2023-12-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Tack!

Kommer ihåg det som Du skrivit i Ditt första stycke, förutom att det utspelade sig föregående helg.

Svartsjuka är ett av dom vanligare motiven vid mord. Och i just det här fallet där det inte finns något uppenbart motiv tycker jag det var en miss av polisen att inte följa upp detta mer noggrant.
Citera
2023-12-16, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Hur funkar sånt här när det är 2 MGM? Måste åklagaren tro och arbeta för att båda är skyldiga?

JAG TROR att Rullman insåg sitt misstag att kämpa för livstid även för Maja istället för att från början lägga in andra brottsmisstankar som medhjälp m.m och när han insåg hur lite det fanns på Maja för en livstids dom så fick han lägligt nog en ny tjänst han absolut var tvungen att ta bara nån vecka/veckor innan Hovrätten.¨
Hade han varit övertygad om Majas skuld hade han mest troligt slutfört rättegången och lämnat efteråt och vid ev överklagan till HD då låta andra åklagaren ta över.
Han visste nog att detta fall inte skulle se nått vidare ut i hans meriter framöver och därmed, både för sig själv och rättvisan så avsa han sig fallet istället.

Hade den nya åklagaren trott fullt ut att även Maja varit med hade han mest troligt kämpat hårdare för att bevisa att Maja var med under själva mordet, ställt nya korsförhör till Johanna om Majas medverkande oavsett om det var mord eller medhjälp till mord.

I stället la han all sin kraft på Johannas skuld och själva dödsorsaken (bevisa att Tove ej dog pga kräk)
JAG tycker att det märktes tydligt att han, för att citera Flashmaner här ovan

Hade han trott att Maja åtminstone var delaktig till medhjälp hade han mest största sannolikhet ställt frågor till rättsläkaren ang möjligheten för Johanna att kunna/inte kunna värva sig för motståndsskador, mer ingående frågor till Johanna om Majas deltagande inne på toaletten.

Istället la han all fokus på att rätta till Rullmans misstag och låta rättvisan vinna.

Att Maja ljugit om mångt och mycket förstod nog även nya åklagaren, men att ljuga om att man sovit hela tiden ÄR INTE ett bevis på att man var med under själva mordet.

Som jag sagt tidigare, jag skulle inte "gråtit" om maja fick några års påslag utöver grovt gravfridsbrott, för att ha undanhållit sanningen så länge, för att inte ha kontaktat polisen (eller en mellanhand) om inte innan så åtminstone EFTER själva dumpningen.

Det hade nog varit mycket lättare att förstå och komma överens med varandra här i tråden om detta fall hanterats annorlunda.

Jag tror att många av "Majalovers" reagerade precis som jag när Maja dömdes till livstid.
Hade hon dömts till kanske 6-8 år för gravfridsbrott, medhjälp till mord (oavsett om hon var delaktig med att hålla i händerna eller inte) så hade det varit lättare att förstå.
Därför så gör nog vi "Majalovers" allt vi kan för att "bevisa" att Maja inte var med UNDER SJÄLVA MORDET.

Kanske (?) det hade varit enklare för "Majahaters" att acceptera Majas (o)skuld i det hela om hon åtalats för medhjälp till mord redan från början?

Maja kan ha sovit eller så har hon inte sovit.
Maja kan ha sett Tove efter mordet (innan mc donalds) eller så har hon inte gjort det.
Maja kan ha hört att Johanna mördade (bråkade med?) Tove eller så gjorde hon det inte.

Även om det skulle gå att bevisa att Maja var vaken, hörde mordet OCH såg Tove efteråt så är det INGA BEVIS på att hon var med under själva mordet.

Är detta verkligen tillräckligt för att döma för MORD? och samma fängelsestraff som Johanna?
Har inte tid nu men ska återkomma kring det du skriver om. För det är idel konstigheter, speciellt om ÅK.
Citera
2023-12-16, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon lär iaf inte ha vetskap om att hon och Tove planerades brinna upp när förhöret hålls - att Maja tycker det var för riskabelt att vara på själva BP men inte opponerade sig emot att titta på varken papperspåsar eller eldfängd vätska några timmar innan J skulle agera ut.

