Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Var menar du att "lekledaren" stod vid skotten? Han stod i alla fall inte där Wiklund sett honom för varken Glenn Malmström eller Helena Lähde m mfl har sett någon där.

Man får pussla ihop det där, för det är flera vittnen.

Dels har vi Wiklund som kör förbi två gånger. Den första gången hoppar mannen ur den bil som tvärstannat vid övergångsstället öster om Olofsgatan och som Wiklund själv får tvärbromsa för. Den iakttagelsen ligger vid 23.13 och på "bankomatsidan" (södra sidan) av Posten. Wiklunds andra iakttagelse ligger vid 23.17 och då står mannen nere på hörnet vid Sveavägen. Om han står precis runt hörnet så kan varken Morelius eller bankomatfolket se honom där.

Vidare har vi "Taxijuggen" (EAD-2778) dvs den jugoslaviske taxiförare som kör söderut på Sveavägen och får rött ljus. Han ser då en man med ungefär samma signalement som Wiklunds gubbe stå och prata i en walkie-talkie. Men då står mannen på södra sidan av Tunnelgatan, inne i nischen vid kaféet där tunnelbaneingången ligger. Den här iakttagelsen verkar ligga mellan Wiklunds två rundor, ungefär vid 23.15-23.16.

Efter skotten har vi Bengt Palm som svängt runt uppe vid Adolf Fredriks Kyrkogata och kommit tillbaka ner till mordplatsen. Han stannar då utanför Posten men sitter kvar i bilen för att kolla om kusten är klar innan han kliver ur och kilar över till mordplatsen. Medan han sitter där kommer en kille med "Lekledarens" signalement springande över Sveavägen framför Palms bil.

Med andra ord verkar han ha kommit till Posten, sedan gått över till södra sidan för att slutligen komma över till norra sidan vid Posten. När skotten sedan avfyras väntar han dryga 15 sekunder, sedan springer han över Sveavägen till mordplatsen, men fortsätter förbi den fallne Palme och vidare in på Tunnelgatan.

Det för mig då till det fjärde vittnet, limousinföraren Jan Nilsson. Han kommer österut på Tunnelgatan direkt efter skotten och för stanna för rött vid Sveavägen. Medan han står där ser han en man med Lekledarens signalement "springa som f-n" in på Tunnelgatan. Sedan försvinner den mannen in i ett svart hål på Tunnelgatan och syns aldrig till igen.

Lägger man ihop allt det här så blir det svårt att hävda att den här mannen inte haft med mordet att göra. Att det är en och samme man i alla fyra iakttagelser tycker jag också verkar klart med tanke på att han är klädd i en tunn, ljus och kort sommarjacka mitt i kalla vintern. Det är något som vittnena lagt märke till. Så min idé om saken är alltså, att den här killen fungerat just som "lekledare" och samordnat attentatet genom att signalera till mördaren på andra sidan Sveavägen när det är dags.

Dessutom verkar mannen ha radio (walkie-talkie), vilket också stämmer med idén om att han samordnar. Det verkar ju finnas en del folk runtomkring mordplatsen på ett eller ett par kvarters avstånd, och då kan de ju tänkas hålla utkik och meddela in till Lekledaren om några ekipage är på ingående mot mordplatsen. Ungefär så tänker jag mig det hela.
Citera
2023-12-16, 13:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo, de bilderna har jag begärt ut en gång i tiden. https://imgur.com/a/4hIAFLu

Det är inga bra foto och det finns ingen blå jacka med i urvalet. Antagligen är det mest gröna jackor för att utredningen då var intresserad av Victor Gunnarsson med en grön jacka.

AH tyckte foto 4 var mest lik till typen av jacka. Men AH sa även att den jacka som GM hade var längre än den på foto 4.

Men det är tydligt att jacka 4 har mycket gemensamt med tex tensonjacka och till och med parkas, men betydligt mindre gemensamt med rock.

Det finns en tillfredsställande förklaringsmodell för hur vittnen felaktigt skulle fått det till rock. Men jag har inte sett en tillfredsställande förklaringsmodell för hur vittnen felaktigt fått det till blå jacka.

