Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Här har du en länk till din favorittidning.
https://www.svenskdam.se/noje/foraldrarnas-ilska-efter-orden-om-adam-alsing-blev-sa-forbannad/7344963
Nu ska jag äta frukost och därefter ska jag ut och röra på mig fett Sune😁
Svensk Damtidning låter ju som en trovärdig medicinsk källa.
Dessa uppgifter går helt stick i stäv med Adams egna utsaga om sin hälsa i sin sista podcast han gjorde i framgångspodden. Lyssna på den och avgör själv vad som är sant och vad han själv berättat om sin egen hälsa.
Vad som är sant är att Adam hade svår fetma och prediabetes (förstadiet till diabetes typ 2). Det berättade Adam själv och han ville inte ens säga hur mycket han väger för att han skämdes för det.
Det är sant att han motionerade, men det började han med efter att hans läkare varnat honom för att han snart var tvungen att börja ge Adam insulinsprutor om han inte började gå ner i vikt och börja motionera
Då började Adam motionera och tänka på sin hälsa och lyckades också gå ner en del i vikt. Men har man levt ett stillasittande liv under lång tid så sliter det på kroppens organ och så även på Adams.
Att han var stillasittande hade att göra med att han hade ett medfött fel på sin höft om jag inte minns fel, vilket gjorde att han hade svårt att röra sig och motionera.
Att föräldrarna uppfattade honom som frisk är inte så konstigt. De flesta som har prediabets märker inte av det förrän de drabbas av andra sjukdomar. Då kan det tyvärr bli riktigt farligt.
Mer om det kan du lära dig här:
https://swenurse.se/download/18.2fc9efe517466060103e12a7/1599648154028/levnadsvanor%20vid%20prediabetes.pdf
Citat:
Vad är prediabetes
De flesta vet inte att de har prediabetes, eftersom det inte ger några
symtom. Prediabetes är ett tillstånd där blodsockret långsamt börjat
stiga eftersom kroppens egen insulinproduktion inte är tillräcklig för
det behov som kroppen har. Insulin är ett livsviktigt hormon som sänker blodsockret. Vid prediabetes har blodsockret stigit över normalt
värde och du har en ökad risk att utveckla typ 2-diabetes. Risken att
drabbas av diabetes ökar om du har bukfetma, övervikt och en stillasittande livsstil. Om du har en nära släkting med typ 2-diabetes ökar
risken. Med förändrade levnadsvanor kan du fördröja eller förhindra
utvecklingen av typ 2-diabetes.
Normalvärde innebär: Fasteblodsocker under 6 mmol/L
Prediabetes innebär: Fasteblodsocker ligger mellan 6.1–6.9 mmol/L
Diabetes innebär: Fasteblodsocker ligger över 7 mmol/L
Adam låg alltså nära 7 mmol/L i fasteblodsocker enligt läkaren och var tvungen att ändra på sin kost och motionsvanor. Att föräldrarna säger att han inte var sjuk är totalt ignorant eller tyder på okunskap om diabetes.