Den lojala vännen Maja som håller löften om hemlisar och är en god väninna.

Bilden kring Maja hade i högsta grad kunnat förtydligas i rätten, likaväl som det finns saker att önska att hon konfronteras med i förhör.
Hon hamnar konstant i skymundan, som den introverta skuggfigur hon är.
Det är som om fokus inte ens är på medgärningsmannaskap (gemensamt och i samråd) fast åtalet berör bägge två.
Men My är ju hörd i tingsrätten...skulle hon inte veta någonting då?
Citera
2023-12-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Men My är ju hörd i tingsrätten...skulle hon inte veta någonting då?

Ja My sa i tingsrätten att hon och Tove inte hade någon konflikt med Maja.
I hovrätten kunde inte heller åklagaren fastslå något motiv (eller uppsåt) för Majas del utan sa det var oklart/otydligt om jag minns rätt. Åklagaren kunde varken bevisa gärningen (mord) eller uppsåt. Det var ett svagt åtal mot Maja från början vilket juridiska experter påpekat (förutom gravfridsbrottet).
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-12-16 kl. 12:50.
Citera
2023-12-16, 13:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Byter fokus?
Jag beskriver att det baske mig inte var en normal relation.

Det är ju däremot vad du försökt göra gällande med Maja som en fin och lojal vän.

Ja, hon sviker inte J trots hennes sjuka tankar, mordbränder och mord. Hon försvarar J och följer hennes instruktioner oavsett Ms egen inställning. Hon är osvikligt lojal mot J, den absolut bästa vän J skulle kunna få.

Denna trofasthet, att M är en fin och lojal vän, förfasar vi oss över.

Citat:
Det kommer du säkert inte klara av.
Du tycks snarare ha en fäbless att försöka ta stilpoäng via urdålig ironi - och nu även ang det Maja de facto gör:

Jag har inga som helst ambitioner att roa medskribenter, då jag anser att sådant är högst osmakligt i en mordtråd.

Det är ganska givet att du inte uppskattar mitt ifrågasättande, ironiskt eller ej, då du inte har hållbara argument för ditt påstående.

Citat:
Hahaha!
Nu har du väl tappat det helt.

Så jag jämförs med två uppenbart sky galna personer som allierat sig och tiger om sin kriminalitet?

Jag ser inte det roliga i att du anser att det är allvarligt fel att förvänta sig att en vän ska vara lojal I ett kritiskt läge, konstaterar bara att jag inte skulle vilja ha dig som vän.

Citat:
Maja vet om att det är mord på gång på sleepover både i gäststugan och ute vid "vårat ställe" . Det är inget som möter hinder.

De packar korvarna och drar iväg.

Fattar du? Hon förhindrar inte, hon varnar inte.
För hon är antingen en medlöpare som ber till Gud om regn (really..) eller så är hon alibi.

Ja, Maja är ordagrant beredd att gå över lik.

Fattar du att jag ifrågasatte ditt påstående "Maja som fortsätter planera sleepovers" då inget visar på att det är Ms planer att ombesörja att misstankar ska riktas bort från J?

Citat:
Javisst. Hon är efterklok när det väl brinner under de egna fotsulorna.

Det är först retroaktivt och längre fram under häktningstid, som Maja byter skepnad.
Garanterat med skjuts i ryggen av både samsittare och försvarare men främst för att hon är van den rollen:
Hon går all-in på att vara ett offer

Ergo...den jämlikhet M och vittnen tidigare vittnat om, speglade inte verkligheten.
Inte förrän med facit i hand och med hjälp av FL, Svegfors och samsittare blev hon varse att hon blivit utnyttjad och bedragen.

Citat:
Maja har ständigt fokus på sig själv, om folk dör var uppenbart mindre noga.
Hon är inte ett strå bättre än J, hon har bara en annan personlighet.

En normal person hade flämtat av ångest med tanke på allt de här sysslat med.
Men Maja utvecklas positivt och lyckas se normal ut; som om inget konstigt försiggår.

M är ingen "normal person", då hon har en funktionsvariation i form av npf, vilket innebär att hon inte kan jämföras med en "normal person" vad det gäller känsloyttringar, tänkesätt och agerande i pressande situationer.

