2023-12-15, 07:30
Medlem
Putin actually admitted that about 360,000 Russian troops have died in Ukraine.

Nu tror jag inte att det är korrekt översatt. Det är nog dödade och sårade, vilket stämmer mycket väl med vad andra uppskattat förlusterna till.

https://x.com/war_crimes_uk/status/1735298401942614484?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2023-12-15, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jaha

Jag hänvisade till och med till Mearsheimer i mitt raderade inlägg till dig. Jag är förövrigt också en vän av realism (inom ramen för internationella relationer) precis som Mearsheimer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)

Men där har du mig; "nyttig idiot" och "stofil". Främst "stofil". Jag är också kritisk till USA och västvärlden. Realister anklagas för att vara pro-Kina, pro-Kuba, pro-Ryssland osv. När vi realister talar om vikten av buffertstater för att bevara en geopolitisk politisk ordningen uppskattas det sällan av neokonservativa och liberaler. I synnerhet inte nu i och med kriget i Ukraina. Realister är ofta (men inte alltid) kritiska till USA och västvärlden och hade föredragit en annan utrikespolitik.

Ofta anklagas vi för att vara moraliska nihilister och odemokratiska. De flesta realister är konservativa (jag) men många i den traditionella vänstern (inte den trotskistiska och post-marxistiska) tenderar att vara vänner av den realistiska teorin. Det är intressant att du förstod vart jag kom ifrån. Uppriktigt, Tack så mycket!

Då förstår du att jag läser en hel del Kennan, Walt, Machiavelli, Jervis, Simes, Mackinder, Waltz, Kjellén, von Bismarck och att jag moralfilosofiskt står närmare Hobbes än Rousseau. För en realist är "kalla kriget" eller en multipolär världsordning att föredra framför den amerikanska-liberala världsordningen. Vi analyserar också kriget i Ukraina utifrån vår realistiska teoretiska horisont - vilket som har blivit fruktansvärt kontroversiellt de senaste två åren.

Jag skall säga att jag är något mer pragmatisk i jämförelse med från George F. Kennan som designade kalla kriget åt USA. Det var alltså inte Sovjetunionen som startade kalla kriget. Kennan kom senare att kritisera det. Inte konceptet järnridån, intressesfärer, kärnvapen och en bilateral ordning mellan två supermakter men amerikanska interventioner så som i Vietnam och Operation Condor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Condor

Inte på grund av Kennan hade några moraliska invändningar så dem som återfanns hos FNL-vänstern men för att det resulterade i politisk konflikt mellan de två supermakterna. Realister eftersträvar en internationell ordning - vilket utan tvekan var en, för realister, positiva aspekter av det kalla kriget.

Den av Francis Fukuyama (se; The End of History and the Last Man) hyllade liberal världsordningen med USA som en global hegemon har enligt realister inte givet ett önskat resultat. Realister menar att internationella relationer är "anarkistiska" eller om så vill kaosartade. Därför behövs maktbalanser. Den liberala världsordningen (eller "Rules Based Order" som USA har börjat kalla detta akademiska koncept) har inte fungerat väl på grund av amerikanskt agerande men också på grund av att liberalismen (inom ramen för internationella relationer) är ett defekt system.

Bland annat är liberalismen inte applicerbar på världens alla länder och deras kulturer, religioner och politiska system. Liberalismen förutsätter också att länder följer internationella spelregler - vilket realister menar är av naturen omöjligt. Realister menar därför att världen bör delas upp i två eller flera regioner (en multipolär ordning) och att det växer fram en hård militär och ekonomisk maktbalans mellan dem. Vår sida blir "västvärlden" medan Ryssland sällar sig till sin.

Således, en hård maktbalans mellan regioner och supermakter med anspråk på sina egna intressesfärer. Det är här Ukraina kommer in. Realister (även Mearsheimer) ser Ukraina som en del av rysk intressesfär. Detta är en observation - ingen politisk åsikt om att det bör vara så. Han menar också att Kanada och Mexiko tillhör den amerikanska intressesfären med hänvisning till bland annat Monroedoktrinen 1823.

https://en.wikipedia.org/wiki/Monroe_Doctrine

Återigen - detta är inte riktat Ukraina. Det är en observation. Rysslands politiska elit är också uttalade realister. Det är inte för intet att Vladimir Putin är en f.d. KGB-officer. För Ryssland är Ukraina en buffertzon precis som Belarus. En del realister skulle påpeka att den den ryska hållningen är nödvändig för skapa geopolitisk stabilitet. Det är teoretiskt naturligtvis. Återigen - realister har ingenting emot Ukraina som land. Åsikterna skiljer sig åt bland dem som bekänner sig till den realistiska skolan.

