2023-12-15, 00:53
Medlem
Office for National Statistics har varit svåra att ta riktigt på allvar under pandemin. Norman Fenton har tagit sig tid att förklara konstigheter, exempelvis i intervjuer med John Campbell. Här är två:

https://www.youtube.com/watch?v=Va9aE98cFCA
https://www.youtube.com/watch?v=5JnAiuJaSbY (en sammanfattning finns vid 45.00)

Tips: https://www.normanfenton.com/

Vi vet också att Sydamerika som är den högst vaccinerade världsdelen har den högsta överdödligheten under pandemin. Kan det finnas ett samband?
Citera
2023-12-15, 01:01
Bannlyst
Haha det var dagens.

”Vad har vaccin med saken att göra?” Säger personen som spenderar ofantligt massa timmar åt att sprida satans gegga på internet, för att få folk att injiccera sig med giftinjektionerna kallade vaccin.

Nä det är en riktig skojare det där och jag hade önskat att jag inte tog i den med tång ens.
Citera
2023-12-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ja, men det jag sa var att han ändrat sin inställning till vaccinpass. Inte till vaccinet.

Lite intressant är det dock med alla dessa flerfaldigt vaccinerade personer som åker på covid stup i kvarten. Detta medan ovaccinerade personer som jag och Andrew Tate aldrig har haft det alls. Eller ja, jag hade en lättare förkylning i september förra året. Möjligt att det var covid, men det vet jag inte eftersom det alrig någonsin skulle falla mig in att testa mig. Att folk frivilligt kör upp de där stickorna genom näsan rätt upp i hjärnan är faktiskt bland de allra mest obegripliga beteendena av alla i denna masspsykos.

Hursomhelst, jag kan även rekommendera intervjun Morgan gjorde med Tate för några veckor sedan.
https://youtu.be/2oWbDCql4JA?si=h1bXcHy6kEkzUbsr

Ganska underhållande. De pratar en hel del om covid. Tate förnekar dess existens helt.

Ja, du har rätt, jag tänkte på det när jag postade det och efter, alltså att exemplet inte stämde exakt med vad du skrev men jag lät min lilla glidning vara kvar eftersom jag ju inte påstår att du har sagt det, och eftersom det handlade om Piers Morgan och vaccinrelaterade frågor, som du ju tog upp, men du har rätt, jag borde uttryckt det tydligare, som en ny fråga eller ett nytt ämne från mig.

Ja, det är svårt att veta, blir ju en massa myter kring både Covid och vaccin. Jag känner många vaccinerade som aldrig har märkt att de skulle ha fått Covid och dessutom verkar Covid smitta lite oklart ibland. Det skrevs en del tidigare om hur vissa familjemedlemmar fick Covid och andra inte, och det har jag sett minst ett fall av. Samtidigt vet vi ju inte vilka som fått Covid utan att märka något.

Jag känner också folk som fick Covid utan att vara vaccinerade första vändan 2020, och mer än en av dessa fick långtidsbesvär. Ja, när jag tänker på det så känner jag alltså flera ovaccinerade som fått postcovid, men jag känner inga vaccinerade som fått postcovid...

Har vi ens vaccinerade med postcovid, kan man fråga sig, men det måste vi ju ha, bara att de är färre enligt forskningen, till exempel den där Göteborgsstudien nyss. Bland vaccinerade kan man ju annars tänka sig att det borde finnas folk som skulle kunna vara besvikna om de fått postcovid.

Däremot tror jag inte att så många vaccinerade är så besvikna över att få Covid eftersom många som vaccinerat sig säkert till exempel arbetar i yrken med mycket folk. Lärare, sjukvårdspersonal etc. förmodar jag. Folk är nog rätt vana redan tidigare vid att man kan få influensa fast man vaccinerat sig mot influensa.

Nej, de där nästesten har jag också undvikit, jag har använt salivtest, de är väldigt enkla, bara att spotta.

Tack, den roande intervju såg jag tidigare faktiskt, men jag trodde jag hade sett hela, nu ser ja att jag hade missat andra halvan och deras diskussion om Covid m m, och jag håller med om att intervjun är underhållande!
Senast redigerad av Lamento 2023-12-15 kl. 02:01.
Citera
2023-12-15, 08:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Haha det var dagens.

”Vad har vaccin med saken att göra?” Säger personen som spenderar ofantligt massa timmar åt att sprida satans gegga på internet, för att få folk att injiccera sig med giftinjektionerna kallade vaccin.

