2023-12-15, 17:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
I c4 2.5 finns även om låsning. Jag lyckas inte kopiera men i punkt 6, 7 och 8 finns text.
Bild på den saken här eller textform nedan
Citat:
Vid höjning av masten samt vid servicearbeten på hiss i tvåkorgsutförande ska huvudbrytaren vid markplanet, på den hisskorg som inte 'servas', slås ifrån och låsas. Detta för att på ett betryggande sätt förhindra oavsiktlig körning.

Innan något servicearbete påbörjas ska alltid brytaren 'Normal/ Inspektion' i hissens elskåp ställas i läge 'Insp.'. Detta är särskilt viktigt för hissar som har 'Auto return' eller andra liknande fjärrstyrningsfunktioner.

Om manöverutrustningen på korgtaket lämnas tillfälligt, under installations- eller servicearbete, ska alltid huvudbrytaren på hisskorgens elskåp slås ifrån och låsas, för att förhindra oavsiktlig körning.
Så där ingen möjlighet för "halvfärdigt pågående jobb utanför vissa våningar hissen får åka till", utan där antingen "jobb pågår" eller "helt färdigt".

Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
... oerhört märkligt. Oavsett om två sektioner satt ihop, fast utan bultar, från hissfirmans lager eller om montören lyfte dit en sektion och på något sätt glömde bultarna borde det ha märkts omgående ...
I slutet av manualen nämns att man bara får lyfta ett "mastpaket", som enl teckning där verkar betyda tre. Låter riskabelt om det sen ingenstans i manualen nämns att man skall dubbelkolla att det är mastskruv i alla, eller gör det?
Citera
2023-12-15, 17:08
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
https://www.lunakatalogen.no/storage/CE3C18A5C893449832BD3E25E7ECA43639A9B4C6A86EE548A7 F16840FBB98C19/8e091a3e641942ef97980d135e5e1313/pdf/media/8e053139074149ee9cd2f42f0adf43ac/816815.pdf

Åtdragningsmoment generellt sett för M24 i 10.9 och 12.9 klasserna (bör vara någon av dessa kan jag tycka i dylik applikation) är 935 resp 1120 Nm. Kan vara lägre klassning också, jag har faktiskt ingen aning. Jag bara hyptotetiskt utgår ifrån att jag skulle vilja ha hög klassning med hängsle och livrem på dylik infästning...
Men hållfasthetsmässigt kan jag tycka att typ 2 av de bakre M24 korrekt dragna med vanlig 8.8-klassning borde hålla i just denna applikationen. Gissningsvis! Tack vare styrningarna så blir det ju ren sträckning det rör sig om. Och Inga segment som belastar vidare utan bara korgen med innehåll, dvs max ca 4000kg här, och korta avstånd så blir inga monstruösa momentkrafter (1000-1500mm från mast till CoG?)

Men jag funderade egentligen mest på om mutterdragare ökat slitaget på förbandet eller nylocen, därav att det det inte är att föredra.
Med Nylock och rätt moment får du både hängslen och svångrem!
Citera
2023-12-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Iaf inte på måndagen.

Svårt att veta vad som gäller. Du, som ska vara ögonvittne, har nu skrivit både att ABC var där på fredagen och att dom inte var där.
Citera
2023-12-15, 17:12
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Svårt att veta vad som gäller. Du, som ska vara ögonvittne, har nu skrivit både att ABC var där på fredagen och att dom inte var där.

Nej jag har skrivit att abc hiss och abc ställning inte var där på måndagen. Om abc ställning var där på fredagen har vi inte koll på men att det var en möjlig förklaring till varför man åkte upp till översta våningen på måndag. Du måste förstå att det hela är smått difust för alla och speciellt på saker man normalt inte lägger märke till.
Senast redigerad av arier 2023-12-15 kl. 17:14.
Citera
2023-12-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Om mastsektionerna är konstruerade för att sitta ihop även utan mastbultar är det såklart bra om de också gör det. Om mastsektionerna däremot är konstruerade för att sitta ihop endast tack vare de fyra mastbultarna hade det känts säkrare om det inte gick att lyfta tre mastsektioner som sitter ihop med varandra, där en skarv saknar bult utan bara hålls kvar av galv/rost/is/vadsom...
Håller med. Men har det verkligen lyfts tre sektioner som inte var bultade ihop?
Den skarv som saknas var väl den som var i änden av de förmonterade? Och emot tillverkarens rekommendation om jag förstår det rätt? Där de ska lyftas, fästas och momentdras en i taget?

Det är väl problemet här. Nån har lyft upp en förmonterad stapel och ställt den löst utan fästbultar och kontroll?

