2023-12-17, 10:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Finns det verkligen ingen i Pingstkyrkan i Vettlanda som kan berätta hur det går för familjen H?

Eller någon annan? Grannar, jobbarkompisar till föräldrarna...?
Citera
2023-12-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fel, det fanns mycket teknisk bevisning och spår av Tove och Johanna lite här och var, dock ingenting från Maja

Stödbevisning fanns i form av till exempel: Fröken Janss*n:s mobila position riktad till fyndplatsen där den [Mobilen] vid det aktuella tillfället hade uppehållit sig under en tid av 25 minuter.

Inget DNA på den 21-åriga och då avlidna flickan T*ve T*nnieś kropp fanns från varken Fröken Hellm*n eller Fröken Janss*n.

DNA från offret vid golvbrunnen inom Fröken Janss*n:s toalettrum var inget bevis mot varken Hellm*n eller Janss*n.

Det fanns en stark indicie-kedja som inte tillvaratogs av polisens utredare på ett korrekt sätt vilket var en av de bidragande orsakerna till att Fröken Hellm*n så lättvindigt och slutligen slank igenom rättvisans nät och ut i det fria.

"Fräsiga Flätan" Hellm*n med dom coola kläderna och tillika sedd som den stora och kvinnliga hjältinnan är ingenting annat än en vidrig och mycket empatilös individ och som äger en stor förkärlek till lögnerna och tillika sin vana trogen att bruka dom precis när det behagar henne och alltid, för sin egen vinnings skull.

Fröken Hellm*n har också en förkärlek till alkoholhaltiga drycker ( 🍷🍸🍷🍸🍷 ) och tycker mycker om att få dricka sig redlöst berusad så att hon under rusens tillstånd varken vet vad hon heter i för- eller efter-namn.
Efter varje tillnyktring har minnesluckorna kommit som ett brev på posten.

Fröken Hellm*n har visat sig vara en individ som inte enbart har förkärlek till alkoholhaltiga drycker utan hon vill mer än gärna få uppleva en liten extra kick till sina alkoholhaltiga rusnings-drycker och då genom att kombinera alkoholen med olika sorters droger som till exempel: Kokain-snortning, bakning av Hasch-kakor vilka sedan ätes per Ós, även vanligt Rök-Hasch går också alldeles utmärkt för Frökens Hellm*n:s del som kombination till de alkoholhaltiga dryckerna.

Fröken Hellm*n gillar också att kombinera alkoholen med drogen Cannabis som ger henne en alldeles extra liten kick vilken framkallar vanföreställningar, hörsel-hallucinationer och demonsyner ( 😨 😨 😨 😨 😨 )

Till det ovan skrivna skall tilläggas, att Fröken Hellm*n också har missbrukat olika former av tabletter
( 💊 💊 💊 ) vilket missbruk tidigare lett fram till intoxikation.

Fröken Hellm*n blir en mycket farligt fungerande individ när hon kommer i lag med en likasinnad person och, hon får vid sådana tillfällen utlopp för sina kriminella tankebanor, hennes inneboende aggressiviteter, hon genomgår då en metamorfós till en vidrig och empatilös person som inte skyr någonting som kommer i hennes väg.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Senast redigerad av JokerMannen 2023-12-17 kl. 11:16.
Citera
2023-12-17, 11:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hur funkar sånt här när det är 2 MGM? Måste åklagaren tro och arbeta för att båda är skyldiga?
ÅK är skyldig att väcka åtal om han anser att det finns tillräckligt som pekar mot två personer.
Citat:
JAG TROR att Rullman insåg sitt misstag att kämpa för livstid även för Maja istället för att från början lägga in andra brottsmisstankar som medhjälp m.m och när han insåg hur lite det fanns på Maja för en livstids dom så fick han lägligt nog en ny tjänst han absolut var tvungen att ta bara nån vecka/veckor innan Hovrätten.¨
Som ÅK vore det rent tjänstefel att väcka åtal ang nåt han inte ens tror på.
Han kunde dock ha lagt in fler brottsrubriceringar för att gardera sig, tex medhjälp till mord.
Men vad hela åtalet berör är medgärningsmannaskap - att båda är på samma spelhalva när det kommer till att Tove är bragd om livet och troligen anledning till att Rullman inte lägger alternativa.
Det pekar mer emot att han trodde på Majas skuld men är riskabelt om åtalet inte är tillräckligt underbyggt.

Att åtalet är svagt relaterat till indicier och hårddata kan dock diskuteras. Det är enligt mig mer skört för att det berör just medgärningsmannaskap där ingen har insyn i lägenheten och av givna skäl är det inte mycket som Tove själv kan vittna om.
Jag menar i form av DNA på kläder och kroppen. Föruttnelseprocess, väder och vind samt djur har gjort sitt och likaså eld.

Om J inte gjort det stora misstaget att ta med sig sin mobil så är det möjligt att det blivit ännu värre, för uppenbart hade de här två allierat sig likt en pakt (som skett tre ggr innan relaterat till att folk riskerat mördas) och ingen av dem var villig att se till att Tove hittades.
M var mer trygg i att ha mobilen kvar i lgh, viket hon haft många ggr innan dess när hon skulle bedra föräldrarna.
Därför försökte hon beskylla J att ha haft hennes fuskpäls.
Citat:
Hade han varit övertygad om Majas skuld hade han mest troligt slutfört rättegången och lämnat efteråt och vid ev överklagan till HD då låta andra åklagaren ta över.
Han visste nog att detta fall inte skulle se nått vidare ut i hans meriter framöver och därmed, både för sig själv och rättvisan så avsa han sig fallet istället.
Att dra in att Rullman bytt jobb är en långsökt teori. Rent konspiratorisk. Det sker likt andra jobb, dvs byte, och åtalet drog ut på tiden.
Det är inte ens udda att byta fot inom rättsväsendet, från ÅK till domstolsämbete eller advokat eller vice versa.
Det ger en breddad kunskapsnivå.
Att det sen offentliggjordes nära HovR säger ingenting om när det skedde och av givna skäl kan han naturligtvis inte fortsätta vara ÅK.
Citat:
Hade den nya åklagaren trott fullt ut att även Maja varit med hade han mest troligt kämpat hårdare för att bevisa att Maja var med under själva mordet, ställt nya korsförhör till Johanna om Majas medverkande oavsett om det var mord eller medhjälp till mord.
Nästa ÅK har samma skyldigheter som den första, att utgå från väckt åtal.
Att inte gå all-in och tro på skuld vore rent tjänstefel.
Det är mer troligt att han hade en känsla att det inte skulle gå att ro åtalet iland i nästa instans.

