2023-12-19, 06:33
Medlem
Blackmonks avatar
Hade missat detta innan. I tilläggsprotokollet på sidan 150 får jouren ett samtal från föreståndaren på Ronald McDonalds huset. Gan ör upprörd och vill att de kommer och slänger ut familjen och är upprörd över att "en sådan familj" fått boende hos dem.

Är det inte ganska talande?
Citera
2023-12-19, 07:10
Medlem
Mazeppas avatar
SVT liverapporterar idag från dagens rättegång, enligt Sydnytt...
Via appen eller hemsidan...
Citera
2023-12-19, 07:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Tror det va ep-anfall pga tramadolen. Det är inte helt ovanligt om man överdoserar kraftigt. Så egentligen ingen regelrätt ep, men riktiga krampanfall i hjärnan. Men hon lär ju inte ha berättat det på sjukhuset så dom måste bemöta det som att det är ep eftersom hon uppvisar samma symtom.
Men det naturligtvis ingen fakta utan mer en högst kvalificerad gissning.

Sen va det väl otur att hon fick det o ramlade nerför en trappa…

Mycket intressant.
Finns en gammal artikel i Läkartidningen som säger att ”Epileptiforma kramper är en mycket sällsynt biverkan av tramadol och förekommer huvudsakligen vid överdosering, eller vid samtidig behandling med andra läkemedel som sänker kramptröskeln (t ex selektiva serotoninåterupptagshämmare, tricykliska antidepressiva och antipsykotiska läkemedel).”
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/lakemedelsfragan/2005/11/neurologiska-biverkningar-av-tramadol/

Enligt FASS är epileptiska kramper en sällsynt (men inte mycket sällsynt) biverkning:

”Sällsynta: parestesier, tremor, epileptiska kramper, ofrivilliga muskelkontraktioner, onormal koordination,synkope och talstörningar.

Epileptiska kramper inträffade huvudsakligen efter höga doser tramadol eller efter samtidig behandling med läkemedel som sänker kramptröskeln (se avsnitt Varningar och försiktighet samt 4.5).
Ingen känd frekvens: serotonergt syndrom.”

https://www.fass.se/m/produkt/20010406000058/health/tabproduct

Det finns flera källor på att amfetamin sänker kramptröskeln, bl.a.
https://narkosguiden.se/kapitel/droger-narkotika/#amfetamin

Så mammans anfall kan absolut ha varit läkemedelsinducerat, särskilt i kombination med amfetamin.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-12-19 kl. 07:47.
Citera
2023-12-19, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
SVT liverapporterar idag från dagens rättegång, enligt Sydnytt...
Via appen eller hemsidan...

Trevligt att höra. Kan det vara sjukvårdsvittnen idag kanske?
Citera
2023-12-19, 08:24
Medlem
HowLongIsNows avatar
Dagens Eko podd tar upp fallet igen idag i ett 20-minuters avsnitt. Är väl inte så mycket nytt men en bra sammanfattning av fallet för den som inte följt med från början:
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2315516
Citera
2023-12-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citronzest
Trevligt att höra. Kan det vara sjukvårdsvittnen idag kanske?

Svarar mig själv, enligt SVT är det idag Zs familjehemsmamma, nuvarande rektor och en av de första poliserna som kallades till sjukhuset.
Citera
2023-12-19, 08:59
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Hade missat detta innan. I tilläggsprotokollet på sidan 150 får jouren ett samtal från föreståndaren på Ronald McDonalds huset. Gan ör upprörd och vill att de kommer och slänger ut familjen och är upprörd över att "en sådan familj" fått boende hos dem.

Är det inte ganska talande?
Njae, föreståndaren var nog upprörd över att föräldrarna blev gripna där, hade kanske läst tidningarna, och dömde dem på förhand. Det står inget om att de skulle ha misskött sig när de bodde där.
Citera
2023-12-19, 09:29
Avslutad
Apropå att föräldrarna brutit ben på Z så har jag en nattsvart misstanke som jag inte kunnat släppa och som jag verkligen hoppas inte stämmer.