Vi vet inte vad hon känt, hur hon tänkt eller varför hon agerat som hon gjort.

Vi anser att hon gjort fel på alla plan för att vi inte förstår henne och för att det strider mot vårt sunda förnuft, vår moral och vår logik.

Vi spekulerar utifrån egna kunskaper och erfarenheter.
Citera
2023-12-16, 15:14
Medlem
Avsaknad av teknisk bevisning mot både Fröken Janss*n och Fröken Hellm*n.

Väldigt många indicier som visat sig i detta mordfallet gällande den 21-åriga flickan T*ve T*nnies.

Två unga fröknar och deras särgångna historier.

Den enas historia av-vek på flera punkter från den andras.

Trots att de bägge fröknarna och under dagen efter mordet hade träffats inom natur-reservatet "Illharjen" och då på platsen diskuterat ihop sig ... så visade det sig senare framåt, att deras historier (sammankopplade) inte var överensstämmande.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera
2023-12-16, 15:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Precis, det var inte den fullständigt osannolika historian som M levererade som fick henne dömd. Det var även hennes telefon som rörde sig anslutning till mordet, att kroppen omöjligt kan ha flyttats utan att M upptäckt det och även J s beskrivning av hur M hölls fast i händerna, precis som du skriver! Men detta har ju inte M nån aning om dagen efter mordet, eller ens i femte förhöret. Så där och då visste hon bara det hon själv upplevt. Det fanns inget som hindrade henne från att berätta sin oskyldiga sanning.

Nej, det visste hon inte.
Men hon visste att hon var i lgh när mordet skedde och hon har hjälpt till att flytta Tove ut i skogen. Jag tror ju, fast vi inga bevis har, att Maja hörde och kanske såg, visste att något mycket obehagligt hände Tove, men inte ingrep.

Oavsett, är det mycket som gör att hon kan vara rädd för att åka dit för mord, även om hon är oskyldig och hon inte vet att Johanna kommer att ange henne.

Helt ärligt, ser du verkligen inte att det finns en möjlig risk för att åka dit för mord, särskilt som att man faktiskt har hjälpt till med efterarbetet?

För hur förklarar hon att hon hjälpte till med det?

Det taffliga: att Johanna sa till henne.

Har du inte undrat varför Maja inte sa att hon var tvungen eftersom Johanna mordhotade henne? (om Maja nu är skyldig)

Citat:
Tror du på fullaste allvar att TR hade dömt Maja till livstid för mord, om hon ringt polisen dagen efter och berättat, att hon som du tror varken sett eller hört mordet, och känt sig tvingad att hjälpa till att bära kroppen och därefter berättat vart kroppen kan hittas?

Om Maja öppnat dörren när grannen ringde eller flytt lgh när Johanna varit på Donken, då hade det kanske sett annorlunda ut.

Och visst, det ser bättre ut att tidigt lägga upp alla korten, även om det är efter gravfridbrottet. Man kan väl förstå att någon som vet att någon annan har kapaciteten att döda, bara så där, är ingen man ifrågasätter eller bråkar med.

Och det är där jag tror skon klämmer. Maja känner, men kan inte formulera exakt varför hon gör saker som hon blir ombedd att göra. En sida är nog att Maja oftast gör det som andra säger till henne att göra, men den andra kan vara att hon i sin gutt, vet att Johanna tål inte kritik eller ifrågasättande. Maja är chockad efter att Tove är död, det tror jag oavsett om hon har någon del det hela. Men mest tror jag att maja aldrig skulle medverka i ett mord, om hon visste att det var det det handlade om.

Citat:
Det som talar för att M höll fast T s händer är:

Grannen under hör fotsteg efter T fallit till golvet.
Tove hade mottrycksskador som är ett tecken på att hon kämpat och försökt ta sig loss.
Det är i princip omöjligt att manuellt strypa ett jämstarkt offer framifrån utan att få motvärnsskador.
Grannen hör vad han tror är 5-10 sparkar/slag i väggen ca 3 min efter dunsen.
Grannen hör fotsteg från 2 personer precis innan dörren öppnas och J kommer ner.
Johanna berättar att M hållit fast T s händer och gör därmed gärningen värre.
M ljuger om vad hon gjorde när mordet skedde
.