Det är en väsentlig skillnad på att tro att fallet inte är helt väl underbyggt i TR, dvs att det skulle kunna passera nålsögat som HovR innebär - och att inte tro på en åtalads skuld.
Grunden ska läggas i TR, det är inte samma förutsättningar i HovR.

Det är dock som om han gav upp redan i startblocken men hade kunnat varit mer engagerad och rädda det som räddas går.

Likaväl kan man väl undra om Rullman satsade som han borde om han redan hade annat jobb i åtanke, men det blir en spekulation. Jag ser honom dock som mer driven än nästa, att han tror att M är inblandad och tycker han har tillräckligt.
Citat:
I stället la han all sin kraft på Johannas skuld och själva dödsorsaken (bevisa att Tove ej dog pga kräk)
JAG tycker att det märktes tydligt att han, för att citera Flashmaner här ovan
Finns absolut ingen anledning för en ÅK att ha ett åtal ang två misstänkta som med gemensam kraft anser ha mördat Tove.

Men vad som ses är att via Johannas erkännande så satsas det tyvärr mer på henne och Maja hamnar mer än uppenbart i skymundan vad det gäller både gärningsförlopp där Majas sagor knappt ifrågasätts ang hennes försvarare.
Försvaret kör med att M bara var en bifigur, kallar in psykologen som vittne om hennes fragila person och där står bägge ÅK tomhänta. Trots att Maja mer än uppenbart är involverad i J:s motiv som partitagande och att hon har betydligt mer handlingskraft och ilska på fyllan.
Det hade framkommit om vittnen kallats.
Om ÅK även stärkt bilden av deras patologiskt tighta relation.

Att vara introvert, pleaser, skuggfigur, vante och vad man än kallar Maja så säger det ingenting om vad hon är.
Hennes beteende vittnar dock om hennes egen kapacitet, speciellt på fyllan.
Hon kan vara både konfrontativ och aggressiv.
Citat:
Hade han trott att Maja åtminstone var delaktig till medhjälp hade han mest största sannolikhet ställt frågor till rättsläkaren ang möjligheten för Johanna att kunna/inte kunna värva sig för motståndsskador, mer ingående frågor till Johanna om Majas deltagande inne på toaletten.
Om båda ÅK varit mer på alerten så hade Maja framträtt betydligt mer.
Som jag nämnde är åtalet gemensamt och i samråd men är uppbyggt som om det vore riktat mot en person bara för att hon erkände.
Maja åker snålskjuts och hamnar i skymundan.

Det som domaren säger (korkat nog ur ett perspektiv) efter domen är att målet är svagt uppbyggt.
Han säger att om J på sin höjd tagit Majas approach och enbart erkänt grovt gravfridsbrott så hade hon kunnat friats.
Det vittnar likaväl om att Maja släpptes på svag grund.

Vad som dock inte är begripligt är att han kör å ena sidan och å andra sidan.
Att en kan ha mördat, två kan ha mördat. .

Nån av dem eller båda lär ha mördat om allt annat är uteslutet (alt gärningsperson/er), att plats är bekräftad likaväl som tid - att Tove mördats och att två burit ut liket och försökt komma undan skuldfrågan.
När, var och hur är besvarat, frågan varför är dock mindre utrett ang Maja.

Anledningen till att Alhem med rätta reagerar skarpt är vad det skickar för signaler till kriminella där just medgärningsmannaskap blir aktuellt.
Citat:
Att Maja ljugit om mångt och mycket förstod nog även nya åklagaren, men att ljuga om att man sovit hela tiden ÄR INTE ett bevis på att man var med under själva mordet.
Man får ljuga. Om du ljuger, fablar, ändra uppgifter, undanhåller, förvränger fakta så kommer du dock inte vara trovärdig utan betraktas som osannolik. Du kan komma att få sk förklaringsbörda och betraktas för det du är:
En icke trovärdig person.
Här fick Maja vind i seglen via försvaret och menlös ÅK.
Dock specade aldrig HovR vad som var till Majas fördel från försvarets sida när de så att säga sådde sitt tvivel.
Citat:
Jag tror att många av "Majalovers" reagerade precis som jag när Maja dömdes till livstid.
Hade hon dömts till kanske 6-8 år för gravfridsbrott, medhjälp till mord (oavsett om hon var delaktig med att hålla i händerna eller inte) så hade det varit lättare att förstå.
Dömas till 6-8 år lär vara en utopi, det är max 4 år vid grovt.
Även om J:s erkännande inte står på egna ben så ansåg TR att det var tillräckligt.
Vilket väl var tvivelaktigt med tanke på hur lite Maja konfronterades och dåligt uppbyggt åtal för att kontra mot försvaret.
Citat:
Maja kan ha sovit eller så har hon inte sovit.
Maja kan ha sett Tove efter mordet (innan mc donalds) eller så har hon inte gjort det.
Maja kan ha hört att Johanna mördade (bråkade med?) Tove eller så gjorde hon det inte.
Hon har föga troligt sovit och att hon inte skulle försvara J om ett bråk uppstår är inte troligt enligt mig.
Speciellt inte med tanke på vad som ses vid Nöjet kort innan. Detta är en indicie i sig.
Citat:
Även om det skulle gå att bevisa att Maja var vaken, hörde mordet OCH såg Tove efteråt så är det INGA BEVIS på att hon var med under själva mordet.
J förbannar nog att hon erkänt med tanke på just den domarens åsikter men Tove var som sagt mördad och två personer bar ut henne relaterat till medgärningsmannaskap.
Hade de i annat fall släppts ut i det fria bägge två?
Hade ingen ansetts mördat Tove?
Rättsfallet är givetvis komplext och att det sen fortsätter hänga en skugga över alltihop som reportern nämnde är inte värst konstigt.
Vad som hände i lgh är eg inte klarlagt och det är som sagt en stor tidsspegel som saknas från att de anländer till lgh.

