Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Precis, det var inte den fullständigt osannolika historian som M levererade som fick henne dömd. Det var även hennes telefon som rörde sig anslutning till mordet, att kroppen omöjligt kan ha flyttats utan att M upptäckt det och även J s beskrivning av hur M hölls fast i händerna, precis som du skriver! Men detta har ju inte M nån aning om dagen efter mordet, eller ens i femte förhöret. Så där och då visste hon bara det hon själv upplevt. Det fanns inget som hindrade henne från att berätta sin oskyldiga sanning.
Nej, det visste hon inte.
Men hon visste att hon var i lgh när mordet skedde och hon har hjälpt till att flytta Tove ut i skogen. Jag tror ju, fast vi inga bevis har, att Maja hörde och kanske såg, visste att något mycket obehagligt hände Tove, men inte ingrep.
Oavsett, är det mycket som gör att hon kan vara rädd för att åka dit för mord, även om hon är oskyldig och hon inte vet att Johanna kommer att ange henne.
Helt ärligt, ser du verkligen inte att det finns en möjlig risk för att åka dit för mord, särskilt som att man faktiskt har hjälpt till med efterarbetet?
För hur förklarar hon att hon hjälpte till med det?
Det taffliga: att Johanna sa till henne.
Har du inte undrat varför Maja inte sa att hon var tvungen eftersom Johanna mordhotade henne? (om Maja nu är skyldig)
Citat:
Tror du på fullaste allvar att TR hade dömt Maja till livstid för mord, om hon ringt polisen dagen efter och berättat, att hon som du tror varken sett eller hört mordet, och känt sig tvingad att hjälpa till att bära kroppen och därefter berättat vart kroppen kan hittas?
Om Maja öppnat dörren när grannen ringde eller flytt lgh när Johanna varit på Donken, då hade det kanske sett annorlunda ut.
Och visst, det ser bättre ut att tidigt lägga upp alla korten, även om det är efter gravfridbrottet. Man kan väl förstå att någon som vet att någon annan har kapaciteten att döda, bara så där, är ingen man ifrågasätter eller bråkar med.
Och det är där jag tror skon klämmer. Maja känner, men kan inte formulera exakt varför hon gör saker som hon blir ombedd att göra. En sida är nog att Maja oftast gör det som andra säger till henne att göra, men den andra kan vara att hon i sin gutt, vet att Johanna tål inte kritik eller ifrågasättande. Maja är chockad efter att Tove är död, det tror jag oavsett om hon har någon del det hela. Men mest tror jag att maja aldrig skulle medverka i ett mord, om hon visste att det var det det handlade om.
Citat:
Det som talar för att M höll fast T s händer är:
Grannen under hör fotsteg efter T fallit till golvet.
Tove hade mottrycksskador som är ett tecken på att hon kämpat och försökt ta sig loss.
Det är i princip omöjligt att manuellt strypa ett jämstarkt offer framifrån utan att få motvärnsskador.
Grannen hör vad han tror är 5-10 sparkar/slag i väggen ca 3 min efter dunsen.
Grannen hör fotsteg från 2 personer precis innan dörren öppnas och J kommer ner.
Johanna berättar att M hållit fast T s händer och gör därmed gärningen värre.
M ljuger om vad hon gjorde när mordet skedde
.
Hm, hörde grannen fotsteg direkt efter första dunsen?
Men helt klart är det ju att efter dunsen borde Johanna ha förflyttat sig, och det jag minns är att grannen säger först en jättehög duns, sedan några mindre höga efter.
Vid ca 27:30 min:
https://podcasts.apple.com/se/podcast/del-2-grannen-p%C3%A5-v%C3%A5ningen-under/id1651864932?i=1000584700242
De ljuden behöver ingalunda vara steg, utan jag tänker att det kan vara Johanna som slänger sig över Toves bröstkorg och knäna slåt i. Tove kanske försöker ta sig upp, men kanske Johanna slår ner hennes huvud hårt mot golvet igen.
Citat:
Förutom att det i grund och botten handlar om två bästisar som tidigare försökt ha ihjäl folk och utfört brott så har dom båda två en timma innan mordet visat agg mot offret. Och efteråt håller dom sig till samma story ända tills dom blir motbevisade, så finns det ett par ologiska moment som det inte finns vettiga svar på.
