2023-12-04, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad anbelangade Gerd Viklund, så hade hon aldrig blivit mördad om det då, vid det aktuella tillfället barnen's Fader inte själv hade insjuknat i förkylnings-influensan och sålunda då bestämt sig för att själv se efter de förkylda barnen inom hemmet, meningen var ju ifrån början att Gerd Viklund skulle ta hand om barnen under tiden deras Fader skulle arbeta, men så blev aldrig fallet den dagen, och därför bestämde sig Gerd Viklund för att cykla ut till Tor Öberg, för att därstädes då sysselsätta sig med bland annat fönsterputsning, det vill säga, att det var slumpen och ödet som orsakade Gerd Viklund's död, hon råkade hamna på fel plats vid fel tidpunkt.

Mvh/ @Joker♏annen

Galne Gunnar kan dock ha ogillat att Tor och Gärd var ett par eftersom det var hans föredetta arbetskollega. Möjligen skulle han bara slå ihjäl Tor och hade inte uppmärksammat att Gärd var där.
GG ägde ju både skog och mark i närheten av Tor och Tor hade bråkat en hel om markägandet.
När Tor och Gärd blev ett par var det droppen för Galne Gunnar.
GH nämnde att det måste ha varit en galning som utför mordet.
https://www.st.nu/2005-06-04/mordet-chock-for-grannen

Att man tog genvägen till skogs ner mot Solumhamns är inget konstigt om mördaren bodde där vid tidpunkten för mordet.
Både GH och MGL flyttar ifrån Brattås inom loppet av några veckor efter morden.
GH genomförde sin andra skilsmässa i samband med ett mord.
Den första skilsmässan kom i samband med Eva mordet i Kramfors, någon gång i slutet på 1987.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-04 kl. 12:21.
Citera
2023-12-04, 16:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Jag börjar förstå att du är en person som vill ,av nån anledning, diskvalificera faktum att en kvinna var inblandad i mordet. För dig skor storlek 38 betyder inte att det var en kvinna (kunde blivit 13 år barn som bevittnat dubbelmord och upplevt trauma, och sedan barnet gick inne i huset för att hämta familj pärmen bara sådär? Eller 38 skor hade en vuxen man. Fast en vuxen man med 38 skor finns inte i Härnösand eller i Sverige...Bara i din teori/fantasi...).
Vi kan knappast bevisa att det som försvann från huset var motiv till mordet. Att du tror det är din egen teori. Vad är enligt dig sannolika skäl att mördarna efter mordet går inne i huset och tar med sig familj pärmen? Vad är enligt dig mest logisk anledning för de? Uppskattar din svar med motivering. Jag kanske resonerar dumt?

MGL hade barn i tonåren, liksom Galne Gunnar.
Inte omöjligt att dom stampar in när pappa gjorde något dumt och undrar varför det tar sån tid.
Det förklarar även varför man gömmer Tor, så inte barnet ska se vad som hänt.
Tors död gick snabbt, ett hugg i huvudet och han dör förmodligen på fläcken.

Sedan kommer förmodligen barnets kompis Jimmy Aldrin in och bevittnar allting och då måste han tas av daga också, samtidigt skadas Jimmy svårt av yxan när Gärd kommer in.
Gärd ser antagligen när Jimmy kommer, inte när MGL eller GH mördar Tor.

Dubbelmordet i Brattås var troligen ett trippelmord. GH drar till Göteborg och MGL till Östersund.
Kvar blir fruarna som får städa upp röran.
Båda fruarna skiljer sig.

MGL och Liselotte E var dock aldrig gifta vad jag förstår, trevlig födelsedag hon måste ha fått den 31a Maj.

Lisel*tte Ener*th vet garanterat vad som hände
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-04 kl. 16:34.
Citera
2023-12-07, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Du måste fatta att Jokermannen sitter och trollar här på forumet och skriver lite inlägg på måfå om allt och alla. Vissa saker är sanna och vissa saker är rena fantasier från en hjärna som har för mycket fritid, som att den där busungen Jimmy skulle vara mördad.

Börje hade väl rätt när han kom med teorin om vem som mördade Eva Söderström i alla fall. Alltid något!

Tror inte han svamlar helt och hållet men möjligt att Jimmy dumpas av i lägenheten där han förblöder.
Mycket möjligt dom får det att se ut som ett överfall i lägenheten, genom att slå sönder saker där inne.

I sånfa fall mer troligen av GH och MGLs söner samt Anna Wikner som dumpar Jimmy i hans lägenhet.
Kanske även den döda killen i Övik har med mordet att göra.

Edstr*nd, K*rl Nikl*s född 1988-04-11
Örnsköldsvik
Död 1/6 2005.

Dessa personer kan ha umgåtts då alla tillhör samma generation.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-07 kl. 21:37.
Citera
2023-12-16, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Jo det är åt det hållet (Solumnshamn) men inte så långt ner till Barrvägen. Hade jag gjort brottet skulle jag också ta vägen via skogen för att öka chansen att INTE bli upptäckt.

Mördarna kände Tor och Gerd det syns även på Gerd att hon var täckt med vördnad.

