2023-12-17, 06:45
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Grejen är ju att detta är 200 onödiga dödsfall per vecka och vi är bara i början av vintern. Om alla bär mask och vi jobbar hemifrån och stänger barer och nattklubbar vid klockan 21 eller 22 kan vi rädda tusentals liv. Det är inga stora uppoffringar vi pratar om heller. Till våren kan vi öppna upp igen.

Väldigt märkligt hur tyst det är om detta. Men innan året är slut borde det vara dags för presskonferenser igen. Nästan så att man saknar Tegnell även om han var väldigt vek.

Maskerna som folk använde under plandemin är värdelösa och går att likställa med ett vanligt Melitta kaffefilter.

Masker som verkligen fungerar kan inte bäras under längre tid på grund av respiratorisk alkalos samt hypokarbi.

Stäng ner samhället istället och låt militären patrullera gatorna. Skjut skarpt när någon invånare bryter karensen.
Citera
2023-12-17, 07:33
Medlem
Citat:
Grejen är ju att detta är 200 onödiga dödsfall per vecka och vi är bara i början av vintern. Om alla bär mask och vi jobbar hemifrån och stänger barer och nattklubbar vid klockan 21 eller 22 kan vi rädda tusentals liv. Det är inga stora uppoffringar vi pratar om heller. Till våren kan vi öppna upp igen.

Väldigt märkligt hur tyst det är om detta. Men innan året är slut borde det vara dags för presskonferenser igen. Nästan så att man saknar Tegnell även om han var väldigt vek.

Men varför var du inte inne här och krigade för detta före 2020?
Gamla människor har nämligen alltid dött..
Citera
2023-12-17, 08:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att dödsfall som inträffar inom 30 dagar från diagnos skulle vara helt orelaterade till covid-19 torde vara ovanligt. Den genomsnittliga tiden för PCR-*positivitet i övre luftvägarna är 17 dagar. Skillnaden är därför markant mot långvariga sjukdomsförlopp, exempelvis prostatacancer, som ofta föreligger vid dödstillfället utan att ha varit dödsorsak. Enligt SCB:s statistikdatabas var den månatliga dödsrisken för en genomsnittlig 85-åring år 2020 endast ca 0,7 procent. Det är således osannolikt att genomsnittliga äldre avlider av något helt annat just under den korta period som de är positiva för covid-19. Under den första vågen förhöjde positivt PCR-test dödsrisken minst åtta gånger för boende på SÄBO, vilka redan från början har en förhöjd dödsrisk. Den matematiska risken att inkludera dödsfall som är orelaterade till covid-19 ökar med punktprevalens och liberal testning, men kan inte ha varit hög under första vågen då testningen var begränsad. Eftersom somliga (till exempel långvarigt intensivvårdade) avlider efter mer än 30 dagar missar dock Folkhälsomyndighetens mått vissa fall.

Socialstyrelsens statistik
Socialstyrelsen sammanställer statistik utifrån de dödsorsaksintyg som utfärdas av behandlande läkare. Dödsorsak definieras av WHO som »alla de sjukdomar, sjukliga tillstånd eller skador som antingen medförde eller bidrog till dödsfallet«, men kan delas upp i underliggande eller bidragande dödsorsak. Underliggande dödsorsak är enligt WHO den sjukdom eller det tillstånd som inledde den kedja av sjukdomshändelser som direkt ledde till döden. Bidragande dödsorsak definieras som ett parallellt sjukdomstillstånd som spelat roll för den dödliga utgången ö. Om exempelvis en KOL-patient får covid-19, men avlider i bakteriell superinfektion, så är covid-19 underliggande dödsorsak, KOL är en bidragande dödsorsak och superinfektionen ska ses som en komplikation till covid-19.