Hade de fortsatt sin gemensamma sjuka relation som kretsat kring mordförsök långt innan Tove?
Hade de fortsatt varit en samhällsfara?
Ingen aning men tanken är inte trevlig och suckar likt målsägandebiträdet för familjen:
Det var ju tur att iaf nån blev dömd.
Senast redigerad av develi 2023-12-17 kl. 12:41.
Citera
2023-12-17, 12:41
Medlem
sybels avatar
För att kunna svara över huvud taget inom tillåtna antal tecken är jag nödgad att sålla. Jag väljer då att behålla dina åsikter och stryker flertalet tolkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är ingen fin och lojal vän.

Däremot är hon så abnormt lojal så att normala gränser suddas ut.

Hon är helt ut i det blå som anser att det är av så stor vikt att behålla Johanna - resultatet blir nämligen rent ondskefullt.

Vilket är vad bedömningen om "fin vän" ska utgå ifrån.

Du har en alldeles egen ordbok, där du utifrån dina tolkningar bestämmer hur ord och begrepp ska definieras.
Min ordbok utgår från gängse definitioner.

Citat:
Vänskapsförhållandet framställdes som om det vore normalt:

En vänskapsrelation på den här nivå kan tamejfan inte diskuteras i termer om att vara en fin vän.
De döljer kriminalitet.

Ser du likadant på lojalitet ang gängkriminella?

I min ordbok är ett vänskapsförhållande en relation mellan två vänner, oavsett agenda.

Men jag pudlar till viss del angående normaliteten. Att endera part utnyttjar* den andres godtrogenhet, impulsivitet - ja, M agerar vid flertalet tillfällen utan eftertanke - och bristande konsekvenstänk kan jag inte se som en normal väskapsföreteelse.
* misstankar efter sprayningen ska riktas mot M, då J lämnar färgen till M för förvaring
* M får ta smällen vid påkomst av inbrottet då hon placeras som utkik
* J planerar sleepovers så att M kan ge henne alibi vid mordbränderna
* M förevisas mordbrandsmateriel - möjligtvis har J tanke på fingeravtryck.
* Trots Ms vägran att delta i mordbranden, involveras hon genom att uppmanas fippla med Js mobil.
* M förmås agera förpatrull genom att gå till A och försöka locka ut T så att J kan konfrontera henne.
* M förmås leta efter T på Nöjet, vilket medför att misstankar om misshandel (mord?) skulle kunna riktas mot henne.
* M ska agera som täckmantel för mordet, med fylla, ramlade och spyende.
* M ska ljuga och berätta Js illharjenhistoria för polisen - snöpligt nog missade hon att M skulle kunna berätta sanningen för någon annan.

Citat:
Du läser och drar slutsatser i nivå med ett krattskaft.
Om du och din väninna planerar att campa och väninnan delger, dagar i förväg, att hon tänkt mörda så är du definitivt inte en fin vän om du tänker fortsätta planera, ERGO:
genomföra en sleepover, planerar datum, plats och att korv ska med för grillning.

En fin vän är då, enligt dig, en vän som ber dig dra åt helvete, förråder och anger dig.
Jag delar definitivt inte den uppfattningen.

Citat:
Hon är så mycket medlöpare det öht går och det är just exakt att veta i förväg ang brottsrubriceringen underlåtenhet.

Ditt klart selektiva läsande har bevisligen missat att jag fullt ut delat och fortfarande delar den uppfattningen, därav VI i tidigare inlägg.
Att det finns förklaringar till bådas agerande förtar inte deras ansvar.

Citat:
Maja kan vara hur efterklok som helst. Det hade tex inte rädda folk om de brunnit upp.

Det bevisar att hennes och vittnens uppfattning om ett jämlikt vänskapsförhållande var ytliga observationer som stämde illa med verkligheten.

Citat:
"Gillberg säger att Maja är en timid tjej"
ur live HovR.
...
Rullman uttalade sig i intervju att motiv inte är så noga - men allt är relativt och beror helt på vad det ställs emot.
Gentemot frågorna när, var och hur har det givetvis en underordnad roll rent juridiskt.
...
Nästa ÅK inledde med samma fokus:
Det var Johannas motiv.

Gillbers uttalande som advokat, ser jag som föga förvånande och att åklagarna har juridiska kunskaper får man väl förutsätta.
Nog har de även kompetens att läsa FUP, även om du anser dem oförmögna att tolka innehållet rätt.

Härmed anser jag att diskussionen om ingredienserna i ett vänskapsförhållande och hur en fin vän bör vara avslutad. Jag har redovisat min syn och du din. Uppenbarligen skiljer de sig åt.
Citera
2023-12-17, 13:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Finns det verkligen ingen i Pingstkyrkan i Vettlanda som kan berätta hur det går för familjen H?

Eller någon annan? Grannar, jobbarkompisar till föräldrarna...?

Du är så imbecill.

Nej, det gör det inte. För alla som sitter på den kunskapen värnar om Maja och hennes familj och här i tråden finns nu mest bara rena näthatare som du kvar, och ingen som värnar om Maja och hennes familj vill avslöja något om henne till imbecilla näthatare som dig.

Maja är oskyldig, frikänd och frisläppt. Det får du och övriga näthatare finna er i och nöja er med!
Citera
2023-12-17, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För att kunna svara över huvud taget inom tillåtna antal tecken är jag nödgad att sålla. Jag väljer då att behålla dina åsikter och stryker flertalet tolkningar.

