2023-12-19, 13:10
  #102841
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag hade inte tänkt svara, då jag anser diskussionen nått vägs ände i att vi lägger olika innebörd i "vänskapsrelation" men jag vill ge dig en eloge för ditt läsvärda svar helt utan svordomar, invektiv och svallande känsloyttringar.
Att du klistrar på mig avsikter jag inte har, bortser jag ifrån.
Inte jag heller, men det framkommer mer än tydligt att du har en skev uppfattning om Maja som den fina och äkta vännen och ignorerar vad hennes delaktighet inneburit.
Men är nån förvånad när allt går ut på att minimera hennes person, skylla på npf och framställa henne mer fager än hon är?
Citera
2023-12-19, 13:20
  #102842
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dessa två höll ihop och trodde att de skulle komma undan.
Det var inget nytt för nån av dem att alliera sig.

Johanna tog med mobilen till dumpningsplats.
En miss i protokollet.

Maja berättade att Tove var strypt till samsittaren.
En miss i protokollet.

Plötsligt föll minnesförlustens täcke från ögonen - och hon byter fot. Från att skydda Johanna och deras vänskapspakt så kör hon racet med fokus på sig själv och vräker ur sig om Johanna. Själv är hon bara ett litet fragilt bihang med högre moral.

Det var hög risk att Tove öht inte hittats och att nåt erkännande kommit öht.

Resten är inte kartlagt till fullo om vad som hände och och större delen av deras göromål i den lägenheten saknas det redogörelse för.

Två fega, lögnaktiga och vidriga personer som lurade med Tove till lgh. Dvs Tove som inte hade behövt ta några konsekvenser i paritet med deras önskemål.
Ditt hat är inte nyttigt.
Maja berättar om hur hon pp uppmaning av Johanna hjäkpt till att bära, att lysa och lära sig Johannas story.

Hur du än försöker skuldbelägga Maja, kommer du ingenstans, eftersom Maja avslöjade Johanna.
Maja berättar om det fasansfulla bärandet, ljud och Johannas förehavanden.
Hon placerar sig själv på mordplatsen och dumpningsplatsen, för att sanningen ska komma fram, ingen mördare ska gå fri.

Tycker du inte att Maja fått betala ett väldigt högt pris för den sk vänskapen med Johanna?
Citera
2023-12-19, 13:21
  #102843
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte jag heller, men det framkommer mer än tydligt att du har en skev uppfattning om Maja som den fina och äkta vännen och ignorerar vad hennes delaktighet inneburit.
Men är nån förvånad när allt går ut på att minimera hennes person, skylla på npf och framställa henne mer fager än hon är?
Maja har inte haft några vänner, pga sina svårigheter och människor i samhället.
Vet du vad ensamhet gör med en människa?
Citera
2023-12-19, 13:27
  #102844
Medlem
Är det någon som har koll på hur det går med överklagan, dvs om HD kommer ta upp fallet eller inte?
Citera
2023-12-19, 13:40
  #102845
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ditt hat är inte nyttigt.
Maja berättar om hur hon pp uppmaning av Johanna hjäkpt till att bära, att lysa och lära sig Johannas story.

Hur du än försöker skuldbelägga Maja, kommer du ingenstans, eftersom Maja avslöjade Johanna.
Maja berättar om det fasansfulla bärandet, ljud och Johannas förehavanden.
Hon placerar sig själv på mordplatsen och dumpningsplatsen, för att sanningen ska komma fram, ingen mördare ska gå fri.
Om du så upprepar att vi hatar Maja och skuldbelägger henne tills du svimmar av syrebrist - så är det varken bärande retorik eller sant.

Jag lägger inte ens den energin på henne.
Det är ett debattforum där en dömd förövare diskuteras utifrån uppgifter i fup som svart på vitt visar hur lögnaktig hon är.

Hon är ifrågasatt och du är dålig på argumentation och går bananas med väldigt dålig koll på vad som diskuteras.
Du bör faktiskt skärpa dig och höja nivån.

Du har försökt ge sken av att anhöriga till Tove är tacksamma gentemot Maja. Skrivit att hon är en hjälte.
Citat:
Hon placerar sig själv på mordplatsen och dumpningsplatsen, för att sanningen ska komma fram, ingen mördare ska gå fri.
Samtal till A*bin placerar dem på väg till lgh efter att bägge två hyst agg mot Tove på Nöjet.
Mobiler kopplar upp mot lgh och sen ses Majas mobil röra sig i lgh.
Där lämnar hon sen mobilen när Tove ska dumpas.