Det finns få svenska studier av validiteten i rapporteringen av underliggande dödsorsak. I en studie av 1995 års dödsorsaksregister var underliggande dödsorsak korrekt endast i 77 procent av fallen [8]. Validiteten var högst för maligna tumörer (90 procent) och lägst för ospecificerade tumörer och KOL (40 respektive 47 procent). För vanligt förekommande dödsorsaker, till exempel influensa eller andra luftvägsinfektioner, balanseras dock felaktig överrapportering av felaktig underrapportering enligt denna rapport. Detta innebär att huvudgrupperna av dödsorsaker är relativt riktigt skattade sett till det totala antalet.

Journalgranskningar utförda i Region Östergötland och Region Kronoberg har antytt att ca 15 procent av de dödsfall som rapporterats orsakade av covid-19 i själva verket inte skulle varit kopplade till covid-19. De flesta av dessa ska också ha haft covid-19 rapporterat som underliggande dödsorsak på intyget.

Eftersom Socialstyrelsen i sin statistik rapporterar covid-*19 som dödsorsak även om sjukdomen förelegat mer än 30 dagar efter diagnos, men Folkhälsomyndigheten inte gör det, föreligger en diskrepans i rapporterad dödlighet. Dessutom har Folkhälsomyndigheten krävt laboratorieverifierad diagnos för att fallet ska rapporteras i deras mått, medan ett dödsorsaksintyg kan grundas på enbart symtombild och riktad misstanke.
Det är aldrig någon som ifrågasatt att covid kan ha utlöst dödsfallet hos äldre multisjuka personer. Vad som helst kan utlösa ett dödsfall hos en äldre multisjuk person. Om det är så att överdödigheten inte ökat, men dödsfall med covid ökat under samma period kan ett barn räkna ut att det här är personer som hade dött oavsett covid eller inte. Vi hade i teorin kunnat göra likadant med förkylningar och bokfört det istället på samma sätt som covid. Varför oroar du dig inte för förkylningar?

Citat:
Adam Alsings familj har dementerat att han skulle lidit av diabetes efter kraftig ryktesspridning på nätet. Fult av dig att smutskasta avlidna personer för att ge stöd åt din skruvade agenda.
Adam berättade själv om att han led av något som kallas för prediabetes i sin sista podcast han gjorde i framgångspodden. Hans egen läkare varnade honom för hans kraftiga fetma och sa att jag kommer att behöva ge dig insulinsprutor om du inte börjar gå ner i vikt. Det gjorde Adam, men det var försent.

https://poddtoppen.se/podcast/985517492/framgangspodden/371-adam-alsing-hyllningsavsnitt

Lyssna själv så får du höra hans egna ord. Det är inte "ryktesspridning" att han nästan var uppe på diabetes typ 2-nivå. I sådana fall har han spridit det ryktet själv.

Man behöver inte lida särskilt mycket och därför kan en person med prediabetes upplevas som "frisk" av anhöriga, men det är ett mycket allvarligt tillstånd när sådana här virus slår till och kan bli mycket farligt.

Mer än 1 av 3 amerikaner har prediabetes pga extremt dåliga kostvanor, så det är inte så konstigt att de då får "pandemi". Men egentligen handlar ju pandemin om något helt annat än ett virus. Det är dålig kost, fetma och alla sjukdomar som kommer av det som är problemet. Inte covid.
Citera
2023-12-17, 08:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men det är väl bara för dig att börja röra på ditt feta arsle? Vad är problemet?
Det är inget jag behöver börja med, det gör jag på daglig basis och något fett arsle har jag inte heller och har aldrig haft.

Citat:
Själv är jag övertygad om att pandemin och framförallt möjligheterna att jobba hemma gjorde så att fler började motionera mer.
Ja i sverige möjligtvis. Det var mycket padel där eftersom det var det enda som tilläts. Men nu pratar jag inte om sverige, utan globalt. Läs länken istället så kan du se att dina teorier inte verkar stämma. Det har bara blivit värre av alla åtgärder, vilket betyder att folk bli ännu känsligare för virus och fler kommer att dö i andra sjukdomar.

