Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Tänk om Platon hade rätt och att demokratin så småningom alltid blir totalitär? För om människor inte är rationella individer så riskerar de sämsta att få makten i en demokrati och då flyger dina fina ideal all världens väg. Som nu.
Jag är mera orolig att demokratin långsamt löses upp efterhand som makthavarna allt mer blandar ihop medborgerliga rättigheter med "mänskliga rättigheter" och lika rösträtt med "allt åt alla". I kombination med att politiken attraherar allt sämre begåvade människor är detta oerhört riskfyllt. Vi ser fö en motsvarande utveckling på andra samhällsområden.
Citat:
Nej, NS är faktiskt en anti-politisk lära i termer av mål. I linje med Spenglers avpolitiserade organiska samhälle.
Igen, det är skillnad på vad några påstår respektive en mera objektiv analys av sakläget. Självklart är NS en politisk ideologi, och en påfallande otäck sådan därtill.
Citat:
Modern judepropaganda försöker att smeta antisemitstämpel på Stalin främst för utvecklingen efter 1948. Men det var alldeles för många judar på höga positioner ända fram till Stalins död för att han ska betecknas som antisemit. Som Lazar Kaganovich.
Well, det fanns åtminstone en hel del judar som stödde Haavaraavtalet. Främst då sionister.
Det behövs inte mycket för att stämpla Stalin med i det närmaste vad som helst - han är en av historiens mest motbjudande personer i maktställning. Hans utrensningar av judar i maktställning beredde vägen för att ingå allians med Hitler. T ex Litvinov.
Citat:
Jag är mest intresserad av varifrån du menar att den här rätten till ett eget land kommer ifrån. Dessutom varför du inte verkar anse att denna rätt ska omfatta även palestinier.
Den kommer ur principen om folkens självbestämmanderätt - en urgammal kollektiv rättighet. Araberna fick Transjordanien, vilket även omfattade den sk Västbanken, så en tvåstatslösning tillskapades redan från början. Det jag motsätter mig är att araberna skall erkännas överhöghet även över det judiska folkets land.