2023-12-16, 21:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Lägg av, det kan väl inte klassas som att springa Rysslands ärenden om man ser kritiskt på situationen?
Vi måste vara högre än ryssarna med sin propagandamaskin och att allt går som tåget.
Han har helt rätt i det han skriver och jag önskar samtidigt med hela mitt hjärta att Ryssland förlorar.
Du resonerar likadant som hitler när allt började gå åt pipsvängen.
Pessimister ska lämna rummet.
Det löser ingenting, tvärtom.
Jag ser precis som du på situationen. Många av oss proukrainare runkar i önsketänkande och är blinda inför att det börjar bli kritiskt för Ukraina med med militära förnödenheter, logostik och en j-vla massa annat. Vi behöver släppa Baghdad-Bob tänket.

Ärligt talat fattar inte jag vad väst håller på med. Vi behöver rycka upp oss annars lär vi få ångra oss djupt. En ändring måste till nu.

Att tro att Ukraina klarar av att driva ut ryssarna med minimalt stöd från väst duger helt enkelt inte.
Senast redigerad av jonkebonke 2023-12-16 kl. 21:18.
Citera
2023-12-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är tyvärr inte så att avsaknaden av krasch mätt i BNP bara kan förklaras med att Putin låter militära industrin gå på högvarv. I så fall hade man fått ett gigantiskt budgetunderskott på 5-10% av BNP, dvs 85 BUSD. (7,6 trillion rubel i nuvarande kurs). Den ryska ekonomin ser ut att klara sig hjälpligt (dvs extremt bra givet vad man kunde ha förväntat). Den ryska armén har presterat ganska medelmåttigt, men deras ekonomer har ju verkligen överraskat "positivt". Det hade man ju inte trott.
Faktum är att det hade de flesta trott.
Både du och jag inser att det är ohållbart att spendera mer än 30% av statsbudgeten på militären och ytterligare 10% på FSB. Rysslands ekonomi är på väg rakt ner i källaren…
Citera
2023-12-16, 21:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Norge skall även bygga ut sin artilleri-ammo kapacitet + annat.

Men sedan då.., Frankrike ? En stor nation som förefaller börja softa.., har inte hört något ifrån Macron iallafall ? Canada syns jag även har blitt anonyma .., britterna säger att stödet för 2024 skall vara det samma som -23. Det betyder en minskning pga av en högre inflation, och att priset på ammo har i tillägg blivit ännu dyrare. Finns fler jag undrar över, var hjärtat riktigt ligger.

Jag är bekymrad.

Macron har nog insett att det inte går att förhandla med Putin. Bättre då att hålla käften och leverera. Bara för att vi inte hör något innebär inte att det inte händer saker. Han sitter nog och putsar på sina kärnvapen i händelse av något större.
Citera
2023-12-16, 21:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Ger dem upp Krim, då kan de aldrig vara säkra från nya angrepp. Då kan ryzzarna slå till med full styrka i hela Svarta Havet. Bort från Krim, men kanske kan något område i Donbass skänkas för fred? Förmodligen inget som någon part är nöjd med.

Ukraina ska inte ge upp territorium, de borde ta Belgorod oblast, sen kan ryssarna få förhandla om att få det tillbaka. Ryssen är ju helt efterbliven så det kan nog gå.
Citera
2023-12-16, 21:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Både du och jag inser att det är ohållbart att spendera mer än 30% av statsbudgeten på militären och ytterligare 10% på FSB. Rysslands ekonomi är på väg rakt ner i källaren…
Håller med till fullo, och psykseglet kunskap om ekonomi är typ , 0.
Pengarna som används till militären är ju pengar som skulle användas till skola sjukvård infrastruktur osv.
Citera
2023-12-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. Antagligen har Ryssland nu Europas bästa armé, och den näst bästa är Ukraina (kanske Ukrainas är bäst "per capita", svårt att bedöma), på grund av att de är battle hardened och har fått erfarna officerare. Så var det knappast i starten av kriget.