Det finns inga pluspoäng för Majas del i den här frågan; "att hon placerar sig".

Hon ljög för att hon var trygg med att mobilen var kvar i lgh och försökte beskylla J att hon varit ute och tagit hennes jacka med barr på.

När hon väl inser att det börjar hopa sig mörka moln över huvudet så erkänner hon dumpning.

Det finns inget heroiskt kring Maja. Hon är en egocentrisk person som deltagit förut när mordförsök varit på tapeten och likt som då höll de ihop. Iaf initialt.
Citat:
Tycker du inte att Maja fått betala ett väldigt högt pris för den sk vänskapen med Johanna?
Så lägg ner dina förbannade försök att göra henne fagrare än hon är och tillåt mig att anse att BÅDA TVÅ är rent vidriga ang vad de gjort rent historiskt och sen mot Tove som är den som fick betala ett högt pris.

Det enda offret.

Jag anser att du är helt smaklös när du även försöker använda Toves anhöriga som slagträ i din egen kamp att höja Maja till skyarna.

Den person som medverkade till att Tove behandlades helt ovärdigt efteråt och som bidrog till anhörigas lidande och vad som hände i lgh vet egentligen ingen tll fullo.

"Att Maja Hellman, 19, frias för mordet, och att Johanna Jansson, 20, fått sitt straff sänkt väcker starka känslor hos Toves närstående.

– Det känns som ett hån mot Toves anhöriga och nära vänner. Det känns inte okej att en så här allvarlig händelse inte ska få större konsekvenser, säger en nära vän till Tove."

" Även Toves pojkväns målsägandebiträde Andreas Hannah, är missnöjd med domen. Han anser att även Maja Hellman borde dömas för mordet."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veJndB/tovefallet-nara-vannen-om-domen

Toves familj om domen i hovrätten: ”Ytterst besvikna”

" Uno Karlsson säger också att familjen är av uppfattningen att Maja Hellman varit inblandad i mordet."
https://www.expressen.se/nyheter/toves-familj-om-domen-i-hovratten-ytterst-besvikna/
__________________
Senast redigerad av develi 2023-12-19 kl. 13:52.
Citera
2023-12-19, 13:42
  #102846
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Så vi som tror att Maja är skyldig och argumenterar utifrån den övertygelse genom att plocka fram uppgifter från FUP, är inskränkta, anser oss förmer, ser ner, fryser ut och hatar!

Vi ondgör oss över det Maja gjort sig skyldig till (bära lik, ljuga, ha agg och skrämma upp Tove, undvikit att varna tilltänkta mordoffer). Och det kallar du en imaginär bild och vi är fyllda av hat med egna problem!

Tycker du även Toves anhöriga har en imaginär bild, anser sig förmer och fryser ut, för att dom tror att M höll fast Toves händer och bidrog till en fruktansvärd plågsam död för deras älskade dotter?

Argumentera i sak istället! Plocka fram uppgifter som styrker din imaginära bild av offret Maja. Jag tror snarare det är så att du inte kan se och acceptera att ondska finns i stackars Maja för att hon är adopterad, mörkhyad, bisexuell och varit mobbad. En sämre lott i livet och utsatthet är ingen garanti för att inte kunna utföra onda handlingar!

Nu är den grupp som håller Maja som skyldig inte en enheltlig grupp och ni drar slutsatser utifrån något olika vinklar.

Men... ni håller varandra om ryggen också, även där slutsatserna om Majas ondska dras från obefintliga "bevis", vilket är skrämmande.

Nu svarade Sybel en skribent som jag kanske hade lite i åtanke i mtt svar.

Där har jag ju sett hur "bevisen" mot mig som meningmotståndare har lagts upp på ett lika skrämmande sätt som med Maja, med slutsatsen att jag är pedofil.

Man kan bygga upp logik på sitt eget sätt, genom att lappa ihop lösryckta slutstser så att det ser ut som en sanning.

Den slutsatsen är ett vidrigt sätt att bete sig sig mot andra människor. Jag ser det som rent och skärt hat.

