2023-12-14, 19:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ditt sätt att argumentera tyder på att du inte alls är intresserad av vetenskap, utan snarare att sprida propaganda.

Vad har du för fakta att komma med om jag får fråga? resultat från en studie är inte att klassa som fakta.
Du borde läsa de studier jag refererat till. Torde vara ett par tusen vid det här laget. Alla av dem innehåller massor av fakta.

Pröva att läsa den jag länka till sist så ser du. Jag tar det igen.

Citat:
Background
Adults and children can develop post-Covid-19 condition (PCC) (also referred to as Long Covid). However, existing evidence is scarce, partly due to a lack of a standardised case definition, short follow up duration, and heterogenous study designs, resulting in wide variation of reported outcomes. The primary aim of this study was to characterise risk factors for PCC and longitudinal rates of recovery in a cohort of children and young people using a standardised protocol.

Findings
1243 children were included, median age: 7.5 (4–10.3) years old; 575 (46.3%) were females. Of these, 23% (294/1243) were diagnosed with PCC at three months post-onset. Among the study population, 143 patients remained symptomatic at six months, 38 at 12 months, and 15 at 18 months follow up evaluation. The following risk factors were associated with PCC: >10 years of age (OR 1.23; 95% CI 1.18–1.28), comorbidities (OR 1.68; 95% CI 1.14–2.50), and hospitalisation during the acute phase (OR 4.80; 95%CI 1.91–12.1). Using multivariable logistic regression, compared to the Omicron variant, all other variants were significantly associated with PCC at 3 and 6 months. At least one dose of vaccine was associated with a reduced, but not statistically significant risk of developing PCC.

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(23)00138-4/fulltext
Citera
2023-12-14, 20:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Du borde läsa de studier jag refererat till. Torde vara ett par tusen vid det här laget. Alla av dem innehåller massor av fakta.

Pröva att läsa den jag länka till sist så ser du. Jag tar det igen.

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(23)00138-4/fulltext

Ok covid är farligt för barn säger du....

men då gör vi så här: Hur många av ALLA barn i UK har fått bestående men av longcovid och blivit allvarligt sjuka i covid? Jag vill ha svar i % och sedan vill jag ha en förklaring varför du anser att covid är farligt för barn. Jag får nämligen inte ihop den logiken. Det finns nästan inga barn att hitta i statistiken som blivit allvarligt sjuka i covid. Det är hårklyverier du kommer med.

Du har ju medvetet valt ut en studie som aktivt letar efter sjuka barn, men om ett virus är farligt kan man knappast avgöra bara för att det förekommer några enstaka allvarligt sjuka barn.

Då kan man ju resonera att vad som helst är farligt beroende på vad för aktiviteter man vill begränsa och förbjuda.
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-14 kl. 20:10.
Citera
2023-12-14, 20:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ok covid är farligt för barn säger du....
Infoga gärna en referens eller ett citat när du påstår att någon sagt eller skrivit något - så slipper du framstå som en substanslös tramsare.

Citat:
men då gör vi så här: Hur många av ALLA barn i UK har fått bestående men av longcovid och blivit allvarligt sjuka i covid? Jag vill ha svar i % och sedan vill jag ha en förklaring varför du anser att covid är farligt för barn. Jag får nämligen inte ihop den logiken. Det finns nästan inga barn att hitta i statistiken som blivit allvarligt sjuka i covid. Det är hårklyverier du kommer med.

Du har ju medvetet valt ut en studie som aktivt letar efter sjuka barn, men om ett virus är farligt kan man knappast avgöra bara för att det förekommer några enstaka allvarligt sjuka barn.

Då kan man ju resonera att vad som helst är farligt beroende på vad för aktiviteter man vill begränsa och förbjuda.
Va!? Varför skall jag förklara något av ovan? Är du helt förvirrad alternativt blåst? Om jag inte missminner mig svamlade du om att du förstod den vetenskapliga processen? Förstår du vad en halmgubbe är? Det är en sådan du bygger ovan.

