2023-12-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har man gjort:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kollegan-om-sorgen-efter-hissraset-i-sundbyberg-/

Han var dock inte först på plats. Anlände efter ambulans och polis
Citera
2023-12-17, 10:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Nån snubbe hade åkt ner från högsta våningsplanet 10 min före olyckan, då utan problem…
Även sett nån notis om att 2 pers lyckats ta sig ur när den började falla.. overifierat tills vidare i min bok!

Så teoretiskt 7 gubbar + skottkärra med innehåll fick den att välta över.
Hissen är relativt smal och sitter nära masten så den klarar ev sin egenlast utan korrekta skruvförband..?

Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Låter ytterst tveksamt tycker jag

Dom 4 rören som sticker ned i mastsektionen nedan, verkar ju ha ett instick på kring 1,5cm, kanske aningen mer.
Kärvas fast en aning pga det är galvat.
Det är ingenting mot häveffekten som blir om man börjar lasta rejält in i hissen - klart den viker sig.

1 gubbe eller lite lätt kanske det klarar, för det var ju en man som åkte från den våningen bara 10min före olyckan.
Men när det lastas mer har det uppenbarligen gett sig.
Sen är det också som jag påtalade i ett inlägg för några dagar sedan, att löst nerstuckna rör kan sakta ha lirkat ur sig i takt med att hissen körs upp och ned.
Citera
2023-12-17, 11:01
Medlem
Någon som har film på när allt hände?
Citera
2023-12-17, 11:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Han var dock inte först på plats. Anlände efter ambulans och polis

Inte först nej, men tillräckligt för beskrivning ändå anser jag.

Det är f.ö inget skumt med att man inte intervjuat arbetare som var vid olyckan då det hände.
Det är ju av någon i tråden beskrivet att 15-20 man lämnade arbetsplatsen mellan det att olyckan sker och sirener hörs - troligtvis papperslösa.
Vidare är det ju upp till individ om man vill ställa upp i media - gissar att flera sökts av media, men att man nog inte vill prata.

Räkna dock med att polisen har tag i flera som sett olyckan, och varit först på plats vid offren.
Det kommer väl läsbart sen vid åtal.
Citera
2023-12-17, 11:04
Medlem
Citat:
Dom 4 rören som sticker ned i mastsektionen nedan, verkar ju ha ett instick på kring 1,5cm, kanske aningen mer.
Kärvas fast en aning pga det är galvat.
Det är ingenting mot häveffekten som blir om man börjar lasta rejält in i hissen - klart den viker sig.

1 gubbe eller lite lätt kanske det klarar, för det var ju en man som åkte från den våningen bara 10min före olyckan.
Men när det lastas mer har det uppenbarligen gett sig.
Sen är det också som jag påtalade i ett inlägg för några dagar sedan, att löst nerstuckna rör kan sakta ha lirkat ur sig i takt med att hissen körs upp och ned.

Det fungerade troligen innan pga de var få personer och att de stod närmast masten och manöverknappen. Men när de var 5st + skottkärra så hamnade vikten längre från masten och orsakade att den tippade över.
Citera
2023-12-17, 11:05
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ja, alltså en bygghiss ska ju svårligen/icke kunna handlastas med så tunga grejer att överlass sker i den magnituden att allt knäcker sig.
Det är ju om man kör på en eu-pall fulllastad med blytackor (varför i hele friden man har det i ett husbygge?)
Men skulle vilja se den byggare som drar på en sån pall för hand...
Om konstruktionen på hissen är si grov, och sedan är plattformen/lastytan så stor, så har man ju felkonstruerat lastytan att medge ett konstruktionskritiskt överlass.

Det är alltid smärre överlass som får säkerhetsbrytare att slå ifrån, varpå hissen får återställas av hissmontör. Lastytan får inte vara för stor.
Att en GEDA-hiss i Istanbul rasat pga överlass indikerar att konstruktionen är fel på plattformens storlek.

Känns som hissen storlek är utformad efter hur stora saker man tar in i den. Tex en gipsbunt 2700x1200 på vagn passar ganska så bra in i måttet 1500x3900 som är innermåttet på hissen.
Citera
2023-12-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Känns som hissen storlek är utformad efter hur stora saker man tar in i den. Tex en gipsbunt 2700x1200 på vagn passar ganska så bra in i måttet 1500x3900 som är innermåttet på hissen.
Ja nog den vanligaste lasten helt klart. En fyrhjulsvagn med tre buntar på. är ju liksom fullt då..
Citera
2023-12-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier

Numera är gipsen oftast 2500×900 (ergo) men det är utöver det alla reglar, skåp, och dörrar som ska in o är otympliga. Om fönster inte är monterade från fabrik så ska de med in. + platt, golv, lister, rör, el, vent, målare.

Vid lägre hus har man ofta mindre hissar och tar in material med teleskoplastare på balkonger.
Senast redigerad av Mr Magoo21 2023-12-17 kl. 11:21.
Citera
2023-12-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Numera är gipsen oftast 2500×900 (ergo) men det är utöver det alla reglar, skåp, och dörrar som ska in o är otympliga. Om fönster inte är monterade från fabrik så ska de med in. + platt, golv, lister, rör, el, vent, målare.

Vid lägre hus har man ofta mindre hissar och tar in material med hjullastare på balkonger.
Ja så är det.. På sista storbyggen jag var på kom det en långtradare i veckan bara med gips. bil å släp... Allt kördes upp i bygghissen.. arenan vid kviberg gbg..
Citera
2023-12-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja nog den vanligaste lasten helt klart. En fyrhjulsvagn med tre buntar på. är ju liksom fullt då..

Det måste vara ett riktigt monster till fyrhjulsvagn om den tar tre buntar gips 🙂
Citera
2023-12-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Det måste vara ett riktigt monster till fyrhjulsvagn om den tar tre buntar gips 🙂
Nä vanligt på byggen ju
Citera
2023-12-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Du drar ju inte en sån vagn själv.. krävs två tre man såklart.. Ofta hydrauliska med styrning på alla 4 hjulen. Man pumpar upp å ställer under tre bockar i metall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in