Du har en alldeles egen ordbok, där du utifrån dina tolkningar bestämmer hur ord och begrepp ska definieras.
Min ordbok utgår från gängse definitioner.
I min ordbok är ett vänskapsförhållande en relation mellan två vänner, oavsett agenda.

Men jag pudlar till viss del angående normaliteten. Att endera part utnyttjar* den andres godtrogenhet, impulsivitet - ja, M agerar vid flertalet tillfällen utan eftertanke - och bristande konsekvenstänk kan jag inte se som en normal väskapsföreteelse.
Jag undrar fortfarande vad det fina och äkta är ang Maja som vän:

När resultatet är rent ondskefullt.
När sk hemlisar innebär att båda utföra och dölja brott.
Citat:
* misstankar efter sprayningen ska riktas mot M, då J lämnar färgen till M för förvaring
Maja är med på att spraya en bil med ordet bitch vilket framkommer via J:s ex F.
Konfrontation ang Majas inblandning återupptas inte i förhör. Det påbörjades men avbryts pga av oväsen ang nån reparation.

Vad säger att Maja enbart förvarade sprayburkar i sin rygga och inte varit aktiv?
Citat:
* M får ta smällen vid påkomst av inbrottet då hon placeras som utkik
Utkik?
Hon fastnar på stängslet om du menar när de är på Öland och ska göra inbrott i restaurangen.

"Jag, eller, ja vi åker i alla fall någonstans och Johanna hittar någon strandrestaurang typ tror jag och den var stängd. Men vi, eller jag sa ju ja och var med på det så sett men Johanna var ju den som sa liksom men vi går in dit ändå, fast det var stängt då. Det var en metallgrind så med stolpar uppåt, de gick inte ända upp till taket eller vad man ska säga. Vi hittar en pall typ så vi kunde klättra över grinden och ja, Johanna klättrar över, sen en av de andra killarna klättrar över och sen så ska jag klättra över då men jag fastnar där uppe (..) "
Citat:
* M får ta smällen vid påkomst av inbrottet då hon placeras Även om det skulle gå att bevisa att Maja var vaken, hörde mordet OCH såg Tove efteråt så är det INGA BEVIS på att hon var med under själva mordet.som utkik
Detta är dilemmat med medgärningsmannaskap och vad jag anser om detta kan läsas i separat inlägg strax innan detta.
Citat:
* J planerar sleepovers så att M kan ge henne alibi vid mordbränderna
DE planerar sleepover och att campa varav Maja får veta - innan sleepover och att campa - att J tänker agera ut.
Så problemet med Maja kvarstår. Det vill säga underlåtenhet inkl att ha agerat alibi.
Citat:
* M förevisas mordbrandsmateriel - möjligtvis har J tanke på fingeravtryck.
Det där var riktigt dumt, till och med som konspirationsteori...
Maja SER materialet som är papperspåsar på bordet och VET att att hon tänkt använda handsprit som Maja sa fanns i hennes sovrum.

Problemet kvarstår. Maja vet att hon ska försöka mörda Tove (och My), ser materialet men bryr sig inte.
När hon väljer av egen fri vilja att åka till J och titta på film innan hon ska agera ut.
Hon är inte tvingad att åka dit.
Citat:
* Trots Ms vägran att delta i mordbranden, involveras hon genom att uppmanas fippla med Js mobil.
Spelar ingen roll.
Maja har full insikt i vad det innebär, det är väl beskrivet, och hon responderar.
Hon vill inte vara med på BP och byter till annan aktivitet.

Problemet kvarstår. Maja vet i förväg att Johanna planerar att mörda sitt ex H men hänger ändå med på deras planerade camping.

Efter april 2021 så beter hon sig som om inget större hänt. De fortsätter att ha kul ihop.

Detta sjuka är ingen isolerad händelse, det upprepas tre ggr.
Citat:
* M förmås agera förpatrull genom att gå till A och försöka locka ut T så att J kan konfrontera henne.
Finns ingenting om att M agerar förpatrull.
Snarare tvärtom. Maja uppger att hon agerat på eget initiativ för att försvara Johanna.

Likt som på Nöjet.
Maja tycks inte ha några problem att agera vid handgemäng. Hon tar snabbt J:s parti och knuffar Tove.
Sen agerar hon vittne å Johannas vägnar inför vakten och kräver att Tove ska bestraffas via att kastas ut.
Efter att Maja letat efter Tove och sett upprörd ut så för hon talan på utsidan. Att de väntar på en kompis.

T är ingen kompis. Maja vet sen innan att J vill mörda Tove, elda upp henne och även misshandla henne.

Det är vad som än föregår din åsikt och puppet-on-a-string version.
Citat:
* M förmås leta efter T på Nöjet, vilket medför att misstankar om misshandel (mord?) skulle kunna riktas mot henne.
Som sagt. Maja är aggressiv och aktiv redan innan hon letar.
Citat:
* M ska agera som täckmantel för mordet, med fylla, ramlade och spyende.
Ja precis. J kom snabbt på den nödlögnen och skyddar Maja via att upge falskt namn.
Hon var öht inte på väg som världens bästa och mest omtänksamma väninna för att köpa en minimal hamburgare bara åt Maja runt tre-tiden och fyllköra.

Att det är en story av vikt är i sig intressant med tanke på att härma ljuden av nåt som härrör till en kamp i badrummet.
Att T gjorde motstånd. Vilket M inte vill kännas vid efter att hon hört Js erkännande.
Då tappar hon minnet.

Såg hon ångestfylld, stressad, bekymrad eller rädd ut innan?
När J hämtar henne?
Nope. Hon bete sig som om det vore en vanlig söndagslunch med familjen.

Maja är lika villig som tidigare att dölja brott så de sitter likt en pakt och övar vid IIharjen.
För nån minnesförlust är inte minsta troligt, det är Majas patetiska försök till att förklara varför hon både tigit och ljugit som hon gjort.
Citat:
* M ska ljuga och berätta Js illharjenhistoria för polisen - snöpligt nog missade hon att M skulle kunna berätta sanningen för någon annan.
Snöpligt nog så var det en missberäkning från Majas håll, att en person häktad som misstänkt för medhjälp till mordförsök skulle kallas till förhör och berätta att Maja hade vetskap om att Tove var strypt.