Herregud...
Citera
2023-12-14, 20:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Infoga gärna en referens eller ett citat när du påstår att någon sagt eller skrivit något - så slipper du framstå som en substanslös tramsare.

Va!? Varför skall jag förklara något av ovan? Är du helt förvirrad alternativt blåst? Om jag inte missminner mig svamlade du om att du förstod den vetenskapliga processen? Förstår du vad en halmgubbe är? Det är en sådan du bygger ovan.

Herregud...

Tro mig.. jag känner många som har barn och jag kan inte komma på ett enda barn som ens märkt av covid. absolut noll och ingen.

Inte så konstigt eftersom covid inte är ett större problem för barn.

Du letar aktivt efter studier som bekräftar din egen bias. Vad har det med vetenskap att göra?

Varför inte titta hur det ser ut i den verkliga världen istället? Covid är inget större problem för barn.

Berätta nu vad du tror. Hur många barn av ALLA barn har skadats av covid i % räknat? Det är ingen halmgubbe. Det är en ytterst relevant fråga.
Citera
2023-12-14, 20:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Det här däremot är en halmgubbe...

Citat:
"I England är det alltså 10,540 barn som hamnat på sjukhus för vård av allvarlig COVID-19 fram till Januari 2021. Och dessa barn menar fett-sune inte existerar...?"

Jag har aldrig hävdad att inget barn vårdats på sjukhus i covid. Vad jag säger är att 10 540 barn är väldigt få av ALLA barn i U.K, som verkar vara ca 4,1 miljoner barn totalt, vilket ger futtiga 0,25% av alla barn som vårdats på sjukhus.

Vad kan vara orsaken till att barn ändå farit illa? Jag tror inte att viruset är problemet... det har med helt andra saker att göra, som exempelvis det här:

https://www.svd.se/a/KnXAP4/brittiska-barn-far-skorbjugg-chockerande
Senast redigerad av kurt-sune 2023-12-14 kl. 20:52.
Citera
2023-12-14, 21:34
Medlem
Nu kom FHM:s veckorapport om Covid. Om jag inte missminner mig inleder de med liknande text som de hade för några veckor sen:

"Den senaste månaden har antalet bekräftade fall, antalet nya intensivvårdade patienter och beläggning inom slutenvården varit på en väsentligen oförändrad nivå medan antalet avlidna med covid-19 har fortsatt att öka. Smittspridningen bedöms fortfarande vara påtaglig och en del av de som smittas, framförallt äldre personer, blir allvarligt sjuka."

Siffrorna släpar efter:

"I slutet av vecka 48 var SmiNet stängt under två dygn, på grund av en planerad uppdatering. Det betyder att en del fall som skulle anmälts under helgen vecka 48 istället anmäldes under början av vecka 49. Antalet bekräftade fall vecka 49 är därmed något överskattat, vilket behöver beaktas vid bedömningen av epidemiologiska läget."

Antalet döda förrförra veckan var 236 (nu), förra veckan 159 hittills:

"På grund av fördröjning i rapporteringen fokuserar analyserna avseende avlidna bekräftade fall i veckorapporten främst på data fram till för två veckor sedan. Under vecka 47 rapporterades 215 bekräftade fall avlidna. Under de tre föregående veckorna var det genomsnittliga antalet 156 dödsfall per vecka. Bland alla avlidna fall rapporterade under vecka 44–47 var 70 procent 80 år eller äldre. Hittills har 236 respektive 159 bekräftade fall rapporterats avlidna under vecka 48 och 49. Under vecka 47 uppmättes förhöjd dödlighet nationellt." https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/aktuell-veckorapport-om-covid-19/

16 varianter Covid i omlopp varav JN1 och JN2 är störst med 13-14%.
Citera
2023-12-14, 21:57
Medlem
Citat:
Det är exakt samma visa med klimatet om du inte tänkt på det? Det är några få som tagit patent på narrativet och de som säger emot är "klimatförnekare". Både klimat och virus är ämnen som enskilda forskare inte förstår tillräckligt bra för att kunna lösa på global nivå, utan att göra allt för stor skada. Till exempel har en klimatforskare dålig koll på vad som händer med ekonomin om hen får som hen vill. Och samma visa med en epedemiolog. De har inte alla svar på hur ett oerhört komplext problem ska lösas på det bästa och minst skadliga sättet och därför ska de heller inte få äga frågan.

