Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tror inte att du har tillgång till hans sjukjournaler och lägger ut dem på Flashback.
Han berättade själv att han hade prediabetes i sin sista podcast och att han hade börjat gå ner i vikt och motionera. Men tyvärr går det fortare att gå upp vikt och höja fastblodsockret än att reversera detsamma.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Sedan led han ju inte av någon omfattande övervikt, i vart fall inte senaste åren.
Det gjorde han visst. Han ville ju inte ens själv avslöja sin egen vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Nu är jag ingen expert på diabetes men jag vet att blodsockret kan ändra på sig väldigt snabbt.
nej det kan det inte. Det går att reversera men det beror på var i din diabetes du är. Börjar du närma dig 7 mmol/L så kan det vara försent att reversera sin diabetes typ 2. Och då är det bara läkemedel som kan hjälpa en resten av livet. Bra för läkemedelsbolagen med andra ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Är rätt säker på att man därför fäster större avseende vid det sk långtidssockret nu för tiden. Det visar hur sockret legat i snitt senaste 30 - dagarna istället för att kika på vad vederbörande tuggade i sig senaste dygnet. Termen "fasteblodsocker" är mer en teoretisk term. Hade Alsing inte drabbats av covid hade han sannolikt levt idag.
Ja det är sant, men hade han tänkt på sin kost och hälsa tidigare så hade han också överlevt covid.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Över 50% av de vuxna lider idag av någon form av övervikt och det gör ju inte att de står med ena foten i graven som du försöker få det till.
Ja men det kan vara en risk om man närmar sig diabetes typ 2.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Sedan finner jag det fascinerande att du i en tråd som handlar om covid hela tiden backar tillbaks till fetma och övervikt och pekar på riskerna med det. Ingen förnekar riskerna, men ett helt annat ämne.
Problemet med fetma är att det ger upphov till andra allvarliga sjukdomar som är riskfaktorer för allvarlig covid.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Du pratar aldrig om riskerna med dålig utbildning (de lever kortare), uppväxt i dåligt område, rökning, alkohol, droger, arbetslöshet m.m. Dvs andra kända riskfaktorer för förkortat liv.
Jo det gör jag gärna och det är precis det som skolstängningarna riskerar att leda till. Hur det blir vet vi inte ännu. Men att inte gå i skolan i över ett år kan få oerhörda konsekvenser för ett barn i form av lägre lön och sämre hälsa i framtiden. hur det blir lär det forskas om får vi hoppas.