2023-03-03, 09:29
Medlem
serotonins avatar
Den kanske mest älskade julkalendern någonsin i ny tappning alltså. Vi är många som har nostalgiska minnen av serien och en viktig sak som inte kan återskapas är Björn Isfälts underbara musik. Men jag kommer ge det hela en chans eller två, vilket blir första gången jag ser en julkalender på säkert tjugo år. Vad tror ni, flipp eller flopp?

Citat:
I Vårby gård utanför Stockholm har en sagolik värld byggts upp inför inspelningen av årets julkalender ”Trolltider – legenden om Bergatrollet”.

Bland skådespelarna finns namn som Kjell Bergqvist, Nour El-Refai och Malte Gårdinger.

Regissören Lisa Farzaneh vill ta minnet av gamla ”Trolltider” och översätta det till i dag.

– Det blir en ny historia men mer spännande. ”Sunes jul” ska möta ”Sagan om ringen”, fast det ska passa för hela familjen, säger Lisa Farzaneh.

Citat:
– Vi vill hedra minnet av ”Trolltider”. Jag tillhör generationen som njöt som mest av den julkalendern. Så länge man hedrar den och har kvar det som var bra så tror jag att man kan känna samma kärlek, säger hon.

https://www.svt.se/kultur/trolltider...ts-julkalender
Citera
2023-03-03, 09:33
Medlem
Duvlorts avatar
När de skriver "Sagan om Ringen" menar de nog "Rings of Power".
Citera
2023-03-03, 10:00
Fiaskovarning.

De som tittar idag skiter fullständigt i trolltider. Känns mer som några i min egen ålder tänker att "nu ska barnen få uppleva vad JAAAG fick när jag var barn, och få samma otrooooligt hääärliga känsla".

Räknar med totalhaveri.
Citera
2023-03-03, 10:03
Snart kommer väl "Vilse i pannkakan" också, fast "Vilse i kebabpizzan" med Björn Ranelid istället för Staffan Westerberg
Citera
2023-03-03, 10:19
Medlem
Själv har jag aldrig förstått storheten med Trolltider och förstår därför inte heller varför just den ska göras i ny version. Men jag är flexibel och öppensinnad, så jag ger det en chans.
Citera
2023-03-03, 10:32
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Filmindustrin, både i Sverige och globalt, verkar ha helt slut på idéer. Det är nyinspelningar och urvattnade uppföljare överallt. Det alla har gemensamt är att de är sämre än originalet. Vågar man inte satsa pengar på bra manus eller är det verkligen så illa att alla bra och spännande idéer är slut? Har svårt att tänka mig att det skulle vara så.
Citera
2023-03-03, 10:34
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Själv har jag aldrig förstått storheten med Trolltider och förstår därför inte heller varför just den ska göras i ny version. Men jag är flexibel och öppensinnad, så jag ger det en chans.

Den är oerhört mysig och stämningsskapande, något de verkar helt ha glömt i moderna julkalendrar.
Citera
2023-03-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Detta blir nog mörkt. Bokstavligt talat
Ja invandringen har drabbat trollskogen också..
Citera
2023-03-03, 10:38
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Filmindustrin, både i Sverige och globalt, verkar ha helt slut på idéer. Det är nyinspelningar och urvattnade uppföljare överallt. Det alla har gemensamt är att de är sämre än originalet. Vågar man inte satsa pengar på bra manus eller är det verkligen så illa att alla bra och spännande idéer är slut? Har svårt att tänka mig att det skulle vara så.

Så är det. De är också obegripligt ängsliga och politiskt korrekta. Då blir också en resultatet urvattnat och tråkigt. Kan floppa rejält det här och har inga större förhoppningar.
Citera
2023-03-03, 10:50
Medlem
Zloths avatar
Det första jag såg var en icke-vit skådespelare.

Ja, vi alla vet nog hur bra detta kommer att bli.
Citera
2023-03-03, 10:54
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Det första jag såg var en icke-vit skådespelare.

Ja, vi alla vet nog hur bra detta kommer att bli.
Fast Nours hy är extremt vit måste jag inflika

Men biroller och statister kommer naturligtvis krylla av icke vita.
Regissören Lisa Farzaneh, hon är garanten för att det ska bli så, du kan inte ha kvinnliga regissörer att göra prequels om du vill undvika detta

Ställer Eva Rydberg upp på detta?
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-03-03 kl. 10:57.
Citera
2023-03-03, 10:55
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq

De som tittar idag skiter fullständigt i trolltider. Känns mer som några i min egen ålder tänker att "nu ska barnen få uppleva vad JAAAG fick när jag var barn, och få samma otrooooligt hääärliga känsla".

Det kan nog stämma. Har man inget förhållande till serien innan, och det har ju inte den huvudsakliga målgruppen för en julkalender, bryr man sig inte lika mycket om nyheten.

Men vi får väl hoppas att troll, häxor och vättar är tidlösa och kan gå hem hos dagens barn också.

Sen har vi ju givetvis woke-aspekten också. Där har vi kanske det som sänker det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in