2023-12-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Vi ska vara bekymrade - hejaklacken på FB är fullständiga imbeciller. Vilket rent av är ett hot mot landets säkerhet.

Putin kommer ALDRIG att släppa den här konflikten. Och varför skulle han - majoriteten av ryssarna avgudar honom.
Han är fortfarande mannen som fyllde butikerna med varor, slog ner på korruptionen, höjde levnadsstandarden och fick befolkningen att inte längre behöva skämmas över ett gruvfyllo till President.

Är det positivt? Nej, det är lika negativt som Hitlers folkliga stöd var på 30-40 talet.
Men oavsett, så är det en realitet.

Hotet är överhängande och vi bör förbereda oss på bästa sätt.
Och då hjälper det inte att raljera över ryskt tillkortakommande - Ryssland har alltid inlett sina krig på ett
katastrofallt sätt. År 2-3kommer att bli den riktiga prövningen och vinner Trump sen valet -24..

Jag hoppas självklart att jag har fel.

Trump behöver inte vara en nackdel. Visst är han oberäknelig men republikanerna är inte ryssvänliga egentligen. Han måste lyssna på sitt parti (istället för att klämma på pattarna)...Det ligger inte i USA:s intresse att Ukraina besegras.
Citera
2023-12-16, 15:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Du postar länkar till trådar Vatnik
Inga källor alltså som vanligt 🤡

Det anmärker du mest på för att slippa läsa, eller utmåla folk som "vatniks". Din vatpik. Där är massor av länkar underliggande i de två länkar jag gav i mitt svar, och tråden är inte så lång att de är svåra att hitta.

Igen mitt svar:
Se tråden: (FB) Många ukrainare redo att kompromissa för fred
Edit:
framför allt denna: (FB) Många ukrainare redo att kompromissa för fred
samt undersökningarna som diskuteras tidigare: KIIS (mest Zelensky-vänliga, högst krigstöd), Gallup (mitten, kanske den med bäst trovärdighet), RatingGropu (mest "krigströtta"*, lägst trovärdighet kanske, men inget rysstrolleri)

Och ämnet som diskuteras är alltså: Finns det 30-50% ukrainier som nu vill byta territorium för att få fred i Ukrainakriget?
Citera
2023-12-16, 15:23
Medlem
Citat:
Vi ska vara bekymrade - hejaklacken på FB är fullständiga imbeciller. Vilket rent av är ett hot mot landets säkerhet.

Putin kommer ALDRIG att släppa den här konflikten. Och varför skulle han - majoriteten av ryssarna avgudar honom.
Han är fortfarande mannen som fyllde butikerna med varor, slog ner på korruptionen, höjde levnadsstandarden och fick befolkningen att inte längre behöva skämmas över ett gruvfyllo till President.

Är det positivt? Nej, det är lika negativt som Hitlers folkliga stöd var på 30-40 talet.

Och då hjälper det inte att raljera över ryskt tillkortakommande - Ryssland har alltid inlett sina krig på ett
katastrofallt sätt. År 2-3kommer att bli den riktiga prövningen och vinner Trump sen valet -24..

Hoppas du verkligen det? Det låter som du kommer med samma dynga som Kreml spottar ur sig dagligen. Om du nu tycker att Putin är att likställa med Hitler så bör vi väl bekämpa honom och inte ge vika för hans vilja.
Citera
2023-12-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det anmärker du mest på för att slippa läsa, eller utmåla folk som "vatniks". Din vatpik. Där är massor av länkar underliggande i de två länkar jag gav i mitt svar, och tråden är inte så lång att de är svåra att hitta.

Igen mitt svar:
Se tråden: (FB) Många ukrainare redo att kompromissa för fred
Edit:
framför allt denna: (FB) Många ukrainare redo att kompromissa för fred
samt undersökningarna som diskuteras tidigare: KIIS (mest Zelensky-vänliga, högst krigstöd), Gallup (mitten, kanske den med bäst trovärdighet), RatingGropu (mest "krigströtta"*, lägst trovärdighet kanske, men inget rysstrolleri)

Och ämnet som diskuteras är alltså: Finns det 30-50% ukrainier som nu vill byta territorium för att få fred i Ukrainakriget?

Känner du till att en flashbacktråd inte är att likställa med en seriös källa? Om inte: nu vet du det
Citera
2023-12-16, 15:26
Medlem
Taggads avatar
Putin ställer inte upp som representant för sitt parti Enade Ryssland. Massmördandet i Ukraina ska göra honom till en av dom stora ledarna och höja honom över politiken

Citat:
Putin blir oberoende – vill ses som ”krigsherre”
Vladimir Putin kommer att ställa upp som oberoende kandidat i nästa års presidentval. Det rapporterar Reuters med hänvisning till ryska nyhetsbyråer.

