Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Thomas Jackson tror på malingering by proxy:
https://samnytt.se/lakare-som-ifragasatte-apatiska-barn-stammer-svt/
– Den här flickan med ättika i magen (i Eslöv red, anm) kan mycket väl ha varit ett malingering by proxy-fall. Ett typiskt malingering by proxy-fall. Där föräldrarna vill ha fördelar, säger han.
Edit: Vanessas andningssvårigheter var väl också tvivelaktiga, precis som Z’s hjärnskada?
Det kan vara en del utav sanningen.
Vanessa tycks ju mycket mindre sjuk än vad föräldrarna uppgett tex.
Polisen har ju också misstänkt "malingering by proxy" (även om de inte använt det uttrycket) och misstänkt att det fanns ekonomiska motiv.
Om det bara handlade om isolering svält och vanvård så hade jag också trott på det.
Men att skålla Z med kokande vatten, bryta armen av henne, underlivsskador mm tyder ju på ofattbar grymhet utöver vanvård.
Det måste finnas ett hat eller agg mot Z som får framförallt mamman att plåga henne. Vanvården har skett i samförstånd mellan föräldrarna men den grova misshandeln undrar man ju över.
Och även om föräldrarna inte vill förlora vårdnadsbidraget för Vanessa så har de ju inte försökt göra henne sjukare med fysisk påverkan. Hon har ju behandlats liksom övriga syskon väl.
Jag tror svaret finns i mammans huvud. Bra att hennes psyke undersöks ordentligt.
Jag tror att när det gäller vanvården av Z kan det mkt väl vara malingering by proxy men den grova misshandeln är något annat.