Citat:
Hade fetma drabbat tredje man hade det nog vidtagits restriktioner där med. Samma sak om HIV varit luftburen.
Fetman låter man vara. Det är oerhört vanligt bland folk och totalt onödigt i de flesta fall. Fetma överbelastar vården och gjorde att pandemin blev mycket värre än vad den hade kunnat vara om folk bara lärde sig lite om kost och hälsa. Det har inte med pengar att göra detta, utan det är enkel kunskap. Vi skulle nog behöva införa ett BMI-pass för tjockisarnas säkerhet? Vad säger du om det? Det vore väl bra att värna om och vi slipper överbelastad vård.
Citera
2023-12-17, 09:21
Medlem
Witkos avatar
Citat:

Är du seriös?
Citera
2023-12-17, 09:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är aldrig någon som ifrågasatt att covid kan ha utlöst dödsfallet hos äldre multisjuka personer. Vad som helst kan utlösa ett dödsfall hos en äldre multisjuk person. Om det är så att överdödigheten inte ökat, men dödsfall med covid ökat under samma period kan ett barn räkna ut att det här är personer som hade dött oavsett covid eller inte. Vi hade i teorin kunnat göra likadant med förkylningar och bokfört det istället på samma sätt som covid. Varför oroar du dig inte för förkylningar?

Adam berättade själv om att han led av något som kallas för prediabetes i sin sista podcast han gjorde i framgångspodden. Hans egen läkare varnade honom för hans kraftiga fetma och sa att jag kommer att behöva ge dig insulinsprutor om du inte börjar gå ner i vikt. Det gjorde Adam, men det var försent.

https://poddtoppen.se/podcast/985517492/framgangspodden/371-adam-alsing-hyllningsavsnitt

Lyssna själv så får du höra hans egna ord. Det är inte "ryktesspridning" att han nästan var uppe på diabetes typ 2-nivå. I sådana fall har han spridit det ryktet själv.

Man behöver inte lida särskilt mycket och därför kan en person med prediabetes upplevas som "frisk" av anhöriga, men det är ett mycket allvarligt tillstånd när sådana här virus slår till och kan bli mycket farligt.

Mer än 1 av 3 amerikaner har prediabetes pga extremt dåliga kostvanor, så det är inte så konstigt att de då får "pandemi". Men egentligen handlar ju pandemin om något helt annat än ett virus. Det är dålig kost, fetma och alla sjukdomar som kommer av det som är problemet. Inte covid.

Som sagt. Det är bara 0,87% sannolikhet att en 85-åring avlider under en coronainfektion OCH att covid inte skulle ha något att göra med dödsorsaken. Det går inte att vifta bort.

Dina jämförelser med andra dödsorsaker blir lite löjliga så länge du inte jämför med smittsamma sjukdomar. Du gillar inte restriktioner och begränsningar. Nämn en enda smittsam och potentiellt dödlig sjukdom där du tycker att det inte vidtas tillräckliga åtgärder för att skydda befolkningen från att smittas relaterat till de restriktioner vi haft och nu har vad gäller covid.
Tycker du även att HIV ska undantas från smittskyddslagen? Att det sas hotar folks frihet att det är straffbart att medvetet smitta andra med sjukdomen. Om du tycker det är du ju i vart fall konsekvent i ditt tänk att du skiter i andra.

Möjligt att Adam Alsings tidigare övervikt skadat honom, men jag är säker på att hans familj dementerat att han skulle lidit av diabetes. Att överviktiga löper ökad risk att drabbas är ju välkänt, men det är ingen garanti för att normalviktiga inte skulle drabbas. Peter Jihde är väl ett exempel på det senare.
Citera
2023-12-17, 09:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är inget jag behöver börja med, det gör jag på daglig basis och något fett arsle har jag inte heller och har aldrig haft.