Kan det vara den risk du tänker på som ligger bakom tillverkarens rekommendation att enbart lyft en del i taget? Risken för felaktigt hopmonterade delar lyfts och bryts i luften eller vid monteringen? Jag vet inte men ser en logik i deras rekommendation.
Citera
2023-12-15, 17:15
Medlem
Citat:
Nej jag har skrivit att abc hiss och abc ställning inte var där på måndagen. Om abc ställning var där på fredagen har vi inte koll på men att det var en möjlig förklaring till varför man åkte upp till översta våningen på måndag. Du måste förstå att det hela är smått difust för alla och speciellt på saker man normalt inte lägger märke till.

Den 11/12 skrev du, i flera inlägg, att ABC var där i fredags och höjde ställningen. Nu har vi inte koll?
Citera
2023-12-15, 17:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Att det skall vara tight fit håller jag med om men det finns en rimlighet och en orimligthet i hur tight..

Det har kommit fram att det är tre master som sitter i hissen. Så troligen var det ett "mastpaket" på 3 eller 4 ihopslagna master som kom till bygget.

Att en erfaren montör skulle ta emot ett mastpaket på 3st master och bara ställt på dessa och sedan åkt upp och och koppla loss med vetskapen att det inte är draget med all den risken är inte troligt.

Har montören tagit emot ett mastpaket på 4master. Skruvat fast det mastpaketet som man skall. Och sedan inte kontrollerat mastens övriga skarvar utan antagit att dessa satt ihop som det bör så är det sjukt att hissen redan där inte ramlade ner.
3 mastdelar är 4,5 meter. Kollar man på bilderna så är den nedre delen av mastdelarna som sitter kvar på hisskorgen i linje med bottenplanet, övre delen av masten sticker ut max 1 meter från taket av hisskorgen. Det skulle betyda att hisskorgen är 3 meter hög.
Alimak sa i en intervju efter at de besökt olyckplatsen att det var 2 mastsektioner som följt med hissen ner?
Var kommer uppgiften om att det är 3 sektioner som åkt med ner?
Citera
2023-12-15, 17:16
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bild på den saken här eller textform nedan Så där ingen möjlighet för "halvfärdigt pågående jobb utanför vissa våningar hissen får åka till", utan där antingen "jobb pågår" eller "helt färdigt".

I slutet av manualen nämns att man bara får lyfta ett "mastpaket", som enl teckning där verkar betyda tre. Låter riskabelt om det sen ingenstans i manualen nämns att man skall dubbelkolla att det är mastskruv i alla, eller gör det?

Vad gäller lyft av mastpaket i boken gäller det vid transport och hur man lyfter dessa. När masterna sedan står vertikalt så kan man tydligen lyfta många åt gången men 4st är ju lämplig längd för att transportera saker på lastbil
Citera
2023-12-15, 17:19
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
3 mastdelar är 4,5 meter. Kollar man på bilderna så är den nedre delen av mastdelarna som sitter kvar på hisskorgen i linje med bottenplanet, övre delen av masten sticker ut max 1 meter från taket av hisskorgen. Det skulle betyda att hisskorgen är 3 meter hög.
Alimak sa i en intervju efter at de besökt olyckplatsen att det var 2 mastsektioner som följt med hissen ner?
Var kommer uppgiften om att det är 3 sektioner som åkt med ner?

Hissen är 3825mm hög
Citera
2023-12-15, 17:20
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivolja123
Finns det en bild på 26 åringen som dog? Vill se om han var snygg

Ljusen brinner i Matfors för Anton efter hissolyckan – arbetsgivaren kritisk till säkerheten
Uppdaterad idag 16:48Publicerad idag 16:31

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/ljusen-brinner-i-matfors-for-anton-efter-hissolyckan-arbetsgivaren-kritisk-till-sakerheten--xwax47
Citera
2023-12-15, 17:22
Medlem
Citat:
Att en erfaren montör skulle ta emot ett mastpaket på 3st master och bara ställt på dessa och sedan åkt upp och och koppla loss med vetskapen att det inte är draget med all den risken är inte troligt.
.
Och ändå är det med stor marginal det mest sannolika händelseförloppet.
Citera
2023-12-15, 17:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Så här skrev du i inlägg 585:
"Abc ställningar höjde ställningen i fredags. Hissen var redan tillräckligt hög sedan 2 veckor tillbaka. Det var enligt, ej bekräftad, utsago att abc hiss hade julbord.

Det saknas dock korrekt grind högst upp utan bara vanligt staket som någon flyttat på åt sidan"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in