2019-10-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Den ena bröderna blev utan andel i gården som jag fattar det, Tor och pappan hade gått bakom ryggen på sin bror Vidar. Dock ska det inte ha funnits någon schism mellan bröderna, dom gick skilda vägar efter pappans död, iaf så är det historien förtäljer.
Både brodern Vidar och dottern tjänade på Tors och Gerds bortgång, även om inte Vidar fick ärva något efter Tor som jag fattar det, dottern Barbro fick väl allt.
Det gick även rykten om att Gerd och Tor skulle gifta sig och att det kan ha varit en avgörande faktor för mordet eftersom Gerd då kunde få ärva gården om Tor gick bort och dottern då skulle ha fått en betydligt mindre andel, om ens någon. Kanske fanns det redan ett nytt testamente där Gerd skulle ärva allt, detta har dock inte hittats av polisen.

Bankomatkortet du beskriver är väl allmänna uppgifter som jag fattar det och har inga fysiska spår efter försöket. Det märkliga är att man inte försökte ta ut pengar igen men som sagt så kastades nog bankomatkortet efter uttagsförsöken i Härnösand.

Hej @BerraSWE

Du och jag kommer att kunna diskutera följande, med mig som grundbeskrivare.

Vi skall diskutera vad som egentligen hände Gerd Viklund den då aktuella mord-dagen och varför hon blev mördad.

Vi skall diskutera hur och på vilket sätt Tor Öberg bragtes om sitt liv.

Vi skall diskutera allt som hade med gårds-boningshuset's interiörer att göra.

Vi skall diskutera mordvapnet och var någonstans det stod placerat när kriminalteknikerna då vid det aktuella tillfället anlände till mordplatsen.

Vi skall diskutera blodspåren inuti ladugårds-anläggningen från tröskeln och ända in till det rummet där Tor Öberg upptäcktes dold av olika klädesplagg.

Vi skall diskutera många partikuljära omständigheter som en gång i svunnen tid gällde dessa morden på Tor Öberg och Gerd Viklund.

Jag har många fotografier av både ladugårds-anläggningen så som boningshuset, och detta i sin tur gäller både exteriörer så som Interiörer.

Mvh/ @JokerⓂannen
Citera
2019-10-03, 08:43
Medlem
Hej @BerraSWE

Gällande den dåvarande Tor Öberg's Hemmansägor inom Brattås beläget på Härnön.

Beträffande själva bostadshuset och sett från fasaden's högra sidohalva, finns ett stort björkträd 🏠🌳 beläget några meter från fasaden, vi förflyttar oss sedan från björkträdet mot en av huset's gavlar, detta är höger gavel.

Detta bostadshus är ett så kallat sluttningshus som i sin tur lutar i diagonal nedåt-riktning mot en bakom-belägen större björk ↘ 🌳

Höger-gaveln's undersida består av en till grunden vilande natur-stens-mur, vid approximativt sett till mitten, finns där inom en utbyggnad i form av en jordkällare med en på utsidan sett, svartmålad bastant trädörr med tillhörande lås och nyckel.

Vid ankomsten till den dåvarande mordplatsen den 02/06 år 2005 kunde man då konstatera att nyckeln till jordkällaren's ingångs-dörr satt kvar i låset och att dörren vid det då aktuella tillfället mycket smidigt och lätt gick att öppna.

Nu kommer en fråga till dig enligt ovan skrivet.

Varför bar inte Gärningspersonerna in de avlidna och döda människo-kropparna inom jordkällaren och sedan därefter låste dörren och tog med sig nyckeln, för att sedan göra sig av med den ?

Under en sådan förutsättning hade man högst troligast kunnat fördröja upptäckten av de då avlidna och döda kropparna.

Till observandum, tänk på det att det fanns två skottkärror på gården som man hade kunnat transportera de döda kropparna i ... och sedan fram till jordkällaren.

Mvh/ JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-06, 20:40
Medlem
greta-forvetens avatar
Nu var frågan inte ställd till mig men med tanke på det övervåld som använts vid mordet på mannen i fråga så är det gissningsvis ett oöverlagt mord i vansinnigt raseri och då planeras ingenting. Det utförs sedan har gärningspersonen handlat oorganiserat. Detta säger en del om gärningspersonen. Affekt-övervåld-oorganiserad. Inte säkert att gärningspersonen visste om skottkärrorna på gården eller jordkällaren med nyckel i dörren. Dessutom kan gärningspersonen varit psykotisk inte helt otippat med tanke på hur det gått till. Psykotiska personer tänker sig sällan för. Fantombilden som är gjord i samband med morden säger en del.
Citera
2019-10-07, 11:37
Medlem
Mommis avatar
Att täcka över ansikte och kropp brukar tyda på att gm känner offret. fanns det någon i tore eller gerds bekantskapkrets eller familj som hade anknytning till solumshamn?
Citera
2019-10-07, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
Att täcka över ansikte och kropp brukar tyda på att gm känner offret. fanns det någon i tore eller gerds bekantskapkrets eller familj som hade anknytning till solumshamn?