Och när en stor sannolikhet klär mördaren i blå jacka så blir det svårt komma runt Grandmannen i blå jacka som ses av flertalet vittnen.
Citera
2023-12-16, 13:22
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det är tydligt att jacka 4 har mycket gemensamt med tex tensonjacka och till och med parkas, men betydligt mindre gemensamt med rock.

Det finns en tillfredsställande förklaringsmodell för hur vittnen felaktigt skulle fått det till rock. Men jag har inte sett en tillfredsställande förklaringsmodell för hur vittnen felaktigt fått det till blå jacka.

Och när en stor sannolikhet klär mördaren i blå jacka så blir det svårt komma runt Grandmannen i blå jacka som ses av flertalet vittnen.

Det tycker jag också. En blå halvlång jacka i mörker kan lätt förväxlas med en mörk rock men inte tvärtom

Om man tänker på SE och hans rock så liknar den mer 2 och 3 än jacka 4 som IM och AH tyckte påminde om GM:s jacka.
Citera
2023-12-16, 13:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det tycker jag också. En blå halvlång jacka i mörker kan lätt förväxlas med en mörk rock men inte tvärtom

Om man tänker på SE och hans rock så liknar den mer 2 och 3 än jacka 4 som IM och AH tyckte påminde om GM:s jacka.

För full transparens så har jag i min teori där SE är mördaren (vilket jag ju inte alls tror) honom iklädd en blå jacka. Tycker på helheten den teorin går ihop bättre än att han skulle mördat Palme i mörk rock.

Tyvärr är det i ensam-galning-scenariot naturligt osannolikt att vi får veta sanningen nu när det gått snart 38 år. Det skulle väl vara om mördaren fortfarande lever och börjar prata på ett ålderdomshem när förståendet.

Man skulle ge mycket pengar för att få se en bild av mördaren i sin blåa jacka... Det jag helst i hela världen vill se är palmemordet. Tänk att få vara en fluga på väggen i Dekorimahörnet.
Citera
2023-12-16, 13:50
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
För full transparens så har jag i min teori där SE är mördaren (vilket jag ju inte alls tror) honom iklädd en blå jacka. Tycker på helheten den teorin går ihop bättre än att han skulle mördat Palme i mörk rock.

Tyvärr är det i ensam-galning-scenariot naturligt osannolikt att vi får veta sanningen nu när det gått snart 38 år. Det skulle väl vara om mördaren fortfarande lever och börjar prata på ett ålderdomshem när förståendet.

Man skulle ge mycket pengar för att få se en bild av mördaren i sin blåa jacka... Det jag helst i hela världen vill se är palmemordet. Tänk att få vara en fluga på väggen i Dekorimahörnet.

Visst det kan ju tänkas att SE hade en annan rock än på bilden och som han sagt sig ha på mordkvällen. https://imgur.com/a/hXdCJWk
Men det hade varit ganska riskabelt för honom att påstå det till polisen så kort tid efter mordet om han nu varit GM. Ifall någon från Skandia eller i närheten av mordplatsen sagt något annat.

Men SE kunde kanske skyllt på minnesförlust eller så var det ännu en del i hans listiga plan.
Citera
2023-12-16, 14:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Visst det kan ju tänkas att SE hade en annan rock än på bilden och som han sagt sig ha på mordkvällen. https://imgur.com/a/hXdCJWk
Men det hade varit ganska riskabelt för honom att påstå det till polisen så kort tid efter mordet om han nu varit GM. Ifall någon från Skandia eller i närheten av mordplatsen sagt något annat.

Men SE kunde kanske skyllt på minnesförlust eller så var det ännu en del i hans listiga plan.

Väktarna säger ju faktiskt något annat än rock. Och SE nämner ju aldrig väktarna för polisen.

Det jag tänker i detta scenario är att SE mördat Palme i blå jacka inför många vittnen. Han kan ju inte ändra mördarens signalement, det var ju så många vittnen. Men han kan ändra sin egen klädsel för att inte va lik mördaren. Så han säger han hade mörk rock, och han förankrar det med historien om vittnet som sett en man i mörk rock. Det han förmedlar är "mördaren vet vi hade blå jacka, jag hade mörk rock". Det handlar således inte om att vara förväxlad med mördaren, utan om att väva in sina påhittade kläder i vittnesmålen, för att poliser ska utgå från att han hade mörk rock.

