Citat:
Ursprungligen postat av
sefipaw
Jag läste faktiskt för ett tag sedan att skelögda barn ofta drabbas av psykiska störningar för att andra barn undviker att kommunicera med dem samt att många vuxna försöker låta bli att se dem i ögonen. Så ja, folk med räta ögon blir nog bättre bemötta.
Det är vad jag misstänker, det ger en konstig utstrålning. Jag får boka in en tid hos ögonläkaren och se hur det går. Jag var på ögonmottagningen för många år sedan. Men de avrådde mig från att operera, med motiveringen att jag inte märker av min skelning. En operation kan leda till dubbelseende och även att ögonen börjar skela utåt, vilket är mycket värre än som i mitt fall, att ett öga skelar inåt. Utseendet blir ungefär som en ko, när ena ögat skelar utåt.
Personligen har jag träffat folk som skelat precis som jag gjort, men inte lagt något vikt vid den saken. Däremot när jag var barn, då hände det att folk skrek "titta på han, han skelar ju inte LITE!!!" Som vuxen skriver folk ibland: Det är ju inte lite glosögd du är! På Instagram och dylikt. En person blev arg på mig på stan sade till mig och sade: "Hallå vilket öga ska jag titta på?
Jag kommer försöka operera ögon och se om det påverkar bemötandet från andra till det bättre.