Det var nog lättare att räkna dom vännerna Tor hade snarare än ovänner, han verkade kunna reta upp typ alla han kände.

Fejder som Tor hade före mordet

1. Fejden med dom båda grannarna om pirer och båthus, ekonomiskt motiv
2. Bråket med dottern Barbro som ofta tjatade om pengar, hon fick ärva allt
3. Bråket med brodern Vidar som varit ända sedan Tor fick ärva gården i Brattås
4. Fejden med jaktlaget om att jaga på hans marker.
5. Det planerade giftermålet med Gerd som aldrig blev av, men det ryktades om att familjen inte gillade tanken på att Tor skulle gifta sig på äldre dagar och därmed ändra arvet.
6. Arvet kan mycket väl ha redan blivit ändrat men att det inte blivit inskickat ännu.

Att man täckte över Tors kropp var antagligen för att det var jobbigt för GMn att se Tor död medan man letade igenom gården. En utomstående som mördat Tor i ren psykos hade nog inte agerat så kallt efteråt. En psykotisk mördare hade antagligen bränt upp skiten efteråt, men mördaren var ute efter något är min känsla, dokument eller testamente, värdehandlingar.

Vad man vet fick inte mördaren med sig något från gården som ska ha saknats av anhöriga, bankomatkortet och Gerds väska var väl allt samt en pärm, Gerds bankomatkort var troligen bara ett villospår, man ville få det att se ut som ett rånmord.
Citera
2019-10-09, 11:47
Medlem
Citat:
Det var nog lättare att räkna dom vännerna Tor hade snarare än ovänner, han verkade kunna reta upp typ alla han kände.

Fejder som Tor hade före mordet

1. Fejden med dom båda grannarna om pirer och båthus, ekonomiskt motiv
2. Bråket med dottern Barbro som ofta tjatade om pengar, hon fick ärva allt
3. Bråket med brodern Vidar som varit ända sedan Tor fick ärva gården i Brattås
4. Fejden med jaktlaget om att jaga på hans marker.
5. Det planerade giftermålet med Gerd som aldrig blev av, men det ryktades om att familjen inte gillade tanken på att Tor skulle gifta sig på äldre dagar och därmed ändra arvet.
6. Arvet kan mycket väl ha redan blivit ändrat men att det inte blivit inskickat ännu.

❌Att man täckte över Tors kropp var antagligen för att det var jobbigt för GMn att se Tor död medan man letade igenom gården. En utomstående som mördat Tor i ren psykos hade nog inte agerat så kallt efteråt. En psykotisk mördare hade antagligen bränt upp skiten efteråt, men mördaren var ute efter något är min känsla, dokument eller testamente, värdehandlingar.

Vad man vet fick inte mördaren med sig något från gården som ska ha saknats av anhöriga, bankomatkortet och Gerds väska var väl allt samt en pärm, Gerds bankomatkort var troligen bara ett villospår, man ville få det att se ut som ett rånmord.

Att övertäcka ett mördat offer, handlar oftast om att kunna fördröja upptäckten av den avlidna och mördade kroppen.

Mvh/ JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-09, 12:02
Medlem
Det andra offret Gerd Viklund, drogs och släpades in inuti Ladugårds-anläggningen, ifrågavarande släpades in greppad omkring underbenen's nedersta delar med början från tröskeln och sedan vidare in över det lagda trägolvet där henne's huvud avsatte på trägolvet ett mycket synligt blodspår med en bred av 2 centimeter och där besudlingen gick över trägolvet i en bågform.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-10-09, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det andra offret Gerd Viklund, drogs och släpades in inuti Ladugårds-anläggningen, ifrågavarande släpades in greppad omkring underbenen's nedersta delar med början från tröskeln och sedan vidare in över det lagda trägolvet där henne's huvud avsatte på trägolvet ett mycket synligt blodspår med en bred av 2 centimeter och där besudlingen gick över trägolvet i en bågform.

Mvh/ @JokerⓂ@nnen

Ja antagligen släpandes av två personer ?
Man hade haft svårt att släpa en lealös kropp på egen hand ,såvida inte GMn fick superkrafter efter sin adrenalinkick efter mordet.

Tor blev ju mördad i ladan och täcktes väl bara över. Gerd såg väl att Tor var död och försökte fly.
Mördarna måste ha gått direkt in i ladan för att möta Tor och inte sett att Gerd var där från början.
Detta mord hade antagligen aldrig hänt om mördarna hade sett Gerd från första början.

Man kan undra om det var planerat eller om det bara var ett moment där mördaren flippade ur av någon anledning, antagligen efter en diskussion med Tor. Jag tror faktiskt inte mördarna hade planerat detta, sedan fick man täcka igen spår och lägga ut villospår efter sig så att det skulle se ut som en galning varit där, vilket det iofs också var. Men mördaren verkar ha lagt stor energi på att få det att se ut som ett planerat överfall, antagligen för att mördaren kände offren.

