2023-12-17, 21:06
Avslutad
När griper de pappan? Eller var det mamman som gjorde det?
Man behöver inte ens läsa om saken för att förstå det här.
Citera
2023-12-17, 23:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rat1
När griper de pappan? Eller var det mamman som gjorde det?
Man behöver inte ens läsa om saken för att förstå det här.
Nej man märker ju att du har läst noll om saken. Men yttra dig det måste du...
Citera
2023-12-18, 01:46
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Som tidigare skrivits är inte ricinolja giftigt.
Tack. Jaha, då får vi vänta vidare då.
Snart borde det väl ändå komma någon jävla rapport och färdig utredning.
Citera
2023-12-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Kan dom vara järnförgiftade genom överdosering av järntillskott? Symtomen och de svarta kräkningarna stämmer väl.

Järn i större mängder kan vara giftigt. Tidiga symtom kan vara magont, kräkningar och diarré. Mycket höga doser av järn kan vara dödligt giftiga, speciellt för barn. Giftinformationscentralen kontaktas av sjukhus angående ca 40 fall av järnintoxikation per år.

Tja, metallförgiftning tycks inte mer osannolikt än många andra hypoteser i tråden!

Minns att jag en gång, för flera decennier sedan, öppnade och värmde en urgammal burk konserverade bönor och började äta av den. Metallsmaken var så vidrig att jag spottade ut efter ett par skedar. Inspektion i badrumsspegeln avslöjade att min tunga var gråsvart av metalliska utfällningar..!

Sköljde naturligtvis omedelbart munnen, samt svalde några krossade vitlöksklyftor som potentiellt motgift. Då jag ännu finns här synes det ha fungerat.

(Men, kan sjukvården verkligen ha missat att testa för giftiga metaller?)
Citera
2023-12-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tja, metallförgiftning tycks inte mer osannolikt än många andra hypoteser i tråden!

Minns att jag en gång, för flera decennier sedan, öppnade och värmde en urgammal burk konserverade bönor och började äta av den. Metallsmaken var så vidrig att jag spottade ut efter ett par skedar. Inspektion i badrumsspegeln avslöjade att min tunga var gråsvart av metalliska utfällningar..!

Sköljde naturligtvis omedelbart munnen, samt svalde några krossade vitlöksklyftor som potentiellt motgift. Då jag ännu finns här synes det ha fungerat.

(Men, kan sjukvården verkligen ha missat att testa för giftiga metaller?)

Nej, de har förstås kört en full vanlig provarsenal också och då ingår det att se järnhalten i blodet. Det är absolut ingenting man missar ens i mycket mindre extrema fall. I detta fall omöjligt att de inte har kollat järn samt även cyanid.

Ett väldigt frustrerande fall det här, och tragiskt förstås. Stackars barn…
Citera
2023-12-19, 03:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Cyanid-förgiftning ger ju både kräkningar och andningssvårigheter - förklarar kanske inte svart kräkning men galla/gult skulle ju vara rimligt

Och cyanid finns det ju olika varianter, som kan uppstå ganska lätt vid andra reaktioner, som gas/ånga i vissa fall, och finns även i vissa frukters kärnor - och är inte alls ovanligt att råka få i sig
Nej det är inte så ovanligt, detta är ovanligt!

Det som stämmer med symtomen och annat är Abrin, som de nog inte hade bland de 200 ämnen som de kollade, är ju relativt ovanligt.
Att det dröjde flera timmar innan förtäring, kanske dagar? ( vilket jag mest tror på, då det började med magsymtom )
Abrin kan finnas i smycken och leksaker. Eller så blev de med flit förgiftade?
Av drog som liknar amfetamin är jag tveksam till då de vaknade på morgonen och blev sjuka, om så måste det ha varit ångor, gas som gjorde dem sjuka?
Senast redigerad av rubin22 2023-12-19 kl. 03:24.
Citera
2023-12-19, 03:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Nej, de har förstås kört en full vanlig provarsenal också och då ingår det att se järnhalten i blodet. Det är absolut ingenting man missar ens i mycket mindre extrema fall. I detta fall omöjligt att de inte har kollat järn samt även cyanid.