Hm, hörde grannen fotsteg direkt efter första dunsen?
Men helt klart är det ju att efter dunsen borde Johanna ha förflyttat sig, och det jag minns är att grannen säger först en jättehög duns, sedan några mindre höga efter.

Vid ca 27:30 min:

https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-2-grannen-p%C3%A5-v%C3%A5ningen-under/id1651864932?i=1000584700242

De ljuden behöver ingalunda vara steg, utan jag tänker att det kan vara Johanna som slänger sig över Toves bröstkorg och knäna slåt i. Tove kanske försöker ta sig upp, men kanske Johanna slår ner hennes huvud hårt mot golvet igen.

Citat:
Förutom att det i grund och botten handlar om två bästisar som tidigare försökt ha ihjäl folk och utfört brott så har dom båda två en timma innan mordet visat agg mot offret. Och efteråt håller dom sig till samma story ända tills dom blir motbevisade, så finns det ett par ologiska moment som det inte finns vettiga svar på.

Jag ser inte tt det finns bevis för att Maja varit med och försökt ha ihjäl folk tidigare? Det är som jag ser det, din tolkning och tro. Maja har vetat om det, hon har vid ett tillfälle tagit hand om Johannas mobil under tiden, vilket Maja kanske inte har riktigt förstått vidden av vilket brott detta är.

Bråket på Nöjet och Majas beteende mot Tove är inget bevis för fasthållande av händer eller delaktighet i mord. Man kan bli arg på någon, ta parti för den man håller av, men det betyder ingalunda att Maja har samma sjukliga mordiska tankar som Johanna har.

Citat:
Varför väcker inte J, M och ber henne sova hemma så hon ostört kan flytta kroppen?
Varför lämnar J lägenheten ensam med M och kroppen?
Varför skickar J ett sms till M med risk för att hon vaknar och upptäcker kroppen?
Vart finns kroppen medans M sitter på toan?
Hur kunde M återge händelseförloppet och sina känslor i detalj för läkaren, när hon ett par veckor senare påstår sig varit stupfull med minnesluckor?
Varför säger M i förhör att dom båda bestämde sig för hur dom skulle få ner kroppen?
Varför säger M i sista förhöret att dom båda bestämde att J skulle åka till McD innan J träffade grannen?
Varför säger M först i förhör att T gjort motstånd?
Varför säger M till samsittaren att T blivit grovt misshandlad?

Ja det finns säkert ännu fler som jag inte kommer på nu.

Skulle inte det verka väldigt konstigt att plötsligt be Maja åka hem mitt i natten? Och jag tror att Johanna snabbt inser hur svårt det är att hantera kroppen på egen hand. Och Johanna litar på Maja. Maja har ju inget avslöjat om mordbränderna, och nu behöver hon hjälp. Sånt har hänt förr.

Och kanske är Johanna lömsk nog att tänka ut att om Maja hjälper till med att flytta kroppen, är hon involverad och chanse att hon ska hålla tyst ökar.

Jag misstänker att Maja vet vad som hände, och Johanna blir avbruten av grannen. Hon måste rädda situationen, tänker att om hon lugnar honom, så kan han gå och lägga sig sedan. Så hon säger tydligt och klart till Maja att hon ska sitta på toa, kroppen ligger ute i hallen under tiden. Det är därför hon messar Maja från McD, för att lugna Maja. Maja vill inte se kroppen, och därför lindas den in i lakanet.

Alternativet är att Tove är inrullad eller har en matta katad över sig i bakom fåtöljerna, och Maja inte har sett den. Men jag tycker att den långa vistelsen (enligt egen uppgift) på toa är mystisk. Hur vet ens Maja att hon är där, att hon hämtar mobilen vid sängen osv.

Full kanske hon var på Nöjet, men har hon sagt stupfull? Hon sa att hon ramlade på dansgolvet en gång, vilket kan ha varit sant. Men sedan stängning säger hon inget om att hon druckit mer. Elimineringen av alkohol i blodet påbörjas ju så snart du börjar dricka. Det första vinet vid förfesten adderas ju bara till viss del till sista drinken så att säga, om det inte redan eliminerats helt. Elimineringen sker ju med en konstant/timme.