För några år sedan så läste jag om den extremt vidrige brittiske sadisten och pedofilen Matthew Falder. Falders högsta dröm var att se någon bryta armar och ben på en liten bebis.

Skummade artikeln nedan och tror inte att just det står med i den länkade artikeln, men jag vet att jag läst/hört det om honom.

https://www.standard.co.uk/news/crime/who-is-matthew-falder-the-birmingham-university-researcher-jailed-after-admitting-137-charges-includ ing-encouraging-child-rape-a3770506.html

Föräldrarna tycks som sagt ha haft extrainkomster, och J hade en kryptoplånbok.

Jag har funderat några dagar på om jag ska skriva detta eller inte men kanske läser polis eller någon annan bekymrad medmänniska här och får något uppslag. Jag hoppas som sagt att detta är helt felaktigt, men föräldrarna har brutit ben på Z och det fanns blod på väggarna.

Måtte dessa "föräldrar" brinna i helvetet för alltid.
Citera
2023-12-19, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Apropå att föräldrarna brutit ben på Z så har jag en nattsvart misstanke som jag inte kunnat släppa och som jag verkligen hoppas inte stämmer.

För några år sedan så läste jag om den extremt vidrige brittiske sadisten och pedofilen Matthew Falder. Falders högsta dröm var att se någon bryta armar och ben på en liten bebis.

Skummade artikeln nedan och tror inte att just det står med i den länkade artikeln, men jag vet att jag läst/hört det om honom.

https://www.standard.co.uk/news/crime/who-is-matthew-falder-the-birmingham-university-researcher-jailed-after-admitting-137-charges-includ ing-encouraging-child-rape-a3770506.html

Föräldrarna tycks som sagt ha haft extrainkomster, och J hade en kryptoplånbok.

Jag har funderat några dagar på om jag ska skriva detta eller inte men kanske läser polis eller någon annan bekymrad medmänniska här och får något uppslag. Jag hoppas som sagt att detta är helt felaktigt, men föräldrarna har brutit ben på Z och det fanns blod på väggarna.

Måtte dessa "föräldrar" brinna i helvetet för alltid.

Ja varför inte? Vi är naiva i Sverige, vi tror inte ondskan finns här, eller i alla fall inte den värsta sortens ondska för ”sånt händer inte här.”

Z grova skador i kombination med kryptovaluta ÄR märkligt, är dock inte insatt i hur det funkar när man måste omvandla valutan? Det måste väl lämna spår?
Citera
2023-12-19, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja varför inte? Vi är naiva i Sverige, vi tror inte ondskan finns här, eller i alla fall inte den värsta sortens ondska för ”sånt händer inte här.”

Z grova skador i kombination med kryptovaluta ÄR märkligt, är dock inte insatt i hur det funkar när man måste omvandla valutan? Det måste väl lämna spår?

Håller med, och ansvarig polis lyckas tydligen inte ens öppna S telefon. Jag vet inte hur mycket man kan hoppas på från polisens sida med tanke på det?

Bitcoin är till 100% transparent men det finns mer krypterade varianter, har för mig att J använde någon sådan.
Citera
2023-12-19, 10:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Var det inte då också som polisen reagerade på att nyligen micrad mat stod på bordet i köket ett par trappsteg upp? Och polisen undrade hur rullstolsburna J klarade av att fixa det men inte öppna dörren?
Eller var det frånannat tillfälle?

Det är samma tillfälle.
Citera
2023-12-19, 11:23
Medlem
Liletts avatar
Citat:
SVT direktrapporterar om ättiksfallet: ”Det värsta jag varit med om”

Två dagar efter att flickan inkommit till akuten i Lund för att ha fått i sig ättika tillkallades polis. I förhör beskriver en ur patrullen hur hon får allt fler frågetecken kring vad som hänt flickan.

– Detta är det värsta jag varit med om i mitt liv, säger hon till förhörsledaren.

Följ direktrapporteringen från rättegången idag här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-om-attiksfallet-det-varsta-jag-varit-med-om?inlagg=1ac23b60ceee6661875bfc0b48166a1c
Senast redigerad av Lilett 2023-12-19 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in