Jag ser inte tt det finns bevis för att Maja varit med och försökt ha ihjäl folk tidigare? Det är som jag ser det, din tolkning och tro. Maja har vetat om det, hon har vid ett tillfälle tagit hand om Johannas mobil under tiden, vilket Maja kanske inte har riktigt förstått vidden av vilket brott detta är.
Bråket på Nöjet och Majas beteende mot Tove är inget bevis för fasthållande av händer eller delaktighet i mord. Man kan bli arg på någon, ta parti för den man håller av, men det betyder ingalunda att Maja har samma sjukliga mordiska tankar som Johanna har.
Citat:
Varför väcker inte J, M och ber henne sova hemma så hon ostört kan flytta kroppen?
Varför lämnar J lägenheten ensam med M och kroppen?
Varför skickar J ett sms till M med risk för att hon vaknar och upptäcker kroppen?
Vart finns kroppen medans M sitter på toan?
Hur kunde M återge händelseförloppet och sina känslor i detalj för läkaren, när hon ett par veckor senare påstår sig varit stupfull med minnesluckor?
Varför säger M i förhör att dom båda bestämde sig för hur dom skulle få ner kroppen?
Varför säger M i sista förhöret att dom båda bestämde att J skulle åka till McD innan J träffade grannen?
Varför säger M först i förhör att T gjort motstånd?
Varför säger M till samsittaren att T blivit grovt misshandlad?
Ja det finns säkert ännu fler som jag inte kommer på nu.
Skulle inte det verka väldigt konstigt att plötsligt be Maja åka hem mitt i natten? Och jag tror att Johanna snabbt inser hur svårt det är att hantera kroppen på egen hand. Och Johanna litar på Maja. Maja har ju inget avslöjat om mordbränderna, och nu behöver hon hjälp. Sånt har hänt förr.
Och kanske är Johanna lömsk nog att tänka ut att om Maja hjälper till med att flytta kroppen, är hon involverad och chanse att hon ska hålla tyst ökar.
Jag misstänker att Maja vet vad som hände, och Johanna blir avbruten av grannen. Hon måste rädda situationen, tänker att om hon lugnar honom, så kan han gå och lägga sig sedan. Så hon säger tydligt och klart till Maja att hon ska sitta på toa, kroppen ligger ute i hallen under tiden. Det är därför hon messar Maja från McD, för att lugna Maja. Maja vill inte se kroppen, och därför lindas den in i lakanet.
Alternativet är att Tove är inrullad eller har en matta katad över sig i bakom fåtöljerna, och Maja inte har sett den. Men jag tycker att den långa vistelsen (enligt egen uppgift) på toa är mystisk. Hur vet ens Maja att hon är där, att hon hämtar mobilen vid sängen osv.
Full kanske hon var på Nöjet, men har hon sagt stupfull? Hon sa att hon ramlade på dansgolvet en gång, vilket kan ha varit sant. Men sedan stängning säger hon inget om att hon druckit mer. Elimineringen av alkohol i blodet påbörjas ju så snart du börjar dricka. Det första vinet vid förfesten adderas ju bara till viss del till sista drinken så att säga, om det inte redan eliminerats helt. Elimineringen sker ju med en konstant/timme.
Vilka minnesluckor äger hon att hon har?
Ja, jag vet att din åsikt är att de är jämlika och att Maja bestämmer lika mycket som Johanna. Jag tror dock att det är Johanna som bestämmer det mesta, men vid transporten av kroppen kan jag tänka mig att Maja inte ville se Tove och att hon helts inte vile ta i henne. Så Johanna bestämmer att det bästa är att Maja håller utkik, vilket naturligvis är helt nödvändigt. Jag tror att Johanna är en god planerare och executer. Maja med sin diagnos är dålig på att planera och få saker ur händerna . Jag tror att samtalet alltså inte rörde de rena organisatoriska delarna, utan mer hur Maja inte ville se och ta.
Kan du citera där Maja säger att det bestämdes om McD resan innan Johanna går ner till grannen? Om Maja säger det, tror du verkligen att det var så det gick till?
Jag tänker att Maja verkar blanda ihop saker, och är det verkigen konstigt? Det gäller även att hon med tiden börja glömma detaljer.
Vad samsitaren säger, det är ju det som hon minns Majas säga. Och är det inte sant då?
Tove blir fälld och slår i huvudet rejält. Så rejält att grannen kommer upp. Hon blir sutten på, och kanske (?) får hon huvudet bankat i golvet.
Kanske är det till och med så att Johanna slog ner henne med ett tillhygge bakifrån.
Vi vet helt enkelt inte.