2023-12-18, 16:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Senaste nytt, tyvärr bakom betalvägg.

Edit:
- PRODUKTIONEN PÅ ULTRALÅGA NIVÅER
- BATTERITILLVERKARENS MILJARDFÖRLUST SKENAR
- ORON ÖKAR BLAND INVESTERARE

Förlusten för det tredje kvartalet skenar från 1,8 miljarder i fjol till drygt 5 miljarder kronor i år.
För årets nio första månader ökar förlusten från 1,3 miljarder kronor till nära 11 miljarder kronor.
Bolagets räntekostnader ökar med 1,6 miljarder kronor.

"I rapporten framgår att produktionen i Skellefteå är på anmärkningsvärt låga nivåer. Under årets nio första månader levererade Northvolt battericeller motsvarande 79,8 MWh, det är knappt 5 promille av den totala kapaciteten på drygt 16.000 MWh (16 GWh) per år."

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Troligen kommer hela NV att konka ganska snart. Det blir många miljarder som har gått upp i rök. Tyvärr för regionen är det inte den enda smällen som väntar. Norra Norrland skulle ju bli den stora expansionsregionen i Sverige. Man skulle till exempel producera stål med vätgas i stället för kol. Men den enorma industriexpansionen skulle ha krävt en fördubbling av elproduktionen på 10 år, vilket ju inte är möjligt på långa vägar. Tyvärr kommer detta att drabba regionen hårt och Norrland blir åter en avfolkningsbygd. Naturligtvis drabbas hela Sverige ekonomiskt.
Det låter allvarligt, nu behöver vi goda nyheter, kanske Arbetarmakten kan visa andra siffror!
Citera
2023-12-18, 17:08
Medlem
Under tredje kvartalet föll leveranserna av battericeller till 13 MWh från tidigare 33,5 MWh. 13000 KWh battericeller på tre jävla månader. Man fullständigt BAXNAR...

Från nästan ingenting jämfört med andra kvartalet (33,5 MWh) till ännu mindre alltså !!!

Enligt Northvolt är orsaken "underhåll och uppgraderingar i fabrikerna" som ännu inte är färdigbyggda (Och detta har vi sagt HELA tiden, bygg färdig EN anläggning och trimma in den innan ni fortsätter smälla upp fler, hybris deluxe).

Hur i hela Helsingland kan man "uppgradera" något som både är helt nytt och inte ens inkört ? Trimma in befintligt system och uppgradera sedan kontinuerligt.

"En följd är att Scania inte fått batterier till sin fabrik för ellastbilar i Södertälje, något som gjort att produktionen där inte kommit igång" skrivs det. Jag kan ärligt säga att det aldrig handlat om att inte elektrifieringen av lastbilsförsäljningen kommit igång, det de skrivit innan att "kunderna vill inte köpa dem" har nog i ärlighetens namn varit en omskrivning av att "Vi kan inte sälja något vi ej kan leverera". Min tanke med omställningen har hela tiden varit att om man bygger någonting så ser man till att marknaden vill ha produkten. Här har aldrig funnits en produkt.

Scania står med en hel lina ombyggd, färdig att ta emot både beställningar (med nyutbildad personal) som kan och vill bygga dem...men så var det den där "lilla detaljen" att löftena från Northvolt bara var tomma ord.

Vilket sjuhelvetes jävla haveri, även om man på något sätt "redan visste"....så kom det som en kalldusch ändå.

Undrar vilken sten den illröda användaren "arbetarmakten" gömmer sig under just nu ?
Någon som tror att han kommer att be om ursäkt för sitt agerande i tråden ?

Nä, ursäkter är inget som kommunister med skygglappar någonsin kommer att nedlåta sig till. De "bränner andras pengar" efter ett historiskt inövat koncept....och sedan så försvinner de utan ett ord.

Man kan skriva om tredje kvartalets produktion (13 MWh) till att varje anställd (om det är 2000 anställda) har tagit FJORTON DAGAR (tre veckor om man inte jobbar helger) på sig att bygga varje KWh battericeller alltså. Det tar alltså
6 år för varje anställd att få ut ett 100KWh batteripack i nuvarande produktionstakt.
Senast redigerad av Revolutions 2023-12-18 kl. 17:22.
Citera
2023-12-18, 17:46
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det låter allvarligt, nu behöver vi goda nyheter, kanske Arbetarmakten kan visa andra siffror!