Nä det är en riktig skojare det där och jag hade önskat att jag inte tog i den med tång ens.
Det vore betydligt bättre om du LÄSTE vad andra skriver, så slipper du framstå som en substanslös tramsare.

Nej, vaccin har inget att göra med huruvida COVID är farligt för barn eller ej.
Nej, vaccin har inget att göra med huruvuda det är fascism att fatta demokratiska beslut
Nej, vaccin har inget att göra med huruvuda samma regler gäller för alla

Som sagt, LÄS istället för att sitta och svamla om saker du inte förstår dig på.

Säg till om du vill ha mer fakta och vetenskap, det finns en närmast oändlig brunn att skopa ur. Här kommer t.ex. en studie som visar leversjukdomar som registrerats i VigiBase efter användning av Ivermectin för behandling av COVID-19.

Citat:
Results:
Of 1393 ICSRs associated with ivermectin, 60 (4.3%) were registered as "serious." Ivermectin had been used for COVID-19 in 25 of those cases. Among the latter, 6 experienced hepatic disorders (hepatitis, hepatocellular injury, cholestasis, increased alanine aminotransferase and/or aspartate aminotransferase levels, abnormal liver function tests).

Conclusion:
The safety of the use of ivermectin should be studied more exhaustively, especially as regards the possibility of hepatic disorders developing when the drug is used for COVID-19.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9876768/

Och innan det rycker till i din reptilhjärna får jag väl påpeka att det inte heller har något med vaccin att göra.

Herregud...
Citera
2023-12-15, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det vore betydligt bättre om du LÄSTE vad andra skriver, så slipper du framstå som en substanslös tramsare.

Nej, vaccin har inget att göra med huruvida COVID är farligt för barn eller ej.
Nej, vaccin har inget att göra med huruvuda det är fascism att fatta demokratiska beslut
Nej, vaccin har inget att göra med huruvuda samma regler gäller för alla

Som sagt, LÄS istället för att sitta och svamla om saker du inte förstår dig på.

Säg till om du vill ha mer fakta och vetenskap, det finns en närmast oändlig brunn att skopa ur. Här kommer t.ex. en studie som visar leversjukdomar som registrerats i VigiBase efter användning av Ivermectin för behandling av COVID-19.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9876768/

Och innan det rycker till i din reptilhjärna får jag väl påpeka att det inte heller har något med vaccin att göra.

Herregud...
stämmer att jag inte hade uppdaterat mig särskilt noga om det ni diskuterade. Men åtminstone så var inte jag nån av dem som rekommenderade ivermektin och det där andra (klorin-nånting?) som väl båda tidigt påstods bota covid. Jag är faktiskt inte särskilt troende på att människor vet vad som orsakar sjukdom, in i minsta partikeln. Jag avrådde stort ifrån att ens ta de där pcr-testen och ser dem som satans fällor med.

Men hellre än med vaccin så skulle jag nog gärna personligen testat både det ena och andra avlusningamedlet , hoppas jg - om jag nångång hade trott mig vara sjuk i covid
Citera
2023-12-15, 09:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så antingen ljuger statistiken eller också har du fel. Och det är ingen halmgubbe.
Problemet är inte statistiken. Problemet är hur DU tolkar statistiken. Att du fortfarande klamrar dig fast vid att covid är farligt för barn säger allt om ditt säkerhetstänkade kring ofarliga virus.

Citat:
Det blir lite kantigt när du ena stunden vill försöka ge sken av att du kan vetenskaplig diskurs - för att i nästa ögonblick bli påkommen med att sprida skitprat, lögner och ge exempel på total faktaförnekelse.
Vad är "fakta" menar du? Återigen vetenskap är inte fakta och har aldrig varit det. statistik är inte heller fakta, utan kan tolkas på miljarder olika sätt beroende på om man är realist eller hypokondriker som du.

Citat:
Att du inte "känner någon" som råkat illa ut och sedan hävdar att det utgör normen bevisar ju endast att du är en lågintelligent idiot.
Jag tror nog att nästan alla har uppfattningen att covid faktiskt var ofarligt för barn. Du är ganska ensam i ditt synsätt. Har du inte tänkt på det?

Citat:
Känner du ingen som har cancer heller?
Jo det gör jag, men det är inte skäl att stänga ner hela världen och förstöra livet för andra.