Jag tror mördaren fick en knäpp och sedan agerade iskallt utan att visa några miner, säkert ingen i omgivningen som märkte något förutom den ena personen som jag tror fortfarande har psykiska problem efter morden.

Man får verkligen hoppas på att DNA proven ger något konkret snart.
Citera
2019-10-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ja antagligen släpandes av två personer ?
Man hade haft svårt att släpa en lealös kropp på egen hand ,såvida inte GMn fick superkrafter efter sin adrenalinkick efter mordet.

Tor blev ju mördad i ladan och täcktes väl bara över. Gerd såg väl att Tor var död och försökte fly.
Mördarna måste ha gått direkt in i ladan för att möta Tor och inte sett att Gerd var där från början.
Detta mord hade antagligen aldrig hänt om mördarna hade sett Gerd från första början.

Man kan undra om det var planerat eller om det bara var ett moment där mördaren flippade ur av någon anledning, antagligen efter en diskussion med Tor. Jag tror faktiskt inte mördarna hade planerat detta, sedan fick man täcka igen spår och lägga ut villospår efter sig så att det skulle se ut som en galning varit där, vilket det iofs också var. Men mördaren verkar ha lagt stor energi på att få det att se ut som ett planerat överfall, antagligen för att mördaren kände offren.

Jag tror mördaren fick en knäpp och sedan agerade iskallt utan att visa några miner, säkert ingen i omgivningen som märkte något förutom den ena personen som jag tror fortfarande har psykiska problem efter morden.

Man får verkligen hoppas på att DNA proven ger något konkret snart.

Hej @BerraSwe

På baksidan av den dåvarande Hemmansägaren Tor Öberg's Ladugårds-anläggning, fanns till vänster sett ett litet tomat-odlings-hus 🌿🌿🌿🍅🍅🍅 längst ut i vänster-kanten, väggen hade två stycken rektangulär-formade fönster med ospröjsat glas. Strax till höger sett om det andra fönstret, fanns en svartmålad mindre dörr. Längst till höger sett, fanns två stora svarta skjutdörrar.
Strax utanför Ladugårds-anläggningen's baksida, fanns ett stort potatisland.

Till observandum, jag vet att Gärningspersonen tog sin på baksidan av Ladugårds-anläggningen via en av dörrarna, Gärningspersonen har sedan hållit sig gömd någonstans därinom och sedan överraskat Tor Öberg när ifrågavarande kom in inom Ladugårds-anläggningen.

Själva den då gjorda övertäckningen av Gärningspersonen med en stor mängd olika klädesplagg över Tor Öberg's då avlidna kropp, berodde på att Gärningspersonen ville fördröja upptäckten för närstående samt för polisen av den mördade kroppen.

Själva orsaken till att Tor Öberg's kropp upptäcktes, berodde på att mycket blod från den döda kroppen hade emanerat på golvet vid sidorna av den då övertäckta kroppen.

Mvh/ @Joker♏annen
Citera
2019-10-09, 20:46
Medlem
Vad anbelangade Gerd Viklund, så hade hon aldrig blivit mördad om det då, vid det aktuella tillfället barnen's Fader inte själv hade insjuknat i förkylnings-influensan och sålunda då bestämt sig för att själv se efter de förkylda barnen inom hemmet, meningen var ju ifrån början att Gerd Viklund skulle ta hand om barnen under tiden deras Fader skulle arbeta, men så blev aldrig fallet den dagen, och därför bestämde sig Gerd Viklund för att cykla ut till Tor Öberg, för att därstädes då sysselsätta sig med bland annat fönsterputsning, det vill säga, att det var slumpen och ödet som orsakade Gerd Viklund's död, hon råkade hamna på fel plats vid fel tidpunkt.

Mvh/ @Joker♏annen
Citera
2019-10-09, 21:17
Medlem
[quote=JokerMannen|68956757]Hej @BerraSwe

Till observandum, jag vet att Gärningspersonen tog sin på baksidan av Ladugårds-anläggningen via en av dörrarna, Gärningspersonen har sedan hållit sig gömd någonstans därinom och sedan överraskat Tor Öberg när ifrågavarande kom in inom Ladugårds-anläggningen.

Jokermannen, jag vet inte om du har verklig koll eller fabulerar, detta dubbelmord är alldeles för allvarligt för att driva med.
Jag har läst många av dina inlägg och de har varit trovärdigt beskrivet, men då många detaljer som du beskriver inte finns att finna i de allmänna publikationera så får du precisera varifrån du erhållit uppgifterna ifrån.
Citera
2019-10-09, 22:12
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Att övertäcka ett mördat offer, handlar oftast om att kunna fördröja upptäckten av den avlidna och mördade kroppen.

Mvh/ JokerⓂ@nnen

Jag har förstått att hela Tor var övertäckt och väl gömd. Inte övertäckt med en lätt filt eller jacka bara utan även med annat? På så vis att det verkat som att upptäckten ska fördröjas ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in