2023-12-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
35-45% av Ukrainas befolkning vill byta fred mot territorium. Många av dem skulle dock nog hellre se Putin bli krossade av Nato i all sin makt. Men det är västvärlden inte så sugna på, i det avseendet har väst vänt Ukraina "ryggen". Inte så konstigt.

Vi får hoppas på något balanserat slut på denna historia, så det inte slutar som när talibanerna vann i Afghanistan.

Det vore väl en fantastisk lösning och Ryssarna lämnade Ukraina vind för våg så att folket får fred.
Citera
2023-12-16, 13:01
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Se tråden: (FB) Många ukrainare redo att kompromissa för fred
Edit:
framför allt denna: (FB) Många ukrainare redo att kompromissa för fred
samt undersökningarna som diskuteras tidigare: KIIS (mest Zelensky-vänliga, högst krigstöd), Gallup (mitten, kanske den med bäst trovärdighet), RatingGropu (mest "krigströtta"*, lägst trovärdighet kanske, men inget rysstrolleri)

*= gillar inte begreppet egentligen.
Källa efterfrågades, varför slingrar du dig?, hittar du bara på nu igen....länk till tråden är ingen källa din vatnik.
Citera
2023-12-16, 13:06
Medlem
Jag fattar inte varför folk är så jävla oroliga för att stödet för Ukraina sjunker i västvärlden? För det första har Ukraina redan tillräckligt med materiell att de kommer kunna försvara sig under en lång tid framöver. För det andra har Ryssland knappast visa sig kapabla att bedriva en speciellt lyckosam invasion av Ukraina hittills, så varför skulle det vara annorlunda nu? Och för det tredje, OM Ryssland ändå skulle lyckas med en förnyad invasion av Ukraina kommer det att återigen uppmärksammas och skapa oro och rädsla för Ryssland i västvärlden, och stödet kommer öka igen.

Att vissa tror att detta innebär dödsstöten för Ukraina är ju inte bara djupt felaktigt, det är direkt naivt att tro det!
Citera
2023-12-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tror inte man ska måla fan på väggen, En del av skakigheten från väst kommer nog från att vi tömmer våra egna lager och det är problem att rampa upp produktionen. Inflationen är på väg ner kanske kan ses som att kriget inte sabbar vår ekonomi. Tyskland har ju tagit på sig ledartröjan från USA. Det tror jag retar Kreml ännu mer då dom trodde att dom hade Tyskland som bundsförvant. Verkar som Tyskland har gått all-in för att hjälpa Ukraina. Om USA släpper loss ATACMS och annat godis kanske kan ses som extra godis.
Långtskjutande ATACMS kan nog redan finnas på plats.
Ukraina har all rätt i världen att prickskjuta ut en invadörs hembaser för lite av varje, långt inne i Ryssland.
Citera
2023-12-16, 13:09
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Jag fattar inte varför folk är så jävla oroliga för att stödet för Ukraina sjunker i västvärlden? För det första har Ukraina redan tillräckligt med materiell att de kommer kunna försvara sig under en lång tid framöver. För det andra har Ryssland knappast visa sig kapabla att bedriva en speciellt lyckosam invasion av Ukraina hittills, så varför skulle det vara annorlunda nu? Och för det tredje, OM Ryssland ändå skulle lyckas med en förnyad invasion av Ukraina kommer det att återigen uppmärksammas och skapa oro och rädsla för Ryssland i västvärlden, och stödet kommer öka igen.