Jag förstår dock att akademisk jargong utanför universitetsvärlden sällan är populär. Jag lämnade den för många år sedan. Jag vet vad jag kan säga och skriva offentligt och vad jag kan säga bland gamla doktorandkompisar - som kan göra distinktionen mellan observation, analys och åsikter.

Realismen är legitim inom statsvetenskapen och disciplinen internationella relationer och inte på något sett anses som "fringe". Positionen är dock inte populär i vissa läger. I dag är det i närmaste tabu att påtala att även Ryssland har intressen. Jag föredrar dock den amerikanska och franska debatten framför den hysteriska svenska debatten eftersom amerikanerna tillåts tala om länders intressen. Amerikanerna talar förövrigt nästan enbart om deras intressen. Realismen härstammar som sagt från Niccolò Machiavelli (se; Fursten) och har utan tvekan sitt starkaste stöd i USA och Ryssland snarare än Europa. Så var det dock inte innan andra världskriget.

Hur som helst. Jag har personligen har inget investerat i Ukraina eller Ryssland och där med är jag inte känslomässigt involverad i kriget - vilket möjligen förklarar varför jag inte är hysterisk angående Ukraina på det sättet som en del andra användare med den bakgrunden är. Jag betvivlar att de själva är särskilt upprörda över vad Israel gör i Palestina - i vilket de inte själva är personligen investerade i.

Men det är som sagt intressant att du skillnad från "fsck" förstår vad min argumentation kommer ifrån. Det betyder att du antagligen har läst statsvetenskap, internationella relationer, historia, filosofi, nationalekonomi eller fred & konfliktkunskap vid universitet alternativt läst vid universitet och haft många diskussionen på nationen - till skillnad från "fsck" som inte förstår vad jag skriver.

Jag har förövrigt tämligen öppen med jag bekänner mig till realismen (dock en hybridform) sedan jag började skriva på Flashback 2018. Så det är inga hemligheter. Jag skriver dock nästan enbart i tråden "mediakrig om mångkulturen" - där det är ungefär samma gäng som skriver och där alla utom kanske 2-3 är realister. Men som sagt. Tack så mycket för att du noterade detta. Det uppskattas.

Två korta kommentarer.
Dels är det anmärkningsvärt att de realister som "talar om vikten av buffertstater" själva inte verkar vilja ha lust att bo i en sådan. Alla som vill ha buffertstater verkar ju själva föredra att bo i ett geopolitiskt maktcentrum, ofta landet de främst kritiserar - USA. Du tycker inte att detta säger något? Du pratar vidare om moralfilosofi och uttalar samtidigt åsikter som de facto gör andra människor mindre värda och fråntar dem deras rättigheter för att grannlandets rättigheter är viktigare. Moraliskt? Själv betraktar jag det som en inställning som ligger läskigt nära den nazistiska ideologin.

Multipolär världsordning där Ryssland skulle vara en av maktspelarna? Ryssland är ett beväpnat u-land. Allt Ryssland har att sälja är fossila bränslen som resten av världen nu bestämt sig för att fasa ut. Det finns ingenting som tyder på att Ryssland kommer att vara ett relevant land inom några år. Jag skulle tro att den insikten är en viktig beståndsdel i Putins krig; han måste markera landets relevans innan det blir helt marginaliserat och det enda sättet han har att visa styrka är använda våld. Nåt annat har inte Ryssland att erbjuda.
Senast redigerad av Auric 2023-12-15 kl. 08:33.
Citera
2023-12-15, 07:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Putin skulle kunna försöka rädda ansiktet inför sina egna genom att hävda att nu har nazisterna slagits ut, till stor kostnad men Ryzzland har vunnit. "Men för att undvika kärnvapenkrig drar vi oss nu tillbaka. Glöm inte att Ryzzland räddade världen från att utplånas." Så kan det bli i slutändan. De kommer propagera märkliga saker när det väl tar slut en dag.

