Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Att du påstår att pinsam inte täcker detta handlar enbart om att du inte förstår det ordets spännvidd.
Nej, det handlar eventuellt om att du inte förstår nyans och specificitet i det du vill förmedla, eventuellt inte bryr dig om att ha nyans eller specificitet.
Eller möjligen helt nöjd med att använda flera ord. Tycker själv om att göra det i bland, om jag känner för det, men vill jag hålla mig kort och på rödbetan så använder jag ett mer specifikt och nyanserat engelskt ord än ett onyanserat och mindre specifikt svenskt ord alla dar i veckan. Egentligen mindre än jag borde.
Genant förmedlar inte i närheten av samma känsla som cringe. Använder du genant när du menar cringe så har du pekat åt rätt håll, men inte särskilt specifikt. Mer elegant, absolut. Men samtidigt sämre förmedling av information, ja.
Väldigt få slang är direktöversättningar av ett annat ord (på samma språk), de har nästan alltid en nyansskillnad, det är från behovet av den nyansen som gjort att slanget skapats och fastnat till att börja med. Inte alltid, men ofta.
Cringe är väl lite vilda västern då det är globalt internet-ord, och blir säkert generellt använt väldigt ofta när embarrasing hade fungerat lika bra eller till och med varit mer korrekt (ur informationsförmedling, inte bara språkregelmässigt).
Helt enig i att genant är mycket trevligare ord än pinsamt dock, och ska nog försöka vara lite mer observant på när det kan passa.