Ja i sverige möjligtvis. Det var mycket padel där eftersom det var det enda som tilläts. Men nu pratar jag inte om sverige, utan globalt. Läs länken istället så kan du se att dina teorier inte verkar stämma. Det har bara blivit värre av alla åtgärder, vilket betyder att folk bli ännu känsligare för virus och fler kommer att dö i andra sjukdomar.

Fetman låter man vara. Det är oerhört vanligt bland folk och totalt onödigt i de flesta fall. Fetma överbelastar vården och gjorde att pandemin blev mycket värre än vad den hade kunnat vara om folk bara lärde sig lite om kost och hälsa. Det har inte med pengar att göra detta, utan det är enkel kunskap. Vi skulle nog behöva införa ett BMI-pass för tjockisarnas säkerhet? Vad säger du om det? Det vore väl bra att värna om och vi slipper överbelastad vård.

Här har du en länk till din favorittidning.

https://www.svenskdam.se/noje/foraldrarnas-ilska-efter-orden-om-adam-alsing-blev-sa-forbannad/7344963

Nu ska jag äta frukost och därefter ska jag ut och röra på mig fett Sune😁
Citera
2023-12-17, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Som sagt. Det är bara 0,87% sannolikhet att en 85-åring avlider under en coronainfektion OCH att covid inte skulle ha något att göra med dödsorsaken. Det går inte att vifta bort.
Byt ut covid mot förkylning, så får du sannolikt en ännu högre sannolikhet för att en gammal och multisjuk människa dör. Jag föreslår att du läser på om palliativ vård i livets slutskede och vad gamla människor dör av. Gamla människor dör. Lär dig leva med det!

Citat:
Dina jämförelser med andra dödsorsaker blir lite löjliga så länge du inte jämför med smittsamma sjukdomar. Du gillar inte restriktioner och begränsningar. Nämn en enda smittsam och potentiellt dödlig sjukdom där du tycker att det inte vidtas tillräckliga åtgärder för att skydda befolkningen från att smittas relaterat till de restriktioner vi haft och nu har vad gäller covid.
Vi ska inte försöka hindra att gamla människor dör, precis som vi inte ska tro att vi kan styra klimatförändringarna genom att betala högre skatter till staten.

Citat:
Tycker du även att HIV ska undantas från smittskyddslagen? Att det sas hotar folks frihet att det är straffbart att medvetet smitta andra med sjukdomen. Om du tycker det är du ju i vart fall konsekvent i ditt tänk att du skiter i andra.
HIV är på riktigt farligt, men det finns bra mediciner idag som gör att HIV-sjuka kan leva helt normala liv. Jag har för mig att det argumenteras för att HIV därför ska tas bort från smittskyddslagstiftningen, eftersom det inte längre anses vara så farligt och ett hot mot människoliv.

Citat:
Möjligt att Adam Alsings tidigare övervikt skadat honom, men jag är säker på att hans familj dementerat att han skulle lidit av diabetes.
Han har haft prediabetes precis som mer än 1 av 3 amerikaner har. Dvs för höga värden av blodsocker pga dålig kost och för lite motion. Prediabetes är inte diabetes, men det leder till diabetes typ 2 förr eller senare och då måste sjukdomen behandlas med medinciner och sprutor livet ut. De flesta som har prediabetes märker inte av det och upplevs som "friska", men det är ett farligt och lömskt metabolt tillstånd som är livsfarligt när sådana här virussjukdomar dyker upp från ingenstans. Således måste människor lära sig om kost och hälsa och hur man äter för att sänka sitt blodsocker och hålla det på normala nivåer.

Citat:
Att överviktiga löper ökad risk att drabbas är ju välkänt, men det är ingen garanti för att normalviktiga inte skulle drabbas. Peter Jihde är väl ett exempel på det senare.
Du blandar ihop diabetes typ 1 och 2. Typ 1 går inte att undvika. Typ 2 går att undvika och reversera med bättre kost. Ju tidigare man börjar desto lättare blir det att bli av med de negativa konsekvenserna av den mycket allvarliga sjukdomen.