Jämför detta med utredaren i senaste PU som var inne på att SE inte hade handledsväska när han mördade Palme, utan la till väskan efteråt. (om jag förstått tankegången rätt). Det faller ju på att väktarna beskriver hur SE lägger upp sin väska på disken efter mordet. Att SE la sig till med mörk rock faller inte i vittnesmålen.

Men nu blev det OT.

Har du hittat nån mördar kandidat? Min är ju CA
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-12-16 kl. 14:43.
Citera
2023-12-16, 14:44
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Väktarna säger ju faktiskt något annat än rock. Och SE nämner ju aldrig väktarna för polisen.

Det jag tänker i detta scenario är att SE mördat Palme i blå jacka inför många vittnen. Han kan ju inte ändra mördarens signalement, det var ju så många vittnen. Men han kan ändra sin egen klädsel för att inte va lik mördaren. Så han säger han hade mörk rock, och han förankrar det med historien om vittnet som sett en man i mörk rock. Det han förmedlar är "mördaren vet vi hade blå jacka, jag hade mörk rock". Det handlar således inte om att vara förväxlad med mördaren, utan om att väva in sina påhittade kläder i vittnesmålen, för att poliser ska utgå från att han hade mörk rock.

Jämför detta med utredaren i senaste PU som var inne på att SE inte hade handledsväska när han mördade Palme, utan la till väskan efteråt. (om jag förstått tankegången rätt). Det faller ju på att väktarna beskriver hur SE lägger upp sin väska på disken efter mordet. Att SE la sig till med mörk rock faller inte i vittnesmålen.

Men nu blev det OT.

Har du hittat nån mördarkandidat?

Ja, men inte SE. Jag tycker inte jacka 4 riktigt passar in på SE:s klädstil.
https://imgur.com/a/hrVcc9F

Har hållit på ett par år tillsammans med en nära vän och utreda ett spår som vi tror på. Kan inte berätta så mycket mer om det just nu.
Citera
2023-12-16, 14:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, men inte SE. Jag tycker inte jacka 4 riktigt passar in på SE:s klädstil.
https://imgur.com/a/hrVcc9F

Tur för LJ att han inte är så lång och hade kort jacka...
Citera
2023-12-17, 07:47
Packetipiketen - "lekledare" och "storknall" Vad menar du med det om du skulle beskriva det olindat dvs rakt, informationsfylligt och kortfattat med primärt syfte för ökad förståelse i tråden?
Citera
2023-12-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Packetipiketen - "lekledare" och "storknall" Vad menar du med det om du skulle beskriva det olindat dvs rakt, informationsfylligt och kortfattat med primärt syfte för ökad förståelse i tråden?

Med "lekledaren" menar jag den man som leder, samordnar och dirigerar attentatet mot Olof Palme från Sveavägens västra trottoar. Flera vittnen ser den här mannen under de 5-6 minuter som föregår skotten mot makarna Palme och minst två vittnen ser honom direkt efter skotten när han rusar över Sveavägen via mordplatsen och vidare in på Tunnelgatan. Sedan dess har han varken hörts eller synts till.

Med "storknallen" avser jag den höga knall som inträffar ganska jämnt en minut efter skotten mot Olof och Lisbeth Palme. Den knallen har troligtvis sitt ursprung på Kammakargatan direkt norr om Adolf Fredriks Kyrka och flera vittnen berättar om den i förhör.

Allt detta har jag förklarat i tidigare inlägg, plus en massa andra detaljer om vittnesuppgifterna och hur de här två sakerna passar in i ett större sammanhang. Om du vill ha mer kött oå benen går det fint att bläddra tillbaka i arkivet på min "kanal" här på forumet så hittar du de inläggen, som alla är av ganska nytt datum.
Citera
2023-12-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Med "lekledaren" menar jag den man som leder, samordnar och dirigerar attentatet mot Olof Palme från Sveavägens västra trottoar. Flera vittnen ser den här mannen under de 5-6 minuter som föregår skotten mot makarna Palme och minst två vittnen ser honom direkt efter skotten när han rusar över Sveavägen via mordplatsen och vidare in på Tunnelgatan. Sedan dess har han varken hörts eller synts till.