I tuffa tider lär man ibland gå tillbaka till grunderna, här kommer lite axplock av positiva nyheter!

Citat:
Kineserna är oroliga för svensk batteriindustri och försöker strypa exporten av grafit till Sverige. Jag undrar om Putailais etablering i Sundsvall var en sorts fredsprocess mellan Sverige och Kina i batterikriget.

https://www.economist.com/business/2...orts-to-sweden
————————————

Northvolt har alltså ökat sin försäljning av batterier med drygt 350%. Det allra mesta av det har gått till den svenska marknaden verkar det som, troligtvis Scania och Epiroc, kanske Volvo och Polestar. De har sålt för 106 miljoner till Tyskland.
————————————

Skellefteå är Sveriges överlägset rikaste kommun, V+S-styret höjer nu budgeten för välfärden med mer än 10%. Samtidigt som man investerar i ny infrastruktur och bostäder på en aldrig tidigare skådad skala i svensk kontext.

Skellefteå går först i denna nya industriella revolution för att kommunen har kapacitet att agera, de har kommunalt ägd energi, stort kommunalt bostadsbolag, energibolag, byggbolag, kommunal flygplats, kommunal hamn under utbyggnad.

Det du ser i Skellefteå är klassisk keynesiansk ekonomisk politik, precis som Kina använder för att skapa ekonomiskt välstånd. Resten av Sverige har skalat av all offentlig kapacitet, de har helt enkelt inte kapacitet att genomdriva sådana här projekt, det var därför som Northvolt bestämde sig för att etablera sig i Skellefteå och inte någon annanstans.

Hoppas det känns lite bättre nu och att du vågar tro! 🙏
Citera
2023-12-18, 18:56
Medlem
Jag förstår att det är inkörningsproblem när man startar upp en så komplicerad produktionsapparat som detta är. Men det är trots allt inte helt ny teknik. Visst måste det vara möjligt att få igång produktion även i Skellefteå? Sen så kan det vara så att man inte kommer att prismässigt kunna konkurrera med batterier tillverkade i Asien, men det är en annan fråga.
Finns det verkligen ingen NV-anställd som kan skapa ett temporärt konto och ge lite inside info?

I någon av NV trådarna så har jag i o f sig sett någon som utgett sig vara f d NV-anställd. Men den personen har jag för mig sade att dom producerade bra mycket mer än vad som framgick av DI artikeln.
Citera
2023-12-18, 19:33
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennisa
Jag förstår att det är inkörningsproblem när man startar upp en så komplicerad produktionsapparat som detta är. Men det är trots allt inte helt ny teknik. Visst måste det vara möjligt att få igång produktion även i Skellefteå? Sen så kan det vara så att man inte kommer att prismässigt kunna konkurrera med batterier tillverkade i Asien, men det är en annan fråga.
Finns det verkligen ingen NV-anställd som kan skapa ett temporärt konto och ge lite inside info?

I någon av NV trådarna så har jag i o f sig sett någon som utgett sig vara f d NV-anställd. Men den personen har jag för mig sade att dom producerade bra mycket mer än vad som framgick av DI artikeln.

Kan det inte vara så att mycket utav vad de tillverkar är skrot eller blir skrot för att det inte håller kvalitén?
Citera
2023-12-18, 19:53
Medlem
citat:
"Skellefteå är Sveriges överlägset rikaste kommun,
Skellefteå går först i denna nya industriella revolution för att kommunen har kapacitet att agera, de har kommunalt ägd energi, stort kommunalt bostadsbolag, energibolag, byggbolag, kommunal flygplats, kommunal hamn under utbyggnad."

Jag är säker på att många missat den viktigaste historiska förklaringen till denna kommuns välstånd,
Skellefteå har kommunalt ägd energi, femte största producenten i Sverige! Och de är inte bara ägare av kraftverk i Skellefteälven om någon trodde det.

Det är ganska lätt att investera när man har mycket pengar, frågan är om NorthVolt med dess infrastruktur är framtiden eller inte och om satsningen därmed är korrekt.
Hur var det nu, är inte ett megaprojekt på gång i Boden också?
Citera
2023-12-18, 20:17
Moderator
Gromguttens avatar
Det känns verkligen som ett klassiskt "etablera sig i glesbygd med något fint och få massa etableringsbidrag"-projekt, men gånger många tusen och på stereoider.