Mer om det kan du lära dig i denna dokumentär:

https://www.svtplay.se/halsorevolutionen-med-michael-mosley
Citera
2023-12-17, 10:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Herregud, är du blind? Det finns en länk i kurt-sunes inlägg. Följ den så hittar du nedladdningsbar data samt interaktiva kartor.

Här är en direktlänk, så slipper du klicka dig fram.

Dashboards on the Global Monitoring of School Closures Caused by the COVID-19 Pandemic
Nej, jag är inte blind. Däremot har jag inte en intelligens som ligger i nivå med vad man kan förväntas hitta i en portion fläskpannkaka, och jag läser därför information i ämnen innan jag kommenterar. DU verkar däremot komplett oförmögen att LÄSA.

Enligt den informationen DU länkat till är det land med den längsta period som barnen inte fick gå i skolan Montserrat (pop. 4,992), där barnen inte fick gå i skola under 38 veckor. Och så sitter du och ifrågasätter om JAG är blind? Allvarligt, hur står ni antivaxxar-patrask ut med att göra bort er så mycket som ni gör. Ni är ju helt sjukt pinsamma. Skäms ni inte inför er själva?

Kod:
Country	     DL (TV)	DL (Radio)	DL (Online)	Weeks partially open	Weeks fully closed
Montserrat	No	    No	            No	              3	                    38
https://covid19.uis.unesco.org/wp-content/uploads/sites/11/2021/05/UNESCO_school_closures_database.xlsx

Detta mot bakgrund av fett-sunes tramsande där han påstår att:
Citat:
I vissa länder fick barnen inte gå i skola i över ett års tid. Helt sinnes.

Frågan är således, kan du eller något annat antivaxxar-patrask kompilera en lista på de länder där barnen inte fått gå i skola på över ett år? Kan ju inte vara så svårt eftersom ni verkar ha så lätt att sitta på Internet och haspla ur er skitprat, lögner och allsköns trams gång efter annan? Eller var fett-sunes dumma påstående som vanligt bara tomma ord utan substans?

Herregud...
Citera
2023-12-17, 10:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Här har du en länk till din favorittidning.

https://www.svenskdam.se/noje/foraldrarnas-ilska-efter-orden-om-adam-alsing-blev-sa-forbannad/7344963

Nu ska jag äta frukost och därefter ska jag ut och röra på mig fett Sune😁

Svensk Damtidning låter ju som en trovärdig medicinsk källa.

Dessa uppgifter går helt stick i stäv med Adams egna utsaga om sin hälsa i sin sista podcast han gjorde i framgångspodden. Lyssna på den och avgör själv vad som är sant och vad han själv berättat om sin egen hälsa.

Vad som är sant är att Adam hade svår fetma och prediabetes (förstadiet till diabetes typ 2). Det berättade Adam själv och han ville inte ens säga hur mycket han väger för att han skämdes för det.

Det är sant att han motionerade, men det började han med efter att hans läkare varnat honom för att han snart var tvungen att börja ge Adam insulinsprutor om han inte började gå ner i vikt och börja motionera

Då började Adam motionera och tänka på sin hälsa och lyckades också gå ner en del i vikt. Men har man levt ett stillasittande liv under lång tid så sliter det på kroppens organ och så även på Adams.

Att han var stillasittande hade att göra med att han hade ett medfött fel på sin höft om jag inte minns fel, vilket gjorde att han hade svårt att röra sig och motionera.

Att föräldrarna uppfattade honom som frisk är inte så konstigt. De flesta som har prediabets märker inte av det förrän de drabbas av andra sjukdomar. Då kan det tyvärr bli riktigt farligt.