Jag håller med om att han skulle kunna men Putin är en diktator, en destabiliserande kraft i omvärlden. Jag såg den här twittertråden nyss och jag är inne på att han kommer fortsätta att eskalera.

https://twitter.com/ivanastradner/status/1735324684499984831
Citat:
I just watched Putin’s discussion related to the Balkans from this morning…

I firmly believe that a conflict just below the threshold of war will intensify next year in the region… so it doesn’t trigger foreign intervention but it’s powerful enough to undermine the West.
Citera
2023-12-15, 08:22
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Putin actually admitted that about 360,000 Russian troops have died in Ukraine.

Nu tror jag inte att det är korrekt översatt. Det är nog dödade och sårade, vilket stämmer mycket väl med vad andra uppskattat förlusterna till.

https://x.com/war_crimes_uk/status/1735298401942614484?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Ja, det är totala förluster av soldater dvs döda o sårade. Det är ju det som är intressant. Dvs hur många orcher som är försatt ur stridbart skick.

Likadant med materiell, battlefield losses. Så viktigt se till att ryzzen inte kan bärga skadad materiell.
Citera
2023-12-15, 08:26
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det här är återigen en projicering från din sida. Så in i helvete dessutom. Ditt hat mot Ryssland för att du är beredd att stödja ett lika vidrigt litet skitland som Ukraina.
Kom ihåg att det är du m.fl. som intar en extremt hållning i den här frågan där ni vägrar ta in andra perspektiv än väst-propaganda-perspektivet. Jag vidhåller att jag är neutral snarare. Jag väljer inte Ryssland över USA. Det är en sjuk villfarelse. Jag ser också stora problem med Ryssland och Putin, men ni ser inget klart längre. Så därför är ditt inlägg skrattretande lustigt. Ett praktexempel på projicering.

Intressant reaktion från dig!
Du kund ha sagt att jag felciterat dig. Men nej.
Du kunde ha sagt att du har ändrat dig. Men nej.

Neutral, igen. Jo men visst.
Sedan kommer det en harang om skitlandet Ukraina. Så, igen. Inget nytt.

Skitlandet Ukraina(som du har noll koll på) som försvarar sig enl Folkrätten.
De är skitlandet??

Snacka om inskränkt människa du är. Du pekar på andra men har absolut ingen spegelbild.
Senast redigerad av Area55 2023-12-15 kl. 08:53.
Citera
2023-12-15, 08:29
Medlem
donald12s avatar
En ryzz fattar eld o brinner rejält. Hur gick det till? Nåt skjuter ut efteråt....

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Dx2YmE5F5z
Citera
2023-12-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ja, det är totala förluster av soldater dvs döda o sårade. Det är ju det som är intressant. Dvs hur många orcher som är försatt ur stridbart skick.

Likadant med materiell, battlefield losses. Så viktigt se till att ryzzen inte kan bärga skadad materiell.

Har själv inte sett eller hört originalinfon, men om det stämmer att Putin medgivit förluster på 360 000 man, så är det helt klart att det är ännu värre. Inte chans att Putin lämnat korrekta uppgifter, så hur många har han förlorat? 500 000 man? Detta fiasko blir alltmer dyrbart. Jag tror faktiskt att Putin idag ångrar det hela, men har man gett sig i leken in så får man leken tåla.
Citera
2023-12-15, 08:47
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag har inte på något sätt uttryckt sympati för Ryssland i tråden. Jag har argumenterat för detta i tråden;

2) Att Natos artikel 5 inte förpliktar en militär intervention i händelse av en medlem attackeras av en utomstående stat eller aktör med hänvisning till artikel 5 och Natos officiella förklaring.

Jag vet mycket väl att det som skrivs på Flashback inte nämnvärt påverkar utkomsten av kriget i Ukraina men diskussionen leder oss fel vilket (mikroskopiskt) drabbar Ukraina negativt. Men det spelar som sagt mindre roll. Jag hade hoppas på att tråden hade fått ett mer analytiskt förhållningsätt till kriget i Ukraina men det har visa sig att tråden är lika meningslös som tidigare. Jag föredrar "mediakriget om mångkulturen" - som har en trevligare stämning med mer proaktiva djupare resonemang.

