Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Men ska det verkligen behövas mediala drev för att våra politiker och militärer ska reagera på uppenbara brister och säkerhetshot? Då är vi ute på väldigt tunn is.
Att Orban och även Erdogan är Putins duktiga knähundar råder det väl ingen större tvekan om. Ändå sägs det ingenting. De trojanska hästarna ställs inte mot väggen.
Jag blir förbluffad av alla svagheter + dumheter som syns i väst just nu. Både Kreml och Kina skrattar och gnuggar händerna över spektaklet.
Vi (Sverige) har varit hyfsat aktiva skulle jag säga. Bitvis i alla fall.
Men OM det inte är tillräckligt så ja, då är media till för att reagera och använda sin makt på det sätt de är till för.
Vad jag påtalar dock handlar om tex EUs långsamhet eller tröga maskineri och handfallenhet (tidigare). Det är först nu vi verkar se att de reagerar mer resolut och försöker hitta "bakvägar" runt både erdo/orban. Det är senfärdigt! Där håller jag med dig 100% och har även själv gapat om det länge här på FB.
Till deras (EUs) försvar är att EU är väldigt ungt och har inte ställts inför denna situation tidigare.
Vad gäller allvarlighetsgrad menar jag. Likaså NATO (ja, jag vet... Nato).
De har varit fokuserade på andra saker i stort sett.
De har dock försökt påverka via tex indragna medel och annat. Men det har visat sig vara både tandlöst och verkningslöst.
Problemet är inte att de gjorde så till en början-det hade ju varit önskvärt om det hade räckt för att ändra på de trojanska hästarna.
Problemet är att de låtit för lång tid gå och gett FÖR många chanser istället för att snabbare MARKERA gränserna för vad som är rimligt när det gäller allas vår säkerhet, dvs EUs säkerhet/Europas säkerhet.
Deras maskineri är stort och trögt, senfärdigt pga långsam byråktrati och regelverk som i sig är okej när det blåser lätta ljumma sköna vindar.
Men de måste skapa förmåga att under allvarligt hot mycket snabbare "ställa om",
dvs lokalisera problemet, i detta fall de trojanska hästarna, för att därefter göra något effektivt åt det.
Det som blir problem är när det blåser storm. Detta är en ny erfarenhet för dem och jag har trots min egen irritation på deras senfärdighet faktiskt tro på att de kommer hitta olika bakvägar och jobba hårt framöver!
Jag sa till psykseglaren för mycket länge sedan och vill gärna upprepa igen:
- underskatta inte Väst!
Vi må vara snälla, tröga, naiva, senfärdiga: men NÄR vi levererar-då är det kvalité.
Och som sagt, media ska vara en del av maskineriet, när det behövs!