Den som ar køpt detta var, och är, før feg før att prata om kejsare och nya kläder... Dessutom kombinerat med "- Bidde det inga vantar? Vad bidde det då? - Det bidde ingenting." https://www.sagokistan.se/master%20skraddare).htm
Citera
2023-12-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Kan det inte vara så att mycket utav vad de tillverkar är skrot eller blir skrot för att det inte håller kvalitén?

Någonstans där är det troligen skon klämmer.
Målet är i grunden inte att designa något batteri, utan att massproducera batterier. Det verkar förvisso inte vara renodlad licenstillverkning (Eller?), men det finns självklart en lång uppsjö av forskningsteam som kan designa lithiumbatterier utifrån världens alla tillgängliga patent och forskningsrön, det är inte det som är problemet; Utan att faktiskt massproducera produkten.

Därför alla nyheter om Natriumbatterier och dylikt är helt meningslösa; Visst Altris verkar ha vettiga patent som kanske går att kommersialisera. Men det Northvolt tycks ha gjort är att be dem designa ett komplett natriumbatteri för att försöka göda hypemaskinen; Men Altris har väl noll erfaranhet av massproduktion? Och varför skulle Northvolts kunna guida dem, eller själva ro designen i hamn när de misslyckas så grovt med massproduktion av långt mer välkända Lithiumbatterier?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2023-12-18 kl. 20:25.
Citera
2023-12-18, 21:02
Medlem
Man tar sig för pannan. Hoppas verkligen att det har blivit något fel och att siffrorna inte stämmer. Tyvärr är det nog inte så, men man kan ju hoppas.

Kvartalsrapporten visar att bolaget gjort en förlust på 10,8 miljarder kronor under de tre första kvartalen i år. Samtidigt brändes 18 miljarder kronor i likvida medel.

29 miljarder brända svenska kronor på 9 månader.

100 miljoner kronor varenda dag !!!!

Vem lät det ske ? Och kanske främst....varför har hela journalistkåren stoppat ner huvudet i sanden ?

Varför tog ingen journalist upp bollen ?
Läser de inte flashback?
Kanske var alla utom arbetarmakten blockade i tråden!
Kanske röstar alla journalister på MP och Vänsterpartiet !
Citera
2023-12-18, 21:21
Medlem
Elvis avatar
Northvolt-anställda vittnar om tystnadskultur: ”Inget får komma ut”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utbredd-tystnadskultur-pa-northvolt-anstallda-vill-inte-prata-med-media
Citera
2023-12-18, 21:21
Medlem
Mitt inlägg och arbetarmaktens svar är värt att återpublicera...

Mitt inlägg:
Det här var intressant, behövs nu ytterligare tillskott av skattepengar. Också intressant att det helt plötsligt (sedan bara några veckor tillbaka faktiskt) börjat skrivas om det som många av oss har varit väldigt oroliga för i den här tråden...att allt inte står helt rätt till på Northvolt, men nu (äntligen) börjar media vakna till på riktigt och faktiskt ifrågasätta, gräva och kräva svar.

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn

"Batteribolaget Northvolt har tagit in 100 miljarder kronor, varav minst 10 miljarder från offentliga finansiärer – på mindre än nio år."

Nu börjar de privata finansiärerna tröttna och då kommer kraven på att skattebetalarna ska komma till undsättning med mer kapital.

Min egen tanke har hela tiden varit att nästa steg är att företaget kommer att casha ut och sätta bolaget i händerna på pensionsfonderna, nu när allt börjar sippra upp till ytan så har väl riskerna minskat får man hoppas, men frågan kvarstår när det börjar pratas om skattepengar. Frågan är väl egentligen om exakt HUR illa det är i verkligheten och om Northvolt är to big to fail (och vilka det då blir som får städa upp i finanserna och få igång produktionen) ?

En aktienotering ter sig åtminstone i det närmaste omöjlig med det som kommit fram senaste tiden, och värderingen på 200 miljarder är ljusår ifrån verkligheten (det börjar nog även de flesta hardcore-fansen förstå).
… [ Visa mer ]

Arbetarmaktens svar:

Du måste vara den mest verklighetsfrånvända tölpen i denna tråd.

Northvolt satsar på nya fabriker överallt, de tar in miljarder efter miljarder i privat kapital och nu börjar stater att lita på dem så mycket att Kanada och Tyskland öser miljarder över dem för att konkurrera mot Kinesiska och Amerikanska statssubventionerade företag.

Men detta är alltså svaghetstecken.