Ett väldigt frustrerande fall det här, och tragiskt förstås. Stackars barn…
Ja de borde ha testat för cyanid.
De kollade 200 olika ämnen alldeles i början av fallet.
Senast redigerad av rubin22 2023-12-19 kl. 03:19.
Citera
2023-12-19, 07:00
Medlem
Citat:
Nej det är inte så ovanligt, detta är ovanligt!

Det som stämmer med symtomen och annat är Abrin, som de nog inte hade bland de 200 ämnen som de kollade, är ju relativt ovanligt.
Att det dröjde flera timmar innan förtäring, kanske dagar? ( vilket jag mest tror på, då det började med magsymtom )
Abrin kan finnas i smycken och leksaker. Eller så blev de med flit förgiftade?

Dedär paternosterbönorna är väl rätt hårdsmälta? Tror du verkligen att något barn råkat tappa sin leksak i familjens soppa, och alla blivit lika dödssjuka därav?

Men, om du är inne på konspirationsspåret kan naturligtvis ingenting uteslutas! Inte ens exotiska eller syntetiska gifter..!
Citera
2023-12-19, 17:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Dedär paternosterbönorna är väl rätt hårdsmälta? Tror du verkligen att något barn råkat tappa sin leksak i familjens soppa, och alla blivit lika dödssjuka därav?

Men, om du är inne på konspirationsspåret kan naturligtvis ingenting uteslutas! Inte ens exotiska eller syntetiska gifter..!
Ja de är härdsmälta, men om det gjorts halsband, armband, har de ju borrat hål i bönorna därav kan giftet tränga ut.
Alla blev dessutom inte lika dödssjuka, vad har du fått det ifrån?
Så jag menade alltså inte hela oskadade bönor.
Sen vad menar du med konspiration?
Vad av det jag skrev är konspirations teorier?
Då är väl dina otroliga teorier också det?
Jag spekulerar endast och jag är öppen för fler möjliga förslag.
Att det är en ovanlig drog är ju vad som mest framgått av vad vi fått veta, så hur kan det vara konspirationer?
Jag nöjer mig med att diskutera med dig nu.
Du har en väldigt konstig attityd.
Förhoppningsvis får vi snart veta sanningen?
Citera
2023-12-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ja de är härdsmälta, men om det gjorts halsband, armband, har de ju borrat hål i bönorna därav kan giftet tränga ut.
Alla blev dessutom inte lika dödssjuka, vad har du fått det ifrån?
Så jag menade alltså inte hela oskadade bönor.
Sen vad menar du med konspiration?
Vad av det jag skrev är konspirations teorier?
Då är väl dina otroliga teorier också det?
Jag spekulerar endast och jag är öppen för fler möjliga förslag.
Att det är en ovanlig drog är ju vad som mest framgått av vad vi fått veta, så hur kan det vara konspirationer?
Jag nöjer mig med att diskutera med dig nu.
Du har en väldigt konstig attityd.
Förhoppningsvis får vi snart veta sanningen?

Abrin är en intressant gissning. Skulle kunna förklara både varför det varit svårt att hitta samt dom svarta spyorna (abrin kan ge bödningar som ger svarta spyor).
Skulle det vara abrin så måste det också ha varit någon som medvetet förgiftat alla i familjen. Konstigt att inte vännen blev förgiftad om hon var där kvällen innan dom blev sjuka?
Citera
2023-12-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Abrin är en intressant gissning. Skulle kunna förklara både varför det varit svårt att hitta samt dom svarta spyorna (abrin kan ge bödningar som ger svarta spyor).
Skulle det vara abrin så måste det också ha varit någon som medvetet förgiftat alla i familjen. Konstigt att inte vännen blev förgiftad om hon var där kvällen innan dom blev sjuka?
Men om man råkar svälja en hel böna blir man tydligen inte förgiftad? Någon har alltså malt dem eller tillagat dem i tron om att det var någon annan sorts böna.
Citera
2023-12-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Men om man råkar svälja en hel böna blir man tydligen inte förgiftad? Någon har alltså malt dem eller tillagat dem i tron om att det var någon annan sorts böna.

Troligare är nog att någon i så fall malt bönorna för att förgifta familjen.
Vet vi med säkerhet att vännen var hos familjen dagen innan dom insjuknade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in