Bortgjord och sen ljuger hon om att hon plötsligt fick en aha-upplevelse likt Arkimedes i badkaret.
Dtt var definivt inte "igår kväll" som Maja återfick minnet om strypning.
Citat:
En fin vän är då, enligt dig, en vän som ber dig dra åt helvete, förråder och anger dig.
Jag delar definitivt inte den uppfattningen.
När det kommer till att hålla nån bakom ryggen ang kriminalitet är det i högsta grad ingen fin vän.
Det är snarare en person som undanhåller deras förehavanden och är således farlig.
Lojalitet per se är inte ett tecken på fin och äkta vän.

Den som bad nån dra åt helvete var Maja.
Dvs väninnan som helst skulle ha brunnit upp tidigare under året.
Det är efternamnet som är i fokus en månad innan mordet på Tove.
Det hon delar med sin bror.

Dvs den som Maja pippade med på midsommar och sen anmälde med Js försorg.
Citat:
Det bevisar att hennes och vittnens uppfattning om ett jämlikt vänskapsförhållande var ytliga observationer som stämde illa med verkligheten.
Maja gillade att vara höjd till skyarna.
Hon behandlas överhuvudtaget inte som trash likt exet F.

Vad har du att kontra med ur fup som vittnar om att Maja inte var jämlik?
Vad vet du om Majas intentioner bakom en mer ljusskygg fasad?

Att vara en följare är inte likställt med att vara snäll och oskuldsfull.
Att inte kunna ha egna motiv, egen mer internaliserad vrede.

Skulle tippa att det blir mer märkbart på fyllan.
Hon är gränslös som nykter, men efter ett par glas dyker det upp en annan personlighet.

Då tycks Majas fasad krackelera.
Citat:
Gillbers uttalande som advokat, ser jag som föga förvånande och att åklagarna har juridiska kunskaper får man väl förutsätta.
Nog har de även kompetens att läsa FUP, även om du anser dem oförmögna att tolka innehållet rätt.
Att gå hårt på linjen offer är helt förväntat.
Vilket i sig borde ha gjort ÅK mer förberedd.

Att Gillberg påstår att Maja är timid matchar inte ens nån timme innan mord.
Citat:
Härmed anser jag att diskussionen om ingredienserna i ett vänskapsförhållande och hur en fin vän bör vara avslutad. Jag har redovisat min syn och du din. Uppenbarligen skiljer de sig åt.
Du undvek följande som du dock bör besvara.
Relaterat till både trovärdighet och vad du har för värderingar.

Anser du att gängkriminella är fina och äkta vänner; att dölja kriminalitet är en normal företeelse i en relation som vittnar om att vara en schysst polare. Bara små hemlisar.

Svara på om du ser lika positivt på detta likt som du försöker framställa Maja.
För du har väl inte dubbla måttstockar?
Senast redigerad av develi 2023-12-17 kl. 14:35.
Citera
2023-12-17, 14:53
Avslutad
Citat:

Som ÅK vore det rent tjänstefel att väcka åtal ang nåt han inte ens tror på.
Han kunde dock ha lagt in fler brottsrubriceringar för att gardera sig, tex medhjälp till mord.
Men vad hela åtalet berör är medgärningsmannaskap - att båda är på samma spelhalva när det kommer till att Tove är bragd om livet och troligen anledning till att Rullman inte lägger alternativa.
Det pekar mer emot att han trodde på Majas skuld men är riskabelt om åtalet inte är tillräckligt underbyggt.

Att åtalet är svagt relaterat till indicier och hårddata kan dock diskuteras.

Att dra in att Rullman bytt jobb är en långsökt teori. Rent konspiratorisk.

Att det sen offentliggjordes nära HovR säger ingenting om när det skedde och av givna skäl kan han naturligtvis inte fortsätta vara ÅK.

Nästa ÅK har samma skyldigheter som den första, att utgå från väckt åtal.
Att inte gå all-in och tro på skuld vore rent tjänstefel.
Det är mer troligt att han hade en känsla att det inte skulle gå att ro åtalet iland i nästa instans.

Det är dock som om han gav upp redan i startblocken men hade kunnat varit mer engagerad och rädda det som räddas går.

Likaväl kan man väl undra om Rullman satsade som han borde om han redan hade annat jobb i åtanke, men det blir en spekulation. Jag ser honom dock som mer driven än nästa, att han tror att M är inblandad och tycker han har tillräckligt.

Finns absolut ingen anledning för en ÅK att ha ett åtal ang två misstänkta som med gemensam kraft anser ha mördat Tove.

Men vad som ses är att via Johannas erkännande så satsas det tyvärr mer på henne och Maja hamnar mer än uppenbart i skymundan vad det gäller både gärningsförlopp där Majas sagor knappt ifrågasätts ang hennes försvarare.
Försvaret kör med att M bara var en bifigur, kallar in psykologen som vittne om hennes fragila person och där står bägge ÅK tomhänta. Trots att Maja mer än uppenbart är involverad i J:s motiv som partitagande och att hon har betydligt mer handlingskraft och ilska på fyllan.
Det hade framkommit om vittnen kallats.
Om ÅK även stärkt bilden av deras patologiskt tighta relation.

Om båda ÅK varit mer på alerten så hade Maja framträtt betydligt mer.
Som jag nämnde är åtalet gemensamt och i samråd men är uppbyggt som om det vore riktat mot en person bara för att hon erkände.
Maja åker snålskjuts och hamnar i skymundan.

Det som domaren säger (korkat nog ur ett perspektiv) efter domen är att målet är svagt uppbyggt.
Han säger att om J på sin höjd tagit Majas approach och enbart erkänt grovt gravfridsbrott så hade hon kunnat friats.
Det vittnar likaväl om att Maja släpptes på svag grund.

Vad som dock inte är begripligt är att han kör å ena sidan och å andra sidan.
Att en kan ha mördat, två kan ha mördat. .

