2023-12-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Synd att ingen har tänkt på det tidigare. Kanske till och med försökt, men blivit blockade av ryska säkerhetstjänsten.

Och vart kommer den där hätska tonen från?
Vet inte riktigt var du fick den hätska tonen ifrån men svarade på selmers inlägg om en stats införande av en sk "bögplikt". Ser inga konstigheter med att man väljer att flytta till ett annat land vars skyldigheter och rättigheter mer överensstämmer med ens egna åsikter om ens hemland förändras radikalt
Citera
2023-12-15, 20:22
Medlem
raskenss avatar
Ett 10-tal ryssar får glädjen uppleva Ukrainskt prickskytte. När det kommer till sin rätt är det ett billigt sätt att få jordförbättringsmedel. En patron kostar väl runt 20kronor, Bra "return of investment"

https://x.com/SOF_UKR/status/1735512065194799572?s=20
Citera
2023-12-15, 20:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det understa klippet är helt obetalbart!

Men synd om grabben.. Hade han nöjt sig med trycka ner hälften så mycket plundrar gods i ryggsäcken så hade han sannolikt levt en stund till. Karma!

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1734203767879315537?s=20

Exakt, så tänkte jag också!
Citera
2023-12-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Kan du inte ens försöka komma med en konkret reflektion kring vad Ukraina skall göra istället för att försöka få till ett slut på kriget för sina medborgare?

Det ska inte ryssråttorna göra menar du?
Kloaknationen Ryssland startade kriget i och med sin invasion av Ukraina.
Citera
2023-12-15, 20:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Men ska det verkligen behövas mediala drev för att våra politiker och militärer ska reagera på uppenbara brister och säkerhetshot? Då är vi ute på väldigt tunn is.

Att Orban och även Erdogan är Putins duktiga knähundar råder det väl ingen större tvekan om. Ändå sägs det ingenting. De trojanska hästarna ställs inte mot väggen.

Jag blir förbluffad av alla svagheter + dumheter som syns i väst just nu. Både Kreml och Kina skrattar och gnuggar händerna över spektaklet.

Vi (Sverige) har varit hyfsat aktiva skulle jag säga. Bitvis i alla fall.
Men OM det inte är tillräckligt så ja, då är media till för att reagera och använda sin makt på det sätt de är till för.

Vad jag påtalar dock handlar om tex EUs långsamhet eller tröga maskineri och handfallenhet (tidigare). Det är först nu vi verkar se att de reagerar mer resolut och försöker hitta "bakvägar" runt både erdo/orban. Det är senfärdigt! Där håller jag med dig 100% och har även själv gapat om det länge här på FB.

Till deras (EUs) försvar är att EU är väldigt ungt och har inte ställts inför denna situation tidigare.
Vad gäller allvarlighetsgrad menar jag. Likaså NATO (ja, jag vet... Nato).

De har varit fokuserade på andra saker i stort sett.
De har dock försökt påverka via tex indragna medel och annat. Men det har visat sig vara både tandlöst och verkningslöst.

Problemet är inte att de gjorde så till en början-det hade ju varit önskvärt om det hade räckt för att ändra på de trojanska hästarna.
Problemet är att de låtit för lång tid gå och gett FÖR många chanser istället för att snabbare MARKERA gränserna för vad som är rimligt när det gäller allas vår säkerhet, dvs EUs säkerhet/Europas säkerhet.

Deras maskineri är stort och trögt, senfärdigt pga långsam byråktrati och regelverk som i sig är okej när det blåser lätta ljumma sköna vindar.
Men de måste skapa förmåga att under allvarligt hot mycket snabbare "ställa om",
dvs lokalisera problemet, i detta fall de trojanska hästarna, för att därefter göra något effektivt åt det.

Det som blir problem är när det blåser storm. Detta är en ny erfarenhet för dem och jag har trots min egen irritation på deras senfärdighet faktiskt tro på att de kommer hitta olika bakvägar och jobba hårt framöver!

Jag sa till psykseglaren för mycket länge sedan och vill gärna upprepa igen:

- underskatta inte Väst!
Vi må vara snälla, tröga, naiva, senfärdiga: men NÄR vi levererar-då är det kvalité.

Och som sagt, media ska vara en del av maskineriet, när det behövs!
Citera
2023-12-15, 20:48
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Då avsäger man sig rättigheterna man har i det landet och flyttar till ett land vars skyldigheter och rättigheter mer motsvarar ens egna önskemål, simple as that.

Ja, det skulle ryssarna som lever i Ukraina tänkt på! Då hade man sluppit detta elände!

Men ryssar är ju ryssar! Inte världens smartaste människor direkt!
Citera
2023-12-15, 20:51
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Om den svenska staten skulle införa bögplikt och hävdade att det är varje mans skyldighet att bli knullad i röven, så skulle det inte betyda att det vore varje mans moraliska plikt att bli rövknullad. Det skulle blott vara ett bevis för statens orättfärdighet. Värnplikten i Ukraina följer samma princip.
...

Ja, det är väl en klassisk diskussion om vad som är plikt för samhällsmedborgare och vad som borde vara frivilligt. Vissa utgår ju även ifrån att betala skatt är ett stort övergrepp om man vill vägra utnyttja vad skattepengar finansierar, och även om värnplikt är mindre extremt exempel kan det väl finnas personer som känner att statens skydd mot yttre angrepp blir påtvingat vare sig de vill ha det eller ej.

