2023-12-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Haha. De mönstar nog mer gärna än vatniks.
Ukraina utbildar så många som de har kapacitet att utbilda. Att du har sett nåt annat på tiktok är inget som friska skidåkande svenskar är intresserade av.
Jag ser inga som helst problem med det du skriver ovan. Varför tror du att jag tycker det är något dåligt? Du hittar ju bara på en massa skit.
Citera
2023-12-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreath
Vad tycker du Ryssland kan göra för att få ett slut på terrorn för civila i Ukraina?

Bara att avsluta anfallskriget och dra sig ur Ukraina.
Citera
2023-12-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
För att ge alla insikt i vad och hur...Många kunde se dina argument i denna fråga.Jag tog mig tiden att förklara, på svenska, hela artikel 5 i ett PM till Mr Edgerton.Gick det fram? Nä.
Mr Edgerton kan inte förstå texten. Läser inte saker i sin helhet.Rådfrågar en jurist?)....Vi konstaterar att Mr Edgerton har förmodligen dödförklarat hela projektet Nato med sin vishet. Eller om det var hans jurist!
Du är mer än välkommen att diskutera vad artikel 5 säger i den här tråden - i vilken du kan presentera de argument du presenterade i PM.

(FB) Är Nato juridiskt förpliktigad att militärt försvara andra Natoländer?

Jag betvivlar dock att du kommer göra det.
Senast redigerad av Edgerton 2023-12-15 kl. 19:45.
Citera
2023-12-15, 19:18
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Hon säger det alla redan tänker.

Jag tycker det är helt jävla otroligt att det inte höjs röster från övriga EU och Nato angående Ungerns råttaktiga beteende. Men det kanske redan pågår djupa diskussioner bakom stängda dörrar.

Poängen är som jag skrivit flertalet gånger de senaste dagarna att JOURNALISTERNA,
dvs MEDIA i Europa, måste ta bladet från munnen och börja göra sitt JOBB!

GRANSKA makten, dvs de som sackar efter eller DRAR NER oss andra i skiten!
DE som utgör ett hot mot allas vår säkerhet!
Blottlägg dem och ställ krav på förändring!

Media är den tredje statsmakten (!) och SKA ställa PRESS när det är det som behövs!

De ska blottlägga brister och utkräva förklaringar och på så sätt PÅVERKA händelseutvecklingen positivt. De kan inte göra det fritt i tex Ungern eller Turkiet; MEN i resterande av Europa kan SKA de göra det! Opinion och KRAV kan då bildas för att dra hårdare i handbromsen mot de som agerar trojanska hästar.

Som du själv skrev: att inte röster har hörts är fan inte okej!!
Men det beror också på att media inte har varit tillräckligt AKTIVA i sin del!

Jag vill se en ändring på det.

Hennes text och även förslag var mycket bra.
Det är sådana typer av krav/ändringar som media ska skapa opinion om.
Det är deras jobb, speciellt när säkerhetsläget ser ut som det gör och det finns uppenbara skurkar i sammanhanget!

P.S absolut att det pågår mycket bakom stängda dörrar nu.. Din sista mening.
Jag är övertygad om att de har fått nog!
Senast redigerad av Gracefulmind 2023-12-15 kl. 19:23.
Citera
2023-12-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Om den svenska staten skulle införa bögplikt och hävdade att det är varje mans skyldighet att bli knullad i röven, så skulle det inte betyda att det vore varje mans moraliska plikt att bli rövknullad. Det skulle blott vara ett bevis för statens orättfärdighet. Värnplikten i Ukraina följer samma princip.
Då avsäger man sig rättigheterna man har i det landet och flyttar till ett land vars skyldigheter och rättigheter mer motsvarar ens egna önskemål, simple as that.
Citera
2023-12-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Poängen är som jag skrivit flertalet gånger de senaste dagarna att JOURNALISTERNA,

Media är den tredje statsmakten (!) och SKA ställa PRESS när det är det som behövs!

De ska blottlägga brister och utkräva förklaringar och på så sätt PÅVERKA händelseutvecklingen positivt. De kan inte göra det fritt i tex Ungern eller Turkiet; MEN i resterande av Europa kan SKA de göra det! Opinion och KRAV kan då bildas för att dra hårdare i handbromsen mot de som agerar trojanska hästar.