Sant. Ryssland har nu en betydligt större militär än tidigare med erfarenhet från att kämpa mot NATO-tränade styrkor som är utrustade med NATO-teknologi. Jag tvivlar på att NATO/USA har flexibiliteten att anpassa sig till den nya verklighet som striderna i Ukraina nu avslöjat. Ryssland har ett enormt försprång.
Citera
2023-12-16, 21:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Det som gör att det går längre än man tror är att Rysslands Government Expenditure to GDP ratio varit rätt låg. De är ingen välfärdsstat. Även efter deras tokökning så ligger de nog under Sverige i Government Expenditure to GDP ratio (har dock inte tittat efter). Skillnaden mellan Sverige och Ryssland blir då att Sveriges invånare blir lyckliga av all möjlig välfärd (kanske framför allt äldrevård) medan i Ryssland går det till krig. Men precis som Sveriges ekonomi kan hålla till en hög Government Expenditure to GDP ratio i många år, så kan tydligen även Rysslands.

Jag tror fortfarande inte att ekonomin är en showstopper för kriget, såvida det inte pågår i 5-10 år med oförminskad intensitet. Men då tror jag andra saker sätter stopp förr, t ex samhällets förmåga att absorbera förluster.
Citera
2023-12-16, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Som sagt, nu är det end game i Ukrainakonflikten, och proxykrigande väst går mot ett förnedrande nederlag:

Att ni ens inbillade er att Ukraina och väst kunde vinna. Lågpannade fårskock. Dessutom: rysk ekonomi går som tåget och deras krigsmakt är starkare än någonsin. Just på grund av sanktionerna och den aktuella konflikten.

PS. Putins tal häromdagen indikerar att Ryssland kan komma att annektera Odessa. Då blir de kvarvarande resterna av Ukraina dessutom land locked, med enorma ekonomiska och handelsmässiga konsekvenser som följd...

Trams! Det bästa nu vore en pre-emptive nuclear strike på både Moskva och St. Petersburg. sen kan resterande ryssar fundera på om det hela var värt det? Vill resterande ryssar dö?
Citera
2023-12-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
För varje död ryss har vi härdat och stridstränat minst tio fler. I slutändan får Ryssland världens bästa markstyrkor och vad har vi? Lycka till om kriget du önskar bryter ut. För Ukraina är det ännu värre för dom har snart inga unga vältränade män kvar utan får en förlorad generation och få som kan bygga upp landet igen men det fixar väl du, blackrock och halliburton eller hur (lycka till då ukrainarna vaknar upp ur falska drömmar).

Du kan nu fortsätta din fantasi om att vi har ett förbättrat säkerhetsläge i Sverige. Det hade vi haft om vi behandlat Ryssland med respekt och sett till att konflikten i Ukraina löstes senast 2021. Det var väl roligare att väcka björnen och sen se landet vinna i Ukraina över NATO samt växa vidare och om oss ekonomiskt. Vilket geopolitiskt fiasko det hela blev för EU men så har vi "genier" som styr där och sådana som dig som hejar på.
What's happening with Russian Propaganda TV? 👀
Did Solovyov just admit Russia has no troops to conquer more countries?

https://x.com/natalkakyiv/status/1735826534131179710?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2023-12-16, 21:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Håller med till fullo, och psykseglet kunskap om ekonomi är typ , 0.
Pengarna som används till militären är ju pengar som skulle användas till skola sjukvård infrastruktur osv.

Ryssarna drar inte ner så mycket på utbildning och (civil) sjukvård som man skulle kunna tro, du kan själv kolla på deras statsbudgetförändringar. Däremot så skaffar de sig en infrastrukturell skuld genom att inte nyinvestera i detta, och de urholkar värdena i statliga bolag. På så vis rullar de kostnaden för kriget framför sig. De har även andra verktyg, det är komplext.
Citera
2023-12-16, 21:44
Medlem
Citat:

det är dyrt med krig

"Though it lasted fewer than four years, World War II was the most expensive war in United States history. Adjusted for inflation to today’s dollars, the war cost over $4 trillion and in 1945, the war’s last year, defense spending comprised about 40% of gross domestic product (GDP)."
Citera
2023-12-16, 21:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sant. Ryssland har nu en betydligt större militär än tidigare med erfarenhet från att kämpa mot NATO-tränade styrkor som är utrustade med NATO-teknologi. Jag tvivlar på att NATO/USA har flexibiliteten att anpassa sig till den nya verklighet som striderna i Ukraina nu avslöjat. Ryssland har ett enormt försprång.

Ööh nej, tror man det har man redan förlorat. På vilket område syftar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in