Det är på detta sätt jag ser hur "bevisen" mot Majas ondska målas upp av några.

Jag har skrivit och försökt bryta ner i sak till de skribenter som jag ser bygger upp dessa luftslott.

Nu får jag inte alltid svar, utan det blir alltsom oftast angrepp, byte av ämne, klipp och klistra där det utelämnas själva ifrågasättandet, och meningslösa meningar om saker som ingen har ifrågasatt.
__________________
Senast redigerad av notknapparen 2023-12-19 kl. 13:53.
Citera
2023-12-19, 13:46
  #102847
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja har inte haft några vänner, pga sina svårigheter och människor i samhället.
Vet du vad ensamhet gör med en människa?
Maja är inte unik varken via att vara en fd enstöring eller ha diagnoser.

Hon är däremot nästintill unik versus andra i samma sits via att hon allierar sig med en annan gränslös och lika omoralisk kvinna och begår grov kriminalitet som döljs.
Citera
2023-12-19, 14:01
  #102848
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om du så upprepar att vi hatar Maja och skuldbelägger henne tills du svimmar av syrebrist - så är det varken bärande retorik eller sant.

Jag lägger inte ens den energin på henne.
Det är ett debattforum där en dömd förövare diskuteras utifrån uppgifter i fup som svart på vitt visar hur lögnaktig hon är.

Hon är ifrågasatt och du är dålig på argumentation och går bananas med väldigt dålig koll på vad som diskuteras.
Du bör faktiskt skärpa dig och höja nivån.

Du har försökt ge sken av att anhöriga till Tove är tacksamma gentemot Maja. Skrivit att hon är en hjälte.

Samtal till A*bin placerar dem på väg till lgh efter att bägge två hyst agg mot Tove på Nöjet.
Mobiler kopplar upp mot lgh och sen ses Majas mobil röra sig i lgh.
Där lämnar hon sen mobilen när Tove ska dumpas.

Det finns inga pluspoäng för Majas del i den här frågan; "att hon placerar sig".

Hon ljög för att hon var trygg med att mobilen var kvar i lgh och försökte beskylla J att hon varit ute och tagit hennes jacka med barr på.

När hon väl inser att det börjar hopa sig mörka moln över huvudet så erkänner hon dumpning.

Det finns inget heroiskt kring Maja. Hon är en egocentrisk person som deltagit förut när mordförsök varit på tapeten och likt som då höll de ihop. Iaf initialt.

Så lägg ner dina förbannade försök att göra henne fagrare än hon är och tillåt mig att anse att BÅDA TVÅ är rent vidriga ang vad de gjort rent historiskt och sen mot Tove som är den som fick betala ett högt pris.

Det enda offret.

Jag anser att du är helt smaklös när du även försöker använda Toves anhöriga som slagträ i din egen kamp att höja Maja till skyarna.

Den person som medverkade till att Tove behandlades helt ovärdigt efteråt och som bidrog till anhörigas lidande och vad som hände i lgh vet egentligen ingen tll fullo.

"Att Maja Hellman, 19, frias för mordet, och att Johanna Jansson, 20, fått sitt straff sänkt väcker starka känslor hos Toves närstående.

– Det känns som ett hån mot Toves anhöriga och nära vänner. Det känns inte okej att en så här allvarlig händelse inte ska få större konsekvenser, säger en nära vän till Tove."

" Även Toves pojkväns målsägandebiträde Andreas Hannah, är missnöjd med domen. Han anser att även Maja Hellman borde dömas för mordet."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veJndB/tovefallet-nara-vannen-om-domen

Toves familj om domen i hovrätten: ”Ytterst besvikna”

" Uno Karlsson säger också att familjen är av uppfattningen att Maja Hellman varit inblandad i mordet."
https://www.expressen.se/nyheter/toves-familj-om-domen-i-hovratten-ytterst-besvikna/
Varför läser och postar du inte vad familjen och advokaterna säger om överklagandet mot endast Johannas dom?
Citera
2023-12-19, 14:03
  #102849
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Varför läser och postar du inte vad familjen och advokaterna säger om överklagandet mot endast Johannas dom?
Varför postar inte du dina bevis på att familjen uppskattar Maja så förfärligt mycket som du ideligen rapar?