Däremot är jag inte hundra om både M*x och GH är inblandade, tror mer på en av dom med en kvinnlig medhjälpare.

Skulle vara intressant med skostorlekar på M*x, GH och deras fruar för den tiden. Att pengarna låg kvar på sängen tyder på att några kringresande tjuvar inte varit där för man skulle knappast missa det.

Mördarnas största misstag var att man inte tog pengarna då hade fortfarande rånmord inte kunnat uteslutas.

I såna fall torde det var Max sambo som var kvinnan med skostorlek 38, Lisel*tte E ?

Men det kan ju även varit GH med sin första fru K*cki H*llgren om GH gått tillbaka till sitt ex.
Detta då GH skiljer sig från frun 2 veckor efter morden.
Kollar man fantombilden är den väldigt lik K*cki.

Håret, ögonen och näsan är samma, men ritat som en man.
Vittnet kan ha blandat ihop kvinnan och mannens utseende.
GH med sin första fru ?

Det är nog lätt att missta K*cki för en man på avstånd.
Håret passar in på Kick*
Någon som sa i tråden tidgigare att det liknade ett garnhår ritat i paint.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=3004661282993711&set=a.101168006676401&local e=sv_SE

Ja Kickis hår är ju en perfekt match, även kinderna och ögonbrynen samt den utåtstående hakspetsen.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-16 kl. 10:38.
Citera
2023-12-16, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Topsningen kommer inte att ge nåt resultat. GM bodde i Härnösand (på samma sida av stan som bankomaten) vid tillfället, var då i 25-årsåldern och kraftigt impulsstyrd, med begränsad empatisk förmåga. Det var inte första gången som han "knackade" någon. Grejerna från huset dumpades i skogen, nära stigen ner mot vattnet. Om han kan området?

Hittar i såna fall en intressant kille, H*mlebo.
Hans låttexer är ju rätt dystra om man säger så.
Moto Boys andra album, Lost in the Call, släpptes den 3 mars 2010 och det tredje, Keep Your Darkness Secret, den 26 mars 2014.
Humleb* bodde nära polisstationen i Härnösand 2005 ?
Åtminstone år 2000.
Ser att han började skriva 2006, var det för att bearbeta något ?
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-16 kl. 17:17.
Citera
2023-12-16, 20:36
Avslutad
Citat:
Utredning har hanterats av Börje Öhman, chef för länskriminalen/spaningsledaren när morden begicks, den största polis-pajas som gått i ett par skor i detta århundrade.

Finns det nån mordutredning i Västernorrland som han inte soppat till? Jag har räknat till 5 mord där han klantat till det. Ett rekord i sig.

Mordet kommer inte att lösas av topsning.

Mördaren kan området men det krävs lite att koppla honom dit. Vilket Börje och hans pajaskolleger inte klarar av. Man behöver inte bo eller vara skriven där för att ha full koll på området...men man behöver ha full koll på området för att hitta stigen...mitt i natten...

Motoboy bodde ju nära polisstationen och är född 1980 och kan ha känt GH och Max söner i samma ålder. Man kan tänka sig att det var rätt mycket ungdomar där i farten i Brattås hos MGL och GH före skilsmässan.
Sjuttiofemman kanske vet trots allt vad som hände om det gamla inlägget var ett "erkännande".
Om mördaren kom dit på motorcykel kan det förklara varför inga större föremål kunde tas med, varför dumpa sakerna i skogen ?
Det var väl för komplicerat att ta med sig sakerna på en mindre hoj.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-16 kl. 20:39.
Citera
2023-12-17, 16:23
Avslutad
Citat:
Topsningen kommer inte att ge nåt resultat. GM bodde i Härnösand (på samma sida av stan som bankomaten) vid tillfället, var då i 25-årsåldern och kraftigt impulsstyrd, med begränsad empatisk förmåga. Det var inte första gången som han "knackade" någon. Grejerna från huset dumpades i skogen, nära stigen ner mot vattnet. Om han kan området?

Ja det är ju ett starkt påstående.
Kan det varit musikern Motoboy, född 1980-08-02 ?
25 år 2005, eller 24 vid tidpunkten för mordet.
Som bodde 500m ifrån bankomaten med sina föräldrar?

Det är en rätt lång lista att beta av om man ska söka all födda 1980 i Härnösand, och köra med uteslutningsmetoden

Det är inte omöjligt att han var en av ungdomarna.
Om man letat i fel ände hela tiden.
Det kanske är mer som i Linköping med någon som hör röster om att mörda, och som har en vag anknytning till Brattåsområdet, kompis till kompis.

I Linköping hade dom flesta experterna fel, och det kan vara likadant här.
Mördaren kan ha liten kännedom om offren och därför är det svårlöst.
Fantombilden kanske man inte ska ge mycket för och inte heller erkännande brevet.

Huml*bo är ett ovanligt namn i Sverige, faktum är att det finns bara en familj med det efternamnet även om det finns ett och annat företag med samma namn.
Citera
2023-12-19, 14:39
Avslutad
Citat:
GM har visat bilen i första läget.

Lär väl ha varit Jimmys röda Volvo som han skaffade 2 veckor före morden.
Frågan är om Motoboy var hans polare.