Ni kommer väl tappa hakan när Northvolt inom några veckor tar in ytterligare 30-50 miljarder till verksamheten, i privata lån.

Ni vill att de ska gå under så att ni får er nyliberala världsbild och/eller er anti-miljö agenda bekräftad. Ni letar enbart efter det negativa och ignorerar allt positivt.

Inte många rätt där arbetarmakten, kommer du satsa dina surt förvärvade pengar i den hägrande IPO:n.
Citera
2023-12-18, 21:35
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Mitt inlägg och arbetarmaktens svar är värt att återpublicera...

Mitt inlägg:
Det här var intressant, behövs nu ytterligare tillskott av skattepengar. Också intressant att det helt plötsligt (sedan bara några veckor tillbaka faktiskt) börjat skrivas om det som många av oss har varit väldigt oroliga för i den här tråden...att allt inte står helt rätt till på Northvolt, men nu (äntligen) börjar media vakna till på riktigt och faktiskt ifrågasätta, gräva och kräva svar.

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn

"Batteribolaget Northvolt har tagit in 100 miljarder kronor, varav minst 10 miljarder från offentliga finansiärer – på mindre än nio år."

Nu börjar de privata finansiärerna tröttna och då kommer kraven på att skattebetalarna ska komma till undsättning med mer kapital.

Min egen tanke har hela tiden varit att nästa steg är att företaget kommer att casha ut och sätta bolaget i händerna på pensionsfonderna, nu när allt börjar sippra upp till ytan så har väl riskerna minskat får man hoppas, men frågan kvarstår när det börjar pratas om skattepengar. Frågan är väl egentligen om exakt HUR illa det är i verkligheten och om Northvolt är to big to fail (och vilka det då blir som får städa upp i finanserna och få igång produktionen) ?

En aktienotering ter sig åtminstone i det närmaste omöjlig med det som kommit fram senaste tiden, och värderingen på 200 miljarder är ljusår ifrån verkligheten (det börjar nog även de flesta hardcore-fansen förstå).
… [ Visa mer ]

Arbetarmaktens svar:

Du måste vara den mest verklighetsfrånvända tölpen i denna tråd.

Northvolt satsar på nya fabriker överallt, de tar in miljarder efter miljarder i privat kapital och nu börjar stater att lita på dem så mycket att Kanada och Tyskland öser miljarder över dem för att konkurrera mot Kinesiska och Amerikanska statssubventionerade företag.

Men detta är alltså svaghetstecken.

Ni kommer väl tappa hakan när Northvolt inom några veckor tar in ytterligare 30-50 miljarder till verksamheten, i privata lån.

Ni vill att de ska gå under så att ni får er nyliberala världsbild och/eller er anti-miljö agenda bekräftad. Ni letar enbart efter det negativa och ignorerar allt positivt.

Inte många rätt där arbetarmakten, kommer du satsa dina surt förvärvade pengar i den hägrande IPO:n.

Helt makalösa uttalanden, hade inte brytt mig om Arbetarmakten haft en trevlig eller ens normal ton men när han betett sig som ett riktigt praktarsel mot alla som inte tyckt som honom så förtjänar hans korkade uttalanden att dras i repris.

Citat:
Men nu får ju varje arbetare på Northvolt en andel i bolaget när de blir anställda. I en IPO kommer väldans många Skellefteåbor göra grova grova pengar. Ju tidigare anställd ju mer pengar.

Citat:
Allt jag hör är att ni inte vill att vi ska bygga ett samhälle. Ni vill inte utvecklas, ni vill inte bygga nytt, ni vill stå stilla i samma gamla misslyckade nyliberala globalistiska ekonomi där vi outsourcat all industri som kan erbjuda vettiga arbeten med vettiga löner och villkor.

Svaret ovan fick jag kastat på mig.

Citat:
Northvolt Labs har över 1000 anställda nu och bygger ut kraftigt, de har nog snart lagt ner 10 miljarder på sin forskningsläggning i Västerås och även köpt Cuberg som verkar ha kring 150-200 anställda i Silicon Valley i nuläget. Det man kan säga är att Northvolt har västvärldens största samlade forskning inom batteriteknik, troligen överlägset just nu.

Saknar ord. 😶

Bra jobbat Arbetarmakten, du har sprungit främst i ledet att slösa bort folkets surt förvärvade skattepengar på att låta dina kompanjor.. riskkapitalister leva loppan!
Senast redigerad av Elvi 2023-12-18 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in