Mer om det kan du lära dig här:

https://swenurse.se/download/18.2fc9efe517466060103e12a7/1599648154028/levnadsvanor%20vid%20prediabetes.pdf

Citat:
Vad är prediabetes
De flesta vet inte att de har prediabetes, eftersom det inte ger några
symtom. Prediabetes är ett tillstånd där blodsockret långsamt börjat
stiga eftersom kroppens egen insulinproduktion inte är tillräcklig för
det behov som kroppen har. Insulin är ett livsviktigt hormon som sänker blodsockret. Vid prediabetes har blodsockret stigit över normalt
värde och du har en ökad risk att utveckla typ 2-diabetes. Risken att
drabbas av diabetes ökar om du har bukfetma, övervikt och en stillasittande livsstil. Om du har en nära släkting med typ 2-diabetes ökar
risken. Med förändrade levnadsvanor kan du fördröja eller förhindra
utvecklingen av typ 2-diabetes.
Normalvärde innebär: Fasteblodsocker under 6 mmol/L
Prediabetes innebär: Fasteblodsocker ligger mellan 6.1–6.9 mmol/L
Diabetes innebär: Fasteblodsocker ligger över 7 mmol/L

Adam låg alltså nära 7 mmol/L i fasteblodsocker enligt läkaren och var tvungen att ändra på sin kost och motionsvanor. Att föräldrarna säger att han inte var sjuk är totalt ignorant eller tyder på okunskap om diabetes.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-17 kl. 10:37.
Citera
2023-12-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Spännande vetefan men intressant är det onekligen att se en normalfuntad människa (kurt-sune) argumentera med en korrupt fullblodspsykopat (korrektamundo)

Normalfuntade människor såsom kurt-sune vill låta var och en bestämma själva hur många giftsprutor man vill trycka i sig och hur många munblöjor man vill bära.
Fullblodspsykopaterna såsom korrektamundo vill däremot tvinga folk att lyda då psykopaten tror sig veta bäst vad som är bäst för var och en och för samhället i stort...

Det är en sorglig värld vi lever i. Mindre än en procent bestämmer över den stora massan, omkring 90% är får och gör som den självutnämnda eliten säger till de oavsett hur dumt det än må vara.
Omkring 10% förmår inte bara att tänka logiskt utan också har rygg att stå emot påtryckningar från den självutnämnda eliten. Bäst kända personen i den gruppen är Novak Djokovic som sa att han inte skitet även om det skulle kosta honom tennistitlar.
Personligen tycker jag han kunde varit lite mer frispråkig och bett politikerna i Australien och USA där han inte fick lov att spela att dra åt helvete...

Korrektamundo är oerhört medicinskt kunnig och det är väl ingen nackdel i en medicintråd om covid 19. Hon har faktiskt haft alla rätt i sina inlägg, man kan ju gå tillbaka och kontrollera i historiken. Jag hittar inga fel i alla fall. Sune är ju också en jävla kämpe men han är nog inte lika medicinskt kunnig är min gissning.
Citera
2023-12-17, 10:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Korrektamundo är oerhört medicinskt kunnig och det är väl ingen nackdel i en medicintråd om covid 19. Hon har faktiskt haft alla rätt i sina inlägg, man kan ju gå tillbaka och kontrollera i historiken. Jag hittar inga fel i alla fall. Sune är ju också en jävla kämpe men han är nog inte lika medicinskt kunnig är min gissning.

Att vara medicinskt kunnig är inte samma sak som att sitta på rätt lösning på ett komplext problem som en pandemi är. jag har aldrig påstått mig vara medicinskt kunnig. Däremot så vet jag att lockdowns/ensidigt fokus på läkemedel och medicinsk fascism inte är rätt väg att gå, vilket vi ser nu i efterhand där alla länder som hade hysteriska åtgärder har högre överdödlighet, fetman och folkhälsan har blivit sämre. osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in