Med "storknallen" avser jag den höga knall som inträffar ganska jämnt en minut efter skotten mot Olof och Lisbeth Palme. Den knallen har troligtvis sitt ursprung på Kammakargatan direkt norr om Adolf Fredriks Kyrka och flera vittnen berättar om den i förhör.

Allt detta har jag förklarat i tidigare inlägg, plus en massa andra detaljer om vittnesuppgifterna och hur de här två sakerna passar in i ett större sammanhang. Om du vill ha mer kött oå benen går det fint att bläddra tillbaka i arkivet på min "kanal" här på forumet så hittar du de inläggen, som alla är av ganska nytt datum.

”Storknallen” är alltså möjligtvis den ”snärtiga lilla historia” som Engström hör när han just kommit ut från Skandia. Förutom att han säger sig bara hört ett skott så beskrev han det just som ett skott han inte kopplar till något särskilt. Samtidigt var han tillräckligt nära kyrkan för att ha uppfattat det.

Stackars Engström om det var så här det förhöll sig. Palme signade ned död till marken innan Engström hunnit ut och ”storknallen” är hans alibi på det. Hans story att han bara hörde ett skott, som han säger sig inte lagt större notis om, har då sin naturliga förklaring och det har inget med att han försöker manipulera utredarna. Hade han velat det hade han ju troligen sagt sig inte hört några skott alls.

Jag kände inte till ”storknallen” förrän du tog upp den. Undra om de som velat peka ut Engström som skytt också är obildade kring den eller om de valt att inte kännas vid den. Vad Engström anbelangar är den ju skitviktig.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-17 kl. 18:37.
Citera
2023-12-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
”Storknallen” är alltså möjligtvis den ”snärtiga lilla historia” som Engström hör när han just kommit ut från Skandia. Förutom att han säger sig bara hört ett skott så beskrev han det just som ett skott han inte kopplar till något särskilt. Samtidigt var han tillräckligt nära kyrkan för att ha uppfattat det.

Stackars Engström om det var så här det förhöll sig. Palme signade ned död till marken innan Engström hunnit ut och ”storknallen” är hans alibi på det. Hans story att han bara hörde ett skott, som han säger sig inte lagt större notis om, har då sin naturliga förklaring och det har inget med att han försöker manipulera utredarna. Hade han velat det hade han ju troligen sagt sig inte hört några skott alls.

Jag kände inte till ”storknallen” förrän du tog upp den. Undra om de som velat peka ut Engström som skytt också är obildade kring den eller om de valt att inte kännas vid den. Vad Engström anbelangar är den ju skitviktig.

Den som ska ha credit för "storknallen" är Faderlig, som pekade mig i den riktningen. Sedan gjorde jag ett analysjobb på den, som jag får ta ansvaret för.

Jag är numera helt övertygad om att mordet begicks medan Boforsarna (Björkmans kamrater) fortfarande var inne på Götabanken och tog ut pengar. Att Björkman inte har någon kontakt med kamraterna efter att de kommit ut från banken framgår av hypnosförhöret. Det är inte så lätt att ljuga under hypnos, men i andra förhör så ljuger eller missminner han sig om den här saken.

Dessutom verkar han ha manipulerat kamraterna till att också missminna sig om det här. Varför han gör det är en intressant fråga, som vi emellertid får spara till en annan gång. Vad jag ser är i alla fall att Björkman inte hamnat där av någon slump och när han ser kamraterna komma ut från banken efter skotten så varken ropar han eller försöker kila ikapp dem för att göra dem varse vad som hänt. Istället går de miste om århundradets händelse, som de missar därför att det ligger bakom ryggen 20-30 meter ner. Mycket snopet, och mycket suspekt vad Björkman beträffar.

Nu på eftermiddagen har jag roat mig med att plöja igenom förhören med Stig Engströms exfru Margareta. Bland annat nämner hon där att Stig var högerhänt, vilket ju också diskvalificerar honom eftersom mördaren sköt med vänster hand. Även om proffs tränas på att skjuta med bägge händerna så blir det nog svårt att hävda att Engström hörde till den kategorin.

