2023-12-17, 10:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det inte lite konstigt att inga byggnadsarbetare är intervjuade å har sagt nått i media?? alltså de som var först på plats.

Det har man gjort:
Citat:
Arbetsledaren Istvan Farago satt i möte när hissen rasade – och sprang ut för att hjälpa de drabbade.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kollegan-om-sorgen-efter-hissraset-i-sundbyberg-/
Citat:
Efter att hissen kraschat mot marken hjälpte Istvan flera kolleger på plats. En person stod chockad vid grinden, en annan svimmade.

– En kille som kom från hissen svimmade och jag hjälpte honom till ambulansen, säger Istvan Farago.
Citera
2023-12-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har man gjort:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kollegan-om-sorgen-efter-hissraset-i-sundbyberg-/
Ok...
Citera
2023-12-17, 10:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja den ser betydligt mer robust ut, gissar att den är klassad för högre vikter. Har inte läst på något om Geda.

En GEDA-hiss rasade 2014 i Istanbul pga överlass. 32 våningar upp - 10 döda.
Jag har ju extremt svårt att tro att en Alimak skulle rasa på överlast - den skulle ju helt enkelt bara spärra.
Det ska ju inte vara fysiskt möjligt att överlasta hissens yta till den graden att hela skiten knäcker sig - då är det klen konstruktion/felkonstruerat (för stor plattform).

Överlass är också i min mening den allra vanligaste typen av incident på en hiss.
Citera
2023-12-17, 10:27
Medlem
Citat:
En GEDA-hiss rasade 2014 i Istanbul pga överlass. 32 våningar upp - 10 döda.
Jag har ju extremt svårt att tro att en Alimak skulle rasa på överlast - den skulle ju helt enkelt bara spärra.
Det ska ju inte vara fysiskt möjligt att överlasta hissens yta till den graden att hela skiten knäcker sig - då är det klen konstruktion/felkonstruerat (för stor plattform).

Överlass är också i min mening den allra vanligaste typen av incident på en hiss.
2500kg är nog svårt att överlassa på den ytan... hissen är ju gjord för tunga laster.
Citera
2023-12-17, 10:28
Medlem
Citat:
2500kg är nog svårt att överlassa på den ytan... hissen är ju gjord för tunga laster.
Det är ju ingen personhiss direkt.
Citera
2023-12-17, 10:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Ryktas inom hissbranschen att man endast under arbetet med höjningen av hissen tryckte in nödstoppknappen.
Och att det oftast är så där denna entreprenör är inblandad i projekt.

Ett nödstopp vrider du tillbaka och sedan kan hissen köras.

Varför kopplades inte strömmen bort via säkerhetsbrytaren om detta stämmer?

Är nödstopp intryckt så kan vem som helst bara återställa och köra på ja, men när arbete utförs på masten så skall det även ha spärrats av med band nere på markplan, samt eventuellt på alla våningar för tillträde.
Ingen aning hur väl avspärrningar sköts i byggbranschen?

Det finns ju ett fel i förfarande om bara nödstoppen tryckts, men det har ju inte meddelats om man höll på med hissmontage under Måndagsmorgonen?

Det kokar alltjämt återigen ner till att montörerna med fullt medvetande rimligtvis ej lämnat 2 eller 3 sektioner på lösen uppe på toppen, och gått på frukost, eller bestämt sig för att fortsätta annan dag.
Citera
2023-12-17, 10:41
Medlem
Citat:
Är nödstopp intryckt så kan vem som helst bara återställa och köra på ja, men när arbete utförs på masten så skall det även ha spärrats av med band nere på markplan, samt eventuellt på alla våningar för tillträde.
Ingen aning hur väl avspärrningar sköts i byggbranschen?

Det finns ju ett fel i förfarande om bara nödstoppen tryckts, men det har ju inte meddelats om man höll på med hissmontage under Måndagsmorgonen?

Det kokar alltjämt återigen ner till att montörerna med fullt medvetande rimligtvis ej lämnat 2 eller 3 sektioner på lösen uppe på toppen, och gått på frukost, eller bestämt sig för att fortsätta annan dag.
Konstigt det inte hände tidigare ändå... själva lasten i hissen är ju försumbar med 5 man i... Man tycker fler skulle ha varit uppe på den höjden innan ju. ge mig fan på att nån manipulerat ändläget.
Citera
2023-12-17, 10:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Citat:
Det är ju ingen personhiss direkt.

Ja, alltså en bygghiss ska ju svårligen/icke kunna handlastas med så tunga grejer att överlass sker i den magnituden att allt knäcker sig.
Det är ju om man kör på en eu-pall fulllastad med blytackor (varför i hele friden man har det i ett husbygge?)
Men skulle vilja se den byggare som drar på en sån pall för hand...
Om konstruktionen på hissen är si grov, och sedan är plattformen/lastytan så stor, så har man ju felkonstruerat lastytan att medge ett konstruktionskritiskt överlass.

Det är alltid smärre överlass som får säkerhetsbrytare att slå ifrån, varpå hissen får återställas av hissmontör. Lastytan får inte vara för stor.
Att en GEDA-hiss i Istanbul rasat pga överlass indikerar att konstruktionen är fel på plattformens storlek.
Citera
2023-12-17, 10:49
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Konstigt det inte hände tidigare ändå... själva lasten i hissen är ju försumbar med 5 man i... Man tycker fler skulle ha varit uppe på den höjden innan ju. ge mig fan på att nån manipulerat ändläget.

Nån snubbe hade åkt ner från högsta våningsplanet 10 min före olyckan, då utan problem…
Även sett nån notis om att 2 pers lyckats ta sig ur när den började falla.. overifierat tills vidare i min bok!

Så teoretiskt 7 gubbar + skottkärra med innehåll fick den att välta över.
Hissen är relativt smal och sitter nära masten så den klarar ev sin egenlast utan korrekta skruvförband..?
Citera
2023-12-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Hissen är relativt smal och sitter nära masten så den klarar ev sin egenlast utan korrekta skruvförband..?
Låter ytterst tveksamt tycker jag
Citera
2023-12-17, 10:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Igår fanns en artikel (P4 Sthlm) med en arbetare vid namn Vlad som kört hissen från högsta våningen bara 10min innan olyckan sker.

Även om någon manipulerat ändläge, eller om bara nödstoppen varit tryckt (och återställd av hissåkare då), så är det fortfarande inte rimligt att hissmontörerna hakat på 2-3 mastsektioner och sedan bara lämnat platsen.
Hade dom hållit på med arbete med montage/höjning, så hade dom ju givetvis vrålat till på folk som försöker pilla med hissen eller bryter avspärrning.

Vare sig hissmontörerna gått på frukost, åkt ett ärende, eller tänkt fortsätta senare på dagen, så är det totalt orimligt att hissmontörerna med vetande, lämnat masten i det skicket utan bultar och med bara nödstopp intryckt, justerat ändläge, och ev avspärrningsband.

Jag tror definitivt hissen släppts godkänd för användning från Tisdagen när arbetet med höjning var klart.
Men att montörerna missat 4 bult.
Citera
2023-12-17, 10:57
Medlem
Jag det var väl några gubbar till som fick det att tippa över..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in