2023-12-15, 12:19
Medlem
vonblixens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Har inte riktigt kunnat förklara för mina barn varför Mara vill sno stenen.
Barnen tycker det är konstigt för hon borde väl inte heller vilja att bergatrollet vaknar.

Mara är ju den elaka häxan, och väldigt avundsjuk på Dorabella som alla beundrar så mycket. Hennes plan är därför att först sno stenen, för att sedan lämna tillbaka den precis innan bergatrollet vaknar. När alla ser att det är hon, Mara som räddat hela byn så kommer alla beundra henne ännu mer än de beundrar Dorabella.
Citera
2023-12-15, 20:54
Medlem
picapicans avatar
Var det samma handling om bärnsten och bergtroll i den gamla kalendern från 70-talet? Jag har inget minne av det.
Citera
2023-12-16, 12:46
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Var det samma handling om bärnsten och bergtroll i den gamla kalendern från 70-talet? Jag har inget minne av det.

Nej, i den gamla vaknade Bergatrollet upp efter att ha sovit i 700 år och kunde enligt Gorm vara vaken lika länge innan han vaknade igen. De ville mest få honom att somna om för att han inte skulle ta några av dem att ha som husdjur i bur, vilket han gjorde med det lilla trollet som spelades av Birgitta Andersson (som dock märkte att Bergatrollet egentligen var väldigt snäll, men ensam).
Alla småväsen behövde tillsammans i olika stämmor sjunga en uråldrig vaggvisa för att han skulle somna om, men då det hade gått 700 var det ingen som kunde melodin (Gorm hade texten nedskriven). En vaggvisa som Bergatrollets mamma brukade sjunga för honom när han var liten och skulle sova, men Birgitta Anderssons lyckades få honom att nynna melodin för henne (han ville inte sjunga den med text för han blev så trött och sömnig av att höra den).
Citera
2023-12-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Någon mer som tänkte på flatflörten från Dorabella till Mara i avsnitt 13? De har ju tidigare haft med prideflagga/teckning lite snabbt i en scen.
Det blev mer i avsnitt 15 - Dorabella upptäckte en tavla av sig själv hemma hos Mara. Undrar om Mara tittar på den medan hon håller på med sitt trollspö.
Citera
2023-12-16, 14:38
Medlem
FB-Wannabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Den kanske mest älskade julkalendern någonsin i ny tappning alltså. Vi är många som har nostalgiska minnen av serien och en viktig sak som inte kan återskapas är Björn Isfälts underbara musik. Men jag kommer ge det hela en chans eller två, vilket blir första gången jag ser en julkalender på säkert tjugo år. Vad tror ni, flipp eller flopp?

https://www.svt.se/kultur/trolltider-far-nytt-liv-i-arets-julkalender

Nej!Inget slår fan Sunes Jul.
Citera
2023-12-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Det blev mer i avsnitt 15 - Dorabella upptäckte en tavla av sig själv hemma hos Mara. Undrar om Mara tittar på den medan hon håller på med sitt trollspö.

Kommer sluta med att Dorabella lapar Maras katt..
Citera
2023-12-17, 09:17
Medlem
keckoishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Nej, i den gamla vaknade Bergatrollet upp efter att ha sovit i 700 år och kunde enligt Gorm vara vaken lika länge innan han vaknade igen. De ville mest få honom att somna om för att han inte skulle ta några av dem att ha som husdjur i bur, vilket han gjorde med det lilla trollet som spelades av Birgitta Andersson (som dock märkte att Bergatrollet egentligen var väldigt snäll, men ensam).
Alla småväsen behövde tillsammans i olika stämmor sjunga en uråldrig vaggvisa för att han skulle somna om, men då det hade gått 700 var det ingen som kunde melodin (Gorm hade texten nedskriven). En vaggvisa som Bergatrollets mamma brukade sjunga för honom när han var liten och skulle sova, men Birgitta Anderssons lyckades få honom att nynna melodin för henne (han ville inte sjunga den med text för han blev så trött och sömnig av att höra den).

Jaså, minns inget av detta, även om det låter fullt rimligt. Minns bara att trollen ansåg att Dora-Bella var för präktig och Mara för ond och korsade dem därför medelst ramsan "Häck väck våt fläck!", varpå de mixades till ett misch-masch där Dora-Bella fick mörkgrått hår och Mara blev blond. Minns att jag tyckte det var synd på den tidigare så intagande Dora-Bella.
Citera
2023-12-17, 12:22
Medlem
Herregud vad skarsgård pojken spelar uselt. Noll naturlig talang. Inte ärvt något från fadern direkt.

Men nepotism grejen måste göras tidigt
Citera
2023-12-17, 17:43
Medlem
Så vilken Dorabella tycker ni är/var vackrast, 1979 års version spelad av Siw Malmqvist, eller årets version, spelad av Helmon Solomon?
Citera
2023-12-17, 18:32
Medlem
Durochmolls avatar
Visst det är en barnkalender, men oj vad lite sympati jag känner för både Dorabella och Sleva, vilka osympatiska karaktärer. Dorabella går mest runt med armarna i kors och ser sur ut, samtidigt som vi ska tro på att aaalla älskar henne, och Sleva är lika dryg. Jag saknar originalversionen.
Citera
2023-12-17, 20:50
Medlem
keckoishs avatar
Visste jag inte bättre, så skulle jag säga att de som skriver på detta forum allihopa är rasister. Vilka har baktalats hitills i denna tråd? Dorabella, Love, Sleva. Vilka har lovprisats? Vätten, Saga och farmodern. Gemensamt för de tre första är att de är brunögda. De senare är blåögda. Ungefär så.
Citera
2023-12-18, 01:37
Medlem
picapicans avatar
Farmor skulle varit mint 10 år äldre, för att det skulle bli verklighetstroget och passande. Förstår inte vad hennes dejtande har med det övriga att göra heller. Det passar inte riktigt in.

Alldeles för lite julstämning, men det blir väl så när SVT ska anpassa julkalendern till alla nysvenskar i landet.

En svarting som fe, så typiskt statstelevisionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in