2023-12-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, det kostar ju att hålla kapital, så det är ju den kostnaden som banken vill kompensera för (+ det är ju tänkt att man ska gå med vinst också).

Så du menar att bankerna inte tjänar pengar på att man har sitt kapital där? Jag föreställer mig att mitt kapital arbetar för banken på sätt som jag inte ser. T.ex om någon annan vill blanka en aktier jag äger så lånar de kanske aktier av mig osv.
Citera
2023-12-18, 16:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Så du menar att bankerna inte tjänar pengar på att man har sitt kapital där? Jag föreställer mig att mitt kapital arbetar för banken på sätt som jag inte ser. T.ex om någon annan vill blanka en aktier jag äger så lånar de kanske aktier av mig osv.

Jo, naturligtvis finns den typen av inkomstkällor men servicekostnaderna för en pb-kund är också höga. Lösningen blir att skapa höga marginaler på tjänsterna, vilket man gör med årliga förvaltningskostnader.
Citera
2023-12-18, 16:41
Medlem
Barentss avatar
Jag har private banking på avanza. Det ger lägre avgifter och om jag ringer eller mailar dem svarar de omedelbart, och har jag en avancerad fråga får jag ett 50-radigt svar.
Citera
2023-12-18, 17:29
Medlem
Jag har private bakning hos Nordea, dom försöker inte pracka på mig någonting värdelöst eller lovar orimligt hög avkastning som vissa härinne verkar tro.
Det är naturligtvis dyrare än en global indexfond hos tex avanza.
Förra året betalade jag ca 45k i avgifter när jag kunde haft ett likvärdigt innehav på avanza till närmare 20k i avgifter.

Man får en del förmåner såsom:
- Bra rabatter på bolån
- Black eller Platinum kreditkort där det ingår tex lounge access på flygplatser
- En personlig bankman som man får tag på närhelst du behöver
- Du blir bemött på ett helt annat sätt av banken
-En massa andra skitsaker som jag tänker att inte vanliga människor skulle ta del av endå såsom seminarier osv.

Jag har några anledningar till att jag kör PB som jag inte vill gå in på här, men skulle säga att totalt sett kostar det mer än vad jag får ut i andra änden.

Dom är absolut inga orakel som kan sia om framtiden, en global indexfond presterar lika bra eller bättre under tiden jag varit kund.
Citera
2023-12-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag har dålig koll på tex bond-market (företagsobligationer)

Dessa liksom aktier går ju upp och ner I dagspris. Det enda,som utlovas är ränta samt inlösen till nominellt belopp vid inlösendatum.

Där har han tipsat om vilka som säljs med 15-25% rabatt på inlösenpris,högst ränta samt tryggaste företag (investment grade) samt vid vilken tidpunkt han ansett dessa mest lönsamma för köp.
Tex dagarna innan FEDs möten.

Hittills har han prickat rätt bra och jag har ungefär 5% förtjänst på dagspris vs inköpspris.
Han håller koll och uppdaterar mig åtminstonde veckovis på var jag kan flytta kontanter till lågriskinvesteringar som ger bättre avkastning än korttidsobligationer som för nuvarande ger 5.37%.

Sedan passar vi bra på ett personligt plan också.
Luncher,middagar,kaffeblask,egen parkeringsplats,reklamkläder etc har noll reellt värde men är självklart trevligt att få.

Bor i USA och använder en större lokal bank med ca 30 kontor.
Wealth Management är under en av de större nationella firmorna

Reklamkläder kan väl vara värt en hel del vad gäller prestige åtminstone.

Hade jag fått ett Goldman Sachs Private Wealth Management paraply har jag nog gått med på att betala en ansenlig årsavgift. Eller för den delen ett JP Morgan kreditkort i palladiummetall.

Det hade varit kul att strutta runt med på Stureplan. Damerna hade förmodligen lämnat snigelspår på trottoarerna.

Edit: mer seriöst så är väl kanske den största fördelen med private banking/wealth management att man inte kastar sig ur lika lätt vid en marknadsdipp. Man har någon som så att säga säger ifrån innan man paniksäljer. Och sedan erbjuds väl ofta hjälp med skatter, deklaration, testamenten, försäkringar o dyl. Men priset är oftast för högt. 1% på 10 mkr är ju 100 lök per år redan där.
Senast redigerad av Harrywinston 2023-12-18 kl. 18:21.
Citera
2023-12-18, 18:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Jag har private bakning hos Nordea, dom försöker inte pracka på mig någonting värdelöst eller lovar orimligt hög avkastning som vissa härinne verkar tro.
Det är naturligtvis dyrare än en global indexfond hos tex avanza.
Förra året betalade jag ca 45k i avgifter när jag kunde haft ett likvärdigt innehav på avanza till närmare 20k i avgifter.

Man får en del förmåner såsom:
- Bra rabatter på bolån
- Black eller Platinum kreditkort där det ingår tex lounge access på flygplatser
- En personlig bankman som man får tag på närhelst du behöver
- Du blir bemött på ett helt annat sätt av banken
-En massa andra skitsaker som jag tänker att inte vanliga människor skulle ta del av endå såsom seminarier osv.