Citat:
Herregud...
Ja det är verkligen herregud. Du kan inte fara på riktigt.
Citera
2023-12-15, 10:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreeThree
Vi vet också att Sydamerika som är den högst vaccinerade världsdelen har den högsta överdödligheten under pandemin. Kan det finnas ett samband?

Det behöver inte ha med vaccinet att göra, utan åtgärderna mot viruset från myndigheternas håll och den överdrivna skräcken gjorde att folk dog av andra anledningar.

Felet är fokus på enbart ett virus från myndigheternas sida och man glömde bort alla andra sjukdom och den dåliga folkhälsan i allmänhet.

Mer om det här: Great Barrington Declaration varnade för just det, men fick så mycket skit för att de sa sanningen och censurerades i den vetenskapliga debatten. Ja då var det nog inte så vetenskaplig debatt när allt kommer omkring.

Mer om det här: https://www.youtube.com/watch?v=jmsxbDzCQHc&t=253s
Citera
2023-12-15, 11:33
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
stämmer att jag inte hade uppdaterat mig särskilt noga om det ni diskuterade. Men åtminstone så var inte jag nån av dem som rekommenderade ivermektin och det där andra (klorin-nånting?) som väl båda tidigt påstods bota covid. Jag är faktiskt inte särskilt troende på att människor vet vad som orsakar sjukdom, in i minsta partikeln. Jag avrådde stort ifrån att ens ta de där pcr-testen och ser dem som satans fällor med.

Men hellre än med vaccin så skulle jag nog gärna personligen testat både det ena och andra avlusningamedlet , hoppas jg - om jag nångång hade trott mig vara sjuk i covid
Jaha, det är väl ok att du gör som du vill, om du frågar mig. Jag har dessutom varit instrumental i mina försök att beskriva mitt stöd för exakt det förhållningssättet.

Däremot ställer jag mig frågande till ditt grundlösa trams och skitprat om "gegga på internet, för att få folk att injiccera sig med giftinjektionerna kallade vaccin." Hur kom du till den slutsatsen? Mig veterligen är det inte EN ENDA person som försökt "få folk att injiccera sig med giftinjektionerna kallade vaccin". Ni antivaxxar-patrask är uppenbarligen lika smarta som en hallmöbel.

Citat:
Haha det var dagens.

Att hänvisa till fakta och vetenskap är inte att "sprida gegga på Internet", det är att föra en vuxen debatt baserad på fakta och officiell statistik. Att sitta och påstå att vaccinet är "gift" och vräka ur sig grundlösa beskyllningar, DET är däremot "gegga på Internet".

Med det sagt; här är en studie från Sverige där man tittat på COVID-vaccinets effektivitet i förhållande till långCOVID (den långCOVID som andra gegga-spridare på Internet hävdar inte ens existerar).

Citat:
Results
Of 299 692 vaccinated individuals with covid-19, 1201 (0.4%) had a diagnosis of PCC during follow-up, compared with 4118 (1.4%) of 290 030 unvaccinated individuals. Covid-19 vaccination with any number of doses before infection was associated with a reduced risk of PCC (adjusted hazard ratio 0.42, 95% confidence interval 0.38 to 0.46), with a vaccine effectiveness of 58%. Of the vaccinated individuals, 21 111 received one dose only, 205 650 received two doses, and 72 931 received three or more doses. Vaccine effectiveness against PCC for one dose, two doses, and three or more doses was 21%, 59%, and 73%, respectively.

Conclusions
The results of this study suggest a strong association between covid-19 vaccination before infection and reduced risk of receiving a diagnosis of PCC. The findings highlight the importance of primary vaccination against covid-19 to reduce the population burden of PCC.

https://www.bmj.com/content/383/bmj-2023-076990

Herregud...
Citera
2023-12-15, 11:47
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är inte statistiken. Problemet är hur DU tolkar statistiken. Att du fortfarande klamrar dig fast vid att covid är farligt för barn säger allt om ditt säkerhetstänkade kring ofarliga virus.
Jag tolkar ingen statistik. Inte ens DET klarar du av att inse. Du är sannerligen en av de mest ointelligenta och outbildade personer jag stött på. Om jag vore som du hade jag skämts över att sitta och bevisa min dumhet för folk om och om och om igen.

