2023-12-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ingen vill ha dig och Slemehog på besök till jul. Det borde väl snarast tyda på en robust marknad än något annat. Folk har råd att undvika dödgrävare helt enkelt. Är du betald per inlägg eller hur funkar det?
Ja drömköparen är väl kanske den som utropade räntepuckeln hösten 2022. Nu verkar vargen kommit, och jag tror nu räntan toppat faktiskt. Sen får vi se hur snabbt den sjunker.

Sagt det förut, korrigeringen är relativ avklarat och priserna har redan sjunkit 30-50% procent, precis som jag skrev sommaren 2022 att där möter vi nu köpkraften. Uppsidan är dock begränsad, så det kan nog sjunka lite till, inflationen är trots allt brutala 5,8%. Danmark har deflation redan.
Citera
2023-12-14, 23:11
Medlem
På tal om att journalisterna börjar få det jobbigt att betala lånen på Södermalmsboendet:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/9z9mWw/inflationen-svantesson-och-thedeen-borde-inte-se-sa-nojda-ut

De verkar helt oförmögna att koppla ihop att om inte Sverige höjer räntan i någorlunda takt med omvärlden så kommer kronan sjunka som en sten (vilket drabbar oss alla).

Citat:
Vanliga människor sliter fortfarande för att få ekonomin att gå ihop.

Det han menar är, förstås, att överbelånade personer som köpt dyrare bostad än de har råd med får det jobbigt när räntan närmar sig historiskt normalläge kring 5% ...
Citera
2023-12-15, 00:17
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Var på visning i helgen och idag i Stockholm. Båda gångerna kom ingen. Borde väl dra igång något form av intresse snart nu när det tycks vara en räntetopp? Eller är räntan för hög fortfarande?

Visning av vad?
Citera
2023-12-15, 00:38
Medlem
Hyresgästföreningen kommer att höja boräntan och sänka hyran. Säg gonatt bolånetorskar!
Citera
2023-12-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hyresgästföreningen kommer att höja boräntan och sänka hyran. Säg gonatt bolånetorskar!
Sedan när lånar Hyresgästföreningen ut pengar till bostäder?
Citera
2023-12-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Sedan när lånar Hyresgästföreningen ut pengar till bostäder?

Från årsskiftet.
Citera
2023-12-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Från årsskiftet.
Gärna källa på det, tack.
Citera
2023-12-15, 01:06
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
December är en tuff månad att sälja på. Alla handlar julklappar
Men du tror fortfarande att vi är på botten?I så fall, får man fråga varför?
Citera
2023-12-15, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Var på visning i helgen och idag i Stockholm. Båda gångerna kom ingen. Borde väl dra igång något form av intresse snart nu när det tycks vara en räntetopp? Eller är räntan för hög fortfarande?

Bra objekt har fulla visningar. Mindre bra tomma.
Citera
2023-12-15, 08:30
Medlem
Verkar som att inflationen är lägre än väntat. Kan nog mycket väl vara så att toppen är nådd och sänkningar ligger på horisonten.

"Inflationen sjönk till 3,6 procent i november enligt måttet KPIF, rapporterar SCB.

”En tidig julklapp”, kallar SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén nyheterna."
Citera
2023-12-15, 10:48
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag upprepar igen som jag nämnt i tråden.
Sitter man med en go bostadskarriär i ryggen och har cashen så sitter man fint till om man bara härdar ut.
Priserna kommer öka på lagom till q1 nästa år - inflationen dippar rejält och räntorna kommer sänkas som ett pärlband framöver. Kombinera detta med kraftiga hyreshöjningar och rejält försenade byggstarter så kommer det bli en ketchupeffekt av priserna framförallt på villorna.
Citera
2023-12-15, 10:58
Bannlyst
Tror säkert det blir oår frammåt.
Mitt hus vid gränsen mot Norge ökade dock i värde.
Det som oroar mig är elförbrukningen med kommande höjningar av elpriset.
Hur det ser ut i storstäder vet jag ej.
Men räkna med hårda tider de kommande åren.
Frun får avstå vintersol i år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in