Vilka minnesluckor äger hon att hon har?

Ja, jag vet att din åsikt är att de är jämlika och att Maja bestämmer lika mycket som Johanna. Jag tror dock att det är Johanna som bestämmer det mesta, men vid transporten av kroppen kan jag tänka mig att Maja inte ville se Tove och att hon helts inte vile ta i henne. Så Johanna bestämmer att det bästa är att Maja håller utkik, vilket naturligvis är helt nödvändigt. Jag tror att Johanna är en god planerare och executer. Maja med sin diagnos är dålig på att planera och få saker ur händerna . Jag tror att samtalet alltså inte rörde de rena organisatoriska delarna, utan mer hur Maja inte ville se och ta.

Kan du citera där Maja säger att det bestämdes om McD resan innan Johanna går ner till grannen? Om Maja säger det, tror du verkligen att det var så det gick till?

Jag tänker att Maja verkar blanda ihop saker, och är det verkigen konstigt? Det gäller även att hon med tiden börja glömma detaljer.

Vad samsitaren säger, det är ju det som hon minns Majas säga. Och är det inte sant då?
Tove blir fälld och slår i huvudet rejält. Så rejält att grannen kommer upp. Hon blir sutten på, och kanske (?) får hon huvudet bankat i golvet.

Kanske är det till och med så att Johanna slog ner henne med ett tillhygge bakifrån.

Vi vet helt enkelt inte.
Citera
2023-12-16, 15:34
Medlem
Fröken Hellm*n är den av de bägge fröknarna som uppenbart visat sig ha en dold sida.

Fröken Hellm*n är också den av de båda kamraterna som tidigare hade slingrat sig allra mest med hjälp av sina envetna lögner.

Har man, som Fröken Hellm*n tidigare gjort, befattat sig med lögner i sådan stor utsträckning ... ja, då hade hon också väldigt mycket att dölja ... speciellt beträffande kvällen den 15:e samt gällande natten och den tidiga morgontiden den 16:e Oktober 2022.

Mvh/
@JokerM🎅nnen/
Citera
2023-12-16, 15:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du har alltså inga problem med att Maja ljuger för att få uppmärksamhet?
Framställer sig som ett offer. Att föräldrarna är så dumma?

Samtidigt som hon fullständigt bedrar föräldrarna från det andra hållet.

Fylla har grader och det Maja vill göra gällande är att hon är så full att hon krälar i spyor och ramlar omkring.
Lägger kläder med spyor i tvättkorgen som öht inte varit nedspydda.
Hon ljuger som vanligt vill säga.

Så skilj på vad som diskuteras i sak.

Att Maja beskrivs bitchig och hyser agg får du gnälla på vakten om.

De flesta berusade brukar inte alliera sig med sin väninna på fyllan, följa efter och be folk dra åt helvete pga av deras efternamn.
Speciellt inte om denna person var tänkt att brinna upp tidigare under året.

Jag ser även en viss skillnad i aggressioner på fyllan om de riktas mot en person som också skulle eldas upp tidigare samma år och några timmar bärs in under en gran.

Hon är snabbt aggressiv och måste lugnas ner.

Jag ser även en viss skillnad i att det inte är vem som helst.
Det är en av J:s utvalda ärkefiender som sagt.
En som planerades att dö.

Speciellt illa när hon redan fått förklarat att hon missförstått det hela - men ändå tycks vilja vara ett offer och med hög risk att elda under grytan inför Johanna.

Det var nog i huvudsak Johanna.
Vad Maja däremot gör är att planera sleepover med vetskap att J ska mörda.

Maja drack sig ofta redlös, tog kokain och fixade smeten inför att förtära hasch.

Du kan ju sluta att härma Maja via att ljuga.

Jag har öht inte nämnt drogmissbruk - dock att det är totalt olämpligt utifrån Majas diagnoser, pågående behandling vid BUP och följande:

Att hon redan är gränslös och uppenbart inte reagerar positivt varken på hasch eller fylla.
Varken paranoia eller aggressioner är ett gott tecken.

Det centrala i diskussionen från start är att Maja undanhöll för väninnorna att hon faktiskt förfogade över funktionen själv ang mobilen.
Hon ljuger även inför FhL i frågan.

