Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Konstigt det inte hände tidigare ändå... själva lasten i hissen är ju försumbar med 5 man i... Man tycker fler skulle ha varit uppe på den höjden innan ju. ge mig fan på att nån manipulerat ändläget.
Igår fanns en artikel (P4 Sthlm) med en arbetare vid namn Vlad som kört hissen från högsta våningen bara 10min innan olyckan sker.
Även om någon manipulerat ändläge, eller om bara nödstoppen varit tryckt (och återställd av hissåkare då), så är det fortfarande inte rimligt att hissmontörerna hakat på 2-3 mastsektioner och sedan bara lämnat platsen.
Hade dom hållit på med arbete med montage/höjning, så hade dom ju givetvis vrålat till på folk som försöker pilla med hissen eller bryter avspärrning.
Vare sig hissmontörerna gått på frukost, åkt ett ärende, eller tänkt fortsätta senare på dagen, så är det totalt orimligt att hissmontörerna med vetande, lämnat masten i det skicket utan bultar och med bara nödstopp intryckt, justerat ändläge, och ev avspärrningsband.
Jag tror definitivt hissen släppts godkänd för användning från Tisdagen när arbetet med höjning var klart.
Men att montörerna missat 4 bult.