Mitt intresse för Engström har varit ganska pissljummet sedan Petterssons & Peterssons samordnade pajaskonster drog igång 2018. Dessförinnan såg jag honom som intressant men inte som mördare utan som någon slags medhjälpare eller "funktionär" vid attentatet. Det talades om kopplingar till underrättelsetjänsten eller Stay Behind, vilket jag tyckte var intressant – och tycker nog alltjämt det.

Däremot hade jag aldrig ens lagt märke till Engströms nära kopplingar till Bofors, som går via just exfrun Margareta Hessle vars pappa Nils Hessle kuskade runt världen och sålde svenska kanoner för just Bofors' räkning. Men det stoppar inte där, för om jag förstått saken rätt så hade Nils Hessle två döttrar varav den ena gifte sig med Stig Engström och den andra med Mauritz Sahlin, som "reste över världen och sålde Bofors krigsmaterial." Det berättar Nils Hessles dotterson som också heter Mauritz och som varit VD och koncernchef för SKF.

http://www.boflv.se/arkiv/070911_Mauritz_Sahlin.pdf

Även farfar hette Mauritz Sahlin, så vi har tre stycken Mauritzar i rad. Farfar Mauritz var generaldirektör för såväl generalpoststyrelsen som telegrafstyrelsen och järnvägsstyrelsen. Dessutom var han expeditionschef på civildepartementet och överståthållare åt kungen. Mellan-Mauritz blev alltså Boforshöjdare och skötten den svenska krigsmaterielexporten med just Nils Hessle som alltså var Stig Engströms svärfar.

Det hade jag aldrig sett, att Stig Engström hade så oerhört nära band med den absoluta toppen inom såväl krigsmateriel som infrastruktur. Det förklarar varför en så pass låg försäkringstjänsteman ändå kunde umgås med betydligt större kanoner. Det var hans äktenskap med Margareta Hessle som skapade de förbindelserna.

Så det tyckte jag var väldigt intressant och kommer definitivt att borra vidare i det framöver. Engström är inte intressant som gärningsman, men däremot är han som sagt intressant som "funktionär" av vid attentatet. Det som ger honom alibi är inte "storknallen" utan det är mordtidskorrigeringen till kl 23.19, vilken gör att Engström inte hinner ner till mordplatsen i tid för att skjuta Palme. Men visst är det riktigt att han även hör "storknallen" som han mycket riktigt beskriver som en avgassmäll.

Den smällen ligger då ganska precis en minut efter mordet, och när Stig Engström kommer ut på gatan från Skandia så har Nicola Fauzzi redan tittat klart ner mot mordplatsen och fortsatt sin promenad norrut mot Odenplan och nattbussen. Engström hinner förbi Götabanken innan Boforsarna kommer ut därifrån efter avslutade uttag, och är alltså nere vid mordplatsen cirka 1.15 minuter efter skotten.

När Engström kommer fram till mordplatsen så kommer Boforsarna ut från banken, vilket Björkman alltså ser från sin position vid Dekorimas entrénisch. Han berättar om det i hypnosförhöret, att de fortsatt norrut utan att vända sig söderut, utan det var visst bara Klas Nyberg som hade givit ett ögonkast bakåt över axeln, men då alltså inte sett Björkman där. Vilket säkerligen kan bero på att Björkman höll sig undan från dem, efter att i sista stund lyckats skaka av sig dem vid banken.

"Den osannolike mördaren" i all ära, men sannolikheten att Stig Engström skjutit Olof Palme är lika med noll. När jag läst Thomas Petterssons Filter-artikel så tog jag kontakt med honom och under korrespondensen så skojade jag lite med honom på bästa Tage Danielsson-vis: "Engström är så osannolik som mördare att det rentav inte var han!" Det skämtet gick inte nog riktigt hem där, men det bjuder jag på. Den här senaste varianten på mörkläggningen av mordet använder Engström som ensam gärningsman just därför att man på så sätt kan sopa igen de verkligt intressanta spåren rörande Engström, och som handlar precis om de där förbindelserna som jag pekat på här ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in