sjukhusvård eller i värsta fall dö av infektionen. Gääer personer >65 år oavsett riskfaktorer och personer <65 år med riskfaktorer, gäller även gravida, se folkhälsomyndighetens hemsida för mer information.

I dessa grupper är det viktigt att fylla på med vaccination (mot både covid och influensa) nu om man inte redan gjort det."



Kate - Läsarkommentar
I dag 12:21
Jag fick vänta tre veckor på vaccinet o fyra dagar efter insjuknade jag i covid. Har inte haft sjukdomen tidigare eftersom jag alltid är försiktig o använder munskydd. Personalen på Vc som gav sprutorna hade inte munskydd, varför? Eller var det vaccinet i sig som utlöste sjukdomen?

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:21
Nej, vaccinet kan inte ge covid. Vaccinet skyddar bra efter ca 7 dagar, dock inte helt mot infektion.



"Lisa - Läsarkommentar
I dag 12:15
Vilket ungefärligt procentuellt skydd ger nya Covid 19 vaccinet (XBB 1.5)

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:15
Mkt svårt att svara på. Skyddet mot att bli infekterad är dåligt, visst skydd sannolikt ngr veckor men den nya undervariant av omikron som nu ökar (JN.1) har förmåga att ge genombrottsinfektioner trots vaccination. Däremot är skyddet mot allvarlig sjukdom (sjukhusvård) och död högt, >80%."



Han tar också upp den felaktiga info som sprids:

"Teddy - Läsarkommentar
I dag 12:30
Uselt att ni pratar om konspirationsteorier när både Pfizer och Moderna bevisningen hemlighållit data om hur många som dött av vaccinet och hur mycket biverkningar som förekommit. Historien kommer inte vara nådig mot er ansvariga. Att ni kan se er själva i spegeln är ofattbart.

Profilbild för Magnus Gisslén (statsepidemiolog)
Magnus Gisslén (statsepidemiolog)

I dag 12:30
Felaktig information som du och andra tyvärr sprider. Det är extremt ovanligt med dödsfall orsakade av mRNA-vacciner, data finns från miljarder givna vaccindoser.

Det som är fakta är att vaccinerna räddat miljontals liv"

Han(statsepidemiologen) vet ingenting av det han hävdar här. Allt bygger på spekulation.

Och nu är tiden verkligen inne.. för dessa människor att bli synade för detta. Att de hela tiden uttalar sig tvärsäkert om saker som i själva verket är väldigt osäkra eller t om totalt ogrundade.
Citera
2023-12-19, 19:08
  #554647
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Han(statsepidemiologen) vet ingenting av det han hävdar här. Allt bygger på spekulation.

Och nu är tiden verkligen inne.. för dessa människor att bli synade för detta. Att de hela tiden uttalar sig tvärsäkert om saker som i själva verket är väldigt osäkra eller t om totalt ogrundade.

Vad är det du vänder dig mot? Att vaccinet gav skydd mot tidigare varianter, eller att det ger sämre skydd nu?
Citera
2023-12-19, 19:12
  #554648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det känns som att många underskattar riskerna med covid. Det är antagligen bekvämast så. Sen är det väl pengar också. Ska man vaccinera 20 åldersgrupper mer kostar det pengar. Det är väl den krassa sanningen.

Kanske att covid är mycket farligare än man trott. Kanske har många fler än officiella siffran dött. Men jag väntar fortfarande på att 1. nån kan definiera exakt vad covid är samt visa en trovärdg metod att förpåvisa det 2. nån kan visa att förmodade orsaken till covid, sarscov2-viruset, faktiskt existerar i fysiska verkligheten.
Citera
2023-12-19, 19:18
  #554649
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Kanske att covid är mycket farligare än man trott. Kanske har många fler än officiella siffran dött. Men jag väntar fortfarande på att 1. nån kan definiera exakt vad covid är samt visa en trovärdg metod att förpåvisa det 2. nån kan visa att förmodade orsaken till covid, sarscov2-viruset, faktiskt existerar i fysiska verkligheten.

Här har du en länk.
https://www.vetenskaphalsa.se/immunsvaret-vid-covid-19-vad-vet-vi/

Tycker länken på ett lättbegripligt och överskådligt sätt visar vad det handlar om.
Citera
2023-12-19, 19:21
  #554650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det du vänder dig mot? Att vaccinet gav skydd mot tidigare varianter, eller att det ger sämre skydd nu?

Det är omöjligt att veta hur mycket eller lite skydd ett vaccin ger mot covid, eftersom det är omöjligt att veta om nån har covid, eftersom det ej finnas någon riktigt definition av covid och därmed ingen metod för att avgöra om en individ har det eller inte.

Varför är det, fortfarande, så fantastiskt svårt för så många att fatta detta mycket enkla samband?
Citera
2023-12-19, 19:27
  #554651
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det är omöjligt att veta hur mycket eller lite skydd ett vaccin ger mot covid, eftersom det är omöjligt att veta om nån har covid, eftersom det ej finnas någon riktigt definition av covid och därmed ingen metod för att avgöra om en individ har det eller inte.

Varför är det, fortfarande, så fantastiskt svårt för så många att fatta detta mycket enkla samband?

Vad sägs om positivt PCR-test?
Citera
2023-12-19, 19:28
  #554652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad sägs om positivt PCR-test?

Vad sägs om att spå i kaffesump. Värdelöst alltså..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in