Nån av dem eller båda lär ha mördat om allt annat är uteslutet (alt gärningsperson/er), att plats är bekräftad likaväl som tid - att Tove mördats och att två burit ut liket och försökt komma undan skuldfrågan.
När, var och hur är besvarat, frågan varför är dock mindre utrett ang Maja. .

Man får ljuga. Om du ljuger, fablar, ändra uppgifter, undanhåller, förvränger fakta så kommer du dock inte vara trovärdig utan betraktas som osannolik. Du kan komma att få sk förklaringsbörda och betraktas för det du är:
En icke trovärdig person.
Här fick Maja vind i seglen via försvaret och menlös ÅK.
Dock specade aldrig HovR vad som var till Majas fördel från försvarets sida när de så att säga sådde sitt tvivel.

Även om J:s erkännande inte står på egna ben så ansåg TR att det var tillräckligt.
Vilket väl var tvivelaktigt med tanke på hur lite Maja konfronterades och dåligt uppbyggt åtal för att kontra mot försvaret.
Jösses människa, vad du vevar för att skuldbelägga Maja för Johannas skit.
Vem som är en icke trovärdig person tjatar du om, det är ju bara att titta hur hovrätten bedömde skuldfrågan...

Du påstår bla:

Om fler vittnen hade kallats hade Majas person framträtt...
Maja åkte snålskjuts
Maja hamnar i skymundan
Maja fick inga tuffa frågor
Maja och Johanna har en patologisk tight relation🤣
Maja fick vind i seglen
Majas delaktighet är mindre utredd
Hovrätten specade aldrig vad som var till Majas fördel
Johannas erkännande står inte på egna ben
Dåligt uppbyggt åtal
Åklagaren var mesig

Jag tror snarare
Rullman skulle självklart fått stanna kvar genom hovrättsförhandlingen och sen tackat för sig.
Nu valde dom att med kort varsel byta åklagare, vilket är pga det från början felaktiga åtalet och livstidsdomen mot Maja.
Rullman gjorde bort sig fullständigt och det uppenbart felaktiga behövdes lösas a.s.a.p, vilket medförde att Maja släpptes och friades.
Citera
2023-12-17, 15:25
Medlem
sybels avatar
Citat:

Du undvek följande som du dock bör besvara.
Relaterat till både trovärdighet och vad du har för värderingar.

Anser du att gängkriminella är fina och äkta vänner; att dölja kriminalitet är en normal företeelse i en relation som vittnar om att vara en schysst polare. Bara små hemlisar.

Svara på om du ser lika positivt på detta likt som du försöker framställa Maja.
För du har väl inte dubbla måttstockar?
Om du haft båda ögonen öppna när du läste mitt svar, hade du sett att jag besvarade frågan där.
Citera
2023-12-17, 15:30
Medlem
Beträffande Fröken Hellm*n

En individ vilken under sin uppväxt visar tecken på uppmärksamhets-störningar och därtill sagt även andra svårigheter i själva den känslomässiga utvecklingen ... en sådan individ har❗större risk att senare under livet utveckla ett kriminellt beteende.

Till det ovan skrivna skall också tilläggas, att det även finns andra riskfaktorer som till exempel, att den unga individen uppvisar ett aggressivt beteende och är impulsiv samt att ha benägenhet till att sabotera för andra.

Fröken Hellm*n har uppvisat uppmärksamhets-störningar, hon har visat sig ha ett aggressivt beteende så som impulsivitet samt att vilja sabotera för andra.

Enligt det ovan skrivna ... Att med hjälp av en sprayflaska och med innehållande färg, spraya ordet "BITCH" på en annans egendom (Forden) är❗att sabotera.

Individuella riskfaktorer som kan leda till att begå kriminella handlingar grundas oftast på tidiga beteendestörningar, impulsivitet och attityder som är brottstillåtande.

Till det ovan skrivna ... Individuella riskfaktorer är också relaterat till missbruksproblem som alkoholhaltiga drycker som kombineras med olika sorters droger som till exempel: Hasch-kaks-bakning som sedan spisas per Ós så som Hasch-rökning, Cannabis-rökning och Kokain-snortning och även tablettmissbruk samt också gällande om individens problemlösnings-förmåga inte fungerar på ett normalt sätt.

Likasinnade personer söker sig till varandra och, ett mycket bra exempel på likasinnade individer som en gång i tiden sökte sig till varandra var just de två fröknarna Janss*n och Hellm*n ... deras konnektion slutade till sist med ett mycket brutalt och hänsynslöst mord på en ung 21-åriga flicka (T*ve T*nnies)

Den kriminellt tänkande Fröken Hellm*n visade upp sitt rätta jag under natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022 och då i samförstånd med sin likasinnad kamrat Fröken Janss*n.

( 🌲🌲🌲_______🚗_______👩💀👧 )

Mord, följt av lik-bärning, följt av lik-transportering till ett skogsparti en bit utanför Vetlanda under tidig morgontid, följt av lik-skogs-placering och slutligen därefter på hemfärd _______🚗_______ 🎼🎶🎶🎶🎶 ) med glädjens musik spelandes inom fordonet.

Fröken Hellm*n och hennes likasinnad kamrat Fröken Janss*n bar sig totalt och fullständigt vidrigt och empatilöst åt när de tvenne fröknarna i samförstånd begick sina brottsliga handlingar under natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022.

Tänk att två så unga damer kunde bete sig på ett sådant ofattbart vidrigt och empatilöst sätt, deras verk var av demonernas natur.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera
2023-12-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det visste hon inte.
Men hon visste att hon var i lgh när mordet skedde och hon har hjälpt till att flytta Tove ut i skogen. Jag tror ju, fast vi inga bevis har, att Maja hörde och kanske såg, visste att något mycket obehagligt hände Tove, men inte ingrep.

Oavsett, är det mycket som gör att hon kan vara rädd för att åka dit för mord, även om hon är oskyldig och hon inte vet att Johanna kommer att ange henne.