Ja det har vi ju sett även i migrationsdebatten. Alla som säger emot och vill kritisera migrationspolitiken är "rasister". Men det börjar faktiskt ändras tack och lov.

Håller med om detta, det är därför det behövs diskussion där folk tillåts ha olika åsikter och inte den här konsensuskulturen. Jag hinner inte kolla det nu men vill minnas att just konsensuskulturen kritiserades angående den svenska pandemistrategin.

Det brukar ju med rätta heta att till exempel skådespelare ibland gör bort sig när de uttalar sig om politik, men man säger inte samma sak om forskare. Politiseringen inom forskning, inte minst humaniora men också förstås inom till exempel naturvetenskap, där man uttalar sig om sammanhang som är större än det egna forskningsområdet är ju problematisk precis som du skriver.

Ja, migrationsdebatten har ju börjat ändras, men tyvärr sker ju då en konsensus-svängning där alla plötsligt låtsas som att de alltid har varit av den nya åsikten. Det rätta vore dessutom att inte som nu bara säga "Jag hade fel", som många skribenter och politiker nu gör, utan att då dessutom nämna dem som hade rätt (och som man tidigare frös ut). Man borde alltså säga: "Jag hade fel och X och Y hade rätt", men det har jag inte sett.
Citera
2023-12-14, 23:08
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
kurt-sune, anledningen till att folk skrattar åt dig är att du hasplar ur dig saker som inte är förankrade i verkligheten. COVID är farligt för barn. Ditt tramsande om att COVID skulle vara ofarligt är lika korrekt som påståendet att det finns 100 miljoner invånare i Sverige. Du är som sagt okunnig, men det är ingen ursäkt för att du istället för att acceptera FAKTA väljer att kalla fölk för lögnare när de ger dig korrekta uppgifter som med all önsvärd tydlighet visar att du har fel.

Haha, vilken folk? Och sen när blev du talesperson?

Ta och kliv ner från den lilla ponnyn du klättrat up på. Förövrigt delar säkert de flesta kurt-sunes åsikt, för när allt kommer omkring var det jävligt många som svalde hysterin, antal döda etc.. som tog vaccinet men åkte på skiten ändå. Vissa fick dessutom riktigt dåliga biverkningar.

Så prata du på om vaccinets förträfflighet, tror få orkar ta ditt svammel på allvar.
Senast redigerad av Mr.Sound 2023-12-14 kl. 23:12.
Citera
2023-12-14, 23:46
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Haha, vilken folk? Och sen när blev du talesperson?

Ta och kliv ner från den lilla ponnyn du klättrat up på. Förövrigt delar säkert de flesta kurt-sunes åsikt, för när allt kommer omkring var det jävligt många som svalde hysterin, antal döda etc.. som tog vaccinet men åkte på skiten ändå. Vissa fick dessutom riktigt dåliga biverkningar.

Så prata du på om vaccinets förträfflighet, tror få orkar ta ditt svammel på allvar.
Vaccin!? Vad har vaccin med saken att göra? Den här antivaxxin-touretten börjar bli vanligt förekommande. Och "åsikter" har definitivt inte med saken att göra, jag diskuterar FAKTA. Inget annat.

Och infoga gärna ett citat när du påstår att någon sagt eller skrivit något - så slipper du framstå som en substanslös tramsare.
Senast redigerad av korrektamund0 2023-12-14 kl. 23:59.
Citera
2023-12-14, 23:50
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Tro mig.. jag känner många som har barn och jag kan inte komma på ett enda barn som ens märkt av covid. absolut noll och ingen.

