2023-12-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ericsson upp 18,55% på en månad, Microsoft 0,29% (minus om man räknar in dollarkursen för en svensk sparare).

Handlar inte om bästa bolaget, Microsoft är högt värderat mitt i en bubbla och Ericsson är rekordlågt värderat. Ericsson har på kort och medellång sikt helt klart mer potential än Apple och Microsoft i mina ögon, och tar man hänsyn till valutarisken är det en no-brainer i mina ögon.

Hur länge har du legat i Ericsson? Hur mycket har Microsoft gått upp under samma tid?

Eller sag från 2015.
Citera
2023-12-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Hur länge har du legat i Ericsson? Hur mycket har Microsoft gått upp under samma tid?

Eller sag från 2015.
Sen 29e juni, fyllt på 14 juli, 3 okt och 17 okt. Ca 15% plus.

Microsoft är väl typ upp 10% på den tiden, utan att ta hänsyn till valutan som försvagats ca 5,7% under samma tid om min matte är rätt.
Citera
2023-12-16, 15:41
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist

Eller sag från 2015.

Vi kan inte köpa Microsoft år 2015 och vi kan heller inte köpa Microsoft för sex månader sen. Det enda som är intressant är vilken aktie som är bäst om man köper på måndag. Allting annat är helt ointressant.

Att zooma ut 5 år och tro att de bästa aktierna kommer fortsätta vara bäst endast baserat på detta är ett av de största misstagen man kan göra.
Citera
2023-12-16, 16:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Hade jag 10 miljoner till en utdelningsportfölj så skulle jag köpa Ericsson för en miljon!
Citera
2023-12-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Med tanke på hur dom skött sig i styrelsen senaste decenniet är det kanske bara bra nyheter?

Anges inget skäl till varför hon skulle lämna styrelsen, men det är alltså Hon som ska väck, inte deras plats i styrelsen nödvändigtvis.

Hur man än vrider och vänder på att så finns det alltid ett skelett i gaderoben när det kommer till Ericsson. Så man kan alltid räkna med att det kommer finnas lägen att köpa in sig på.

varför ser man inte detta i ABB, Atlas, AB Volvo eller Sandvik?

För de med ett gav runt/under 65 kr kan detta säkert bli en bra affär, men det tar inte bort faktumet att bolaget är ruttet och att det kommer komma mer drama och besvikelser.
Citera
2023-12-16, 20:44
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Hur man än vrider och vänder på att så finns det alltid ett skelett i gaderoben när det kommer till Ericsson. Så man kan alltid räkna med att det kommer finnas lägen att köpa in sig på.

För de med ett gav runt/under 65 kr kan detta säkert bli en bra affär, men det tar inte bort faktumet att bolaget är ruttet och att det kommer komma mer drama och besvikelser.

Att ledningen är helt efterbliven är redan reflekterat i aktiekursen och det är därför det är en av de sämsta aktierna i OMXS30. När marknaden lärde sig att ledningen inte är så skarp så handlade man ner aktien. Det här är alltså något vi har bakom oss, inte framför oss. För att aktien ska gå ner mer behöver det tillkomma ny information som vi inte redan idag känner till.
Citera
2023-12-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Att ledningen är helt efterbliven är redan reflekterat i aktiekursen och det är därför det är en av de sämsta aktierna i OMXS30. När marknaden lärde sig att ledningen inte är så skarp så handlade man ner aktien. Det här är alltså något vi har bakom oss, inte framför oss. För att aktien ska gå ner mer behöver det tillkomma ny information som vi inte redan idag känner till.

Samma ledning som gjort fel igår kommer göra liknande fel imorgon.

Nu är både Cevian och industrivärden kritiska.

kommer Lundberg att acceptera att det ska vara Wallenbergarnas man vid rodret?
Citera
2023-12-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Inte kan de vara så dåliga då de lyckades landa ett så här fint avtal med AT&T.
Citera
2023-12-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Inte kan de vara så dåliga då de lyckades landa ett så här fint avtal med AT&T.
DET beror helt på under vilka omständigheterna avtalet skrevs.

T.ex. kinesiska bolag har ju fått många byggprojekt och vindkraftverksparker byggda enkom för att de har massiva statliga subsidier och bygger med "slavarbetskraft" samt undermåliga material. Ta nu Markbygden 1 och Hydro som strider om förstnämnda vindkraftparks försök till rekonstruktion för att undkomma ett 20-årigt (antar jag) PPA vilket i slutändan är ett tecken på att det kinesiska CGN gick in lågt bara för att få till stånd skiten och sedan dumpa bajsmackan på Hydro när kalkylerna går snett. Hydro vägrar och insisterar att Markbygden ska hålla sig till avtalet.

Således, är det bra teknik eller ett lågt anbudsförfarande som Ericsson har satt i verket med AT & T?
Citera
2023-12-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

T.ex. kinesiska bolag har ju fått många byggprojekt och vindkraftverksparker byggda enkom för att de har massiva statliga subsidier och bygger med "slavarbetskraft" samt undermåliga material. Ta nu Markbygden 1 och Hydro som strider om förstnämnda vindkraftparks försök till rekonstruktion för att undkomma ett 20-årigt (antar jag) PPA vilket i slutändan är ett tecken på att det kinesiska CGN gick in lågt bara för att få till stånd skiten och sedan dumpa bajsmackan på Hydro när kalkylerna går snett. Hydro vägrar och insisterar att Markbygden ska hålla sig till avtalet.

Således, är det bra teknik eller ett lågt anbudsförfarande som Ericsson har satt i verket med AT & T?
Jag tror det är bra och analytikerna är även positiva. Ericsson skulle inte skriva något förlust avtal och det skulle inte gynna motparten heller. Det är på en högre nivå än det du tar upp som exempel.

https://borsvarlden.com/artiklar/handelsbanken-hojer-riktkursen-for-ericsson-efter-avtalet-med-att
Citera
2023-12-17, 09:52
Medlem
Förutom allt som faktiskt varit negativt har ju också aktien tryckts ner ytterligare av att den blivit omotiverat utmobbad. Det sistnämnda går precis som allt annat i vågor och kommer det mer positiva signaler kommer säkerligen ericsson in i värmen igen och blir gullade med och skrivs upp.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed

Ruttet vet jag inte men i övrigt är det faktiskt lite av skälet till att jag gillar Ericsson, det är börsens i särklass bästa aktie om man vill testa lite daytrading och framförallt swingande. Man får i stort sett alltid en andra, tredje och fjärde chans. Det är som om det finns i aktiens DNA och förväntningarna på bolaget att några fina nyheter och positiva framtidsutsikter alltid följs av något nattsvart.

Blev själv lite besviken när jag såg aktien dra i väg över 60 efter att jag sålt av lite nu för 59,70, men jag är inte minsta orolig för att vi inte ska ta en sväng neråt 57 igen inom överskådlig tid. Med reservation för en stark ihållande övrig trend på börsen. Då gjorde man nog bort sig, men då är det bara att vänta tre år i stället.

Det skulle inte förvåna mig om det varit en väldigt högt avkastande strategi att tex dagen innan rapport alltid positionera sig tvärtom mot marknaden.
Citera
2023-12-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Varför skulle Ericsson göra affärer på samma sätt som kineserna... de har inga subsidier eller en totalitär stat i ryggen.

Men visst, det återstår att se hur detta landar på sista raden. Något har de ju gjort för att putta Nokia ur affären. Bara det är värt en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in