Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
...
Jag hänvisade till och med till Mearsheimer i mitt raderade inlägg till dig. Jag är förövrigt också en vän av realism (inom ramen för internationella relationer) precis som Mearsheimer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Realis...onal_relations)
Men där har du mig; "nyttig idiot" och "stofil". Främst "stofil". Jag är också kritisk till USA och västvärlden. Realister anklagas för att vara pro-Kina, pro-Kuba, pro-Ryssland osv.
När vi realister talar om vikten av buffertstater för att bevara en geopolitisk politisk ordningen uppskattas det sällan av neokonservativa och liberaler. I synnerhet inte nu i och med kriget i Ukraina. Realister är ofta (men inte alltid) kritiska till USA och västvärlden och hade föredragit en annan utrikespolitik.
Nu verkar det som ursprungsinlägget raderats utifrån vad jag förmodar är att det svävat för mycket OT, men jag kan åtminstone svara på de delar som specifikt är applicerat på Ukraina-kriget och inte ideologisk beskrivning i övrigt.
Jag kan ju säga såpass mycket att även om man ser fördelar med buffert-stater och multi-polär värld utifrån en pessimistisk syn att världsordning enbart styrs av själviska intressen och det är bättre för övriga att de stora drakarna håller varandra i schack, innebär det inte att alla kulturer och statsordningar är ekvivalenta.
Min uppfattning är att Ryssland utmärker sig extra negativt jämfört med vanliga "själviska" stater som bara tänker på sina intressen, och därför i högsta grad icke önskvärt att de får rollen som "motpol" som bara gör det värre för hederliga och anständiga människor.
Även om jag hade trott att multi-polär värld är det bästa hade jag fortfarande kraftigt ogillat om det i ett alternativ-universum hade blivit så att Churchill och Hitler delade Europa mellan sig utifrån "buffertstater" och sina intressen, då de på intet sätt var moraliskt ekvivalenta och fullständig utplåning av Hitler-Tyskland vore det enda rätta.
På motsvarande sätt ogillar jag också kraftigt att Ryssland skulle få en betydande roll på världsarenan, då det också skulle innebära att en människofientlig ideologi och kultur skulle förvärra tillvaron.
Citat:
...
Hur som helst. Jag har personligen har inget investerat i Ukraina eller Ryssland och där med är jag inte känslomässigt involverad i kriget - vilket möjligen förklarar varför jag inte är hysterisk angående Ukraina på det sättet som en del andra användare med den bakgrunden är. Jag betvivlar att de själva är särskilt upprörda över vad Israel gör i Palestina - i vilket de inte själva är personligen investerade i.
Jag är däremot väldigt känslomässigt engagerad i kriget då jag som sagt inte finner de stridande parterna moraliskt ekvivalenta alls, och då jag inte är en värdenihilist ogillar jag kraftigt en världsanordning där vanliga människor som bara vill leva sina liv far illa, vilket är det enda Ryssland har att erbjuda.
När jag tänker på att småbarn som hade kunnat växa upp i fred och trygghet istället blir våldtagna av ryska soldatsvin, till och med till döds, enbart för att en psykopat i Kreml vill utöka sin "intressesfär" riktigt ryser jag och känner att det är min medmänskliga plikt att vara emot det som orsakat detta.
Det sker alltid övergrepp av enskilda soldater i krig, men nu handlar det inte enbart om ett mindre antal kriggskadade psykopater utan i högsta grad en kulturell företeelse, då Rysslands militär alltid utmärkt sig med övergrepp mot civila, och i högsta grad en spegel av en kultur där människovärde och grundläggande anständighet inte står högt i kurs.
Så ja, sådant gör mig känslomässigt engagerad och jag vill i högsta grad se utplåning av vad Ryssland i dagsläget står för, inte bara för övergreppen de gör idag utan även för övergreppen de kommer att göra ifall de skulle få ännu mer inflytande.
För övrigt är det min erfarenhet att de som sitter på sin trygga kammare och omhuldar akademiska ideologier och filosofier, oavsett om det är realism, mångkulturalism eller kritisk rasteori, inte brukar vara fullt så känslomässigt neutrala när de själva får smaka på baksidorna, och det inte bara är "andra" som får ta skiten.