2023-12-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det låter otroligt att någon är villig att riskera livet för att forcera fram ett arbete. Men helt omöjlig låter det ju inte. Vi får se vad utredningen visar och det blir jävligt intressant.
Har ju åkt de här hissarna tusentals gånger som snickare å jag blir mer å mer övertygad om att nån ändrat ändlägestoppet...
Citera
2023-12-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har ju åkt de här hissarna tusentals gånger som snickare å jag blir mer å mer övertygad om att nån ändrat ändlägestoppet...
Kan det vara så rent av att det blivit ett mekaniskt fel på gränslägesstoppet. Så ingen har gjort något fel.
Citera
2023-12-15, 11:48
Medlem
Citat:
Kan det vara så rent av att det blivit ett mekaniskt fel på gränslägesstoppet. Så ingen har gjort något fel.
Jag vet inte.. förut var det mekaniska brytare med en vipparm liksom.. Nu är det säkert en elektronisk kännare å nån dator i styrningen.. Men jag vet inta faktiskt... nja.. Jag tror hissen är manipulerad på nått vis..
Citera
2023-12-15, 11:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laktosfridiet
Brukar nog vara 2-3 pers skulle jag säga. Min erfarenhet är att de som monterar bygghissar brukar se ganska rutinerade ut, inga lärlingar eller folk som kommer direkt från arbetsförmedlingen precis. Sen vem som skriver under egenkontrollen och hur den ansvarsfördelningen ser ut har jag ingen aning om.

Men när tre hopkopplade sektioner kom in till lagret från förra användningen kanske en lärlig fick i uppdrag att ta i sär dem, men misslyckades med det för att de satt för hårt och så har de legat där utan skruv och plockades ut i ett stycke och bultades bara i ändarna på plats?
Citera
2023-12-15, 11:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte.. förut var det mekaniska brytare med en vipparm liksom.. Nu är det säkert en elektronisk kännare å nån dator i styrningen.. Men jag vet inta faktiskt... nja.. Jag tror hissen är manipulerad på nått vis..
Sen skall man komma ihåg att byggare på accord är det girigaste som finns. De gör allt för att komma fram.. sett detta så många gånger.. å platschefen på teven är ett stort skämt... Han vet exakt vad som händer å hans enda intresse är ekonomin... Inget annat..
Citera
2023-12-15, 12:00
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Men är du totalt efterbliven, eller?

Du tror inte att någon annan än du (som enligt egen utsago inte kan något om bygghissar) under dom 20 år som hissmodellen använts på byggen över hela världen, skulle ha kommit med påpekanden eller förslag. Om det varit enkelt att förbättra konstruktionen för att öka säkerheten vid montage?

Du ser inte heller att olyckan skett med en hiss som i aktuellt fall inte ens var 30 meter hög, när modellen regelbundet byggs till höjder på flera hundra meter utan att det sker olyckor med den.

Det är inget allvarligt fel på konstruktionen, i aktuellt fall är det ett handhavandefel som påverkat montaget av ingående delar. Var i kedjan det skett är fortfarande inte klarlag, förslag finns gällande förmonterade sektioner eller försumlighet vid montage på plats.
HELT KLART ÄR att kontroller av säkerheten före drifttagning inte fungerat tillfredställande!

Förstår inte heller ditt envisa agg mot tillverkaren, utan att du redovisar exakt vad dom skulle ha brutit mot?
Utredningar kommer att visa hur det är med den saken, din åsikt har alla redan läst fler gånger än en förståndshandikappad behöver göra för att förstå vad du tycker...
Mata inte trollet.
Bättre att avvakta utredningen och låta fjanten stå där med brallorna neddragna.
Citera
2023-12-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Men när tre hopkopplade sektioner kom in till lagret från förra användningen kanske en lärlig fick i uppdrag att ta i sär dem, men misslyckades med det för att de satt för hårt och så har de legat där utan skruv och plockades ut i ett stycke och bultades bara i ändarna på plats?

Helt klart en möjlighet, men jag vet bara hur det ser ut på byggarbetsplatserna.
Citera
2023-12-15, 12:05
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:

Intressant! Det översta planet såg ju inte färdigt ut på bilderna, kan det vara så att man ändrat ändlägesstoppet för att kunna åka dit upp trots att det inte var driftsatt av montören ännu?
"Det ser ju färdigt ut, klart vi kan åka dit" typ...!?
Citera
2023-12-15, 12:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det sitter kvar tre sektioner mast på hisskorgen, inte två!
Har de på tisdagen höjt masten med två sektioner så har de skruvat fast dem i en sektion som inte varit fastskruvad sedan tidigare.
https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/dn-mly/a1f39392-afc5-4b45-8f04-e916ede1b79b.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1010:569&crop=1010:h;center,top& output-quality=80
https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.68/0.49/55199a222d0000156c7e0d506a0806702c1913102d99540769 e295de4ecf2757
Alimak sade själva häromdagen efter att de besiktat platsen att det var 2 mastsektioner som följde med hissen ner.
Citera
2023-12-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Intressant! Det översta planet såg ju inte färdigt ut på bilderna, kan det vara så att man ändrat ändlägesstoppet för att kunna åka dit upp trots att det inte var driftsatt av montören ännu?
"Det ser ju färdigt ut, klart vi kan åka dit" typ...!?
Exakt vad jag menar.. Det har aldrig varit meningen att hissen skulle gå ända upp..
Citera
2023-12-15, 12:16
Medlem
Citat:
ALIMAK har väl enbart gjort en okulärbesiktning på plats av masten om jag har förstått saken rätt.

Almiak har inget med hissan att göra på det här bygget det är ABC hiss som skött monteringen osv på den här hissen det är väl deras hiss också som dom köpt av almiak?
Citera
2023-12-15, 12:17
Medlem
Citat:
Det låter ju otroligt att erfarna hissmontörer missar fyra bultar som är livsviktiga för hissens säkerhet.

De kanske har varit höjdrädda för att utföra arbetet med att skruva ihop mastdelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in