Att vissa tror att detta innebär dödsstöten för Ukraina är ju inte bara djupt felaktigt, det är direkt naivt att tro det!
Problemet är att ju mer stödet sjunker så kommer Ukraina tvingas till förhandlingsbordet.
Att Putin ockuperar hela Ukraina kommer inte ske och detta kan dom inte uppnå.
Men att dom lyckas förhandla sig till områdena som dom nu ockuperat, det däremot är inte omöjligt om inte väst tar sig i kragen.
Citera
2023-12-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag har uppfattat att du står på Ukrainas sida, det där uttalandet som antyder att Ukraina är uberkorrupt och försöker fiffla till sig pengar genom att manipulera bokföringen ska man nog vara försiktig med om vi siktar på att fortsätta ge stöd till Ukraina.
Nejdu här är det ingen som påstår Ukraina är korrupt, jag har helt enkelt ingen kunskap om detta därför är det inte möjligt för mig att antyda sådant, det jag talar om är propaganda , som även från Ukrainas sida kan ta avsteg från den fullständiga sanningen, men självklart är denna propaganda väsensskild från de oerhört skruvade lögnerna som kommer från Kreml,,,
Citera
2023-12-16, 13:15
Medlem
Citat:
Problemet är att ju mer stödet sjunker så kommer Ukraina tvingas till förhandlingsbordet.
Men att dom lyckas förhandla sig till områdena som dom nu ockuperat, det däremot är inte omöjligt om inte väst tar sig i kragen.
Fast det blir samma problem som jag tog upp tidigare i tråden, nämligen att freden som uppstår kommer att vara en skrivbordsseger för Ryssland. Aldrig att befolkningen i dessa ockuperade områden kommer att acceptera en rysk ockupation, och följden blir istället ett kostsamt gerillakrig för Ryssland. Förutsättningarna finns ju där: det finns en stark vilja att få bort Ryssland ur området, befolkningen är uppenbarligen krigsvilliga och det existerar redan så pass mycket vapen i regionen att kriget kan fortsätta i decennier.
Citera
2023-12-16, 13:15
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Putin har ju uttryckligen sagt att ett oåterkalleligt krav är de-militarisering och av-nazifiering. Med dom absoluta kraven så är förhandlingar meningslösa.
Citera
2023-12-16, 13:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det vore väl en fantastisk lösning och Ryssarna lämnade Ukraina vind för våg så att folket får fred.

Tror inte det skulle vara så fantastiskt för civila ryssar i Donbas och Krim. Risk för etnisk rensning å det grövsta. Se evt (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2023-12-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Varför håller du på att skriva till mig ?
Du blir ju pissenödig och orolig för det minsta lilla.

Stämmer.
Har inte funnits så mycket att diskutera som är nytt.
Ryssen behåller sin ockuperade områden. Ukraina försöker tappert på mindre områden.
Intar något litet , men tappar det lika fort. Alltså noll nytta.
Människor bara dör.

Jag gjorde en miss när jag kollade diagrammet. Men när det kommer till missar så ligger jag i lä i denna tråd. Men trots allt är Ukraina jävligt korrupt.

Men när vi ändå pratar missar kan du väl ta och utveckla din och många andras stora miss med att vi i väst vänder Ukraina ryggen!
Detta har jag hävdat hela tiden kommer ske.

De stackars Ukrainarna är lämnande åt ett hemskt öde.
Till ingen nytta.
Hade Ukraina fått skriva på fredsavtalet som de ville i starten på denna konflikt men som USA sätte stopp för hade allt detta hemska inte behövt ske.

Så plutten berätta hur du känner ?
Berätta om dina framtidsplaner för Ukraina ?
Ukrainarna kämpar på mot de hemska Putinmördarna , de skall de ha en eloge för, att lägga sig för krigstörstiga galningar likt putin, o därmed låta sitt lands frihet utplånas,,ja såna som föreslår sånt, dessa människor eller vad man skall kalla dem? ger jag inte mycket för,,
Citera
2023-12-16, 13:21
Medlem
Citat:

Enligt din tidigare, felaktiga, uppgift hade stödet minskat på ett år ner till 10%. Nu ska problemet vara att stödet minskar ytterligare så måste det förhandlas. Tvingas till det.
Är du nere i minus procent nu.?

Verkligheten är att stödet ökar, är stabilt och långsiktigt. Det är en våt dröm från Putin och Peskov att det skulle minska eller upphöra. Finns inte med på kartan.
Bara för ryssarna att inse, packa med sitt skrot och rester av en slagen arme'
och
återvända hem till moder ryssland.
Citera
2023-12-16, 13:22
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Ser att raketangreppen mot Kiev har intesifieratsts nu under vintern igen. Hur kan de korrumperade och outvecklade ryzzarna ens ha mage att göra så?

Raketangreppen dvs. terroraangreppen mot Kiev intensifierats för att Ryssland har avsaknad av grundläggande moral där de utan blinka jävlas med civila istället för militära mål enbart för terror.
D.vs. Ryssland krigar med total avsaknad av proportionalitetsprincip som civiliserade länder gör där ett visst antal civila kan dö av collateral damage förutsatt bara att militära värdet är mycket stort.

Citat:
De skulle ha gått i konkurs/ hamnat i inbördeskrig/styckas upp/ kapitulerat osv 100 ggr om vid det här laget enligt västerländska källor och massmedia...

Jag vet ärligt talat inte vilka källor du bygger denna uppfattning på då det sannerligen inte är mainstream-media som i bästa fall varit försiktigt positiva men aldrig trott på snabb brakseger, såvida du inte förväxlar "västerländska källor" med vissa skribenter här på Flashback?