Hon hade all möjlighet att inte behöva övervakas per mobil vill säga.
Men Maja beskrev hemmet som ett fängelse, framställde det som att föräldrarna styrde mobilen.

Buhu.

Ditt raljerande är faktiskt gränslöst och smaklöst.

Jag har stora problem med hur du tolkar allt. Du vrider upp volymen på högsta volym.

Vadå ljuger för att få uppmärksamhet? Offer?

Har du några mellanväxlar eller kör du alltid på antingen 1:an eller maxväxeln.

Du ställer frågan så att detta är ett faktum, preicis som du alltid gör. Sakfakta va?

Jag ska alltså svara på en tolkning som du gör och förklara varför jag tycker att det är ok att Maja ljuger för att vara offer?

Nej, jag ser inte ens att Maja framställer sig som ett offer, det är din alldeles egen gissning, om du ens tror på det själv.

Deu kör på precis som en populistisk politiker, som förenklar komplexa skeenden/händelser/ageranden och därefter viftar med en falukorv i näven.

Det du kallar för "sakfakta" är dina ihopplockade bitar som du påstår hör ihop med varnadra, men du har lagt pusslet fel.

Att det skulle ge något att pressa Maja i rätten på det ena eller andra, skulle inte ge något eftersom det saknas bevis. Dessutom krävs det ny bevisning för at man ska få förhöra en misstänkt på nytt i rätten.

Det centrala hit och dit, faktum hit och nämligen dit, via hit och dit... det blir inte sannare för att du framställer dina "fynd" genom att slå näven i bordet varje gång.

Det går på repeat (för att härma dig) om lögner och manipulation, bitchig och hyser agg.

Jag vill veta vad jag ljuger om att Maja har sagt???

Och hur vet du detta:

"Vad Maja däremot gör är att planera sleepover med vetskap att J ska mörda. "

Maja visste ju inte att Tove skulle komma på Nöjet. Övernattningen var bestämd redan innan, sedan är det olkart om det var i Johanns lgh eller i mammans.

Tillägg:

Ser nu att jag nog tolkade sleepovern till fel tillfälle.

Då säger jag att jag inte tror att Maja planerade en sleepovermed vetskapen om mord, utan att hon trodde att det blev avblåst, till film och hemmakväll.
Senast redigerad av notknapparen 2023-12-16 kl. 15:51. Anledning: tillägg
Citera
2023-12-16, 17:10
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja My sa i tingsrätten att hon och Tove inte hade någon konflikt med Maja.
I hovrätten kunde inte heller åklagaren fastslå något motiv (eller uppsåt) för Majas del utan sa det var oklart/otydligt om jag minns rätt. Åklagaren kunde varken bevisa gärningen (mord) eller uppsåt. Det var ett svagt åtal mot Maja från början vilket juridiska experter påpekat (förutom gravfridsbrottet).
Åklagaren och fhl kan mycket väl ha bortsett ifrån Majas motiv, slarv helt enkelt.
M*y hade nog inte kunskap om att Majas KK hade fattat tycke för Tove, vilket nog förklarar hennes vittnesmål om ”ingen konflikt med M)
Citera
2023-12-16, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Åklagaren och fhl kan mycket väl ha bortsett ifrån Majas motiv, slarv helt enkelt.
M*y hade nog inte kunskap om att Majas KK hade fattat tycke för Tove, vilket nog förklarar hennes vittnesmål om ”ingen konflikt med M)

Att åklagaren skulle ha bortsett från Majas motiv för mord när han åtalar henne för mord??

Jag kan inte se att det är ett gångbart motiv att ta upp detta, ganska långsökta motiv. Det blir väl tvärtom otydligt och på det viset kan uppfattas som att man söker med ljs och lykta för att få till det.

Hur ska man ens veta om Maja tycker att det är ett motiv för att hata Tove?? Var hon involverad i just detta?

Nu har åklagaren sagt att motivet inte är helt nödvändigt för åtalet, men han har ju i tingsrätten lutat sig mot den långvariga konflikten mellan Tove och Johanna och det uppblossade bråket på Nöjet.

Åklagaren frågar Maja om vad hon gör under bråket, varför hon går in och letar efter Tove, om vakten och vad syftet var att få med Tove till Johanna, och vem som frågade Tove om det.

