2023-12-15, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Varför skulle dom behöva stänga ner hela kontot för att komma åt det matrial som finns att tillgå på facebook?

Är inte det lite långsökt?

Det är mer rimligt att någon anhörig har inaktiverat kontot. Om hans dator lämnats på och inloggad på sociala medier så är det inget krångel att inaktivera kontot om man vill det. Och det är inget krångel att återaktivera det om det är så att man hittar Elliott vid liv.
Citera
2023-12-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej, jag kan inte heller se den, verkar vara nedstängd av polisen. Om det kan vara tillfälligt medan de går igenom och analyserar allt material.

Polisen kan få tillgång till kontot IP adressenn genom facebook men polisen har däremot svårare att komma åt detaljinnehåll på kontona, till exempel innehåll i privata meddelanden och mejl på Facebook. För att få åtkomst till detta krävs en rättshjälpsbegäran till USA, landet där nätjättarna har sin bas

Varför skulle polisen besluta om att stänga ner hans konto?
Låter orimligt och ologiskt
Citera
2023-12-15, 15:22
Medlem
Känns i det här skedet långsökt att han skulle kört av vägen och inte hittas. En bil flyger inte 800 meter som i filmer. Speciellt inte i de hastigheter man kan ha när det är snöstorm.
Här är det något annat som hänt.
Citera
2023-12-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Det är mer rimligt att någon anhörig har inaktiverat kontot. Om hans dator lämnats på och inloggad på sociala medier så är det inget krångel att inaktivera kontot om man vill det. Och det är inget krångel att återaktivera det om det är så att man hittar Elliott vid liv.

Tänkte också så, att det är inaktiverat av någon närstående, undrar bara varför man väljer att göra det. Om det inte är han själv som tagit bort kontot, dvs är vid liv, varför väljer man som anhörig att inaktivera hans konto...
Citera
2023-12-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Känns i det här skedet långsökt att han skulle kört av vägen och inte hittas. En bil flyger inte 800 meter som i filmer. Speciellt inte i de hastigheter man kan ha när det är snöstorm.
Här är det något annat som hänt.

Jodå, det är fullt möjligt för en bil att sväljas helt av snötäckt vegetation bara några meter från vägen. Speciellt om det råkar vara snöstorm, och i synnerhet om vägen plogas efteråt och raderar alla synliga spår från avåkningen.

Citat:
Tänkte också så, att det är inaktiverat av någon närstående, undrar bara varför man väljer att göra det. Om det inte är han själv som tagit bort kontot, dvs är vid liv, varför väljer man som anhörig att inaktivera hans konto...

Nu vet jag inte vad det rör sig om för konto, men om det är Facebook e. dyl. så kanske någon idiot har lagt upp opassande kommentarer?
Citera
2023-12-15, 16:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
KAN det vara så att någon anhörig läser tråden och har sett kommentarer om hans vänner och därför inaktiverat det?

Polisen behöver väl inte stänga ner kontot för att gå igenom vad som finns där för utredningen?
Citera
2023-12-15, 16:19
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jodå, det är fullt möjligt för en bil att sväljas helt av snötäckt vegetation bara några meter från vägen. Speciellt om det råkar vara snöstorm, och i synnerhet om vägen plogas efteråt och raderar alla synliga spår från avåkningen.

Nu vet jag inte vad det rör sig om för konto, men om det är Facebook e. dyl. så kanske någon idiot har lagt upp opassande kommentarer?
Det har inte varit en enda kommentar på hans Facebook under tiden han har varit försvunnen, varken positiv eller negativ. Jag har gått in på den varje dag och senast i natt och och den har varit helt orörd.
Citera
2023-12-15, 16:26
Avslutad
Citat:

Jag hade gjort det om det var mitt barn, och jag hade möjligheten, ett konto som knappt används gör varken till eller från i sökandeprocessen.

Jag hade gjort det valet för att behålla någon form av privatliv för kontoinnehavaren.
Citera
2023-12-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Att han tog ledigt dagen efter att han försvann är en märklig ”slump”.

Det pekar, tycker jag, på att han skulle träffa en tjej/kille och räknade med att få sova över. Men en ilsken före detting dök upp…

Att han planerade att ta livet av sig är ju möjligt och att han ville fördröja tiden innan han saknades. (Men varför?)

Eller så hade han planer på att fly, att börja om nån annanstans och behövde tid att försvinna. Det som talar emot det är givetvis att kortet inte använts men han kanske hade andra sätt att skaffa pengar.

E visste att han antagligen inte skulle komma hem tisdag kväll så den där bilfärden var planerad, tror jag.

Håller med dig i det stora hela, men skulle inte säga att han "tog ledigt" eftersom han skulle plugga till ett truckkort och truckutbildningen är en del av hans arbete. Man kan säga att han skulle jobba hemifrån på onsdagen.

Ville han försvinna borde han (som du säger) behöva kontanter och det borde väl rimligtvis synas på kontot om han gjort stora uttag?
Citera
2023-12-15, 16:33
Medlem
Luderlappens avatar
Det var någon som skrev om parkeringsgarage. Hur länge kan en bil stå orörd i ett parkeringshus innan nån vakt börjar intressera sig för den? Dagar eller veckor?
Kanske körde han in i ett parkeringshus i Piteå eller Luleå, lägger sig i baksätet under en filt och sväljer 25 knark tabletter om nu hans mål var att ta bort sig.
Långtidsparkeringen vid Luleå flygplats bör väl inrymma massor av översnöade bilar, kanske bör man checka registreringsskyltar där.
Citera
2023-12-15, 16:42
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Håller med dig i det stora hela, men skulle inte säga att han "tog ledigt" eftersom han skulle plugga till ett truckkort och truckutbildningen är en del av hans arbete. Man kan säga att han skulle jobba hemifrån på onsdagen.

Du har helt rätt. Gissar att han dock inte hade nån tid att passa på onsdagen. ”Hata slumpen” som GW brukar säga.
Senast redigerad av Liberty75 2023-12-15 kl. 16:43. Anledning: Felstavning
Citera
2023-12-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
På vilket sätt skulle det tillföra utredningen något över huvud taget? När anhöriga ber om hjälp är det naturligtsvis saker av relevans dom efterlyser, som tex iaktagelser av hans bil.

Det skulle tillföra i kartläggningen..
Hur ska någon kunna hjälpa till överhuvudtaget när vi inte vet nåt om honom?

Är inte bilen hittad vid det här laget lär den inte hittas heller.. inte i närtid åtminstone. Det har gått så lång tid att de flesta ställen har blivit kontrollerade nu.

På Norran måste man nu söka på Elliot för att hitta artiklarna.
Mamman har tappat tempo på sina dagliga inlägg, förut gjordes dom direkt på morgonen men igår var det först efter 13 och idag har hon inte gjort nåt alls än. Det känns som att det här kommer rinna ut i sanden om dem inte öppnar upp om vem Elliot är. Alternativt att polisen kan hitta tydliga digitala spår på vad som kan ha hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in