Vi kör tills vi dör.

Handlar låten om morden i Brattås?
När Motoboy kört hem Jimmy på kvällen testar han bankomatkortet, ingen lycka.
Jimmy förblödde i lägenheten.

Du finns i tusental
Du finns i varje val jag nånsin gjort

Alla steg jag tar, alla skuggor jag bar
Har lett mig hit
Jag ångrar ingenting
Varje ensam dag ekar som ett iskallt slag
Som minnet av en plats jag aldrig vill se igen

Varje andetag som gjort mig den jag är
Jag skulle ta det igen, igen
Vi kör tills vi dör
Min vän

Vi kör tills vi dör
Igen
Vi kör tills vi dör
Min vän
Vi kör tills vi dör
Igen
Min värld är spegelvänd
Nu är jag här igen
I ett rum utan luft
Och här finns ingen plats för dig
Jag gick från söder till Huddinge C
Från Ribersborg upp till Norra G
Med mållösa steg
Jag har längtat och sökt efter dig
När ingenting finns kvar, min kärlek är allt jag har
Som minnet av nånting vackert som aldrig hänt

Varje brustet slag som gjort mig den jag är
Jag skulle slå det igen, för dig, igen
Vi kör tills vi dör
Min vän
Vi kör tills vi dör
IgenVi kör tills vi dör
Min vän
Vi kör tills vi dör
Igen
Citera
2023-12-20, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Varför kommer topsningen inte att ge något resultat?
Bor GM kvar i Härnösand? Om inte, var finns han nu?
Du verkar sitta på mer info. Har du lust att dela med dig?

Frågan är vilken period Osk*r Huml*bo bodde i Härnösand.
Väldigt intressant spekulation då han bodde 500m från bankomaten.
Båda föräldrarna flyttade också.

Vad är det folk egentligen vill, är det att mörda varandra ?
Ca 15 minuter in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=E1i3of_h72c

Keep your darkness secret, handlar det om Morden i Brattås?
Och är en uppmaning att inte berätta?
Citera
2023-12-21, 19:32
Avslutad
Citat:
Absolut. Vet inte du? Men hans "medhjälpare" måste du väl ändå ha pratat med?

Kollar man på Google Earth så är vägen spikrak ner mot Brattås Från Ludvig Nordströms gata 2.
Sedan är det bara bron över mot polisstationen och bankomaten, en promenad på 500m.
Kl 03 på natten var det nog inga andra ute.
I första läget kom dom med Jimmys nyköpta röda Volvo, i andra läget med Motoboys motorcykel ?
Därför kunde man inte heller ta med sig några prylar från rånet utan dumpade allt i skogen.
Allt dom fick med sig var ett icke fungerande bankomatkort.
Pengarna i byxfickan kan mycket väl ha missats i tumultet.
Citera
2023-12-30, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IsabellaJS
Jo precis, och gerd låg i öppningen, så hon har förmodligen gått och kollat efter honom och mördaren slog ner henne och lämmnade henne där hon var, sedan har han nog flytt omgående. Barbro hade ju hittat henne precis i dörröppningen.

Mördaren hade förmodligen slängt en filt på tor eller något liknande, när han hörde gerd komma fick han panik, gömde sig slog ner henne och flydde snarast när han lagt beslag på kortet. Förmodligen blev han uppskrämd av att hon kom in. Eller så var det något annat som skrämde honom, exempelvis utanför gården.

Kan Tor haft ihop det med GHs första fru??
Väldigt lik fantombilden.
GH skiljer sig med exfrun ca 1988 och gifter om sig redan 1989.
Exfrun Kicki var med Tor som någon slags hämnd.
Möjligen var det ett från och till förhållande när hon hälsade på barnen i Brattås. När Gärd kom till gården ändrades förhållandet mellan Kicki och Tor.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-12-30 kl. 23:00.
Citera
2023-12-31, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Tor hade ju beskrivit M*x som jävligt fräck när han pratade om båthuset med Barbro.
Och nog fan är han det om han är gm?

Först att han bygger om huset efter mordet, ingen ånger här.
- "Då var det hindret ur vägen, buisness as usual"

Sen att han kontaktar Barbro, och tillochmed åker till brottsplatsen och träffar henne.
Ingen risk att man bryter ihop på plats inför den faderlösa dottern här inte.... (Träffen för att få köpa lös tomtbiten som Tor vägrade sälja. Så han slipper riva sitt älskade båthus. Men det står ju kvar än.)

Sen skickar villobrev till polis och media, inget man förträngt utan här måste man hjälpa lyckan lite på traven.

Och än mer märkligt om Max begår mordet på Fruns födelsedag den 31a Maj.
Mycket möjligt att han lovat frun båthuset som en gåva på födelsedagen och det var därför det var så viktigt att få allting klart.

Nu är ju Max också död, mycket möjligt att det därför är så tyst om mordet från polisens sida och att fallet mer eller mindre är ett avslutat kapitel.
Dock tror jag inte alla pusselbitar är på plats och att det är fler inblandade än MGL.

Frågan är vad GHs första fru gör där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in