Men oavsett var man står i frågan har jag oerhört svårt att se var Ukrainas värnplikt kommer in i det hela, för jag antar att du vet att tills relativt nyligen hade många liberala demokratier värnplikt, inklusive Sverige, och det finns fortfarande många länder som har det?

Med andra ord så utmärker sig Ukrainas värnplikt inte det minsta, och även i Sverige så fick vapenvägrare känna på statens våldsmonopol och hade nog varit ännu hårdare om Sverige befunnit sig i krig.

Det finns utan tvekan alltid ovilliga att ställa upp till krig, och vad som är rätt kan man ju diskutera, men har du överhuvudtaget några källor som skulle visa på att Ukraina skulle ha betydligt större andel ovilliga än andra länder med värnplikt och motsvarande krigssituation?

Om inte, har jag faktiskt svårt vilken relevans det överhuvudtaget har när det gäller att bedöma stridsviljan hos det Ukrainska folket.
Citera
2023-12-15, 20:57
Medlem
Citat:
Men ska det verkligen behövas mediala drev för att våra politiker och militärer ska reagera på uppenbara brister och säkerhetshot? Då är vi ute på väldigt tunn is.

Att Orban och även Erdogan är Putins duktiga knähundar råder det väl ingen större tvekan om. Ändå sägs det ingenting. De trojanska hästarna ställs inte mot väggen.

Jag blir förbluffad av alla svagheter + dumheter som syns i väst just nu. Både Kreml och Kina skrattar och gnuggar händerna över spektaklet.

En intressant idé som varit på tapeten förut är att faktiskt frånta ett EU-land rösträtten. Det har tydligen diskuterats inom EU förut enligt denna artikel (betalvägg tyvärr):

https://www.svd.se/a/8JyQmd/experten-sa-kan-orban-straffas-av-eu

Från artikeln:

Citat:
Varför vill Ungern, trots bråken, vara med i EU?

– Jag tror att det enkla svaret är att de ekonomiska fördelarna är så pass stora.

Hur långt kan Orbán dra det här motvalsbeteendet?

– Det finns nog ett politiskt pris i någon mening inom unionen för den typen av beteende.

Det kan handla om hur Ungern uppfattas av andra länder, hur mycket välvilja det finns gentemot landet eller hur benägna andra medlemsländer är att hjälpa till i frågor som är viktiga för ungrarna.

– Men det är lite svårt att räkna på hur stort det är kontra hur mycket det går att få ut genom att vara motvals.

Enligt Markus Johansson har Viktor Orbán genom åren alltmer hamnat på kollisionskurs med EU – en utveckling som ser ut att fortsätta.

De senaste åren har unionens länder också diskuterat en väg framåt för att minska Ungerns inflytande, säger EU-forskaren. Det handlar om att ta ifrån Ungern rösträtt i ministerrådet – vilket skulle innebär att landet inte får vara del av beslutsfattandet.

Det har, säger Markus Johansson, varit på tapeten både för Ungern men även Polen, före maktskiftet där nyligen.

– Men det behövs ett enhälligt beslut från alla länder utom det land det riktas mot. Där har Polen och Ungern blockerat det beslutet åt varandra. Vi får se vad som händer med den nya polska regeringen, om den frågan kan väckas till liv igen. Det är sättet man har för att straffa en medlemsstat, säger Markus Johansson.
Citera
2023-12-15, 21:13
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ingen yrkesgrupp lyder makten lika lojalt som journalistkåren. De lever för att lyda.

Jag håller inte med.

Jag som dagligen läser mycket press kan se att vi har variationer.
(Även om Ukraina-kriget med mera.)
Och det är jag glad för även om jag själv ibland läser med frustration utifrån mina egna idéer.
Även om jag alltså inte håller med eller tycker något är felvinklat osv.
Vi lever i en demokrati.

Däremot är det viktigt att NÄR det stormar farliga stormar: då ska media vara pålitligt.
Fungera för sin nations bästa.

Eller anser du att jag har fel?
Citera
2023-12-15, 21:13
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ingen yrkesgrupp lyder makten lika lojalt som journalistkåren. De lever för att lyda.

Fri media är bättre eller? Räcker ju med att titta på Redacted eller lyssna på Tuck så blir man klokare! Den ena tar in en pedofil och 17 åringar som experter medans den andra krossar allt som är sanningsenligt!

Vad lever de på?
Citera
2023-12-15, 21:16
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Glömde din sista rad: de får helt enkelt vara försiktiga så de inte sätter skrattet i halsen...
Citera
2023-12-15, 21:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag upprepar frågan som någon ställde tidigare: om det blev bögplikt i landet, skulle du lyda?
Jag tror inte detta är särskilt sannolikt. En intressant fråga inte minst för att vi hade en sorts "omvänd bögplikt" här i landet, ända fram till 1944.
Citat:
Och det du kallar plikt existerar inte.
Du hittar Värnpliktslagen nedan:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/varnpliktslag-1941967_sfs-1941-967/

Citat:
Diskussionen är motstridig på så många punkter: vi vill men kan inte strida, vi vill inte för det är plikt osv.
Värnpliktslagen är genomröstad av Sveriges folkvalda riksdag.

Citat:
Dina värderingar är så sjuka att du skulle behöva vård på nån psykinrättning.
Om jag personligen behöver psykvård eller ej är OT.
Senast redigerad av borriz 2023-12-15 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in