Inte så konstigt eftersom covid inte är ett större problem för barn.

Du letar aktivt efter studier som bekräftar din egen bias. Vad har det med vetenskap att göra?

Varför inte titta hur det ser ut i den verkliga världen istället? Covid är inget större problem för barn.

Berätta nu vad du tror. Hur många barn av ALLA barn har skadats av covid i % räknat? Det är ingen halmgubbe. Det är en ytterst relevant fråga.
Heh...ja, men nu är det så att vad du TROR och TYCKER och KÄNNER har ingen relevans i debatten - det är därför du blir utskrattad. JAG å andra sidan hänvisade till FAKTA, och den visade att barn de facto BLIR så sjuka att de hamnar på sjukhus. Men du säger ju att COVID inte är farligt för barn, och då blir den logiska slutsatsen att de helt enkelt inte är där.

Så antingen ljuger statistiken eller också har du fel. Och det är ingen halmgubbe.

Det blir lite kantigt när du ena stunden vill försöka ge sken av att du kan vetenskaplig diskurs - för att i nästa ögonblick bli påkommen med att sprida skitprat, lögner och ge exempel på total faktaförnekelse.

Att du inte "känner någon" som råkat illa ut och sedan hävdar att det utgör normen bevisar ju endast att du är en lågintelligent idiot.

Känner du ingen som har cancer heller?

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2023-12-14 kl. 23:53.
Citera
2023-12-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Piers Morgan har just fått Covid och skriver på X att han ångrar att han lyssnade på vad han kallar oinformerade antivaxx-imbeciller och inte tog en till vaccindos:

"Thanks for your concern, Andrew. Ironically, if I’d had another covid booster I wouldn’t have caught the damn thing again and wouldn’t be feeling so rough. That’ll teach me for listening to ill-informed anti-vaxx imbeciles on the internet… !" https://twitter.com/piersmorgan/status/1732805411848241263

Ja, men det jag sa var att han ändrat sin inställning till vaccinpass. Inte till vaccinet.

Lite intressant är det dock med alla dessa flerfaldigt vaccinerade personer som åker på covid stup i kvarten. Detta medan ovaccinerade personer som jag och Andrew Tate aldrig har haft det alls. Eller ja, jag hade en lättare förkylning i september förra året. Möjligt att det var covid, men det vet jag inte eftersom det alrig någonsin skulle falla mig in att testa mig. Att folk frivilligt kör upp de där stickorna genom näsan rätt upp i hjärnan är faktiskt bland de allra mest obegripliga beteendena av alla i denna masspsykos.

Hursomhelst, jag kan även rekommendera intervjun Morgan gjorde med Tate för några veckor sedan.
https://youtu.be/2oWbDCql4JA?si=h1bXcHy6kEkzUbsr

Ganska underhållande. De pratar en hel del om covid. Tate förnekar dess existens helt.
Citera
2023-12-15, 00:05
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Lite intressant är det dock med alla dessa flerfaldigt vaccinerade personer som åker på covid stup i kvarten. Detta medan ovaccinerade personer som jag och Andrew Tate aldrig har haft det alls.
Det är djupt fascinerande att någon skulle få för sig att påstå något dylikt. Detta sagt med tanke på all den fakta och statistik som finns tillgänglig. Den visar med emfas att ovaccinerade dör i högre omfattning inte bara i COVID-19, utan av ALLA sjukdomar sammanslaget. Jag har länkat till en hel del sådan statistik.

Man frågar sig hur det är möjligt. Jag menar, båda kan ju inte vara rätt. Är det de officiella statistikkällorna som ljuger, menar du? Eller är det anonyma skribenter på Internet-forum som ägnar sig åt det vi kallar för "konstruktivt tänkande"..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in