Av 1243 barn som diagnostiserats med COVID-19 var det 243 barn som efter tre månader fortfarande led av PCC (långCOVID). 143 av de hade fortfarande symptom efter sex månader, 38 av dem efter ETT ÅR och 15 av dem efter ETT OCH ETT HALVT ÅR. Det är ingen "tolkning", det är fakta. Du måste ju vara totalt jävla dum i huvudet!?

Citat:
Methods
We performed a prospective “disease-based” cohort study between 01/02/2020 to 31/10/2022 including children aged 0–18 years old, with a previous diagnosis of Covid-19. Children with microbiologically confirmed SARS-CoV-2 infection, were invited for an in-clinic follow-up assessment at a paediatric post-covid clinic in Rome, Italy, at serial intervals (3-, 6-, 12- and 18-months post-onset). PCC was defined as persistence of otherwise unexplained symptoms for at least three months after initial infection. The statistical association between categorical variables was obtained by Chi-squared tests or Fisher's exact tests. Multivariable logistic regressions are presented using odds ratios (OR) and 95% confidence interval (CI). Survival analysis was conducted using the Kaplan–Meier method.

Findings
1243 children were included, median age: 7.5 (4–10.3) years old; 575 (46.3%) were females. Of these, 23% (294/1243) were diagnosed with PCC at three months post-onset. Among the study population, 143 patients remained symptomatic at six months, 38 at 12 months, and 15 at 18 months follow up evaluation. The following risk factors were associated with PCC: >10 years of age (OR 1.23; 95% CI 1.18–1.28), comorbidities (OR 1.68; 95% CI 1.14–2.50), and hospitalisation during the acute phase (OR 4.80; 95%CI 1.91–12.1). Using multivariable logistic regression, compared to the Omicron variant, all other variants were significantly associated with PCC at 3 and 6 months. At least one dose of vaccine was associated with a reduced, but not statistically significant risk of developing PCC.
https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(23)00138-4/fulltext

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan någon vaxxfanatiker ens påvisa ett fall med en ovaccinerad som lider av longcovid?

Jag tror inte du fattar hur bortgjord du är. Undrar om inte du vinner priset som "dummast på Flashback", och det säger inte lite. Du är så sjukt dum att det är synd om dig.

Herregud...
Citera
2023-12-15, 12:39
Medlem
Ziyad Al-Aly, forskaren som länge just varnat för riskerna med reinfektion påpekar nu i en intervju i Fortune (även på Yahoo) om en ny artikel han och andra publicerat igår i The Lancet dels att man kan få långtidsbesvär också av influensa men att skillnaden tycks vara att Covid-19 angriper långt flera organ:

"Almost from the start of SARS-CoV-2’s rampage around the globe, researchers and epidemiologists warned that it appeared to behave differently than known viruses, particularly seasonal flu. That included not only COVID-19’s general contagiousness compared to flu viruses, but also its ability to cause clotting problems in the veins and arteries, result in loss of smell and/or taste, and even lead to a rare multisystem inflammatory syndrome in children.

That message was taken more or less seriously, depending on geography and, often, politics. But as a new study makes clear, the warnings have proved darkly prophetic.

The study, a comparative analysis with 18 months of follow-up of hospital admissions for those with COVID-19 and those with seasonal flu, found that COVID-19 patients experienced significantly higher rates of death, healthcare utilization, and adverse health outcomes in most organ systems than did patients with the flu. Its results were published on Dec. 14 in the infectious diseases section of the medical journal The Lancet."

Här är skillnaden Covid-19 och influensa:

"The disease’s enhanced risk list includes everything from cardiac arrest, stroke, chronic kidney disease, and cognitive impairment to mental health and fatigue, two characteristics often associated with long COVID.

By comparison, the seasonal flu was associated with increased risk in only six of the 94 conditions specified. Further, while COVID increased the risks for almost all the organ systems studied, the flu heightened risk primarily for the pulmonary(lung) system. Those findings, Al-Aly says, suggest that 'COVID is really a multi-systemic disease, and flu is more a respiratory virus.'"

Så med andra ord, som också tagits upp i tråden av någon, även influensa kan ge långtidsbesvär. Dock är Covid värre enligt den här studien, och här har vi så den springande punkten antar jag:

Har Al-Aly rätt i följande? Och gäller det även rådande Covid? Tiden får utvisa.