Helt ärligt, ser du verkligen inte att det finns en möjlig risk för att åka dit för mord, särskilt som att man faktiskt har hjälpt till med efterarbetet?

För hur förklarar hon att hon hjälpte till med det?

Det taffliga: att Johanna sa till henne.

Har du inte undrat varför Maja inte sa att hon var tvungen eftersom Johanna mordhotade henne? (om Maja nu är skyldig)

Om Maja öppnat dörren när grannen ringde eller flytt lgh när Johanna varit på Donken, då hade det kanske sett annorlunda ut.

Och visst, det ser bättre ut att tidigt lägga upp alla korten, även om det är efter gravfridbrottet. Man kan väl förstå att någon som vet att någon annan har kapaciteten att döda, bara så där, är ingen man ifrågasätter eller bråkar med.

Och det är där jag tror skon klämmer. Maja känner, men kan inte formulera exakt varför hon gör saker som hon blir ombedd att göra. En sida är nog att Maja oftast gör det som andra säger till henne att göra, men den andra kan vara att hon i sin gutt, vet att Johanna tål inte kritik eller ifrågasättande. Maja är chockad efter att Tove är död, det tror jag oavsett om hon har någon del det hela. Men mest tror jag att maja aldrig skulle medverka i ett mord, om hon visste att det var det det handlade om.

.

Hm, hörde grannen fotsteg direkt efter första dunsen?
Men helt klart är det ju att efter dunsen borde Johanna ha förflyttat sig, och det jag minns är att grannen säger först en jättehög duns, sedan några mindre höga efter.

Vid ca 27:30 min:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-2-grannen-p%C3%A5-v%C3%A5ningen-under/id1651864932?i=1000584700242

De ljuden behöver ingalunda vara steg, utan jag tänker att det kan vara Johanna som slänger sig över Toves bröstkorg och knäna slåt i. Tove kanske försöker ta sig upp, men kanske Johanna slår ner hennes huvud hårt mot golvet igen.

Jag ser inte tt det finns bevis för att Maja varit med och försökt ha ihjäl folk tidigare? Det är som jag ser det, din tolkning och tro. Maja har vetat om det, hon har vid ett tillfälle tagit hand om Johannas mobil under tiden, vilket Maja kanske inte har riktigt förstått vidden av vilket brott detta är.

Bråket på Nöjet och Majas beteende mot Tove är inget bevis för fasthållande av händer eller delaktighet i mord. Man kan bli arg på någon, ta parti för den man håller av, men det betyder ingalunda att Maja har samma sjukliga mordiska tankar som Johanna har.

Skulle inte det verka väldigt konstigt att plötsligt be Maja åka hem mitt i natten? Och jag tror att Johanna snabbt inser hur svårt det är att hantera kroppen på egen hand. Och Johanna litar på Maja. Maja har ju inget avslöjat om mordbränderna, och nu behöver hon hjälp. Sånt har hänt förr.

Och kanske är Johanna lömsk nog att tänka ut att om Maja hjälper till med att flytta kroppen, är hon involverad och chanse att hon ska hålla tyst ökar.

Jag misstänker att Maja vet vad som hände, och Johanna blir avbruten av grannen. Hon måste rädda situationen, tänker att om hon lugnar honom, så kan han gå och lägga sig sedan. Så hon säger tydligt och klart till Maja att hon ska sitta på toa, kroppen ligger ute i hallen under tiden. Det är därför hon messar Maja från McD, för att lugna Maja. Maja vill inte se kroppen, och därför lindas den in i lakanet.

Alternativet är att Tove är inrullad eller har en matta katad över sig i bakom fåtöljerna, och Maja inte har sett den. Men jag tycker att den långa vistelsen (enligt egen uppgift) på toa är mystisk. Hur vet ens Maja att hon är där, att hon hämtar mobilen vid sängen osv.

Full kanske hon var på Nöjet, men har hon sagt stupfull? Hon sa att hon ramlade på dansgolvet en gång, vilket kan ha varit sant. Men sedan stängning säger hon inget om att hon druckit mer. Elimineringen av alkohol i blodet påbörjas ju så snart du börjar dricka. Det första vinet vid förfesten adderas ju bara till viss del till sista drinken så att säga, om det inte redan eliminerats helt. Elimineringen sker ju med en konstant/timme.

Vilka minnesluckor äger hon att hon har?

Ja, jag vet att din åsikt är att de är jämlika och att Maja bestämmer lika mycket som Johanna. Jag tror dock att det är Johanna som bestämmer det mesta, men vid transporten av kroppen kan jag tänka mig att Maja inte ville se Tove och att hon helts inte vile ta i henne. Så Johanna bestämmer att det bästa är att Maja håller utkik, vilket naturligvis är helt nödvändigt. Jag tror att Johanna är en god planerare och executer. Maja med sin diagnos är dålig på att planera och få saker ur händerna . Jag tror att samtalet alltså inte rörde de rena organisatoriska delarna, utan mer hur Maja inte ville se och ta.

Kan du citera där Maja säger att det bestämdes om McD resan innan Johanna går ner till grannen? Om Maja säger det, tror du verkligen att det var så det gick till?

Jag tänker att Maja verkar blanda ihop saker, och är det verkigen konstigt? Det gäller även att hon med tiden börja glömma detaljer.

Vad samsitaren säger, det är ju det som hon minns Majas säga. Och är det inte sant då?
Tove blir fälld och slår i huvudet rejält. Så rejält att grannen kommer upp. Hon blir sutten på, och kanske (?) får hon huvudet bankat i golvet.

Kanske är det till och med så att Johanna slog ner henne med ett tillhygge bakifrån.

Vi vet helt enkelt inte.

Nu är vi där igen. Maja är så speciell med alla sina diagnoser så vi kan inte förvänta oss ett normalt beteende. Jag vill påstå att dom allra flesta 18 åringar hade ringt sina föräldrar eller polisen samma sekund dom fick möjlighet (om dom inte varit med vid själva mordet). Men M ringer inte efter hjälp. Istället så ljuger hon för både föräldrar och polisen. Sen fortsätter hon att ljuga i förhör efter förhör, trots att fhl vädjar på olika sätt, tänk på dig själv, tänkt på Toves anhöriga. Ha då i åtanke vilken situation och miljö hon befinner sig i. Hon sitter i isoleringscell med restriktioner, vilket t.o.m får yrkeskriminella att sjunga ut för att dom inte klarar av situationen.