Han visar också på att Maja går Johannas ärenden, genom att hon går in och kollar efter Tove. Han ffågar ju varför inte Johanna går in själv, t ex.

Toves och M*ys mamma hade ju konversationen på sin mobil där Tove skriver till sin fotbollstränare (var det inte även M*ys tränare?). M*y säger ju att hon hört om den händelsen många gånger.

M*y och Tove hade en nära relation och berättade allt för varanadra. Naturligtvis skulle Tove sagt till M*y om hon var rädd för Maja specifikt. Det hon har sagt är att hon var rädd för Johanna.

M*y säger också att de tog avstånd från Maja för att hon var med Johanna, tog bort henne från sociala medier osv pga av att Maja tog parti (?) för Johanna. Inte pga av rädsla för Maja.

Skulle inte M*y veta om Tove var rädd för Johanna?? Klart hon vet.

https://www.flashback.org/p84642693#p84642693
https://www.flashback.org/sp84642697

De anhöriga har målsägarbiträde och med all sannolikhet tillgång till FUP när åtalet kom.

Jag tror säkert att de läst och gått igenom förhör med olika, särskilt de misstänktas och deras olika kommunikationer.

Att Johanna direkt får spel när killen frågar efter vem Tove är, det visar ju på att det är hon, dvs Johanna, som får spel.
Senast redigerad av notknapparen 2023-12-16 kl. 17:53. Anledning: stavfel
Citera
2023-12-16, 17:59
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att åklagaren skulle ha bortsett från Majas motiv för mord när han åtalar henne för mord??

Jag kan inte se att det är ett gångbart motiv att ta upp detta, ganska långsökta motiv. Det blir väl tvärtom otydligt och på det viset kan uppfattas som att man söker med ljs och lukta för att få till det.

Hur ska man ens veta om Maja tycker att det är ett motiv för att hata Tove?? Var hon involverad i just detta?

Nu har åklagaren sagt att motivet inte är helt nödvändigt för åtalet, men han har ju i tingsrätten lutat sig mot den långvariga konflikten mellan Tove och Johanna och det uppblossade bråket på Nöjet.

Åklagaren frågar Maja om vad hon gör under bråket, varför hon går in och letar efter Tove, om vakten och vad syftet var att få med Tove till Johanna, och vem som frågade Tove om det.

Han visar också på att Maja går Johannas ärenden, genom att hon går in och kollar efter Tove. Han ffågar ju varför inte Johanna går in själv, t ex.

Toves och M*ys mamma hade ju konversationen på sin mobil där Tove skriver till sin fotbollstränare (var det inte även M*ys tränare?). M*y säger ju att hon hört om den händelsen många gånger.

M*y och Tove hade en nära relation och berättade allt för varanadra. Naturligtvis skulle Tove sagt till M*y om hon var rädd för Maja specifikt. Det hon har sagt är att hon var rädd för Johanna.

M*y säger också att de tog avstånd från Maja för att hon var med Johanna, tog bort henne från sociala medier osv pga av att Maja tog parti (?) för Johanna. Inte pga av rädsla för Maja.

Skulle inte M*y veta om Tove var rädd för Johanna?? Klart hon vet.

https://www.flashback.org/p84642693#p84642693
https://www.flashback.org/sp84642697

De anhöriga har målsägarbiträde och med all sannolikhet tillgång till FUP när åtalet kom.

Jag tror säkert att de läst och gått igenom förhör med olika, särskilt de misstänktas och deras olika kommunikationer.

Att Johanna direkt får spel när killen frågar efter vem Tove är, det visar ju på att det är hon, dvs Johanna, som får spel.
Nu försöker du blanda korten rejält (bakom dina långa noveller)
Fakta är att Majas KK visade tycke och ansåg att Tove var snygg, en vecka innan mordet!
Varken fhl eller åklagarna har tagit KK’s vittnesmål på allvar, det är ett mycket tänkbart motiv gällande Majas del i mordet.
Maja går nog även sina egna ärenden då hon upprört letar efter T på Nöjet.
Tove visste antagligen inte att hon även hade ett hot på sig ifrån Majas sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in