"Clearly, long COVID remains a looming threat. Moreover, research shows that with each successive COVID-19 infection, we roll the dice. One can be young, healthy, and vaccinated, having experienced only mild symptoms during initial infections–then, almost inexplicably, develop long COVID on the next infection." https://fortune.com/2023/12/14/covid-19-v-flu-more-serious-threat-new-study-health-carolyn-barber/
Senast redigerad av Lamento 2023-12-15 kl. 12:42.
Citera
2023-12-15, 12:54
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ziyad Al-Aly, forskaren som länge just varnat för riskerna med reinfektion påpekar nu i en intervju i Fortune (även på Yahoo) om en ny artikel han och andra publicerat igår i The Lancet dels att man kan få långtidsbesvär också av influensa men att skillnaden tycks vara att Covid-19 angriper långt flera organ:

"Almost from the start of SARS-CoV-2’s rampage around the globe, researchers and epidemiologists warned that it appeared to behave differently than known viruses, particularly seasonal flu. That included not only COVID-19’s general contagiousness compared to flu viruses, but also its ability to cause clotting problems in the veins and arteries, result in loss of smell and/or taste, and even lead to a rare multisystem inflammatory syndrome in children.

That message was taken more or less seriously, depending on geography and, often, politics. But as a new study makes clear, the warnings have proved darkly prophetic.

The study, a comparative analysis with 18 months of follow-up of hospital admissions for those with COVID-19 and those with seasonal flu, found that COVID-19 patients experienced significantly higher rates of death, healthcare utilization, and adverse health outcomes in most organ systems than did patients with the flu. Its results were published on Dec. 14 in the infectious diseases section of the medical journal The Lancet."

Här är skillnaden Covid-19 och influensa:

"The disease’s enhanced risk list includes everything from cardiac arrest, stroke, chronic kidney disease, and cognitive impairment to mental health and fatigue, two characteristics often associated with long COVID.

By comparison, the seasonal flu was associated with increased risk in only six of the 94 conditions specified. Further, while COVID increased the risks for almost all the organ systems studied, the flu heightened risk primarily for the pulmonary(lung) system. Those findings, Al-Aly says, suggest that 'COVID is really a multi-systemic disease, and flu is more a respiratory virus.'"

Så med andra ord, som också tagits upp i tråden av någon, även influensa kan ge långtidsbesvär. Dock är Covid värre enligt den här studien, och här har vi så den springande punkten antar jag:

Har Al-Aly rätt i följande? Och gäller det även rådande Covid? Tiden får utvisa.

"Clearly, long COVID remains a looming threat. Moreover, research shows that with each successive COVID-19 infection, we roll the dice. One can be young, healthy, and vaccinated, having experienced only mild symptoms during initial infections–then, almost inexplicably, develop long COVID on the next infection." https://fortune.com/2023/12/14/covid-19-v-flu-more-serious-threat-new-study-health-carolyn-barber/
Här är studien:
https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S1473-3099%2823%2900684-9
Citera
2023-12-15, 13:16
Medlem
Citat:
Här är studien:
https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S1473-3099%2823%2900684-9

Ja,tack, den finns även länkad i Fortune-artikeln, fint nog, fast de är lite otydliga genom att först länka till den under "significantly higher rates of death", men därefter länka till den allmänna hemsidan för The Lancet under "The Lancet". Det hade varit tydligare om de hade länkat till artikeln under "The study":

"The study, a comparative analysis with 18 months of follow-up of hospital admissions for those with COVID-19 and those with seasonal flu, found that COVID-19 patients experienced significantly higher rates of death, healthcare utilization, and adverse health outcomes in most organ systems than did patients with the flu. Its results were published on Dec. 14 in the infectious diseases section of the medical journal The Lancet." https://fortune.com/2023/12/14/covid-19-v-flu-more-serious-threat-new-study-health-carolyn-barber/

Intressant hur Al-Aly särskilt driver denna fråga. Här handlar det ju om sjukhusinlagda patienter, och som sagt att "SARS-CoV-2 (...) is a more multisystemic virus than seasonal influenza.", och, inte minst detta med långtidsverkningar, som det nu slår mig inte diskuteras i till exempel FHM:s veckorapporter, där man ju fokuserar smittläget just nu, inte så att säga postcovidläget för vissa just nu:

"both viruses yield a higher burden of health loss in the post-acute phase of illness than their respective acute phase, suggesting that focusing solely on the acute toll of these viruses obscures a larger portion of their overall effect and they should be conceptualised as infections leading to a high risk and burden of acute disease and even higher long-term risks of health loss." https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(23)00684-9/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in