Syftet antas vara att han lättare kan framstå som en samlande gestalt och slippa det ”bagage” det skulle innebära att företräda Enade Ryssland, vars impopularitet har växt.

James Kilner och Joe Barnes skrev i en analys i The Telegraph i november att Putin uppges vara ”desperat angelägen” om att bli ihågkommen som en av de allra största ryska ledarna, med kriget i Ukraina som ”kronan på verket”.
https://omni.se/t/valet-i-ryssland/3c1f8abf-8a59-4341-8f2d-fcdedf9b00b2
Senast redigerad av Taggad 2023-12-16 kl. 15:36.
Citera
2023-12-16, 15:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Om man hadde varit garanterad fred så kanske, men tyvärr är premissen fel. Det blir inte fred om man avstår territorium, det borde du vel fatta at alla fattar nu, så lägg ner.

Så är det ju med alla alternativ. De som svarar nej på frågan har ju samma problem. De vill slåss tills Ryssland drivits tillbaka till 1990-talets gräns. Men de är inte heller garanterade fred. Tänk om ryssen krigar vidare sen?

Men visst är det slags förenkling. Finns det några säkerhetsgarantier från västliga länder eller andra "hållhakar" på Ryssland? Hur mycket territorium? De parametrarna/premisserna är det ju upp till den som besvarar frågan att föreställa sig, och därefter svara. Det är nog ett par procent som svarar "går inte att svara på" av den anledningen.

Oavsett vad så är det ingenting "alla fattar", många svarar ju på frågan som om det kan bli fred om man avstår territorium. Jag tror också det är värt en chansning - men visst finns det en risk för följdkrig om några år.
Citera
2023-12-16, 15:31
Medlem
donald12s avatar
En brinnande ryzz:-) Direktträff med drönare fick äcklet att ryka o brinna. Överlevde för stunden så han hinner reflektera över sitt val. Helt perfekt

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/lBmkF24LwX
Citera
2023-12-16, 15:34
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Ställer samma fråga som den där Ukrainaren som fick offerfrågan av en Italiensk journalist - vilken del av Sverige ska vi vara beredda att byta bort mot fred, om vi blir anfallna? Gotland? Stockholm och Göteborg kanske, så ryssen kan få lite nya hamnar.

Det är klart Ukrainarna är krigströtta. Men det går inte ta på allvar om någon som blir torterad när denne tillfrågas säger att de är beredda att ge bort sin bil bara tortyren tar slut.
Citera
2023-12-16, 15:39
Medlem
Citat:

"retoriken" och påhoppen blir allt grövre på de som i någon roll inte upprörs över det stöd som Ukraina får och som är i ökande.
Här beskrivs de som " fullständiga imbeciller" och som ett hot mot landets säkerhet. Jo, jo.

Och att Putin "avgudas" av en majoritet av ryssarna.
Varför bara småljuga och bluffa och hota lite?
Gör som Peskov och Putin, tvärljug ordentligt! Som Aristaeus..
Och så lite Hitler och Trump och lite annan.snömos. Man häpnar.
Vilken freakshow som ploppar upp här.

"Putin kommer ALDRIG att släppa den här konflikten. Och varför skulle han - majoriteten av ryssarna avgudar honom." Skriver du.

De korten håller väst på att syna nu.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-16 kl. 15:44.
Citera
2023-12-16, 15:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Jag syns även att Zelensky bör tänka till lite..

Vi går in i vintern nu, blir antagligen lite lugnare vid fronten. Detta borde vara en bra period att mobilisera, bygga ut.., ge snubbarna en längre träningsperiod innan allvaret vid fronten väntar. Än dessa 3-5 veckors perioder man läst om.
Citera
2023-12-16, 15:50
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Vi går in i vintern nu, blir antagligen lite lugnare vid fronten. Detta borde vara en bra period att mobilisera, bygga ut.., ge snubbarna en längre träningsperiod innan allvaret vid fronten väntar. Än dessa 3-5 veckors perioder man läst om.

Precis. Finns nog goda tillfällen att skicka hem stridströtta soldater på permission.
Vårens uppvaknande kommer såklart gynna försvararen - men vi vet ju inte riktigt vem det är som kommer att anfalla och vem som kommer försvara. Söker man en gynnsam fred, så krävs det oftast attack och vunnet territorium.
Citera
2023-12-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Jag tror att det sista Zelensky skall göra nu är att stanna upp. Tänka kan man göra ändå. Är ens stora städer under nattliga terrorattacker från en terrorstat gäller fortsatt action, som nu.
Det blir inte lugnare.
De här 3-5 veckors perioderna som "man läst om" är en myt. De gäller de ryska trupper som slängts in vid fronterna.
De ukrainska trupperna som nu förstärker har utbildats och utrustats i flera europeiska länder, bland annat i Sverige. Borde väl du ha läst om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in