Det är din kamp att framställa Maja som hjälte - inte min.
Citera
2023-12-19, 14:32
  #102850
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför postar inte du dina bevis på att familjen uppskattar Maja så förfärligt mycket som du ideligen rapar?

Det är din kamp att framställa Maja som hjälte - inte min.
Det du ältar är passé, dags att gå vidare.
Om familjen accepterat, varför kan inte du göra det då?
Vad driver dig att skriva spaltmetrar om oaktuella uppgifter?
Hur lät deras överklaganden till Högsta Domstolen?
Citera
2023-12-19, 14:41
  #102851
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det du ältar är passé, dags att gå vidare.
Om familjen accepterat, varför kan inte du göra det då?
Vad driver dig att skriva spaltmetrar om oaktuella uppgifter?
Hur lät deras överklaganden till Högsta Domstolen?
Så du hade inget att komma med ang ditt malande om att familjen uppskattar Maja så hemskt mycket?

Att de är rent tacksamma gentemot henne i din framställning om Maja som hjälte.

Ta för fan och skärp dig när jag citerar vad nära vän till familjen beskriver inkl representanter rent juridiskt.
Det är lika orespektabelt att ironisera över deras besvikelse och köra med smajlis.

Det lönar lika lite att köra med "spaltkilometrar om oaktuella uppgifter" som ditt patetiska påstående om att hata Maja.

Pajas.
__________________
Senast redigerad av develi 2023-12-19 kl. 14:48.
Citera
2023-12-19, 15:10
  #102852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är den grupp som håller Maja som skyldig inte en enheltlig grupp och ni drar slutsatser utifrån något olika vinklar.

Men... ni håller varandra om ryggen också, även där slutsatserna om Majas ondska dras från obefintliga "bevis", vilket är skrämmande.

Nu svarade Sybel en skribent som jag kanske hade lite i åtanke i mtt svar.

Där har jag ju sett hur "bevisen" mot mig som meningmotståndare har lagts upp på ett lika skrämmande sätt som med Maja, med slutsatsen att jag är pedofil.

Man kan bygga upp logik på sitt eget sätt, genom att lappa ihop lösryckta slutstser så att det ser ut som en sanning.

Den slutsatsen är ett vidrigt sätt att bete sig sig mot andra människor. Jag ser det som rent och skärt hat.

Det är på detta sätt jag ser hur "bevisen" mot Majas ondska målas upp av några.

Jag har skrivit och försökt bryta ner i sak till de skribenter som jag ser bygger upp dessa luftslott.

Nu får jag inte alltid svar, utan det blir alltsom oftast angrepp, byte av ämne, klipp och klistra där det utelämnas själva ifrågasättandet, och meningslösa meningar om saker som ingen har ifrågasatt.

Påhoppen på dig som person har gått förbi mig och jag har heller inget intresse av den biten. Jag ställer mig däremot undrande till dina slutsatser som enligt mig helt saknar grund. Och det är fascinerande hur du kan landa där du landar, när vi har exakt samma material att utgå ifrån.

Jag anser att du sprider en felaktig bild av Maja och därför hugger jag på en del av dina inlägg.

Du beskyller dina meningsmotståndare för att lappa ihop lösryckta slutsatser så det ser ut som en sanning. Men som oftast är det direkta citat från förhören. Det är alltså inte lösryckta slutsatser, utan ska snarare ses som ett styrkande för något man argumenterar för. Påstår man t.ex att Maja ljuger, så är det brukligt att styrka det påstående med bevis från FUP vilket gjorts 1000 tals gånger.

Påstår man att Maja är ett offer för Johannas manipulation så behöver man styrka det påstående för att få bäring. Och här lyser det med sin frånvaro och därmed anser jag inte Maja vara ett offer. När det dessutom finns många uppgifter som visar på motsatsen, så blir det jätteenkelt i mitt huvud.

Det finns ju knappt något tolkningsutrymme här, men du lyckas ändå genom att uppfinna glasburar och egenpåhittade känslor som klistras på, både på J och M. Den enda läkaren som träffat J och uttalat sig, har beskrivet henne som icke grandios. Precis i motsats till vad du själv tror, som inte ens träffat henne. Kan du ha fel även om Maja?

Din oro över att Maja ska ses som ond är tydlig. Detta verkar beröra dig på ett plan, så din objektivitet och sunda förnuft frånkopplas. Jag kan inte se nån annan förklaring faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in