• 1
  • 2
2023-12-16, 17:08
Medlem
Hegamons avatar
Någon som har opererat sig för skelning på ögonen och kan berätta hur det gick?
Faror och risker?

Senast redigerad av Hegamon 2023-12-16 kl. 17:11.
Citera
2023-12-16, 17:24
Medlem
Min son när han va liten, han hade kraftig ”ögonbajs” första månaden varje morgon i övrigt ingen fara.

Detta va på 80-talet, så är nog bättre nu.
Citera
2023-12-16, 17:27
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Någon som har opererat sig för skelning på ögonen och kan berätta hur det gick?
Faror och risker?

Jag opererade vänstra ögat för skelning för drygt 30 år sedan. Det var nedsövning och operationen gick nog på en timme. Sedan var det några ögondroppar etc i någon vecka men sen gick det bra. Inga komplikationer.
Citera
2023-12-16, 17:33
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Jag opererade vänstra ögat för skelning för drygt 30 år sedan. Det var nedsövning och operationen gick nog på en timme. Sedan var det några ögondroppar etc i någon vecka men sen gick det bra. Inga komplikationer.

Hur mycket kostade det? Vore kul och jämföra med 2023, om någon vet vad det kostar nu?
Citera
2023-12-16, 17:37
Medlem
Jag har opererat mina ögon när jag var barn, höger i femårsåldern, vänster både när jag var 6 o 7, tyvärr misslyckades bägge på vänster öga, så jag ser ff ut som en idiot...😞
Jag hade väldigt grav skelning på bägge ögonen, hade lapp för att träna högerögat både före o efter op, men sen blev det obehagligt med lapp så jag bara tog bort den....
Citera
2023-12-16, 17:38
Medlem
TheFinals avatar
Gjorde det för 10-tal år sedan. Kom dit på morgonen. Blev sövd och fick åka hem på eftermiddagen med droppar. Stygnen släpper av sig självt.
Kostade noll, det varierar mellan landstingen om det kostar pengar eller inte.
Citera
2023-12-16, 17:44
Medlem
Hegamons avatar
Ni som opererat era skelande ögon. Märker ni att folk behandlar er annorlunda? Folk säger inget till mig men jag vet att de märker det. Vilket öga använder du? Vart tittar du? Är sådant folk i extremfall kan säga. På fotografier syns det extremt tydligt och folk kan skriva elakheter på exempelvis Instagram.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-16 kl. 18:07.
Citera
2023-12-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ni som opererat era skelande ögon. Märker ni att folk behandlar er annorlunda? Folk säger inget till mig men jag vet att de märker det. Vilket öga använder du, vart tittar du är sådant folk i extremfall kan säga. På fotografier syns det extremt synlig och folk kan skriva elakheter på exempelvis Instagram.

Jag läste faktiskt för ett tag sedan att skelögda barn ofta drabbas av psykiska störningar för att andra barn undviker att kommunicera med dem samt att många vuxna försöker låta bli att se dem i ögonen. Så ja, folk med räta ögon blir nog bättre bemötta.
Citera
2023-12-16, 17:59
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ni som opererat era skelande ögon. Märker ni att folk behandlar er annorlunda? Folk säger inget till mig men jag vet att de märker det. Vilket öga använder du, vart tittar du är sådant folk i extremfall kan säga. På fotografier syns det extremt synlig och folk kan skriva elakheter på exempelvis Instagram.
Att träffa / prata med någon där ögonen går upp och ner, fram och tillbaka om och om de igen, ganska lätt att tro att personen har någon allvarlig hjärnskada, mao ett klappmongo.
Lite som Suss Forssman Thullberg.
Så ser man ut som en utvecklingsstörd, så bör man ju snarast möjligt göra något åt det.
Citera
2023-12-16, 18:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag läste faktiskt för ett tag sedan att skelögda barn ofta drabbas av psykiska störningar för att andra barn undviker att kommunicera med dem samt att många vuxna försöker låta bli att se dem i ögonen. Så ja, folk med räta ögon blir nog bättre bemötta.

Det är vad jag misstänker, det ger en konstig utstrålning. Jag får boka in en tid hos ögonläkaren och se hur det går. Jag var på ögonmottagningen för många år sedan. Men de avrådde mig från att operera, med motiveringen att jag inte märker av min skelning. En operation kan leda till dubbelseende och även att ögonen börjar skela utåt, vilket är mycket värre än som i mitt fall, att ett öga skelar inåt. Utseendet blir ungefär som en ko, när ena ögat skelar utåt.

Personligen har jag träffat folk som skelat precis som jag gjort, men inte lagt något vikt vid den saken. Däremot när jag var barn, då hände det att folk skrek "titta på han, han skelar ju inte LITE!!!" Som vuxen skriver folk ibland: Det är ju inte lite glosögd du är! På Instagram och dylikt. En person blev arg på mig på stan sade till mig och sade: "Hallå vilket öga ska jag titta på?

Jag kommer försöka operera ögon och se om det påverkar bemötandet från andra till det bättre.
Senast redigerad av Hegamon 2023-12-16 kl. 18:18.
Citera
2023-12-16, 18:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hur mycket kostade det? Vore kul och jämföra med 2023, om någon vet vad det kostar nu?

Så här skriver sjukvården: Om du har problem med skelning och operation bedöms som ett bra alternativ kostar det ingenting, det ingår i den vanliga sjukvården. Skelning heter också strabism på medicinskt språk.
Citera
2023-12-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ni som opererat era skelande ögon. Märker ni att folk behandlar er annorlunda? Folk säger inget till mig men jag vet att de märker det. Vilket öga använder du? Vart tittar du? Är sådant folk i extremfall kan säga. På fotografier syns det extremt tydligt och folk kan skriva elakheter på exempelvis Instagram.

Jag har autism oxå, så jag uppfattas nog som idipt ändå, men att ögonen står åt varsitt håll gör ju inte saken bättre. Undviker ögonkontakt, speciellt med människor som jag inte känner.
Eftersom mina ögon inte samarbetar, utan jag får "välja" vilket öga som jag ska titta med, så använder jag mest höger öga, och då står vänsterögat utåt. Som nån här tidigare beskrev det, "som på en ko"..
Det ögat som jag använder för stunden tittar ju rakt fram...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in