Det är deras jobb, speciellt när säkerhetsläget ser ut som det gör och det finns uppenbara skurkar i sammanhanget!
Men ska det verkligen behövas mediala drev för att våra politiker och militärer ska reagera på uppenbara brister och säkerhetshot? Då är vi ute på väldigt tunn is.

Att Orban och även Erdogan är Putins duktiga knähundar råder det väl ingen större tvekan om. Ändå sägs det ingenting. De trojanska hästarna ställs inte mot väggen.

Jag blir förbluffad av alla svagheter + dumheter som syns i väst just nu. Både Kreml och Kina skrattar och gnuggar händerna över spektaklet.
Senast redigerad av Chillgren 2023-12-15 kl. 19:29.
Citera
2023-12-15, 19:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Jag upprepar frågan som någon ställde tidigare: om det blev bögplikt i landet, skulle du lyda?

Och det du kallar plikt existerar inte. Diskussionen är motstridig på så många punkter: vi vill men kan inte strida, vi vill inte för det är plikt osv. Dina värderingar är så sjuka att du skulle behöva vård på nån psykinrättning.
Tror att de flesta skulle vägra och ta straffet för det.
På samma sätt straffas de som vägrar värnplikt.
Man kan dock på goda grunder anta att straffet för att vägra värnplikt är högre speciellt under krigstid.
Jag har för mig att straffet för att vägra värnplikt, när vi hade allmän värnplikt, var fängelse i några månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Då avsäger man sig rättigheterna man har i det landet och flyttar till ett land vars skyldigheter och rättigheter mer motsvarar ens egna önskemål, simple as that.
Synd att ingen har tänkt på det tidigare. Kanske till och med försökt, men blivit blockade av ryska säkerhetstjänsten.

Och vart kommer den där hätska tonen från?
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
"Frivilligt" i den meningen att polisen inte med våld måste hämta en. Detta är fallet i Sverige: folk mönstrar, även om de inte är särskilt intresserade av det militära livet. Men i Ukraina gör människor sitt yttersta för att undvika att mönstra. De går under jord och polisen måste leta reda på dem och tvinga dem till mönstring med våld. Detta är skillnaden mellan värnplikt och militärt slaveri.

Fakta på det? Eller fantiserar du?
Citera
2023-12-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
För att ge alla insikt i vad och hur...
Många kunde se dina argument i denna fråga.
Jag tog mig tiden att förklara, på svenska, hela artikel 5 i ett PM till Mr Edgerton.
Gick det fram? Nä.
Mr Edgerton kan inte förstå texten. Läser inte saker i sin helhet.
Rådfrågar en jurist?)....

Vi konstaterar att Mr Edgerton har förmodligen dödförklarat hela projektet Nato med sin vishet. Eller om det var hans jurist!

Precis. Dåren tror han kan tolka Natos beslutsamhet genom att läsa deras hemsida som en spåkärring läser en gets inälvor.

Det finns ett annat avtal, budapest 1994, där det står att Ryssland inte kommer att anfalla Ukraina. Hur får aspie-vatniks ihop det?
Citera
2023-12-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

P.S absolut att det pågår mycket bakom stängda dörrar nu.. Din sista mening.
Jag är övertygad om att de har fått nog!
Ingen yrkesgrupp lyder makten lika lojalt som journalistkåren. De lever för att lyda.
Citera
2023-12-15, 19:41
Medlem
Citat:
"Frivilligt" i den meningen att polisen inte med våld måste hämta en. Detta är fallet i Sverige: folk mönstrar, även om de inte är särskilt intresserade av det militära livet. Men i Ukraina gör människor sitt yttersta för att undvika att mönstra. De går under jord och polisen måste leta reda på dem och tvinga dem till mönstring med våld. Detta är skillnaden mellan värnplikt och militärt slaveri.

Ja, nu i fredstid, ja. Men om Sverige hamnar i krig för att t ex Ryssland invaderar så lär du bli hämtad av polisen om du vägrar inställa dig till landets försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in