Att du (enligt mig) går i taket och försvarar varenda litet felsteg M tagit och blir på gränsen till hysterisk när någon säger att M kanske lider av en empatistörning är otroligt märkligt. Hon är precis som vanligt ett par timmar efter mordet. Hoj uppvisar ingen stress. Hon äter, slumrar och sover, spelar och snapar om vanliga saker. Föräldrarna tror hon haft en bra kväll! Sen sitter hon i flera månader utan att visa ett enda tecken på ledsamhet över vad som hänt. Det här är ju häpnadsväckande! Hade hennes ADD kunnat förklara detta beteende så hade jag varit bekymrad över dom ca 20 000 ungdomar som lider av exakt samma diagnos som M.

Sid 1271 så säger M i sitt sista förhör att J sagt till M att A*lbin kört T hem. M säger också att hon säger till J att hon är hungrig och behöver äta. J ska då åka till McD och därefter kommer hon tillbaks för att lämna nycklar och bil ycklar efter att ha träffat grannen. M ska då ha gått och hämtat sin telefon och sätter sig då på toa. Det konstiga är att hennes telefon promenerar runt i 5 min i lägenheten. Total pannkaka som du märker.

Grannsonen beskriver (16:00 min in i förhöret i TR) ljuden han hör efter den höga dunsen som när någon går med högt tramp. Oavsett om det är Maja som kommer rusandes eller om det är som du kanske tror, att det är Toves huvud som dunkas i golvet så är det ännu en sak som tyder på att T inte slogs medvetslös av fallet.

Som med det mesta så är det lite väl mycket som pekar på att M höll fast i händerna. Eller tror du fortfarande att J satt på T och låste fast, inte bara hennes kropp, utan även hennes händer, samtidigt som hon ströp henne? Och dom 5-10 sparkljuden är då T s kropp som rycker och sparkar hårt i väggen? Varför tror du inte att J höll fast i benen eller drog undan kroppen? Grannen hade ju precis ringt på dörren.

Jag har aldrig sagt att M har samma sjukliga mordiska tankar som Johanna har. Det är avsevärda skillnader dom emellan. J har en sjuk syn på sig själv och omvärlden och hon behöver agera ut för att upprätthålla en rättvis värld och har också drivkraften till det. M s fokus ligger i relationen till J. Det är J som är anledningen till att M kunnat lämna sitt instängda och tråkiga liv bakom sig. Det är J som är anledningen till att M nu är glad, trygg och lycklig. Och M är redo att göra precis allting för att få fortsätta på detta spår och inte hamna i utanförskapet igen.

Kortfattat så kan man kalla henne en empatistörd egoist, eftersom hon prioriterar sitt eget välmående över andras liv.
Citera
2023-12-17, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jösses människa, vad du vevar för att skuldbelägga Maja för Johannas skit.
Vem som är en icke trovärdig person tjatar du om, det är ju bara att titta hur hovrätten bedömde skuldfrågan...
Exakt detta du citerat är min åsikt.
Jag tror inte det är läge för din del att leka moralpredikant.

Maja hamnade i skymundan.
Citat:
Du påstår bla:

Om fler vittnen hade kallats hade Majas person framträtt...
Maja åkte snålskjuts
Maja hamnar i skymundan
Maja fick inga tuffa frågor
Maja och Johanna har en patologisk tight relation🤣
Maja fick vind i seglen
Majas delaktighet är mindre utredd
Hovrätten specade aldrig vad som var till Majas fördel
Johannas erkännande står inte på egna ben
Dåligt uppbyggt åtal
Åklagaren var mesig
Om vittnen kallats hade det framgått att hon inte är lika timid som Gillberg försökte ge sken av.
Framkommer i fup ända fram till bara nån timme innan Tove mördas.
Det hade framkommit att hon är så lögnaktig att hon ljuger i TR och förnekar samröre med vakten.

Jag skulle kunna spalta upp många exempel till dig i en sammanställning där M kunde konfronterats.
Vad sägs om minnessvikt om att T stretade emot?
Om samsittarens uppgift om strypning?
Att mordoffret själv ringt och smsat om att bägge hatade henne vid tidigare tillfälle?
Att Maja fått frågor kring uppgiften att det inte var friktionsfritt mellan henne och Tove?

Hade Tove försökt utesluta Maja?
Upplevde Maja att hon riskerade förlora sin avgudade Johanna som hon sög sig fast vid?
Som hon fick näring från via att höjas till skyarna enligt egen utsago?

Ja nog i helvete var relationen både tight och patologisk med tanke på vad de ägnat sig åt.

Om TVÅ är åtalade för samma sak så bör likaväl Majas drift undersökas och motiveras.
Detta saknas helt.

Att Johannas berättelse inte står på egna ben inför HovR var riskabelt.
Citat:
Jag tror snarare
Rullman skulle självklart fått stanna kvar genom hovrättsförhandlingen och sen tackat för sig.
Så det tycker du vore lämpligt.
Att i stort sett ha en fot i varje läger?

Men du är väl lika borta som du ger intryck av med ditt jävla ogenomtänkta ylande.
Senast redigerad av develi 2023-12-17 kl. 17:00.
Citera
2023-12-17, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om du haft båda ögonen öppna när du läste mitt svar, hade du sett att jag besvarade frågan där.
Nej du - det var ett för genomskinligt svar.
Svara rätt ut om det är skillnad mellan Maja och gängkriminella.

Varför ska kriminella Maja tolkas som en äkta och fin vän när hon är rent patologisk i att undanhålla och vara inblandad i tre mordbränder?
En normal relation som innehåller hemlisar enligt dig.

Vad är skillnaden?
Senast redigerad av develi 2023-12-17 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in