Jag har några anledningar till att jag kör PB som jag inte vill gå in på här, men skulle säga att totalt sett kostar det mer än vad jag får ut i andra änden.

Dom är absolut inga orakel som kan sia om framtiden, en global indexfond presterar lika bra eller bättre under tiden jag varit kund.

Nu är det nog skillnad att vara PB-kund på Nordea och tex Carnegie.

Utöver det är det stor skillnad om man precis uppfyller PB-kravet eller om man har typ 100 mkr på kontot. Den kunden som väntas bidra med störst inkomst i form av årlig avgift får ju störst uppmärksamhet.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-12-18 kl. 19:05.
Citera
2023-12-18, 19:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Reklamkläder kan väl vara värt en hel del vad gäller prestige åtminstone.
Haha det är väl coolt när man är 24 år och för första gången kan glida runt i midtown med sin brandade patagoniaväst och sin fräcka bankers bag. När man är aktuell för priavate banking brukar man generellt sett inte eftersträva att se ut som en midtown bro. Men fair enough, man blir alltid glad av ett gratis paraply.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Edit: mer seriöst så är väl kanske den största fördelen med private banking/wealth management att man inte kastar sig ur lika lätt vid en marknadsdipp. Man har någon som så att säga säger ifrån innan man paniksäljer. Och sedan erbjuds väl ofta hjälp med skatter, deklaration, testamenten, försäkringar o dyl. Men priset är oftast för högt. 1% på 10 mkr är ju 100 lök per år redan där.
Det är väl som de flesta tjänster man betalar för. Är det värt att gå till en bilmekaniker när man kan fixa bilen själv? Är det värt att gå till frisören när man kan klippa sig på egen hand? Är det värt att anlita en hantverkare när man kan renovera sitt kök själv?

Det klart det blir billigare att göra saker på egen hand, men ifall du inte har tid/lust/intresse/kunskap att investera dina pengar på egen hand är det ju inte nödvändigtvis en dålig idé att betala någon annan för att göra det. Ifall du är i femtioårsåldern och äntligen sålt av ditt jäva företag för ett par miljoner och allt du vill bara att flytta till Key West, fiska svärdfisk, dricka vin och bara njuta av livet så låter det ju som ett kap att för någon procent av kapitalet kunna ha någon som bara kan ordna med dina pengar så du slipper fundera. I synnerhet i usa (och andra länder där det är lite bökigare att skatta) är ju enbart hjälp med skatten värt en hel del ifall man har en mer komplicerad situation än vad turbotax kan hjälpa till med.
Citera
2023-12-18, 19:57
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Du skriver som en truckförare utan truckkörkort.

Det är självklart en vinst affär för kunden, annars hade de inte funnits som koncept.

Däremot hade jag inte velat ha 5 miljoner på en enskild bank i Sverige utan endast upp till det belopp som omfattas av statliga bank garantin givet det läge världen befinner sig i just nu

Helt jävla tvärtom.

Klaga inte på hur andra skriver när du själv skriver som en åsna.
Citera
2023-12-18, 21:26
Medlem
Att vara PB kund på Avanza eller Nordnet är väl gratis, men man får bättre ränta på bolån? Vilka andra banker tar ut avgifter för PB-erbjudande?
Citera
2023-12-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag ser att gränsen för att bli private banking kund är 5 miljoner hos många banker, t.ex hos Handelsbanken är det så.
Jag har noll intresse av att ha någon bankman som sitter och fingrar på mitt kapital och placerar pengarna i bankens egna dyra produkter. Däremot kan jag säkert vara nyfiken om det är så att private banking kunder får erbjudanden som inte når normalt folk. Jag vet inte riktigt vad det är som kan tänkas dyka upp, men de kanske har kontakter med erbjudanden där man kan få bättre avkastning eftersom man kan gå in med större summor.

Någon här som är private banking kund?
Jag kan försäkra dig om att de får det. För ett antal år sedan ville jag investera i en fond som gick bra. det fick jag inte eftersom inte hade tillräkligt med pengar i banken. de som har 5 miljoner eller mera får en helt annan hjälp och behandling . Banken var Nordea.
Citera
2023-12-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Att vara PB kund på Avanza eller Nordnet är väl gratis, men man får bättre ränta på bolån? Vilka andra banker tar ut avgifter för PB-erbjudande?

Ja, jag har "privat banking" status hos Nordnet, men det ger mig veterligen inte ett skit mer än att jag får lite bättre bolåneränta, och jag upplever kanske att de svarar lite bättre på mail och frågor. Det är inget jag har ansökt om, utan det är bara en stämpel man får vid ett visst kapital tror jag. Har aldrig varit i kontakt med någon på Nordnet som velat erbjuda mig något speciellt. Nordnet sysslar ju inte med platinumkort osv som de hade kunnat erbjuda annars.
Citera
2023-12-18, 22:48
Medlem
Har pb på avanza. Kostar inget. Billigare courtage och bättre bolåneränta och inlåningsränta för dina kapitalkonton. Erbjudanden från deras tjänst key aza med rabatter på diverse saker. Mest olika spaerbjudanden när jag varit inne dock så inte mycket att hänga i julgranen.

I stort sett alla andra pb banker tar en avgift så i de fallen är det meningslöst om du ändå förvaltar ditt egna kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in