För att ge alla insikt i vad och hur...
Många kunde se dina argument i denna fråga.
Jag tog mig tiden att förklara, på svenska, hela artikel 5 i ett PM till Mr Edgerton.
Gick det fram? Nä.
Mr Edgerton kan inte förstå texten. Läser inte saker i sin helhet.
Rådfrågar en jurist?)....

Vi konstaterar att Mr Edgerton har förmodligen dödförklarat hela projektet Nato med sin vishet. Eller om det var hans jurist!
Citera
2023-12-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Tidigast i slutet av januari, och efter detta beslut är väl viljan till mer stöd från USA ändå sämre än vad det redan var. Problemet i USA är att det går mot val.

Nej, USA kommer diskutera frågan nästa vecka.
Citera
2023-12-15, 09:08
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Har själv inte sett eller hört originalinfon, men om det stämmer att Putin medgivit förluster på 360 000 man, så är det helt klart att det är ännu värre. Inte chans att Putin lämnat korrekta uppgifter, så hur många har han förlorat? 500 000 man? Detta fiasko blir alltmer dyrbart. Jag tror faktiskt att Putin idag ångrar det hela, men har man gett sig i leken in så får man leken tåla.

Ukraina rapporterar de ryzka förluster de kan observera med drönare tex.

Sen tillkommer säkert en massa andra förluster som olyckor, sjukdom, förfrysning, beskjuter egna trupper mm.

Förhållandena i ryzka ställningar utan rotation o dåligt med mat/vatten kan säkert skörda många förluster.
Citera
2023-12-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
På sätt och vis är det bra att Ungern visar sitt rätta ansikte så tydligt. Då kommer övriga EU-länder inse att de måste dumpa fettot t.ex. genom att komma på något sätt att runda Ungern angående det militära stödet.
Ja det är postivt.
Övriga EU länder kan då enskilt ta snabba, egna beslut.
Här ett exempel.
Tyskland beslutar om Patriot bistånd med snabb leverans.

Germany Confirms Deployment of Additional Patriot SAM System to Defend Ukraine's Skies by Year's End

"In addition, Olaf Scholz explicitly emphasized the need for possible expansion of assistance from Germany through additional powers in the event of emergencies
German Chancellor Olaf Scholz officially confirmed the arrival of another Patriot Surface-to-Air Missile (SAM) system to Ukraine, the transfer of which was announced in October of this year. It is expected to be put into operation by the end of 2023, meaning it will start protecting Ukraine in the coming days."

https://en.defence-ua.com/news/germany_confirms_deployment_of_additional_patriot_ sam_system_to_defend_ukraines_skies_by_years_end-8 862.html

Här gick det äntligen snabbt.
Fler ensklda länder kommer att fylla på.
Norge tog just flera snabba beslut med luftvärn som de hade på lagerhyllorna.
Snart på plats.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-15 kl. 09:32.
Citera
2023-12-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja det är postivt.
Övriga EU länder kan då enskilt ta snabba, egna beslut.
Här ett exempel.
Tyskland beslutar om Patriot bistånd med snabb leverans.

Germany Confirms Deployment of Additional Patriot SAM System to Defend Ukraine's Skies by Year's End

"In addition, Olaf Scholz explicitly emphasized the need for possible expansion of assistance from Germany through additional powers in the event of emergencies
German Chancellor Olaf Scholz officially confirmed the arrival of another Patriot Surface-to-Air Missile (SAM) system to Ukraine, the transfer of which was announced in October of this year. It is expected to be put into operation by the end of 2023, meaning it will start protecting Ukraine in the coming days."

https://en.defence-ua.com/news/germany_confirms_deployment_of_additional_patriot_ sam_system_to_defend_ukraines_skies_by_years_end-8 862.html

Här gick det äntligen snabbt.
Fler ensklda länder kommer att fylla på.
Norge tog just flera snabba beslut med luftvärn som de hade på lagerhyllorna.
Snart på plats.

Håller med! Och redan igår så klubbade Estland och Danmark igenom sina största stöd hittills. Vi kommer säkerligen se fler liknande individuella bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in