Men visst, det finns säkert sådana överoptimistiska media.källor även om det är minoritet, som jag kan tänka mig handplockas i Z-propaganda som moralisk boost att Ryssland är "still standing", är det möjligtvis därifrån du fått den uppfattningen?

Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Svenske prickskytten Johan offrade allt för att hjälpa Ukrainas militär i kriget mot Ryssland

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenske-prickskytten-johan-offrade-allt-for-att-hjalpa-ukrainas-militar-i-kriget-mot-ryssland--l3ub7 6

Hemma i Sverige väntade Johan Fredrikssons fru Linda och döttrarna på att han skulle komma hem.

Vilken otroligt smutsig människa. Åker iväg för att få lite spänning i sitt liv och lämnar fru och barn bakom sig. Åker iväg och dör och förstör totalt för sin fru och barn. Frivilligt. Vilket jävla stolpskott. Han fick det han förtjänade.

Låt se, det verkar inte bättre än ytterligare ett paradexempel på selektiv moralisk indignation som ju verkligen är en paradgren hos pro-ryssar i denna tråd. Det framgick faktiskt inte i reportaget att han enbart skulle vara en ansvarslös adrenalin-junkie, utan kan mycket väl drivas av en ansvarskänsla att bekämpa destruktiva krafter. (Som man känner sig själv känner man ju andra, och är man oförmögen att tänka ur ett allmän-mänskligt perspektiv blir det väl lätt hänt att enbart projicera adrenalin-junkie, då detta vore enda tänkbara rsaken för dem själva om de inte tvingats ut i krig).

Låt mig gissa, du känner inte samma moraliska indignation över ryska soldater som lämnar sin familj utan något motiv att vare sig skydda sitt eget folk eller andras, utan enbart som bricka i imperialistiska invasionskrig?

Det finns olika nivåer på smuts, ifall man trots allt tillgänglig kunskap om hur Ryssland uppför sig ändå kan sympatisera dem, har man naturligtvis kastat allt vad grundläggande heder och mänsklig anständighet heter i sopkorgen, och är i min mening smuts som också passar där.

Med det sagt kan även smuts som åtminstone följer en någorlunda konsekvent moralisk linje få en gnutta respekt för det, och står därmed en liten smula högre än smuts med dubbla moraliska måttstockar som är den lägsta formen av smuts.

Citat:
35-45% av Ukrainas befolkning vill byta fred mot territorium. Många av dem skulle dock nog hellre se Putin bli krossade av Nato i all sin makt. Men det är västvärlden inte så sugna på, i det avseendet har väst vänt Ukraina "ryggen". Inte så konstigt.

Vi får hoppas på något balanserat slut på denna historia, så det inte slutar som när talibanerna vann i Afghanistan.

Ja, det är väl inte helt orimligt, speciellt om man inte bor i närheten av ockuperat territorium och inte känner samma relation till det som övriga landet, även om jag är lite nyfiken på var du fått dessa siffror ifrån?

Med det sagt är det andelen ryssar som önskar slut på kriget betydligt större än så, någon Rysslands-kännare uppskattade stödet för Putin och kriget till 25% och verkar rimligt.
(Att Rysslands egna opinionsmätningar visat på 71% är nog mindre intressant i land där demonstration med blanka papper kan få en arresterad, och enbart gå runt i kläder med blå-gula kombinationer kan ge trubbel om det godyckligt tolkas som stöd för Ukraina),

Däremot har du rätt i att västvälden gjort många fel även om det i vissa fall är lätt att vara efterklok, till att börja med så fegade man ur i början och gjorde bara en långsam upp-trappning av kraftigare vapen när Putins röda linjer inte visade sig få direkta konsekvenser.

Sedan uppmuntrandet/uppmaningen att Ukraina skulle köra sin motoffensiv enligt NATO-doktrin trots att förutsättningarna med flygunderstöd inte alls fanns där.

Du har nog också rätt i att vissa krafter i västvärlden mycket hellre ser ett vingklippt än totalt besegrad Ryssland, då det senare skulle kunna ge kaos med icke önskvärda effekter på världsarenan.

Sedan har vi ju också Putins knähundar som Orban som förvårar saker, så överhuvudtaget finns en hel del faktorer som påverkar, och knappast så att detta krig är orkestrerat från början av USA/NATO där allt går "enligt förutbestämd plan", som vissa tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in